Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen foderblandning kontra färdig  (läst 6648 gånger)

Dandelia

• Gäst
Egen foderblandning kontra färdig
« skrivet: 18 feb-08 kl 14:31 »
Det här är ett ämne som varit uppe många gånger. När jag söker på pellets, foder etc får jag upp flera förslag/exempel på egna foderblandningar, med eller utan pellets i.

Intressant är att det byts och testas lite fram och tillbaka. Vad har DU provat för blandningar och vad har det gett för resultat? För- och nackdelar?  Vad ger du dina kaniner IDAG?

Själv har jag gått från Lottie kanin- och marsvinspellets (bra men dyrt. Innehåller vitamin c som ändå förstörs under lagring =onödigt att betala för) till Rabbfor och nu vidare till hälften hel havre, hälften Rabbfor.

Jag anser att Rabbforen är för kraftig. Samtliga slaktade djur har haft fettdepåer i kroppen även om jag lägger mig under rekommenderad utfodringsmängd. Törs inte frångå pelletsen helt utan blandar ut den istället och hoppas på bättre resultat med kommande kullar.

Berätta, hur gör DU?

/Dandelia

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Egen foderblandning kontra färdig
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 14:50 »
jag har visserligen inte slaktat några djur ännu, men jag ger mina grön kanino utblandat med krossat korn. jag gav de tidigare rabbfor, var nöjd med det, men p.g.a. priset bytte jag till rabbfor.
Jag ger mina 4-5 dl /dag (Tysk Jättescheck) och de känns bra i hullet. några honor ät lite tunna, får då extra grönt till det.
Jag vet dock inte hur det ser ut slaktade...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 15:12 »
Tänk på att Rabbfor är ett produktionsfoder. Skall ges med försiktighet till kaniner i vila.
Bör inte ges rent till Gotlandsraser eller till dvärgraser. Blanda gärna till dessa ca 25% rabbfor och 25% havre samt 50% krossad korn. I vila ca 1,5 dl till din ras. I produktion bör du ge ca 1,75 - 2,0 dl/dygn.(ren Rabbfor) Till detta bör du ge hö för att hålla magen i trim.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 18 feb-08 kl 15:52 »
I vila ca 1,5 dl till din ras. I produktion bör du ge ca 1,75 - 2,0 dl/dygn.(ren Rabbfor) Till detta bör du ge hö för att hålla magen i trim.
Bara en fråga Gösta detta svaret var till Dandelia va inte till mig ?!?! Kan det var lagaom med 4-5 dl utblandat till vuxna kaniner i avel när djuren ligger på 6-7 kg ?
ALLA är välkomna !

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 18 feb-08 kl 16:05 »
Varför räknar man i dl när vikten kan skilja så pass inom samma fodermedel? En deciliter havre på ett ställe kan väga hälften mot en deciliter på ett annat.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 18 feb-08 kl 16:29 »
Just nu har jag 6 kaniner i olika storlek och ras och för tillfället får de hel havre och luzernpellets och det fungerar ypperligt. Har dock inte slaktat nån av dem så jag kan inte säga hur de ser ut inuti.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 feb-08 kl 18:39 »
Min blandning är för tillfället hel havre, krossat korn samt brödkanter. Har slaktat senaste veckan och de har varit fina i hullet och välmående, hela bunten  ;D

Tyvärr slut på brödkanterna inom kort, så det blir väl en vända till med havre och rabbfor.
Landsflykting i storstan...

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #7 skrivet: 18 feb-08 kl 20:01 »
jag har provat det mesta.

enligt något gammalt recept höll jag länge på och gav en "fullfoderblandning" som jag gjorde själv, den innehöll sånt som havrekli och betfor mm mm. det var tacksamt eftersom jag gav ungefär likvärdigt till hästarna...

sen hörde jag att RENFODER skulle vara nåt för kaniner. Sagt och gjort så provade jag. Resultatet blev magra djur med glanslösa pälsar.

Sen lärde jag mig att man ska vara försiktig med att bara ge pellets, i synnerhet till angoror. jag har frågat vad andra personer, som bevisligen har fått fram fina djur, har gett för foder, utgått från det och nu är det snart ett år sedan jag började blanda foder efter det som jag nu blandar, dvs.

Havre, Korn, Majs, Solrosfrön och ett kalvfoder (helfoder pellets). Majsen ska ut eftersom kaninerna ratar den emellanåt och selen finns i kalvfodret så det räcker.

Resultat?
Pigga och glada kaniner med ypperlig aptit som dessutom har riktigt bra kvalitet på ull och päls. :-)

Det fungerar för mig - det betyder inte att de fungerar för andra dock.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 feb-08 kl 21:56 »
Så här års äter kaninerna huvudsakligen hö och granris kompletterat med en liten mängd havre.

PatriciaM

« Svar #9 skrivet: 18 feb-08 kl 22:33 »
Jag har gett mina kaniner en blandning av rabbit royal och rabbit pellets plus (Dodson&horrel) och tycker att mina har fått dåliga kroppar är magra m.m
är endast 2,5% fett i den blandningen och jag har gett dvv runt 1dl och dom har faktiskt gått ner lite i vikt av det..

ska byta nu till en blandning med galant 1500 ,Hel havre och rabbit royal funderar på att skippa royalen då jag hört andra som fått dåliga kroppar av det, men jag vill inte kasta bort en hel påse.

Det blir lättare för mig att få tag på med den blandningen och billigare.

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 feb-08 kl 13:25 »
Hm, jag köpte visst fel sorts korn. Tog hela korn istället för krossad. Är det för hårt? Tänkte att det ju är bäst ur hållbarhetssynpunkt samt säkert bra för tänderna.

/Dandelia

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #11 skrivet: 19 feb-08 kl 21:04 »
Hm, jag köpte visst fel sorts korn. Tog hela korn istället för krossad. Är det för hårt? Tänkte att det ju är bäst ur hållbarhetssynpunkt samt säkert bra för tänderna.

/Dandelia

jag har gett hel korn, till kaninerna,  i över ett år utan problem.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 19 feb-08 kl 21:15 »
jag hörde idag att det är väl mest djur om idisllar som ska ha krossat, samt ankor.
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-08 kl 22:40 »

/Dandelia

Kolla i bajspluttarna  ;D
Kommer det ut hela osmälta korn där, då bör du byta till krossat, annars kan du lungt ge dem hela!
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 feb-08 kl 09:46 »
Fint! ;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 22 feb-08 kl 10:13 »
Jag har gett blandat hälften Rabbfor hälften Renfor, med hyfsat resultat. Ok tillväxt, men inte tipptopp. Inte de muskelpaket jag vill ha till utställning. De få djur jag har slaktat har haft fettdepåer, inte vad jag är ute efter.

Har nu räknat (inte så svårt iofs med programmet jag har) och klurat, och kommit fram till följande blandning för underhåll:
Vetekli 30%
Havre 10%
Kornkross 20%
Lusernpellets 33%
Riven melassfri sockerbeta 5% (Kwikbeet)
Foderjäst 2%
Vitaminer &
mineraler 0,015% (Mustang)

För ungdjur och avelshonor lägger jag till mer lusernpellets och även lusernhack.

Här i Västerbotten skulle det här fodret kosta 5,4kr/kg, men då är det så att jag betalar 4,2kr/kg havre. Suck. Försöker hitta en lantbrukare som kan sälja det till mig billigare, men det går trögt.

Jag kan uppdatera om hur det funkar med blandningen =).

//Lina

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 apr-08 kl 10:23 »
Jag har provat korn-havre-rabbforblandningen ett tag nu. Det är alltså 50% korn, 25% havre och 25% rabbfor. Först gav jag hel korn men det var inte uppskattat utan låg kvar i skålarna till sist. Jag går efter vikt när jag blandar fodret. Dvs 1 kg korn, 0,5 kg havre och 0,5 kg rabbfor. Är det rätt tänkt? Volymen skiljer ju annars.

Blandningen verkar inte räcka till riktigt. Jag ger mängder till honor och ungar och några känns ändå smala. Kan det vara så att det krossade kornet inte håller näringsmässigt fast jag förvarar det svalt? BF-datum är maj nånting. Nån nämnde att korn håller ca 2 veckor efter krossning. Stämmer det?

Då jag har både små och stora kaniner och för enkelhetens skull ger samma blandning, vill jag ha en formula som fungerar för "alla". Förslag på justeringar?

Hur är det eg tänkt med rabbfor? Det är ju för digivande honor och slaktdjur. Men däremellan, då? Under viloperioder och för hanar? Inte har köttuppfödarna flera olika sorters foder?

Jag har peppar, peppar inte haft någon ungkanindöd den här gången. Det tror jag beror på foderbytet, från ren rabbfor till ovanstående blandning. Men måste jag verkligen välja mellan god tillväxt och förlorade djur?

/Dandelia, som möjligen funderar för mycket ;)

Tillägg: Det verkar som djuren trivs bättre när dom får spannmål oxå. Det är mer att arbeta med, dom roar sej med att skala havren. Men först och främst gräver dom ut rabbforen, vilket är ett gott betyg.
« Senast ändrad: 09 apr-08 kl 10:26 av Dandelia »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 13:26 »
Jag har räknat ut en foderstatsblandning som jag testar nu... har kört i ca 3v..

1 del sojapellets, 2 del lucernpellets och 3 delar havre/korn (kör endast havre just nu) i viktdelar

Verkar funka riktigt bra, en 4 kgs kanin utfodras med 60-80 gram per dag i underhåll, en hona med ungar ger jag 80 g plus 60g per unge. De äter det men verkar väldigt hungriga, dock är de absolut inte tunna eller så.

Obs glöm inte att kompensera om ni har ett bra alternativ dåligt hö!! Detta är beräknad på ett sent skördat hö med lågt proteininnehåll. Kan vara därför många har problem med rabbfor, de har helt enkelt ett alldeles för bra hö! Dåligt att utfodringsrekommendationerna endast går efter "kanin i produktion" när det hänger på så mycket annat.. :P
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

PatriciaM

« Svar #18 skrivet: 09 apr-08 kl 13:59 »
Jag har också kört en ny blandning ett tag..
jag ger ungefär 50% rabbfor, 20% Rabbit Royal, 20% Krafft grov 125 och 10% havre och det fungerar super! 
Dom får även en liten nypa lusern hack på morgonen.
Tycker att dom har blivit väldigt mycket bättre i kroppparna!

Varför jag har en sådan blandning är för att vissa utav kaninerna är kräsna och vill inte äta rabbforen, men med denna blandningen så äter dom upp rabbforen..

och detta ger jag till Dvärgvädur, Hermelin och Lilla Chinchilla.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #19 skrivet: 09 apr-08 kl 19:46 »
Var köper man Lusernpellets???
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser