Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pick-up-råd  (läst 9537 gånger)

louise

• Gäst
Pick-up-råd
« skrivet: 24 mar-08 kl 20:27 »
jaha, nu sitter jag här igen å måste bestämma mig fort.

har kollat på en skoda pick up.10.000 mil, -98:a, ca 20.000 kr.

Hittar inga fel (men är knappast nån hejare på att hitta dem).
Fin och ingen rost, trögt å få i 1:an å 2:an. sladdrig växelspak, tydligen typiskt.
Kåpa+extraljus ingår, ej drag.

Några bra råd? Knipa den eller prova fler?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Pick-up-råd
« Svar #1 skrivet: 24 mar-08 kl 21:00 »
köp inte bil utan drag .....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 mar-08 kl 21:03 »
går att sätta på i efterhand, ca 2000 spänn. Tyckte också att det var skit först men tänkte att jag prioriterar en bil i bra skick för låg peng i stället. Så får jag välja till drag sen.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 21:04 »
skodas märkesservice tycker jag är rätt dyr. annars är vi nöjda med skoda, har dock ej kört deras pick up utan bara 70-talisternas familjebil.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-08 kl 21:05 »
Märkesservice? det låter som nåt för rika med nya bilar..:) Jag servar själv, eller Rune på min verkstad.

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 mar-08 kl 21:09 »
Märkesservice? det låter som nåt för rika med nya bilar..:)
En fråga om prioritering. Vilken tid tar det för mig, vad kostar det och vad kan jag få gjort för andra viktiga saker under den tiden om jag lämnar bort jobbet?

Jag servar själv, eller Rune på min verkstad.

Kolla om det finns en haynesguide eller liknande i så fall.... Lättare att serva själv med sådan guide än utan.

Har inte örnkoll, men priset verkar varken bra eller dåligt så jag kan inte tänka mig att det är jättebråttom att bestämma sig egentligen (säljaren försöker nog hetsa dig lite). Har sett både dyrare och billigare skodapickupper med liknande beskrivning och ålder genom åren.

Bensin eller diesel?
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 21:12 av leifhh »

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 21:15 »
Bensin.

har försökt följa marknaden sista tiden och tycker det verkar billigt med tanke på att den har gått så lite och är rätt fin rostmässigt.

Men man vet ju inte vad bilarna går för egentligen, utan bara vad de annonseras för.

Å visst finns det billigare som gått längre men kanske är lika lite rostiga. Ja det är hopplöst att göra rätt när man köper bil! Jag är sååå trött på bilstrul.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 21:18 »
och jo, säljaren hetsar mig troligen. Å jag går fett på det, suck. Men har också lärt mig att bilar ska knipas fort, annars missar man dem. Det går inte å gå å tänka, då får det bli en annan i så fall.

annan

« Svar #8 skrivet: 24 mar-08 kl 21:19 »
vad är det för däck på? du lär ju inte komma nånvart med den ändå just nu om det råkar vara kassa däck
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 mar-08 kl 21:21 »
de är ok. åretruntdäck.

annan

« Svar #10 skrivet: 24 mar-08 kl 21:23 »
de är ok. åretruntdäck.

lika dåliga hela året ;)

testkört den?

kolla om den klarar backen upp till din gård i snömodd
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 mar-08 kl 21:35 »
nä men så kan man ju inte köpa bil. Köra 8 mil för att testa backen hemma. Den är redan provkörd. tyckte den verkade ok. Till vintern blir det nog riktiga vinterdäck på den, så får åretruntdäcken bli sommardäck.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 08:29 »
Ett par saker att tänka på innan köp.

-Är bilen firmakörd eller privatkörd? Den förstnämnda kategorin brukar vara hårdare körda än den sistnämnda. Är det en privatkörd bil får den vara något dyrare än en firmabil...
-Är inte skodorna tillverkade i galvaniserad plåt eller liknande? dvs rost är inget direkt problem om man inte varit oaktsam... (Rost har i alla fall inte varit några problem på de skodor vi haft) Rostargumentent är nog inte ett jättestarkt argument för köp av just den skodan (å andra sidan har jag ingen erfarenhet av deras pick uper).
-En ´98 är en rätt tidig "modern" skoda (dvs sedan VAG-koncernen tog över skodafabrikerna), kan dras med lite barnsjukdommar (det gjorde i alla fall den octavian från 98 som vi hade förut).
-Är kamrem mm bytt? Om inte så pruta ordentligt!!! Det blörjar nog bli dags, eller var dags, för byte redan för en stund sedan med tanke på såväl ålder som miltal....

Priset? En snabbjämförelse med vad som finns på Blocket (storgöteborg) gör att jag tycker att det verkar lite högt med tanke på att drag saknas och att det inte finns dubbade däck till...... Blocketpriserna brukar var rätt prutbara vilket skall vägas in när man jämför priserna.
Jag skulle nog köpt den om jag fick ner priset ett par tusen, men 20.000 kr låter lite väl mycket. Det finns fler där ute. Å andra sidan är du extremt desperat och får körförbud på din nuvarande bil i nästa vecka så kan du ju slå till.....

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 mar-08 kl 09:08 »
När jag sökte på blocket på den här antalet mil och årsmodell fanns kanske t3-5 stycken, och de låg en 2-3000 kr lägre, men också 5-8000  kr högre. En del är utan kåpa och en begagnad kostar ca 3000. Göteborgs-trakten lär ju bli lite dyrare än tex Dalarna.

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 mar-08 kl 09:38 »
När jag sökte på blocket på den här antalet mil och årsmodell fanns kanske t3-5 stycken, och de låg en 2-3000 kr lägre, men också 5-8000  kr högre. En del är utan kåpa och en begagnad kostar ca 3000. Göteborgs-trakten lär ju bli lite dyrare än tex Dalarna.

Du har fått de synpunkter av relevans jag kunde komma på. Valet är givetvis ditt.

Edit: du har givetvis redan kollat bilprovningen och vet vilka skodans svaga punkter är, t.ex. spindelleden, strålkastarinställning mm.... En ägarenkät jag såg gav inte skoda pick uper speciellt bra betyg..... Men det är en lågbudgetbil så man skall inte förvänta sig allt för mycket.
« Senast ändrad: 26 mar-08 kl 09:11 av leifhh »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 mar-08 kl 09:40 »
O andra sidan.. Man kanske har pick up för att INTE behöva ha släp med sig.. O sen är det det med vikter också! Beror ju på vad man vill ha bakom bilen.. hästsläp kan ju ställa till problem bakom en pick up..(tänker på körkort)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 mar-08 kl 09:57 »
vad säger du!? Vad är det för problem med hästsläp och en pick up..? Det måste jag kunna använda.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 mar-08 kl 10:06 »
Ja, det är inte alltid det är okej för B-kort med en stor bil o släp.. Kolla i reg.beviset vad den får dra!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #18 skrivet: 25 mar-08 kl 10:08 »
har för mej att du får dra ungefär en cyckelkärra efter  skodan ...

köp en 245 el 745 ist  ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Bäsen

« Svar #19 skrivet: 25 mar-08 kl 10:19 »
vad säger du!? Vad är det för problem med hästsläp och en pick up..? Det måste jag kunna använda.
Överstiger totalvikten av bil och släp tillsammans vad bilen får dra med behörighet B så har du flera alternativ.

Skaffa ett lättare släp.
Skaffa en bil som får dra släpet med B behörighet.
Skaffa BE behörighet.

Såna där basic saker som man lärde sig när man tog körkort.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser