Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet  (läst 1776 gånger)

amarantus

• Gäst
Luftfuktighet
« skrivet: 28 mar-08 kl 19:03 »
Vad har ni för luftfuktighet i kläckaren för hönsäggen? det står 42 el rättare sagt mellan 40-45% i mina papper till kläckaren.

Eftersom jag har kallibrerat ett dygn :P och det visar sig fortfarande hänga på ett hårstrå från exakt inställning har "tyvärr" äggen fått ett första dygn lite upp o ner % från lägsta/högsta gräns :-\ attans kanel...
Jaja men hur känsliga är de tror ni såhär i början? Någon :)

tångenshöna

• Hönsmamma
SV: Luftfuktighet
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 15:59 »
Det är inte så viktigt i början med luftfuktigheten utan det är i slutet när de skall kläckas då bör fuktigheten ligga runt 80% 
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 19:50 »
Det är inte så viktigt i början med luftfuktigheten utan det är i slutet när de skall kläckas då bör fuktigheten ligga runt 80% 

Asså ::) hoppas på det :) nu efter 3 dar håller den ca 45% men det pendlar lite. Ja tiden får utvisa då!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 22:20 »
Jag har följt beskrivningen till punkt och pricka på min nya kläckare och då hamnar jag på 50%

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 mar-08 kl 09:04 »
Jag har följt beskrivningen till punkt och pricka på min nya kläckare och då hamnar jag på 50%

Ok låter högt om man läser mina beskrivningar men funkar det så blir jag väldigt glad....
Jag fick för mig att det ska ligga mellan 40-45 och inte varken mer el mindre så är detta nytt för mig också ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 mar-08 kl 10:11 »
Ni som har äggkläckare använder ni hygrometer?
Hedemorahöns

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-08 kl 10:21 »
Ni som har äggkläckare använder ni hygrometer?

Japp

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 30 mar-08 kl 10:34 »
Jag med.
+ tre termometrar. ;D En i varje kläckback.
Använder digitala med utomhusgivare som jag trär ner genom hålet för den vanliga tempmäteren.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 30 mar-08 kl 11:56 »
Kolla luftblåsans storlek vid lysning av äggen så ser ni om ni behöver minska el. höja luftfuktigheten.
För liten luftblåsa = minska luftfuktigheten.
För stor luftblåsa = öka luftfuktigheten.
Gotlandskaniner, genbank.

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 12:01 »
Kolla luftblåsans storlek vid lysning av äggen så ser ni om ni behöver minska el. höja luftfuktigheten.

Tack för det tipset :)

ninjan

• Alvens
« Svar #10 skrivet: 25 maj-08 kl 23:14 »

Hur vet man när den är för liten resp för stor?
Vad är lagom?
När man lägger in äggen, är det "lagom" luftblåsa då? Så man kan gemföra efter det?
Förvirrad nybörjare!
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Strajder

• Aspegården
« Svar #11 skrivet: 26 maj-08 kl 19:38 »
Man kan väga äggen också. De ska tappa 13% i vikt under de 21 dagarnas ruvning (höns). Tappar de för snabbt i vikt är det för torrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser