Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skomakeri  (läst 10072 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
Skomakeri
« skrivet: 02 apr-08 kl 13:24 »
Jag letar efter en praktikplats hos en skomakare någonstans i landet! Är det någon som har ett tips eller två?

Shadow

• Gäst
SV: Skomakeri
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 16:06 »
Du menar en riktig skomakare antar jag?
Inte en sån där som gör klackar o nycklar.....

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 16:16 »
Jag är intresserad av att både lära mig reparation och beställningsskomakeri (att göra skor helt och hållet).

Nycklar antar jag att de flesta skomakare får stå ut med att göra nuförtiden, men om jag blir färdigutbildad tänkte jag göra medeltidsväskor, läderharnesk och lajvskor också. =)

Shadow

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 22:30 »
Är det bara ren praktik med läderhantverk du är ute efter så tycker jag att du ska prata med Einar Wern som har Faffner! Han gör skor, väskor, läderharnesk...... ja, allt du kan tänka dig i läderväg!
Plus att han är supertrevlig!!!

www.faffner.com

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 22:50 »
På Ekersgatan i Örebro så finns det en äldre herre som gör det mesta. Han är nog i pensionåldern.
Butiken låg mitt i mot ekershallen.Om det är samma ägare fortfarande vet jag inte. Men det kan vara värt att kolla.
Det är i alla fall en äkta skomakeri och ingen nyckelbar med skohörna.

Skomakar'n Örebro Tel. 019 - 14 44 07
Ekersg. 11
70342 ÖREBRO

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 apr-08 kl 06:24 »
Shadow - Faktum är att det är skomakare jag vill bli i huvudsak - men det ena förhindrar ju inte det andra, eller hur? Tack för länken!

Rosten - Skall undersöka det, tack för tipset!

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 03 apr-08 kl 09:41 »
Shadow - Faktum är att det är skomakare jag vill bli i huvudsak - men det ena förhindrar ju inte det andra, eller hur? Tack för länken!

Rosten - Skall undersöka det, tack för tipset!
Det var ett reportage om den skomakeributiken och den äldre herren för ca 6 månader sedan i NA.
Åk dit och titta. En butik värd att besöka om man gillar gamla skor. ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 03 apr-08 kl 10:22 »
I Ronneby (Blekinge) finns det en skomakare (mycket duktig) som vill gå i pension men, ingen var intresserad av att ta över hans verksamhet. Kan det vara något kanske? Jag tror att det fortfarande är aktuellt, det var ett reportage om honom i tidningen ifjol. Kan tänka mig att han skulle vilja lära upp någon som vill ta över. Hans dotter gick i min klass på högstadiet och de kommer från Chile.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 apr-08 kl 14:04 »
Åh, finns det bara en skomakare i Ronneby, eller finns det några närmare uppgifter?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 15:36 »

Skomakeri Lacazino
Telefon: 0457-16567
Strandgatan 6
372 30 RONNEBY

Det finns bara en i Ronneby!  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 15:49 »
Det finns en skomakare i Lidköping mellan Kopparporta och Åhléns. Har varken namn eller närmare info, tyvärr.

Seså, alla forummedlemmar, berätta för Kryp var det finns skomakare i landet, så hon har mera att välja på.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 19:33 »
*ler* Fördelen är ju om det är bra och trevliga skomakare också, helst med mästarbrev. =)

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 03 apr-08 kl 21:00 »
*ler* Fördelen är ju om det är bra och trevliga skomakare också, helst med mästarbrev. =)
Den lilla kontakt jag har haft med skomakaren på Ekersgatan var i alla fall positiv.

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #13 skrivet: 08 apr-08 kl 11:18 »
Kryp,
jag har ingen möjlighet att erbjuda dig praktikplats men däremot är du välkommen att delta i någon av mina kurser. Du behöver inga förkunskaper man kommer långt med ett genuint intreese för yrket.
Är du intresserad av att veta mera så hör gärna av dig.
//Janne Melkersson
www.melkershoes.com

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 apr-08 kl 00:32 »
Hur långt hinner man på en dags kurs?
Hur långt hinner man om man är flera på kursen under en vecka eller hur lång kursen nu var?
Kan ett eller ett par skor bli klara? Är det långa torktider om man limmar? Syr man allt för hand eller har man maskiner?
Skorna på din sida är mycket fina!!!
Har du några skomodeller för kvinnor, bröllopsskor7festskor?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #15 skrivet: 09 apr-08 kl 10:35 »
På en dag hinner man göra ett par läster och ett par lågsko-ovanläder plus en introduktion till beställningskomakeriet, historiskt och nutid.

Om eleven väljer att göra en enkel lågsko modell så hinner man göra ett par på tre dagar.

Torktid för klister som används för förstärkning av läder tå och bakkappor är normalt c:a två dygn.

Eleven väljer själv med vilken metod skorna skall göras i det fall jag nämnde om ovan så är skorna semi-handgjorda dvs två symaskiner och en slipmaskin har användts. Ifall skorna skall göras helt för hand behövs två ibland tre extra dagar.

Tack för komplinganen om mina skor! Traditionelt skiljer man på dam och herrskomakeri pga olikhetern. Herrskomakarna brukade förr ävan göra unisex-xmodeller typ ridstövlar, jodhpurs, sidsömmade stövlar (western boots) samt andre typer av stövlar/kängor, och så gör även jag.
Skickar med en länk på en dam känga vars modell jag fann på Jamtli, museet i Östersund samt en bild på en "elastic side" boot där ovanläder är gjort av renskinn garvat av Bäckedals fhskola.

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #16 skrivet: 09 apr-08 kl 10:38 »
ps Glömde svara på  om man är flera på kursen. Det tar inte längre tid att göra ett par skor problemet blir att jag det bara blir en av kursdeltagarna som får med sig ett par. Allternativt kan man välja en kurs där jag gör ett par av mina beställningar som väntar i kön......................Janne Melkersson

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 11:36 »
Tack för erbjudandet om kurserna, tyvärr har jag inte råd att lägga ut så mycket pengar oavsett om jag är intresserad av ämnet eller ej.

Jag är ute efter en hel utbildning, inte bara lite dyr grundkunskap.

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #18 skrivet: 09 apr-08 kl 13:49 »
Eftersom Kryp fick prisuppgifter via privat mejl vill jag nämna här att grundpriset för kurserna är 1500 kronor plus moms inklusive mat och logi per dag. Tillkommer gör material för eventuella skor som görs till eleven.

Angående utbildningar inom skomakeriyrket så finns det en uppe Övertårneå. I övrigt känner jag inte till någon fler i Sverige. Det ser ut som om utbildnigsläget i Sverige vad gäller hantverk är på väg att bli som i USA, att eleven får skaffa sig utbildning själv via yrkesmän och kvinnor som erbjuder kurser på samma sätt som jag gör. Förrutom det så är Internet ett bra sätt att lära sig på. Det finns ett par stycken Engelskspråkiga forum där det fins mängder av kunskap att hämta.

Tex. www.thehcc.org Klicka på "the guild library" - scrolla ner till Golding IV och VI och ladda ner filerna. Golding var rektor för "The Cordwainers College" i London och en legendar inom yrket. Där finns allt du behöver veta för att göra skor, förrutom praktisk träning!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 apr-08 kl 02:10 »
Det jag är intresserad av är att bli skomakare med gesällbrev och så småning om mästarbrev. Inte lekman upplärd över internet och olika kurser.

Stundtals finns det de som faktiskt fortfarande tar emot lärlingar. Missade ett sådant erbjudande för några år sedan och har ångrat mig sedan dess... men den som väntar på något gott...

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser