Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pick-up-råd  (läst 9502 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Pick-up-råd
« Svar #20 skrivet: 25 mar-08 kl 13:32 »
Överstiger totalvikten av bil och släp tillsammans vad bilen får dra med behörighet B så har du flera alternativ.

Skaffa ett lättare släp.
Eller större bil, skaffade själv en FL6.
Citera
Skaffa en bil som får dra släpet med B behörighet.
Skaffa ett riktigt släp.
Citera
Skaffa BE behörighet.
Jag håller just nu på med BE CE DE, det löser de flesta problem

Jag har hittils aldrig blivit stoppad trots överlast bakom bilen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 27 mar-08 kl 12:30 »
Såna där basic saker som man lärde sig när man tog körkort.
Om det var några år sedan man tog körkortet så är det inte så enkelt att komma ihåg alla regler om saker som man kanske inte har behövt bry sig om förut.
Så jag tycker att det var onödigt att slänga ur sig denna kommentar på slutet av ditt inlägg.

Bäsen

« Svar #22 skrivet: 27 mar-08 kl 16:26 »
Om det var några år sedan man tog körkortet så är det inte så enkelt att komma ihåg alla regler om saker som man kanske inte har behövt bry sig om förut.
Så jag tycker att det var onödigt att slänga ur sig denna kommentar på slutet av ditt inlägg.
Det var ingen kommentar som var onödig eller något illa menat med överhuvudtaget.
När man tog körkort fick man lära sig detta , inget konstigt med det.
Själv tog jag körkort för några år sedan, 27 år för att vara exakt.
Känner man att man "glömt" vilka skyldigheter man har när man sätter sig i ett fordon och ger sig ut i trafiken bör man kanske uppdatera sig.
Inget illa menat som sagt var.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

M8e

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 27 mar-08 kl 17:21 »
Det var ingen kommentar som var onödig eller något illa menat med överhuvudtaget.
När man tog körkort fick man lära sig detta , inget konstigt med det.
Själv tog jag körkort för några år sedan, 27 år för att vara exakt.
Känner man att man "glömt" vilka skyldigheter man har när man sätter sig i ett fordon och ger sig ut i trafiken bör man kanske uppdatera sig.
Inget illa menat som sagt var.

Om man inte håller på med släp och last så har man ingen skyldighet att kunna reglerna om släp och last (men när man väl ska använda släp så har man ju skyldighet att veta hur reglerna ser ut), och detta gäller typ alla lagar/paragrafer.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 mar-08 kl 22:16 »
Min nya fina Skoda får dra 900 kg. Ja, problem, för ett hästsläp väger 600. Det blir plats för ca 3 slaktgrisar..

Å andra sidan har jag mitt fantastiska flak som får ta 490 kg. Äntligen är tusen problem lösta! Fodertransport, badrumstransport, vedtransport, hö osv osv. Å allt detta utan det jävla släpet som man bara viker.

Håll tummarna för mig att inga överraskningar kommer med nya bilisen.

Bäsen

« Svar #25 skrivet: 27 mar-08 kl 22:27 »
Min nya fina Skoda får dra 900 kg. Ja, problem, för ett hästsläp väger 600. Det blir plats för ca 3 slaktgrisar..
Mitt släp är ett 1300kg. Det innebär att det väger 650 kg och får därmed lastas med 650 kg.
När jag då åker med min häst som väger 750 kg innebär det att jag har lastat 100 kg för mycket i mitt släp.
Olagligt men ack så vanligt med överlast i hästtransporten.
Tänk då på att det inte allt för sällan står två vuxna häsar i samma transport.

Ja, din Skoda får dra 900 kg och ditt släp väger 600 kg vilket inte är intressant i det här fallet. Tjänstevikten på släpet torde vara 600 kg + 600 kg som den får lastas med, alltså 1200 kg. 300 kg mer än din Skoda får dra.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #26 skrivet: 27 mar-08 kl 22:34 »
Då får du ta en BE-semitrailer som både får ta maxlasten på bilen och maxdragvikten på bilen.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 mar-08 kl 22:42 »
Bäsen- jag förstår inte vad du säger. Den här Skodan får inte dra mer än 900, punkt. Hur man fördelar det mellan släpet och lasten bryr sig inte polisen om. Inte heller vilket körkort jag har.

Take- vad är BE-semitrailer?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 27 mar-08 kl 23:08 »
Hur man fördelar det mellan släpet och lasten bryr sig inte polisen om. Inte heller vilket körkort jag har.

Skulle nog tro att dom gör det  :P
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bäsen

« Svar #29 skrivet: 27 mar-08 kl 23:15 »
Bäsen- jag förstår inte vad du säger. Den här Skodan får inte dra mer än 900, punkt.

Vad jag försökte få fram till dig är att din transport som väger 600 kg inte får dras av din Skoda då tjänstevikten på släpet är 1200 kg.
Det är tjänstevikten på släpet som avgör om du får dra det med din Skoda.
Inte vad släpet väger.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

louise

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 27 mar-08 kl 23:19 »
Nej.. jag förstår fortfarande inte.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 mar-08 kl 23:21 »

take

• Östergötland
    • De Klomp

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 27 mar-08 kl 23:23 »
Jaha, nu har jag läst ditt första inlägg igen. Det var VW som berättade för mig att ett hästsläp väger 600, mer än så fick jag inte veta.  Sen var det vägverket som sa att bilen fick dra 900.

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 27 mar-08 kl 23:31 »
Tack Ulric, men jag tror vårt problem inte är hur mkt bilen får dra, utan hur man beräknar vikten på ett släp.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 27 mar-08 kl 23:35 »
Läs länken. Vikten på ett släp kan definieras på ett antal olika sätt och de förklaras där.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 mar-08 kl 23:38 »
Jamen det har jag redan rett ut med vägverket. En dubbelkoll i din länk bekräftade bara vad de sa - bilen får dr 900.

Men bäsen är inne på avancerad beräkning av vad ett släp väger som jag inte förstår. Om jag nu har hängt med..

Bäsen

« Svar #37 skrivet: 27 mar-08 kl 23:42 »
Men bäsen är inne på avancerad beräkning av vad ett släp väger som jag inte förstår. Om jag nu har hängt med..
Glöm det jag skrivit.
Läs Ulrics länk till VV så hamnar du rätt till slut skall du se. Tydligare där än vad jag kan få fram.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 mar-08 kl 23:42 »

Jag tror Bäsen har en egen definition av tjänstevikt. ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 27 mar-08 kl 23:45 »
Med B-körkort får din bil dra ett släp som har en maxvikt på 900kg. Oavsett om släpet har last eller inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser