Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förprövning av stallar  (läst 7981 gånger)

Gösta

Förprövning av stallar
« skrivet: 07 feb-08 kl 16:19 »
Jag sitter som samordnare och utredare hos Sveriges Kaninproducenters Förening gällande myndigheter, lagar, samt utbildning bland annat.
Lite information till er alla:
Innan man startar uppfödning av djur för livsmedelsproduktion skall förprövning ske utförd av Länsstyrelsen.
Detta är från 1/1-08 kostnadsfritt!
Tja, visst Länsstyrelsen tar inte betalt men det kostar att ta fram kompletta handlingar som ska medfölja i 3 ex.
De flesta djur har ett undantag nedåt. Det vill säga att du får ha 5 hästar eller 500 höns, 20 får eller 100 slaktsvin osv. Men när det gäller kanin så skall detta ske från första kaninen >:( ??? :o
Så står det i texten.
Nästa problem är att om detta inte följs kan Länsstyrelsen ta ut en straffavgift på i dag 12.000:-
Nästa problem: Det finns inget regelverk för produktionskaniner vilket är en förutsättning för att en förprövning skall kunna utföras! :o ;D
Vid direkt fråga till berörda myndigheter så blir svaret ???
Moment 22 har aldrig varit mera tydligt än nu!
Vad jag meddelat Jordbruksverket samt Länsstyrelsen är följande:
Den som startar en kaningård skall meddela detta till sin kommuns miljökontor. Punkt!
Detta "tycker" Jordbruksverket "kan vara" en lösning :o ;D. En utredning pågår sedan ett halvår tillbaka som ska lösa problemet. Vårt förslag ligger tillgrund för kommande beslut.
Förslaget går ut på att en produktion understigande 500 avelsdjur skall befrias från kravet, alternativt att kaninen tas bort helt från kraven om förprövning.
Jag har KRÄVT svar senast den 8/2-08. Om inget svar kommit förutsätter vi att det är fritt fram och att ingenting kommer att hända retroaktivt vilket vi även påpekat.
Återkommer så snart något händer.

trillingen

SV: Förprövning av stallar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 17:21 »
Vart går gränsen på att ha kaniner hemma och kaningård?
Jag undrar vart man drar gränserna.
Om man avlar på kanin för utställning så gör man en kurs för det.
Samma är för kanin i produktion, då går man en kurs hos dig.  ;)
Men alla dom som börjar med en eller två kaniner, eller som inte riktigt håller på med kaniner för utsällningar..
Ja du förstår säkert vad jag menar..
M.V.H
Trilligen
"Dag för dag gick, inte visste jag att det var livet"

Gösta

« Svar #2 skrivet: 07 feb-08 kl 18:26 »
Problemet är att alla som har kaniner som är tänkta till mat omfattas! Spelar ingen roll om man tänker äta upp dem själv eller sälja!
För sällskap tror jag gränsen ligger på 5 kaniner...? Någon som vet som kan rätta mig om jag har fel. Jag har igentligen noll koll på sällskapssidan.
Vad som gäller vid uppfödning avseende utbildning så skall den som yrkesmässigt (dumt påstående) bedriver avel ha dokumenterade kunskaper i djurslaget.
Vid slakt eller annan avlivning som det heter skall utövaren vara väl förtrogen med uppgiften samt kunna dokumentera detta. Enklast genom kurs.
Förprövningen var en av de galenskaper Matz Hammarström på Djurskyddsmyndigheten hann driva igenom.

gård t salu

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 18:25 »
Har du fått något svar än?
Mvh

Gösta

« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 18:33 »
Vad tror du >:(
Det är ju myndigheter det gäller.
Jag har haft telefonkontakt i dag med div. myndighetspersoner i frågan.
Något konkret svar har jag naturligtvis inte erhållit.
Mitt förslag kommer att gälla. Att meddela respektive kommuns miljökontor att du tänker starta en uppfödning. Sedan är det upp till kommunen att hjälpa dig rätt. Då har du gjort vad som kan krävas av dig och kan inte få surt efter från Länsstyrelsen.
Detta har jag informerat Länsstyrelsen om centralt så det kommer att gälla tills vidare. ;D

Miia

« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 09:37 »
När det gäller uppfödning för utställning så kan man ha hur många kanienr som helst och får sälja överskottet utan att man för den delen är yrkesmässig. Inte många har kurs, så det är inte något man behöver. Jo om man vill Regristrera sin kaningård hos Skaf då  måste man gå kursen.

Själv vill jag gå kursen och väntat sedan 2005.....krävs visst antal deltagare för att en förening skall kunna anordna den.

Blir spännande att se vad och om du får svar.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 11:17 »
Gränsen för sällskap är 6 kaniner.
Går under eget regelverk.
Detta finns på Jordbruksverkets hemsida

Gösta

« Svar #7 skrivet: 11 feb-08 kl 13:07 »
Nu har Jordbruksverket hört av sig!
Förprövning gäller från första kaninen när den är avsedd för livsmedel.
Beställ blanketter från din Länsstyrelse. Fyll i de uppgifter som går att fylla i och sänd in till Länsstyrelsen. Då har du fullgjort vad lagen säger.
Att det sedan inte finns någonting som Länsstyrelsen kan luta sig mot när förprövning skall utföras är ju deras problem.
När det gäller uppfödning för sällskap, utställning mm är undre gränsen 5 kaniner.
Förprövning är kostnadsfri. 8)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 11 feb-08 kl 13:11 »
Hej!
Menas det aveldjur när man pratar om 5 st kaniner?
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 11 feb-08 kl 17:35 »
Gäller en kanin. Kanin räknas som kanin i detta sammanhang när den föds. Kan alltså vara en nyfödd kaninunge!
Se UPPROP och agera

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 feb-08 kl 18:33 »
Om barnen har mamma kanin och pappa kanin i trädgården och de får träffas en stund så är det alltså yrkesmässig verksamhet inom några veckor. ::)

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 18:56 »
Om barnen har mamma kanin och pappa kanin i trädgården och de får träffas en stund så är det alltså yrkesmässig verksamhet inom några veckor. ::)
Dom måste även tycka om varandra jättemycket på de speciella sättet vuxna tycker om varandra :-[

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #12 skrivet: 11 feb-08 kl 20:07 »

Oj, nu är jag väldig irriterad.

Vad heter blankett, kan man ladda ner den?
Har någon varit med om en förprövning? Hur går det till?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 12 feb-08 kl 13:03 »
Hej!
Fick blanketterna med posten idag, med följande text.

ANSÖKAN
- förprövning av djurstall enligt djurskyddsförordningen (SFS 1988:539)

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 12 feb-08 kl 17:15 »
Gäller en kanin. Kanin räknas som kanin i detta sammanhang när den föds. Kan alltså vara en nyfödd kaninunge!
Se UPPROP och agera
Fasiken altså!
Tur någon sätter sig emot detta! Vad har KAF gjort? Är de ens medvetna?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 12 feb-08 kl 18:03 »
Förprövning gäller för alla som har kaniner.
Hobbyuppfödning max 5 kaniner innan förprövning. Med andra ord, har du en hona och en hane och parar dessa så får de max få 3 ungar!
Tänker du däremot äta upp din kanin så gäller förprövning från första kaninen.
Detta tror jag ytterst få är medvetna om.
OBS! det gäller ALLA kaniner från att de är födda! Räknas som kanin i detta sammanhang en minut efter födsel!
Förprövning är "kostnadsfri" om man bortser från ritningar och andra handlingar som skall bifogas.
Men det allvarligaste är att det inte lagligen går att få en förprövning godkänd!
Det finns ingenting att godkänna mot vilket i praktiken ger hela näringen yrkesförbud. Detta strider mot grundlagen! En myndighet får inte lägga ett sådant hinder för en laglig verksamhet!! >:(

PatriciaM

« Svar #16 skrivet: 12 feb-08 kl 18:58 »
Men har inte kaf något avtal eller liknande med jordbruksverket eller vad det nu är.
för uppfödare som föder upp till utställning?! att vi inte behöver några speciella tillstånd m.m

Gösta

« Svar #17 skrivet: 13 feb-08 kl 12:48 »
Ett möte med Jordbruksverket kommer att hållas under mars månad i ärendet.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 13 feb-08 kl 13:59 »
Tänk att detta gällt i flera år men ingen blir informerad. Inte ens på kursen som KAF håller har detta tagits upp (och där skall alltid en djurskyddsinspektör finnas och föreläsa). Känner mig snopen... (och tvär)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #19 skrivet: 13 feb-08 kl 16:09 »
Jag bjöd hit djurskyddet ( Miljö&Hälsa) för jul för att kolla att allt var i sin ordning, hon nämnde inget om detta trots att vi berättade att vi skulle slakta allt som vi inte sålde till liv..
Har mailat till adressen som fanns i UPPROPS tråden och frågat vad som gäller för mig..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

973 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser