Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen foderblandning kontra färdig  (läst 6651 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Egen foderblandning kontra färdig
« Svar #40 skrivet: 08 maj-08 kl 11:49 »
Om jag minns rätt har du gotlandskaniner.
Hur gamla är de vid slakt?
Vad väger de då levande resp slaktade?

Edgar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #41 skrivet: 10 maj-08 kl 08:27 »
Vi föder upp våra kaniner på vårt eget gräs och en mindre mängd inköpt havre, som någon gång skall bli hemodlat det med. Foderkostnaden ligger på ca 6 kr/kg kött.

Det här låter väldigt intressant... Tar ni bara kullar på sommaren då? Klarar sig kaninerna på hö och havre under vintern? Har försökt lura ut om man bara kan underhållsfodra med hö under vintern (mild vinter ca 5 plus) ?

Kan man sparar kaninerna längre tid och utfodra med "nästan gratis" foder så borde man gå plus i slutändan. Kan man inte räkna på foder in - kött ut isället? Och strunta i tidsaspekten?

I och för sig spårade jag ur i mitt föregående inlägg. Billigare foder än rabbfor kan man säkert hitta, men jag tror dessa medför en långsammare tillväxt. I stället för slakt vid 4 månader kanske vid 5 eller 6 månader. Det man vinner på karusellen  förlorar man på gungorna.

Absolut billigast är ju att ha kaninerna i betesburar så de bara äter gräs. Men de växer långsamt, så man kanske behöver ge dem lite kraftfoder av något slag. Kan man inte odla själv, så är priserna jämfört med rabbfor kanske inte nämnvärt lägre.

Edgar

Frågan är bara om rabbfor ger så bra tillväxt som dess "beundrare" förutspråkar, jag har hört många som inte haft det (inkl mig själv)  :(
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 10 maj-08 kl 16:55 »
Det här låter väldigt intressant... Tar ni bara kullar på sommaren då? Klarar sig kaninerna på hö och havre under vintern? Har försökt lura ut om man bara kan underhållsfodra med hö under vintern (mild vinter ca 5 plus) ?

Ja, kaninerna klarar sig fint. Vi tar bara kullar på våren och sommaren. Det är lönsamt i liten skala men det går troligen inte att bedriva sådan uppfödning i en sådan omfattning att det går att försörja sig på. Vi försörjer oss själva med kaninkött och tycker det räcker.

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #43 skrivet: 11 maj-08 kl 21:07 »
jag har provat det mesta.

enligt något gammalt recept höll jag länge på och gav en "fullfoderblandning" som jag gjorde själv, den innehöll sånt som havrekli och betfor mm mm. det var tacksamt eftersom jag gav ungefär likvärdigt till hästarna...

sen hörde jag att RENFODER skulle vara nåt för kaniner. Sagt och gjort så provade jag. Resultatet blev magra djur med glanslösa pälsar.

Sen lärde jag mig att man ska vara försiktig med att bara ge pellets, i synnerhet till angoror. jag har frågat vad andra personer, som bevisligen har fått fram fina djur, har gett för foder, utgått från det och nu är det snart ett år sedan jag började blanda foder efter det som jag nu blandar, dvs.

Havre, Korn, Majs, Solrosfrön och ett kalvfoder (helfoder pellets). Majsen ska ut eftersom kaninerna ratar den emellanåt och selen finns i kalvfodret så det räcker.

Resultat?
Pigga och glada kaniner med ypperlig aptit som dessutom har riktigt bra kvalitet på ull och päls. :-)

Det fungerar för mig - det betyder inte att de fungerar för andra dock.

Agnetha

Vad för sorts kalvfoder kör du med? Tror du det skulle funka med bara det utan havren och kornet och det? Ger mina angoror rabbfor just nu iallafall. Har ju problemet att jag inte har bil så kan ju inte få med mig mer än en säck åt gången och det är lite för långt att åka för att köpa i omgånger så vill helst ha något som funkar som enbart pelletsform. (får ju grönfoder och lite annat också).

Kanske ska tillägga att de springer löst här hemma så rör ju en hel del på sig, speciellt när de är nyklippta ^^
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 21:14 av Maleficum »
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser