Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÖDROP  (läst 4435 gånger)

Dandelia

• Gäst
NÖDROP
« skrivet: 06 feb-08 kl 23:05 »
Fann just en nästan 8 v kaninunge liggandes på sidan i buren. Den trillade ur när jag öppnade dörren. Tog in den och den har nacken stelt bakåtsträckt, verkar krampa. Kan inte gå utan trillar omkull och ligger och sprattlar. Är liten och smal men ej diarré.

Har filmat men kan ej lägga ut, vet ej hur jag ska göra. Måste dessvärre avliva kraken, men vill veta vad det kan vara. Har förlorat 2 ungar ur andra kullar. En i höstas på ca 11 v och en nyligen, ungefär samma ålder. Alla har legat utsträckta precis som jag fann lillen ikväll. Ingen diarré på nån. Däremot i smalaste laget, trots god aptit. Tänder ok på samtliga. Livsviljan har det  heller inte varit fel på.En öppnade jag men fann inget konstigt bortsett från något blek lever. Den andra hann jag ej obducera.

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
SV: NÖDROP
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 23:14 »
Ungen öppnade munnen på vid gavel och gav ifrån sej ett hjälplöst läte. Jag antog att den hade ont så vi tog bort den direkt. Jag ser inget som helst fel på några organ, allt verkar vara i sin ordning. Levern är kanonfin, allt annat med. Magsäcken var full, inget onormalt därinne. Däremot avmagrad. Precis som dom andra två. Det är som dom svälter ihjäl! Vad f-n är detta? Måste ut och känna igenom hela kullen. Får dom för lite mat?! Dom har fri tillgång på hö, vatten, enstaka morötter. De får 2 dl rabbfor om dan på 1 mamma och 6 ungar (dvärgvädur parad med fransk vädur).

Alla som dött har varit i helt olika burar. Dom vuxna mår hur bra som helst! Kvarvarande ungar i kullarna där det dött någon visar inga sjukdomstecken. Men ska ut och klämma på dom andra 5 i den här kullen direkt...

Usch, gör jag nåt fel?!

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 23:30 »
Har nu konstaterat att de minsta ungarna är för smala. Mamman och de större syskonen har tydligen roffat åt sej av käket. En liten verkar inte må bra. Har gett dom extra pellets och havre.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-08 kl 08:46 »
Nån som vet vad det kan tänkas vara? För mycket eller för lite protein? Bakterier? Medfött fel?

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 feb-08 kl 10:32 »
Händer detta igen ska jag skicka kroppen för obduktion till SVA. Kan det vara nosematos???

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=11711.msg64332#msg64332
« Senast ändrad: 07 feb-08 kl 10:39 av Dandelia »

Gösta

« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 11:13 »
Din beskrivning kan tyda på förgiftning som då förlamar lungorna så kaninen kvävs.
Symtomen är lite diffusa och kan härröra från flera saker.
Mitt tips utan att ha sett djuren: Kolla ditt foder och strö så du inte har fått in mögelsporer. Lukta och skaka på både hö och halm. Är det mögel känns det och det ger dessa symtom. Kontrollera lungorna på nästa kanin om det händer igen. Lungorna skall vara släta och svagt rosafärgade. Vid förgiftning blir de grå och ofta med lite ojämn struktur med förhårdnade partier.
Hör av dig igen eller ring mig.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 11:21 »
Hade för ett tag sedan precis samma symptom på mina ungdjur. De dog en efter en i olika burar och med dessa symptomen.

Bytte foder och det upphörde ett tag, sedan kom det tillbaka, bytte till ytterligare ett annat foder och problemen upphörde. Sedan dess har jag kanske haft ett enstaka fall sedan sista foderbytet. Vet inte om det berodde på fodret men jag kunde inte härleda till något annat.

Det är nu ca 6-7 månader sedan jag hade problemen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 14:35 »
Din beskrivning kan tyda på förgiftning som då förlamar lungorna så kaninen kvävs.
Symtomen är lite diffusa och kan härröra från flera saker.
Mitt tips utan att ha sett djuren: Kolla ditt foder och strö så du inte har fått in mögelsporer. Lukta och skaka på både hö och halm. Är det mögel känns det och det ger dessa symtom. Kontrollera lungorna på nästa kanin om det händer igen. Lungorna skall vara släta och svagt rosafärgade. Vid förgiftning blir de grå och ofta med lite ojämn struktur med förhårdnade partier.
Hör av dig igen eller ring mig.
Gösta

Lungorna var fina på båda som jag tittat på. Rosa och släta. Finns INGA tecken på fysisk sjukdom bortsett från avmagring! Nu i vinterpälsen är det svårt att med bara ögat se hullet på djuren. Dom tycks pigga och krya tills jag hittar dom döda! Endast en av dessa tre har en gång visat att nåt inte stod rätt till och det var den jag förlorade förra veckan. Den satt och kurade och matvägrade en morron men på kvällen var den återställd och allt flöt på som vanligt tills sambon fann ungen död.

Kan det vara den förb... tjäran burarna är strukna med?! Kaninerna gnager gärna även om det säkert smakar illa. Men borde inte alla ha dött då?

Gösta

« Svar #8 skrivet: 07 feb-08 kl 19:20 »
Kan vara tjära. Är ju inte känt för att vara nyttigt att äta direkt. Varför tjära i burarna??
Verkar vara överkurs i konstruktion 8)

Miia

« Svar #9 skrivet: 07 feb-08 kl 20:21 »
Men är inte 2 dl foder på hona med 6 ungar väldigt lite?? Större ras också.

Jag ger hona med 5 ungar ca 4 dl per dag, 2 på morgonen och 2 på kvällen och fri tillgång till hö och detta dvärgvädurar. Har dock annat foder, Svenska foder Kanin och Marsvin.

Men på en kull om 6 ungar på 8 veckor, så låter 2 dl väldigt lite!

Jag ger ungar från 8 veckor och ungdjur själv 0,75-1 dl per dag.

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 feb-08 kl 10:39 »
"Men är inte 2 dl foder på hona med 6 ungar väldigt lite?? Större ras också.
Jag ger hona med 5 ungar ca 4 dl per dag, 2 på morgonen och 2 på kvällen och fri tillgång till hö och detta dvärgvädurar. Har dock annat foder, Svenska foder Kanin och Marsvin.
Men på en kull om 6 ungar på 8 veckor, så låter 2 dl väldigt lite!
Jag ger ungar från 8 veckor och ungdjur själv 0,75-1 dl per dag."

Det är en dvärgvädur. Hon äter en halv dl rabbfor per dag när hon inte har ungar, annars blir hon tjock. De har fri tillgång på hö och får morötter då och då. 2 dl borde räcka, tycker jag. Har haft fri tillgång på rabbfor på försök tidigare men då blev mammorna feta och ungarna fick diarré. Jag har i vilket fall ökat fodergivan till det dubbla nu, men då med havre, inte rabbfor. Dom får alltså samma mängd pellets men med extra havre från och med igår. Ungarna är 7 veckor gamla.

/Dandelia

« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 11:00 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 feb-08 kl 10:41 »
Kan vara tjära. Är ju inte känt för att vara nyttigt att äta direkt. Varför tjära i burarna??
Verkar vara överkurs i konstruktion 8)

Jag har målat med kallasfalt för längre hållbarhet. Inte tjära, men jag kallar det så av gammal vana. Var emot det eg då jag tänkte att det måste vara skadligt men hörde att det skulle fungera och vara bra. Kommer inte måla fler burar med asfalt.

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 feb-08 kl 10:46 »
En unge till låg död igår när jag kom hem. Jag ska skicka in den till SVA på måndag för säkerhets skull.

/Dandelia

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 08 feb-08 kl 16:21 »
jag har målat med kallasfalt på golv och ca 1 dm uppåt...fast nu bruka inte mina gnaga på golvet visserligen , men ingen har blivit sjuk av det här iallafall.
Hoppas att du får ett svar på vad som händer! det är väldigt jobbigt att gå och undra och tvingas ta bort kaniner pga sjukfall.

Ang avmagring så har jag märkt att ena av mina honor e lite ego...hon roffar liksom åt sig maten och vattnet och står i vägen för ungarna...så jag har 2 vattenflaskor, men oftast är det en unge som är dominerande och har förtur t den...så de som är minst framåt kan ju lätt bli utan om jag inte har fri tillgång på foder, hö och vatten tills ungarna växt ut ur mammans bostad   :P det blev iallafall min lösning. Men det kräver ju att jag ger vatten 2 ggr per dag....

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #14 skrivet: 08 feb-08 kl 18:49 »
Jag målar också golven i vinterburarna med kallasfalt och det har aldrig varit nåt problem.
Till hona med ungar ger jag fri tillgång på foder (korn, havre och renfor) samt hö frukt och knäckebrödbitar ibland. Vid fri tillgång är det större chans att alla ungar hinner äta så inte bara vissa roffar åt sig maten.
Hoppas att dom andra klarar sig så att det inte är nåt allvarligt.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Neiklots Duva

• -
« Svar #15 skrivet: 08 feb-08 kl 23:05 »
Du bör ge fri tillgång på pellets också, det gör alltid jag, och mamman har aldrig blivit fet, det är ju många munnar som ska mättas.

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 feb-08 kl 00:34 »
jag har målat med kallasfalt på golv och ca 1 dm uppåt...fast nu bruka inte mina gnaga på golvet visserligen , men ingen har blivit sjuk av det här iallafall.
Hoppas att du får ett svar på vad som händer! det är väldigt jobbigt att gå och undra och tvingas ta bort kaniner pga sjukfall.

Ang avmagring så har jag märkt att ena av mina honor e lite ego...hon roffar liksom åt sig maten och vattnet och står i vägen för ungarna...så jag har 2 vattenflaskor, men oftast är det en unge som är dominerande och har förtur t den...så de som är minst framåt kan ju lätt bli utan om jag inte har fri tillgång på foder, hö och vatten tills ungarna växt ut ur mammans bostad   :P det blev iallafall min lösning. Men det kräver ju att jag ger vatten 2 ggr per dag....

Inuti mina burar sitter träreglar som oxå är tjärade. Där gnager dom olyckligt nog.
Jag ger vatten 2 ggr/dag då mina djur är utomhus.
De minsta ungarna brukar sätta sej direkt i skålen vid matdags :). Annars har dom svårt att knuffa sej fram.
Jag hade fri tillgång på rabbfor i somras men varken vuxna eller bebbar mådde bra av det. Magpaj och fetma!
Hö ger jag så mycket att jag får slänga det mesta när jag städar ur burarna. Dom går och står i hö, dom orkar inte äta upp allt.
Detta är märkligt, men jag har ändå ökat fodergivan nu, för samtliga djur. Om nån blir för tjock eller reagerar negativt minskar jag succesivt tills jag hittar rätt nivå. Med rabbfor blir dom lätt överviktiga.

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 feb-08 kl 00:41 »
Jag målar också golven i vinterburarna med kallasfalt och det har aldrig varit nåt problem.
Till hona med ungar ger jag fri tillgång på foder (korn, havre och renfor) samt hö frukt och knäckebrödbitar ibland. Vid fri tillgång är det större chans att alla ungar hinner äta så inte bara vissa roffar åt sig maten.
Hoppas att dom andra klarar sig så att det inte är nåt allvarligt.

Sara

För mej och mina djur fungerar inte fri tillgång på rabbfor!  :-\ Jag har försökt...  Vet inte om mina djur är extra känsliga, ingen av dom har ätit rabbfor innan dom kom till mej. Det minsta jag ökar givan uppåt får dom kladdbajs! Ibland måste man lyssna till sina djur snarare än bruksanvisningen på förpackningen...Hö får dom i massor och morötter ca varannan dag. Nu provar jag ett nytt grepp och ger dom havre utöver rabbforen. Pelletsen är tydligen för stark i större mängder men havren verkar dom tåla fint. Fast jag har ökat till det dubbla är skålarna tomma både morron och kväll. Återstår att se om dom blir feta. Då justerar jag neråt igen.
Med rabbfor är det ett evigt pillande med mängderna hit och dit! ::) Undrar om det verkligen är bra?

/Dandelia
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 00:51 av Dandelia »

Dandelia

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 feb-08 kl 00:49 »
Du bör ge fri tillgång på pellets också, det gör alltid jag, och mamman har aldrig blivit fet, det är ju många munnar som ska mättas.

Men mina BLIR feta... Jag har haft 3 honor med ungar i sensomras med fri tillgång på rabbfor och dom blev tvärtjocka rakt över, som tunnor! Det gick inte att känna vare sej ryggrad eller revben. Dom fick dessutom äckliga dallrande hakor fulla av fett. Ungarna fick racerbajs, inte spår av kulor en gång, bara rinnigt och kladdigt! Jag HAR provat och avfärdat idén... Det som fungerar för nån behöver inte fungera för alla... Jag önskar att det gjorde det, jag har börjat hata rabbfor! Tror mammorna fick diarré också. T om min största hane, fransk vädur på ca 6 kg, får diarré om han får mer än 2 dl pellets om dan. En rekommendation jag fått av en fv-uppfödare är 3 dl per dag för mina Fv. Jag har gett honom det men han blev dålig! Hans mage klarar inte mer än 2 dl. Honan får bara 1 dl. Hon är mindre. Jag föredrar att lita på mina djur och deras magar...

/Dandelia

/Dandelia

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 09 feb-08 kl 09:00 »
Men mina BLIR feta... Jag har haft 3 honor med ungar i sensomras med fri tillgång på rabbfor och dom blev tvärtjocka rakt över, som tunnor! Det gick inte att känna vare sej ryggrad eller revben. Dom fick dessutom äckliga dallrande hakor fulla av fett. Ungarna fick racerbajs, inte spår av kulor en gång, bara rinnigt och kladdigt! Jag HAR provat och avfärdat idén... Det som fungerar för nån behöver inte fungera för alla... Jag önskar att det gjorde det, jag har börjat hata rabbfor! Tror mammorna fick diarré också. T om min största hane, fransk vädur på ca 6 kg, får diarré om han får mer än 2 dl pellets om dan. En rekommendation jag fått av en fv-uppfödare är 3 dl per dag för mina Fv. Jag har gett honom det men han blev dålig! Hans mage klarar inte mer än 2 dl. Honan får bara 1 dl. Hon är mindre. Jag föredrar att lita på mina djur och deras magar...

/Dandelia

/Dandelia

Du är inte ensam, jag har också tagit bort rabbforen pga samma problem, diarée och feta djur. Det finns inte med som ett valbart foder alls för mig...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser