Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88425 gånger)

kanka

• Västerbotten
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #380 skrivet: 07 okt-08 kl 13:53 »
Menar du frihet från arbete eller frihet att inte vara beroende av bidrag.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #381 skrivet: 07 okt-08 kl 14:46 »

Över fyra tusen i månaden för mat, hygien och diverse. Ganska högt räknat eller vad tycker ni? :)

:o Per person  ???

Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #382 skrivet: 07 okt-08 kl 15:06 »
Enligt riksnormen är det 2700+850 = 3550 för en ensamstående.

För oss åtta blir det 20610 kr.

Därtill kommer "skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa."

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #383 skrivet: 07 okt-08 kl 15:14 »

nu ska jag och sambon gå och äta en god rågsiktsmörgås som är bakad på ekologiskt mjöl,som jag bakade igår.
recept:
50g smör
5dl mjölk(ekologisk såklart)
50g jäst
2msk honung eller sirap.
2tsk anis
2tsk fänkål
10dl ekologiskt vetemjöl
3dl ekologiskt rågmjöl

jäs degen 30minuter.
dela degen i 4delar och baka ut till kakor,ta med ett glas ut mitten,så det blir hålkakor.
fricka kakorna med gaffel.jäs 30minuter till.
grädda mitt i ugnen i 12minuter i 200grader..
supergott med getost på!

Du solstrimma/tänk positivt/skruvmejsel/mitt ljuva hem etc etc: du glömde berätta vad varje smörgås kostade :). För det är väl i alla fall det som är det viktiga?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #384 skrivet: 07 okt-08 kl 16:25 »
Trippelkollade. 50 448 kr = 4204 per månad.
Har man inte minst deklarerat detta i årsinkomst undrar de var fanken den oredovisade finns. :)
Om man är fru och man då? Den ena dra in en normallön inom vården, den andra någon enstaka tusing i månaden. Vad säger di då?

Vilse

• Gäst
« Svar #385 skrivet: 07 okt-08 kl 20:09 »
jag har reducerat mina matkostnader vaesentligt senaste 8-10 aaren.
min man gillar att handla mat (!) han aer mat-pris-medveten(!)
han vet hur mycket man kan koepa beroende paa sista datum (!)

Vi storhandlar och aer det extrapris paa naagot vi normalt koeper saa koeper vi MYCKET av den varan.
Jag gjorde ett snabbt oeverslag en gaang om att vaarat skafferi kan nog haalla oss vid liv i 4 maanader.
Laegg daertill vad som finns i frysen och ute i traedgaardslandet!

Lever ett saa radikalt annat shoppingliv mot naer jag bodde storstadsliv!
Inte at jag missunnar mej naagot utan bara hushaalls ekonomi vilket lett till mindre kostander.
Man koeper chips och coca cola o baers naer det aer extrapris o bunkrar! :)

Nu haaller vi paa att aeta slut paa lagret av mat eftersom vi ska flytta.
Det som blir kvar gaar det till en familj som stoettat mej under min mans sjukdom och det sista haarda aaret som varit. (stoettat har varit saana enkla saker som att skicka sms och kollat att jag har huvud upp o foetter ner)

Naturliv

• Södermanland
« Svar #386 skrivet: 07 okt-08 kl 20:13 »
Problem uppstår om parets sammanlagda inkomst inte uppnår två gånger den låga summan. Eller att det finns uppenbara kostnader/utgifter som vida överstiger bådas inkomster. Då är man illa ute. :)

Det är väl inga problem såvida du inte försörjer dig på kriminalitet eller inte betalar den skatt du måste, eller ...?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Sommartorparn

« Svar #387 skrivet: 07 okt-08 kl 20:17 »
Det är väl inga problem såvida du inte försörjer dig på kriminalitet eller inte betalar den skatt du måste, eller ...?

Det är väl en viss risk att man blir skönstaxerad för en högre inkomst än man har, för att man ju inte klarar sig på det man klarar sig på.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #388 skrivet: 07 okt-08 kl 20:27 »
Nja, kan man visa att har ett litet mer eller mindre billigt torp på landet, inte har elanslutning och odlar egna grönsaker så tenderar skattemyndigheten att inte bry sig. Jag fick revision i min enskilda firma nyligen, det var rätt bra, jag skulle ändå avsluta den och nu har de ju gjort bokslut. Idag kom skattemyndigheten och kollade min personalliggare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #389 skrivet: 07 okt-08 kl 20:37 »
Blev skönstaxerad en gång då jag var med och drev ett katastrofalt projekt till företag. Gjorde inte en spänn. Vilket Skatteverket inte trodde på. De hittade på att jag skulle betala 110.000 i skatt. Som tur var så trodde de på mig då jag skrev och förklarade hur det var.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #390 skrivet: 07 okt-08 kl 20:38 »
Blev skönstaxerad en gång då jag var med och drev ett katastrofalt projekt till företag. Gjorde inte en spänn. Vilket Skatteverket inte trodde på. De hittade på att jag skulle betala 110.000 i skatt. Som tur var så trodde de på mig då jag skrev och förklarade hur det var.

jepp, har man en någorlunda troligt förklaring så brukar det ju lösa sig.

Vilse

• Gäst
« Svar #391 skrivet: 07 okt-08 kl 23:23 »
skattemyndigheten tror ALDRIG paa en!

jag hade konvertibler som jag inte hade raad att betala raenta paa laanet foer inkoep,,2001.
Jag bad banken saelja konvertiblerna och loesa laanet och fick till svar att det var inga problem och att det skulle antagligen gaa jaemnt upp. Hoerde efter det aldrig ett enda ljud.
Fick aldrig naagra avraekningar eller naatt saant.
Jag hade daa gaatt under jorden bokstavligt talat efter at jag inte orkade med en knaeppgoek som hotade mej och ville vara ifred.
Foer ett aar sen fick jag veta att jag var skydlig skatt paa saalda konvertibler.
Hoppsan!
Jag kontaktade skattemyndighet o fogde o sa som det var att det var befintligt laan av samma storlek som konvertiblerna gav.
Bevisa det!
Jag sa som det var enligt ovan,, det struntar dom i!
Jag har ring, mailat postat min bank och bett dom under ett aars tid at dra fram ett papper daer det staar at jag loeste laan i deras bank 2001 och att dom aldrig skickat papper paa detta till mej.
(banken visste min post o mail address)
(ett standard svar jag brukar faa aer: vaelkommen in paa naagot av vaara lokal kontor,,men faan e ni sega i kolan eller?? det aer INTE et automat besked utan en person som svarar mej detta!)
Ett aar senare fortfarande inget papper paa detta laan!!
Jag har kommit i kontakt med deras hoegste klagomaalsansvarige paa banken och han saejer at han bett att faa detta papper fraan deras kontor naanstans i sthlm,,inget haender,, jag vaentar en maanad och mailar honom igen och igen och igen!!!!
Klagomaalsansvarige paa denna bank vet varfoer jag gick under jorden,,han vet at jag aer paa vaeg hem o vil ha detta fixat,,men det haender inget alls!!!
Jovisst ska dom ta fram detta papper,,men naer????
Undrar om jag ska vara vaken i natt och ringa den gubben?? mutter mutter mutter,,

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #392 skrivet: 08 okt-08 kl 18:32 »
Jag är inte orolig. Enligt Skatteverket är det ett dataprogram som reagerar när någon deklarerat för lågt dvs under den nämnda summan.

Min uppfattning är snarare den att det borde vara oerhört många "alternativare" som ständigt får denna förfrågan. Eller har folk betydligt högre inkomster än vad man får uppfattningen om?
Ett tillbakadragande och en nedtrappning/minimering av konsumtionen kommer enligt min uppfattning att utlösa en dataindikation varje år, resten av livet. Hur löser man sådana problem?

Dataprogrammet lär sig även vad som är normalt för en viss person. Så man slipper falsklarm år efter år.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #393 skrivet: 08 okt-08 kl 18:34 »
Dataprogrammet lär sig även vad som är normalt för en viss person. Så man slipper falsklarm år efter år.
Det förklarar varför de lämnar mig ifred år efter år. :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #394 skrivet: 08 okt-08 kl 18:43 »
[...]
Min uppfattning är snarare den att det borde vara oerhört många "alternativare" som ständigt får denna förfrågan. Eller har folk betydligt högre inkomster än vad man får uppfattningen om?
[...]

I tråden Hur mycket tjänar du? finns lite siffror...

Citera
30 000<   21 (18.3%)
27 000   9 (7.8%)
24 000   16 (13.9%)
19 000   23 (20%)
14 000   16 (13.9%)
10 000>   30 (26.1%)

Antal personer som röstat: 102

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #395 skrivet: 08 okt-08 kl 20:37 »
Fick fundera lite... *netto/brutto*... jo, det stämmer med 40%.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tinna

« Svar #396 skrivet: 08 okt-08 kl 22:48 »
(Ämne saknas)

hej och du är ju rolig du!
har du 300000 på banken förstår jag inte vad problemet är! själv är jag halvtidsarbetslös men snart a-lös på heltid..
jag har 800000 i lån på mitt hus - men du kan ju tänka att de ev. pengar du måste låna för ev. reparationer o inköp, så är det ju faktiskt bara räntan/amorteringar som du har i hyra! att jämföra med en hyreslägenhet el. bost.rätt.
tveka inte - satsa på "lantliv", vilket iochförsig kan innebära visst mått av obekvämlighet, som tx. långt till brevlådan, långt till affär, hur ser det ut m telefon/bredband, elkostnader etc. men, det är absolut värt ett försök! lycka till!

Sommartorparn

« Svar #397 skrivet: 09 okt-08 kl 08:25 »
(Ämne saknas)

hej och du är ju rolig du!
har du 300000 på banken förstår jag inte vad problemet är! själv är jag halvtidsarbetslös men snart a-lös på heltid..
jag har 800000 i lån på mitt hus - men du kan ju tänka att de ev. pengar du måste låna för ev. reparationer o inköp, så är det ju faktiskt bara räntan/amorteringar som du har i hyra! att jämföra med en hyreslägenhet el. bost.rätt.
tveka inte - satsa på "lantliv", vilket iochförsig kan innebära visst mått av obekvämlighet, som tx. långt till brevlådan, långt till affär, hur ser det ut m telefon/bredband, elkostnader etc. men, det är absolut värt ett försök! lycka till!

Och varför skickar du ovanstående som PM till mig? Har du skickat det till alla andra också? För jag har väl aldrig uttalat mig så att jag kan vänta mig en sån kommentar.

Rosten

• Närke
« Svar #398 skrivet: 09 okt-08 kl 17:15 »
Du solstrimma/tänk positivt/skruvmejsel/mitt ljuva hem etc etc: du glömde berätta vad varje smörgås kostade :). För det är väl i alla fall det som är det viktiga?
Dom var gratis för hon köpte dom förr månaden och då räknas det inte. ;D ;D ;D ;D ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #399 skrivet: 09 okt-08 kl 22:11 »
Citera
Dom var gratis för hon köpte dom förr månaden och då räknas det inte.     
*rofl* ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser