Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra grannars get-djurplågeri?  (läst 14806 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Våra grannars get-djurplågeri?
« Svar #40 skrivet: 26 jan-10 kl 23:10 »
Varför är det så svårt att förstå, SecretQ, att en tusenlapp gör ett större hål i en plånbok med säg 5000 än i en med 28000?

(Och den som tror på pratet om "ingen rök utan eld" har aldrig varit ute och campat ...)

Nej, fram för att prata med grannarna i första hand!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lj

• Övriga världen
« Svar #41 skrivet: 26 jan-10 kl 23:13 »
SecretQ och andra som mest tror att myndigheter är bra för djuren.

Hur många inspektörer skulle vi behöva för att stävja dålig djurhållning. Hur preventivt fungerar inspektioner egentligen. Ska vi inspekteras varje månad, en gång i kvartalet?
Jag är verksam i kommungruppen, har varit på många sammandragningar i vår region. har fått berättat om både befogade och obefogade ingripanden.
Rättsäkerheten i djurärenden verkar vara överlag dålig. (jag pratar om kommuntiden,  är ju nu länsstyrelsen i  resp. län  som har hand djuren).
Dålig kunskap om praktisk djurskötsel, förhastade slutsatser och förutfattade meningar om hur man tror det är på gård, undermålig dokumentation mm.
och har man oturen att bli ansatt av en sådan inspektör har man ett ärende som kan vara svårt komma ifrån. Vet några som fått många besök under flera år, som varit obefogade, i något fall har besöken gjorts med anonym anmälan som grund.
Är  få av dessa människor som går ut med sina berättelser för det är ju skämmigt och en del har blivit så tilltufsade som människor att de gått sönder inuti.
Som flera skrivit, tänk efter innan ni ropar på myndigheter. Många anmäler obefogat djurhållning mer gärna än människor som far illa. Men glöm inte att det finns en människa bakom varje djur.

Mjölet var inte renare i stasityskland.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 26 jan-10 kl 23:32 »
Varför är det så svårt att förstå, SecretQ, att en tusenlapp gör ett större hål i en plånbok med säg 5000 än i en med 28000?

(Och den som tror på pratet om "ingen rök utan eld" har aldrig varit ute och campat ...)

Nej, fram för att prata med grannarna i första hand!

Men Trollmor fattar inte vad pengar har med detta att göra.  Har man skaffat sig djur måste det ju skötas i mångt och mycket efter det regler som finns.
Självklart tycker ju jag att ett snack med vederbörande är det första man gör! Men i min lilla håla tror jag inaveln kan ha slagit hårt, en del av mina grannar (en bit bort) är inte pratbara!  Jag har försökt nu i andra avseenden.  Så visst kan man prata så är ju det det bästa. Men vissa går inte att nå inte ens med min ljuva stämma och min otroliga charm :)
dessutom har jag campat!

Trollmor

• -
« Svar #43 skrivet: 26 jan-10 kl 23:52 »
Jaha, SecretQ, jag fattar:

Endast de som har massor av pengar och fiiina lagårdar har rätt att skaffa sig så mycket som en sällskapsråtta!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 27 jan-10 kl 00:03 »
SecretQ och andra som mest tror att myndigheter är bra för djuren.

Hur många inspektörer skulle vi behöva för att stävja dålig djurhållning. Hur preventivt fungerar inspektioner egentligen. Ska vi inspekteras varje månad, en gång i kvartalet?
Jag är verksam i kommungruppen, har varit på många sammandragningar i vår region. har fått berättat om både befogade och obefogade ingripanden.
Rättsäkerheten i djurärenden verkar vara överlag dålig. (jag pratar om kommuntiden,  är ju nu länsstyrelsen i  resp. län  som har hand djuren).
Dålig kunskap om praktisk djurskötsel, förhastade slutsatser och förutfattade meningar om hur man tror det är på gård, undermålig dokumentation mm.
och har man oturen att bli ansatt av en sådan inspektör har man ett ärende som kan vara svårt komma ifrån. Vet några som fått många besök under flera år, som varit obefogade, i något fall har besöken gjorts med anonym anmälan som grund.
Är  få av dessa människor som går ut med sina berättelser för det är ju skämmigt och en del har blivit så tilltufsade som människor att de gått sönder inuti.
Som flera skrivit, tänk efter innan ni ropar på myndigheter. Många anmäler obefogat djurhållning mer gärna än människor som far illa. Men glöm inte att det finns en människa bakom varje djur.

Mjölet var inte renare i stasityskland.

Att djurskyddet inte sköts men att det finns lagar gör ju inte saken lättare att det finns djurskyddsinspekörer som inte borde vara det gör inte heller saken lättare.  Vem ska man vända sig till ?  Vid minsta misstanke om att ett barn far illa har jag anmälnings plikt/skyldighet, minsta vibb om att något är på tok ska jag vidarebefodra till rätt instans  oftast i samråd med polis eller soc.(i mitt yrke)
Jag anser att jag måste ju lita på att det kan sitt område eftersom jag inte kan det området !
Tja eftersom små gårdar med lite djur inte ens behöver uppge att det har djur så är det ju inte så lätt att ha någon bestämd koll. Men nu ska man ju meddela sjv om man har får eller getter hemma, hästar under 4 st eller 5 behöver inte talas om.
Nä håll mer koll på oss djurägare, allt för många djur far illa !
Kan man vara ordförande i swedich meat och inte sköta sina egen grisar så..... (eller styrelseledarmot)
Människan bakom varje djur kan också i endel fall vara en dålig människa en djurplågare!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 27 jan-10 kl 00:07 »
Jaha, SecretQ, jag fattar:

Endast de som har massor av pengar och fiiina lagårdar har rätt att skaffa sig så mycket som en sällskapsråtta!
Men snälla Trollmor så menar jag inte ! men man måste ha råd att utfodra hålla rent, och se till att djuren får vård om det behövs och det kostar pengar.

Trollmor

• -
« Svar #46 skrivet: 27 jan-10 kl 00:10 »
Det måste inte kosta massor av pengar, om man är beredd att lägga ner eget arbete.  Men då får det inte rum en massa extra kostnader i budgeten.  Inspektionsavgifterna är fasta belopp, går inte efter inkomst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #47 skrivet: 27 jan-10 kl 01:11 »
Hörni! Vad är det för ton ni för här inne? Visst, man kan vara varmt engagerad i ett ämne. Men var det på ett trevligt sätt! Gethållningen och ni själva vinner mer på det än att andra slår dövörat till för att man har gått över gränsen.

Alla VET vad dom har skrivit och på vilket sätt. Så, innan detta spårar ur alldeles föreslår jag att alla går tillbaka till sina respektive inlägg och ägnar sig åt lite självransakan.

Man kan föra en saklig och respektfull diskussion även om man inte håller med varandra! En annan av mina ämnen spårade ur idag, vilket ledde till en avstängning. Låt oss slipa det här inne i getstallet!

/Bengt

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #48 skrivet: 27 jan-10 kl 06:56 »
Att anmäla anonymt är ett ALTERNATIV !om det är alternativt eller inte vet inte jag !

Fattar inte heller vad som kan kosta "i lite plånbok" Skaffar man sig djur måste man väll se till att det ordna för dem enligt våra djurskyddslagar!  Eller ????????

Jo men det spelar liksom ingen roll, även om du har en klanderfri djurhållning och myndigheterna inte hittar nåt så får du ändå punga upp med minst 1000:- bara för att de kommit och vänt på din gårdplan. I långa loppet kan flera sådana okynnesanmälningar istället leda till att man kanske inte har råd att tillkalla veterinär när det väl behövs.

Många gånger skulle jag tycka det vore betalningsplikt även för anmälaren om inte myndigheterna hittar nåt fel. För att få bort okynnesanmälningar för att grannen är sur på dig eller nåt. Samtidigt kommer färre då att anmäla eftersom de är osäkra att det kanske inte står riktigt bra till och på så vis kommer många djur få lida i det tysta. Så oavsett hur man gör är det svårt att tillfredsställa alla.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jakobsson

« Svar #49 skrivet: 27 jan-10 kl 09:09 »
En bekant till oss var här igår & berättade om just sådan här inspektion. Dom hade blivit utsatta för det nyligen efter en anonym anmälan. I detta fallet var det så att OM dom fann brister så kostade kalaset 600 kr/timme dom var där, i annat fall ingenting. I just detta fall fann dom inga brister & dom utsatta har inte blivit betalnings skyldiga till något. När det berättades igår så utbrast nämligen min fru- Oh, vad dyrt det måste blivit för er! Men så var alltså inte fallet. Det gällde NÖ Skåne.

MVH
Daniel

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 27 jan-10 kl 11:31 »
 Det är så att man inte behöver betala för inspektionerna om det inte finns något att anmärka på som kräver återbesök (om jag fattade rätt när vi hade "Rutininspektion" sist, den var i alla fall gratis :)
 Däremot kunde man tycka att okynnesanmälare skulle få betala för obefogade inspektioner likväl som djurhållare får betala för befogade...
Det finns faktiskt folk som satt i system att anmäla människor dom av någon anledning fått ett horn i sidan till, sånt borde kosta.
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 27 jan-10 kl 12:16 »
Ännu en gång, om Myndigheterna kommer till grannen, konstaterar att geten har tillgång till utevistelse i sin lilla grusade hundgård och att detta uppfyller jordbruksverkets krav, är det bra då? Målet måste vara att djuren skall ha en bra tillvaro och det är viktigare än att regler följs. I detta fall är anonyma anmälningar kontraproduktivt.

Tack för era svar!
jag låter det vara nu...
och sen till sommaren ska jag fråga om de vill hänga in lite av våra ängar för bete.
jag tycker nog de iaf bör ha bete i sommar, inte bara en gammal hönsgård.

Detta är självklart rätt väg att gå.

gernsö

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 27 jan-10 kl 12:26 »
Så som du skrev charlotte ang betalning är så som vi har det här i alla fall. hittar de inget fel så behöver man inte betala. Dock  måste jag säga att här nere i skåne så har de så lite anställda att de enbart tar akuta anmälningar, ej rutinkoll, och inte ens alla akuta anmälningar b lir kollade.  alla rutinkoller är nerlagda tills vidare.  Sen kan jag även säga att jag saknar kunnighet hos de som inspekterar, de  ser inte saker som är uppenbara och som de borde märka.... samt kunnskap saknas, anser jag i alla fall när inspektören anser att grå starr på en ko  borde vara enormt smärtsamt....

Sen anser jag även att de borde kunna se saker som att lösdriftdjur i boxar kan ha dåliga klövar men bonden kan dölja det med mycket halm... sådant borde de veta.... pratar av erfarenhet.

sen borde återkommande anmälningar utan grund  undersökas. Vi hade en granne som avskydde oss, lång historia, men de anmälde oss i snitt en gång i månaden, allt från djurhållning till vedeldning och dammande...... till sist ringde inspektören bara och sa, jag måste berätta att det kommit in en ny anmälan men vi ignorerar den.... vid varje gång det kom in en ny anmälan.... Så den varianten känner jag till, och den måste kosta systemet mycket pengar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

SecretQ

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 27 jan-10 kl 15:00 »
Våra grannar har en get. De har den i en hönsgårdsliknande inhägnad som är ca 4x4 meter. Den har ett litet skjul att gå in i.
De har inga marker som de kan hägna in för bete, bara en liten gräsmatta.
Jag vet inte vad den får att äta men ser inget hö hos den när jag kikar.
Jag har inte frågat vad de har den till och hur de planerar att hysa den i sommar.
Samma grannar hade förra våren ett bagglamm som jag antar att de tänkte äta upp så småningom. De tappade emellertid ut detta lamm i skogen och det kom inte till rätta igen :-\
Detta är på landet så att ha djur är ju helt OK, men det handlar ju om hur man har dem. ::)

Vad ska jag göra?
Tala med dem? jo...men jag vet sedan förrut att de inte är speciellt påverkbara...de har också haft kaniner på helt galet vis som jag försökte hjälpa...det som hände var att kaninerna försvann :( Deras okastrerade katter som drar runt här ska vi bara inte tala om >:( Grannarna struntar dock i allt jag säger. De är inte otrevliga, bara nonchalanta och totalt okunniga!
Ska jag ringa djurskyddet?
Ge mig tips och stöd tack!

Ja jag skulle ringa djurskyddet !    Har du dessutom pratat med dem men inte fått någon respons, och du dessutom ser att de övriga djuren inte sköts om skulle jag inte tveka en sekund. (och sköts om menar jag onormalt smutsiga djur, magra djur, eller extremt dålig/ oren miljö i djursynpunkt)
Hos oss kostar det inget för djurägaren när en inspektör kommer ut på en anmälan från någon.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #54 skrivet: 08 feb-10 kl 22:05 »
 ??? Allt är inte svart eller vitt! Om någon kör bil berusad skall jag då alltid anmäla detta?  Ja, om personen vanemässigt gör detta, skulle jag göra det.
Men en granne tog sig en rejäl flå-sup när skinnet var av älgen. Kompisen som skulle köra fick en hjärtinfarkt och inte fungerade Mobilen, så grannen körde tio mil, berusad, med kompisen till lasarettet. Rätt eller fel?
Han har varken kört full varken förr eller senare. Men principielt borde man väl anmäla, eller? Visserligen ingen rök i detta fall men väl starka ångor......
H/Tt   
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 09 feb-10 kl 07:03 »
Nej, inget är svart eller vitt.  Ett problem är, att om Du nu har pratat med dem, och de är så nonchalanta och okunniga som Du säger, så kommer de väl att begripa vem som har ringt, och eventuellt hämnas på ett eller annat sätt.

Inget är enkelt här i världen...

Finns det alltså en plats i Sverige där det inte kostar att få oönskat besök av djurskyddsinspektörer?  Verkligen?  Intressant.

Birgit

« Svar #56 skrivet: 09 feb-10 kl 07:18 »
4x4 meter och en hydda till vindskydd är säkert inte olagligt, även om man kan önska något annat. Du har inte sett något hö? Nej, men en get som inte har mat är inte lätt att tas med. Getter är ju ganska bestämda och envisa djur. Den har en killing? Ser den ut att svälta? Om inte så får den ju mat så den är nöjd.
Det räcker väl att ha lite koll på dem, så inte läget drastiskt försämras (djuren verkar må akut dåligt).

Varför anmälningshysteri? Om du stör dig på denna get, gör nåt åt alla miljoner kycklingar o grisar i industriproduktionen istället. De ser varken dagsljus, eller har rastgård.

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 09 feb-10 kl 07:34 »
Om du stör dig på denna get, gör nåt åt alla miljoner kycklingar o grisar i industriproduktionen istället.
Varför inte både och?  Det man ser och mår illa av själv, bör man ju göra något åt.

Helt riktigt att titta på getterna själva i första hand.  Hinner Du fråga om Du får gå ut med dem?  I så fall kan Du ju studera dem ur olika synvinklar; hull, kondition, vad de anser om männiksor, klövstatus ...  Och då kanske både Du och geten/getterna får lite roligt, på en promenad.

Ja, ja, om man bara hunne allting, så vore det ju bra ... :P

Jakobsson

« Svar #58 skrivet: 09 feb-10 kl 08:21 »
Finns det alltså en plats i Sverige där det inte kostar att få oönskat besök av djurskyddsinspektörer?  Verkligen?  Intressant.

Ja, det finns det. Här i vår kommun i nord östligaste Skåne är det iaf så. Finns det inget
att anmärka på så kostar besöket inget. Men finns det att anmärka så kostar det 600 kr/h &
då går dom igenom allt, allt, allt & tar god tid på sig samt gör efterkontroller.

//
Jakobssons fru

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 09 feb-10 kl 09:52 »
mej vetligen är det länstyrelsen som sköter det nu mera efter nyår. Att sen hålla på och jöra nanonyma amälningar visar bara på stor feg het  enligt mej  men tyvär finnsdet gottom sådana indevider men det får väll bli en anantråd .MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser