Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pick-up-råd  (läst 9491 gånger)

louise

• Gäst
SV: Pick-up-råd
« Svar #40 skrivet: 27 mar-08 kl 23:48 »
Nej usch, vet inte om jag vill gräva i det här. Snart kommer vi framtill att det faktiskt itne blir mkt mer än en cykelkärra.. Eller ett jävligt tungt släp utan last:)

Bäsen

« Svar #41 skrivet: 27 mar-08 kl 23:55 »
Jag tror Bäsen har en egen definition av tjänstevikt. ;)
Inga protester härifrån.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

leifhh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 mar-08 kl 08:39 »
Oavsett släp eller inte så är jag nyfiken på om lollo köpte bilen eller ej!

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 mar-08 kl 08:58 »
Jo jag gjorde ju det, å lär väl ha ångest minst två veckor till över att det kanske var fel..

leifhh

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 28 mar-08 kl 09:19 »
Jo jag gjorde ju det, å lär väl ha ångest minst två veckor till över att det kanske var fel..

Oki, grattis!

Köpt är köpt, att grubbla är aldrig bra. Man får utgå från att maggropskänslan man hade vid köpet var helt korrekt. Men följ gärna upp tråden med lite egna intryck av bilen i fråga framigenom.

Av ren nyfikenhet undrar jag om du hade hjälp av denna tråd vid bilköpet eller om den bara skapade frustration och osäkerhet.

louise

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 mar-08 kl 09:35 »
Nej den var aboslut till hjälp! Köpa bil innebär väl alltid frustration å förvirring å ångest.. sanningen måste man tåla, sen får jag ju själv ta beslutet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #46 skrivet: 01 apr-08 kl 19:21 »
Snart kommer vi framtill att det faktiskt itne blir mkt mer än en cykelkärra..
Eller ett jävligt tungt släp utan last : )

Utan last kan du glömma......

Det är totalvikten på släpet som spelar roll.
Totalvikten = släpets vikt + maxlastvikten.

Så ÄVEN om du kör ett stort släp TOMT så räknas det som fullastat när du blir stoppad polisen.

Du får alltid dra ett släp som har totalvikt som är lika eller mindre än bilens tjänstevikt
på B-körkort (om DRAG kroken tillåter det) om inte hela ekipaget då väger över 3,5 ton.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #47 skrivet: 01 apr-08 kl 19:25 »
Lollo, du ska nog kolla upp vad ditt släp har för totalvikt så att släpet inte är för tungt för din nya bil om du bara har B-kort.

Det är lite krångligt tycker jag då. Mitt släp är typat till 1400 kg varav 500 kg är släpets vikt. Jag kan alltså lasta 900 kg. Min bil får dra max 1440kg med B-kort och därför går det bra för mig att dra mitt släp.

Om jag har fattat det rätt så är det skillnad på överlast och för tungt släp i polisens ögon. Om jag skulle lasta 1000 kg i släpet istället så innebär det överlast och om polisen kommer på mig så kan jag få böta. Om jag däremot skulle köra med ett släp som är typat till 1500 kg som bilen alltså inte får dra om jag kör med mitt B-kort så är det olovlig körning och jag kan bli av med körkortet. Stor skillnad i straffpåföljd alltså. Därför läge att vara säker på vad som gäller.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #48 skrivet: 01 apr-08 kl 20:10 »
Det är ganska billigt att typa ner släpet till lägre maxvikt. Våran två-hästarsvagn får lasta 350kilo, go figure.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser