Din beskrivning kan tyda på förgiftning som då förlamar lungorna så kaninen kvävs.Symtomen är lite diffusa och kan härröra från flera saker.Mitt tips utan att ha sett djuren: Kolla ditt foder och strö så du inte har fått in mögelsporer. Lukta och skaka på både hö och halm. Är det mögel känns det och det ger dessa symtom. Kontrollera lungorna på nästa kanin om det händer igen. Lungorna skall vara släta och svagt rosafärgade. Vid förgiftning blir de grå och ofta med lite ojämn struktur med förhårdnade partier.Hör av dig igen eller ring mig.Gösta
Kan vara tjära. Är ju inte känt för att vara nyttigt att äta direkt. Varför tjära i burarna??Verkar vara överkurs i konstruktion
jag har målat med kallasfalt på golv och ca 1 dm uppåt...fast nu bruka inte mina gnaga på golvet visserligen , men ingen har blivit sjuk av det här iallafall.Hoppas att du får ett svar på vad som händer! det är väldigt jobbigt att gå och undra och tvingas ta bort kaniner pga sjukfall. Ang avmagring så har jag märkt att ena av mina honor e lite ego...hon roffar liksom åt sig maten och vattnet och står i vägen för ungarna...så jag har 2 vattenflaskor, men oftast är det en unge som är dominerande och har förtur t den...så de som är minst framåt kan ju lätt bli utan om jag inte har fri tillgång på foder, hö och vatten tills ungarna växt ut ur mammans bostad det blev iallafall min lösning. Men det kräver ju att jag ger vatten 2 ggr per dag....
Jag målar också golven i vinterburarna med kallasfalt och det har aldrig varit nåt problem.Till hona med ungar ger jag fri tillgång på foder (korn, havre och renfor) samt hö frukt och knäckebrödbitar ibland. Vid fri tillgång är det större chans att alla ungar hinner äta så inte bara vissa roffar åt sig maten.Hoppas att dom andra klarar sig så att det inte är nåt allvarligt.Sara
Du bör ge fri tillgång på pellets också, det gör alltid jag, och mamman har aldrig blivit fet, det är ju många munnar som ska mättas.
Men mina BLIR feta... Jag har haft 3 honor med ungar i sensomras med fri tillgång på rabbfor och dom blev tvärtjocka rakt över, som tunnor! Det gick inte att känna vare sej ryggrad eller revben. Dom fick dessutom äckliga dallrande hakor fulla av fett. Ungarna fick racerbajs, inte spår av kulor en gång, bara rinnigt och kladdigt! Jag HAR provat och avfärdat idén... Det som fungerar för nån behöver inte fungera för alla... Jag önskar att det gjorde det, jag har börjat hata rabbfor! Tror mammorna fick diarré också. T om min största hane, fransk vädur på ca 6 kg, får diarré om han får mer än 2 dl pellets om dan. En rekommendation jag fått av en fv-uppfödare är 3 dl per dag för mina Fv. Jag har gett honom det men han blev dålig! Hans mage klarar inte mer än 2 dl. Honan får bara 1 dl. Hon är mindre. Jag föredrar att lita på mina djur och deras magar.../Dandelia/Dandelia