Vi föder upp våra kaniner på vårt eget gräs och en mindre mängd inköpt havre, som någon gång skall bli hemodlat det med. Foderkostnaden ligger på ca 6 kr/kg kött.
Det här låter väldigt intressant... Tar ni bara kullar på sommaren då? Klarar sig kaninerna på hö och havre under vintern? Har försökt lura ut om man bara kan underhållsfodra med hö under vintern (mild vinter ca 5 plus) ?
Kan man sparar kaninerna längre tid och utfodra med "nästan gratis" foder så borde man gå plus i slutändan. Kan man inte räkna på foder in - kött ut isället? Och strunta i tidsaspekten?
I och för sig spårade jag ur i mitt föregående inlägg. Billigare foder än rabbfor kan man säkert hitta, men jag tror dessa medför en långsammare tillväxt. I stället för slakt vid 4 månader kanske vid 5 eller 6 månader. Det man vinner på karusellen förlorar man på gungorna.
Absolut billigast är ju att ha kaninerna i betesburar så de bara äter gräs. Men de växer långsamt, så man kanske behöver ge dem lite kraftfoder av något slag. Kan man inte odla själv, så är priserna jämfört med rabbfor kanske inte nämnvärt lägre.
Edgar
Frågan är bara om rabbfor ger så bra tillväxt som dess "beundrare" förutspråkar, jag har hört många som inte haft det (inkl mig själv)