Jag sitter som samordnare och utredare hos Sveriges Kaninproducenters Förening gällande myndigheter, lagar, samt utbildning bland annat.
Lite information till er alla:
Innan man startar uppfödning av djur för livsmedelsproduktion skall förprövning ske utförd av Länsstyrelsen.
Detta är från 1/1-08 kostnadsfritt!
Tja, visst Länsstyrelsen tar inte betalt men det kostar att ta fram kompletta handlingar som ska medfölja i 3 ex.
De flesta djur har ett undantag nedåt. Det vill säga att du får ha 5 hästar eller 500 höns, 20 får eller 100 slaktsvin osv. Men när det gäller kanin så skall detta ske från första kaninen

Så står det i texten.
Nästa problem är att om detta inte följs kan Länsstyrelsen ta ut en straffavgift på i dag 12.000:-
Nästa problem: Det finns inget regelverk för produktionskaniner vilket är en förutsättning för att en förprövning skall kunna utföras!

Vid direkt fråga till berörda myndigheter så blir svaret

Moment 22 har aldrig varit mera tydligt än nu!
Vad jag meddelat Jordbruksverket samt Länsstyrelsen är följande:
Den som startar en kaningård skall meddela detta till sin kommuns miljökontor. Punkt!
Detta "tycker" Jordbruksverket "kan vara" en lösning

. En utredning pågår sedan ett halvår tillbaka som ska lösa problemet. Vårt förslag ligger tillgrund för kommande beslut.
Förslaget går ut på att en produktion understigande 500 avelsdjur skall befrias från kravet, alternativt att kaninen tas bort helt från kraven om förprövning.
Jag har KRÄVT svar senast den 8/2-08. Om inget svar kommit förutsätter vi att det är fritt fram och att ingenting kommer att hända retroaktivt vilket vi även påpekat.
Återkommer så snart något händer.