Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra grannars get-djurplågeri?  (läst 14789 gånger)

bacillen

Våra grannars get-djurplågeri?
« skrivet: 28 mar-08 kl 14:47 »
Våra grannar har en get. De har den i en hönsgårdsliknande inhägnad som är ca 4x4 meter. Den har ett litet skjul att gå in i.
De har inga marker som de kan hägna in för bete, bara en liten gräsmatta.
Jag vet inte vad den får att äta men ser inget hö hos den när jag kikar.
Jag har inte frågat vad de har den till och hur de planerar att hysa den i sommar.
Samma grannar hade förra våren ett bagglamm som jag antar att de tänkte äta upp så småningom. De tappade emellertid ut detta lamm i skogen och det kom inte till rätta igen :-\
Detta är på landet så att ha djur är ju helt OK, men det handlar ju om hur man har dem. ::)

Vad ska jag göra?
Tala med dem? jo...men jag vet sedan förrut att de inte är speciellt påverkbara...de har också haft kaniner på helt galet vis som jag försökte hjälpa...det som hände var att kaninerna försvann :( Deras okastrerade katter som drar runt här ska vi bara inte tala om >:( Grannarna struntar dock i allt jag säger. De är inte otrevliga, bara nonchalanta och totalt okunniga!
Ska jag ringa djurskyddet?
Ge mig tips och stöd tack!
Nobody puts baby in a corner

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Våra grannars get-djurplågeri?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 14:55 »
Men är geten plågad då? Det framgår inte av inlägget att det går någon nöd på den.

bacillen

« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 15:50 »
Uppdaterar lite.
Geten har en killing.
De har hö som de står och ligger i, det ser ganska rent ut.
Huset de bor i är ca 1x1 meter

Ulric, nä...jag kan inte säga att det går nån direkt nöd på dem, men jag undrade väl mest hur man får hålla getter...? är det OK att ha dem så här enkelt?
I min värld har man inte djur ensamma(som jag trodde geten var) eller på liten yta utan bete på sommaren....

Jag ska kolla själv vilka som gäller med ytkrav och beteskrav.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 15:53 »
Det är inte tillåtet att ha en get utan sällskap. De är flockdjur och blir stressade av att hela tiden behöva ha koll på eventuella faror själva. Vet inte om en killing är ok som sällskap - den borde ju om något öka stressen och rädslan för rovdjur?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 16:00 »
En killing borde väl vara sällskap nog antar jag! har aldrig hört om att avkommor inte räknas...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-08 kl 16:53 »
Regler för djurhållning finns på jordbruksverkets webbplats. Särskilt rekommenderas L100 till läsning. Jag kan dock inte tycka att det är något formellt fel på grannarnas gethållning.
« Senast ändrad: 28 mar-08 kl 17:01 av Ulric »

bacillen

« Svar #6 skrivet: 28 mar-08 kl 22:57 »
Tack för era svar!
jag låter det vara nu...
och sen till sommaren ska jag fråga om de vill hänga in lite av våra ängar för bete.
jag tycker nog de iaf bör ha bete i sommar, inte bara en gammal hönsgård.

Amamfa

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-10 kl 18:08 »
Min granne har bara en get i en väldigt liten inhängnad och får knappt något hö alls. Vatten tror jag hon bara får en gång om dagen. Vad ska jag göra!?  :(

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-10 kl 18:19 »
Vi tycker att visst kan man behöva ha djur i väldigt små hagar men då bara som nödlösning och under kort tid.
Om man tycker att det är något fel på grannens djurhållning så gå dit med lite konstruktiv kritik.
T.ex. som tidigare i tråden erbjuda lite av egen mark.
Men om inget händer så borde man tala om att djuren behöver större utrymme.

Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #9 skrivet: 22 jan-10 kl 18:43 »
Tycker inte det verkar gå nån större nöd på geten om hon har en killing, 16 kvm och ett eget litet hus? Tråkigt om den inte får bete till sommarn bara :-\
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 20:08 »
Hej!

Hur har det gått med ursprungsgeten ?? (2008)

Till AMAMFA:
Om du tycker det verkar illa kan du ringa länsstyrelsens djurskydd, du kan vara anonym.
mvh

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-10 kl 20:52 »
Det är beteskrav p en massa djur. De ska vara på bete en viss period udner året och det är lagstadgat uinom vilka datum den perioden ska infalla. Men jag vet inte  hur det är med getter, de kräver int elika kraftigt bete som får och nöt.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jan-10 kl 20:58 »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 21:33 »
Det finns inte mycket regler för getter. Inte ens att de ska få bete, bara vistas utomhus viss del av året. Grusad hundgård med koja tycks vara godkänd miljö för gethållning.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 22:21 »
jag skulle aldrig tveka att ringa kommunens djurskydd, det brukar gå att maila med man kan vara anonym.  Man kan ju alltid säga vad man oroar sig för sedan e de deras uppgift och kolla så allt står rätt till.
Hellre kolla en gång för mycket!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-10 kl 10:04 »
Jag skulle åtminstone tala med grannen och försöka övertyga mig själv om att det är något fel först.

Sannolikt scenario:
Jag anmäler min granne för djurplågeri. Anmäler samtidigt att deras uteplats är ett svartbygge, att de slår sina barn, odlar hasch i trädgården och jobbar svart. Jag vet inte om det är sant, men bättre anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Myndigheterna kommer ut, konstaterar att ingen av anklagelserna bär och åker därifrån. Grannen blir förbannad. Jag försöker tala med dem om deras get men blir hotad med stryk.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #16 skrivet: 23 jan-10 kl 11:02 »
Håller med Ulric. Man ska vara säker på att det verkligen inte går rätt till. Det måste vara en hemsk upplevelse att bli anklagad för något som kanske inte ens stämmer. Myndighetspersoner som kommer för att kolla en. Dessutom får man som djurägare betala för besöket oavsett om de är misskötta eller inte. Jag tycker det är taskigt att ringa bara för att man tycker de ska kolla för säkerhets skull. Nej, prata med djurägaren och kolla upp fakta först.

Den här geten kanske har ett underbart liv. De kanske går långa promenader med henne. Hon har ju en killing som sällskap, rent och fint och får mat. En trädgårdstomt räcker som hage. Där kanske finns löv och sly som hon kan mumsa på.

Visst ska man anmäla missförhållanden men man ska inte vara för snabb att dömma och inte "bara för säkerhets skull".

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

lj

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 23 jan-10 kl 11:39 »
jag skulle aldrig tveka att ringa kommunens djurskydd, det brukar gå att maila med man kan vara anonym.  Man kan ju alltid säga vad man oroar sig för sedan e de deras uppgift och kolla så allt står rätt till.
Hellre kolla en gång för mycket!

AJ, va en del tror på det goda samhället........................

Är nog friskt att fundera på om djur är viktigare än människor men  härmed startar jag kanske en ny diskussion.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-10 kl 13:49 »
Det finns visst regler för getter Ulric, kolla min hänvisning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-10 kl 16:17 »
Det finns visst regler för getter Ulric, kolla min hänvisning.

Du hänvisar till L100, där finns inga regler för getbete. Kolla din hänvisning. ;)

I djurskyddsförordningen finns regler om bete för nötkreatur, men inte för getter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare (1 dolda)
Storsved gård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser