Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88422 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #400 skrivet: 09 okt-08 kl 22:41 »
ni på alternativ måste vara de enda som har kostnad månaden efter på nåt som är inköpt månaden före...

med tanke på hur ni resonerar här..

om jag köper en stereo i mars,köper jag den i mars,inte kostar den mig då pengar i april.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #401 skrivet: 09 okt-08 kl 22:43 »
Jjag tycker det är alldelss för oekonomiskt för mig att se på min ekonomi månadsvis... det gjorde jag när jag fick veckopeng, nu har jag lärt mig ett och annat :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #402 skrivet: 09 okt-08 kl 22:50 »
ni på alternativ måste vara de enda som har kostnad månaden efter på nåt som är inköpt månaden före...

Nej, det är helt normalt. När man köper något får man en utgift. När man förbrukar det köpta får man en kostnad.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #403 skrivet: 10 okt-08 kl 05:37 »
Bara man själv har koll på vad man gör med pengarna får man väl använda vilka metoder som helst. Själv föredrar jag om någon annan får kostnaden/utgiften och jag får intäkten/inkomsten  ;D.

Fast verkligheten ser sällan ut så. Jag kollar kostnader över året för att kunna jämföra. Om jag går igenom ekonomin tittar jag på matinköp under en månad och lägger till andra årsutgifter/12 (bil, bensin, kläder, värme, sopor osv). Skulle jag kunna köpa hela kor och grisar skulle jag även se årsvis på matinköpen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

solstrimma

• Gäst
« Svar #404 skrivet: 10 okt-08 kl 18:04 »
Jjag tycker det är alldelss för oekonomiskt för mig att se på min ekonomi månadsvis... det gjorde jag när jag fick veckopeng, nu har jag lärt mig ett och annat :)
nu blev jag nyfiken,ser du på din ekonomi alls??
här kollar vi både månadsvis, veckovis och dagsvis..
denna månaden har vi som sagt 100kr/dag (efter att räkningar och sparandet är gjort) ,att köpa mat och övrigt för och det räcker gott och väl.

Sommartorparn

« Svar #405 skrivet: 10 okt-08 kl 18:13 »
denna månaden har vi som sagt 100kr/dag (efter att räkningar och sparandet är gjort) ,att köpa mat och övrigt för och det räcker gott och väl.

Kanske Frances menar att man kan se längre framåt än en månad när man har kommit upp i tonåren och senare. Om du tar dina 12 månadskostnader och lägger ihop till årskostnaden, kan du sedan dela med 12 igen, så har du din genomsnittliga månadskostnad. Det är t ex sånt som skulle intressera en bank, inte en exceptionell gratismånad "för frysen var full och försäkringen betalade vi på skatteåterbäringen".

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #406 skrivet: 10 okt-08 kl 18:32 »
Denna månad kommer jag betala över 250000 i räkningar... Jag ska nämligen använda mitt arv för att betala av hela studielånet och sedan vara skuldfri...
elliha.blogspot.com

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #407 skrivet: 10 okt-08 kl 18:58 »
Så underbart roligt för dig att kunna betala av studielånet! Jag önskar att jag kunde göra detsamma..... (5 års universitetsstudier....) :P

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #408 skrivet: 10 okt-08 kl 19:08 »
Ja, visst är det, men eftersom jag kan göra det pga mitt arv från mina föräldrar så skulle jag ju hellre önska att jag inte kunde det och min mamma levde fortfarande... Men när det är som det är så är det naturligtvis skönt att kunna betala av det.
elliha.blogspot.com

TW

• Finland
« Svar #409 skrivet: 10 okt-08 kl 19:55 »
Jag lyckades med att studera till byggnadsingenjör utan studielån trots att jag råkade ut för en arbetsskada mitt i studierna så att allting drog ut på tiden.

Jag blev en mästare på den ädla konsten att skita inåt ;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #410 skrivet: 10 okt-08 kl 22:13 »

Inte timvis :o?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

solstrimma

• Gäst
« Svar #411 skrivet: 10 okt-08 kl 22:22 »
Inte timvis :o?
jodå ;D
100kr per dygn=100/24= 4kr och 16öre ;)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #412 skrivet: 10 okt-08 kl 22:26 »
jodå ;D
100kr per dygn=100/24= 4kr och 16öre ;)

Men ni handlar ju inte för alla pengarna, ni sätter ju in överskottet på sparkontot?

Och rimligtvis så borde väl vissa timmar vara dyrare än andra?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #413 skrivet: 11 okt-08 kl 10:57 »
Citera
Kanske Frances menar att man kan se längre framåt än en månad när man har kommit upp i tonåren och senare. Om du tar dina 12 månadskostnader och lägger ihop till årskostnaden, kan du sedan dela med 12 igen, så har du din genomsnittliga månadskostnad. Det är t ex sånt som skulle intressera en bank, inte en exceptionell gratismånad "för frysen var full och försäkringen betalade vi på skatteåterbäringen".

Tack Sommartorparn!

Och driver man företag så tänker man även på avskrivning och värdeminskning.. Förutom den faktiska inköpssumman... ::)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosten

• Närke
« Svar #414 skrivet: 11 okt-08 kl 12:27 »
Jag lyckades med att studera till byggnadsingenjör utan studielån trots att jag råkade ut för en arbetsskada mitt i studierna så att allting drog ut på tiden.

Jag blev en mästare på den ädla konsten att skita inåt ;)
Tjejen studerade också till byggingengör utan att vi tog en krona i studielån.
Om något år skall jag studera till lärare. Helt utan något studielån.
Så just nu bygger vi upp massa sidosaker som sedan skall ge inkomsten vi behöver under den tiden jag kommer att studera.

hajens

• Skåne
« Svar #415 skrivet: 11 okt-08 kl 13:02 »
trodde halva grejen med att flytta ut på landet och leva "alternativt" var att sluta bry sig om pengar och dess värde i mångt och mycket.

men jag har fått en känsla härinne att pengar snarare blir en fixering och en väldigt central faktor som livet kretsar kring plötsligt iom ett "alternativt" leverne. Det snackas väldigt mycket pengar, budget mm härinne e min känska, e det inte just det man vill slippa, pengahysterin, oavsett om man lever av mycket eller lite?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #416 skrivet: 11 okt-08 kl 13:07 »
trodde halva grejen med att flytta ut på landet och leva "alternativt" var att sluta bry sig om pengar och dess värde i mångt och mycket.

men jag har fått en känsla härinne att pengar snarare blir en fixering och en väldigt central faktor som livet kretsar kring plötsligt iom ett "alternativt" leverne. Det snackas väldigt mycket pengar, budget mm härinne e min känska, e det inte just det man vill slippa, pengahysterin, oavsett om man lever av mycket eller lite?

Det är nog så att det finns vissa individer härinne som är väldigt fixerade vid pengar och det har därigenom blivit ett genomgående tema i många trådar här, tyvärr. Jag hoppas du kommer att trivas härinne i alla fall.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hajens

• Skåne
« Svar #417 skrivet: 11 okt-08 kl 13:11 »
kimma, det hoppas jag med. Jag har drömt om att flytta till landet och självhushålla sedan tonåren, nu ser det ut att kanske bli verklighet.
jag hittade denna sidan när jag sökte på att göra egen fårost, hoppas man kan få en del tips på allt möjligt i framtiden om det nu blir så att vi köper ett hus. Känner mig rätt klar med sthlm faktiskt och frilanshetsen inom mediabranschen (hatar den). Och pengar, det tänker jag se till att glömma vad det är.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #418 skrivet: 11 okt-08 kl 13:29 »
Önskar dig allt lycka till med din dröm och har du get-ostfrågor ska du snacka med Gruff här på forumet.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosten

• Närke
« Svar #419 skrivet: 11 okt-08 kl 13:53 »

Problemet är att när du flyttar ut på landet och vill leva alternativt så måste du ha massor med saker.
Typ
Vattenslangar, spadar, krattor, hammare, skruvdragare, skottkärra, sågar, kättingar, buntband, massa olika vertyg och tusen andra saker.
Sen kommer gården du köper förhoppningsvis passa ditt liv. annars måste du bygga om och till. Då går det åt massor av pengar igen.
Du vill ha djur. Då går det åt massor av pengar till staket stolpar foder mm.
Kanske vill du skaffa några bikupor. Samma sak igen. Mera pengar.
Så allt du vill göra kostar pengar i uppstartningsskedet. Sen kommer det in pengar. Men då har dina projekt också ökat i samma omfattning. så det blir ändå inget kvar i slutet. ;)

Men man har kul under tiden. ;D

Så vill man slippa tänka på pengar då skall man bosätta sig i ett tält i skogen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser