Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 24910 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: kaninslakteri
« Svar #100 skrivet: 06 mar-08 kl 20:35 »
Kan också meddela att en chematisk kalkyl på slakteri (10.000 kaniner/år) finns på min hemsida. Chablonmässigt ca 10.000:-/kvadratmeter. Samma sak här, jag tvingar ingen att tro på siffrorna men de är tagana från vårt bygge. ;)

Kalkyl? Hur ska man kunna se om det är lönsamt med ett kaninslakteri när du bara lagt upp kostnaderna för bygget av slakteriet ??? Jaja, jag har räknat och får ingen lönsamhet på det, så härmed lämnar jag diskussionen...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #101 skrivet: 07 mar-08 kl 16:21 »
Kalkylen gäller byggnaden! Efterlystes i forumet. Till detta skall det naturligtvis in kaniner annars är ju byggnaden (slakteriet) ganska meningslös!
För att tjäna pengar krävs att man satsar pengar och arbete.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #102 skrivet: 10 mar-08 kl 19:49 »
Om jag minns rätt så nämndes import av kaninkött i tråden någonstans. Kollat upp det och

importen 2006 var 28 ton,  och 2007 var den 39 ton.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 10 mar-08 kl 22:28 »
var hittade du det?

det låter ju hoppfullt om hur mycket vi äter. men frågan är om kunderna är beredda att betala det dubbla för svenskt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #104 skrivet: 11 mar-08 kl 10:40 »
Svar 1. SCB

Svar 2. För några år sedan fick jag offert på holländskt kaninkött. Med frakter blev det dyrare än motsvarande priser i Sverige, (Göteborg undantaget).

Svar 3. Jag har blivit informerad om att man tidigare importerat billigt från Tyskland. Det fins ingen redovisad import från Tyskland hos SCB. Antingen har man slutat, eller var det billig andrasortering, eller ett sätt att bli av med mig, eller smuggling.

Jag är övertygad om att importen i huvudsak beror på dålig tillgång av svenska kvalitetsvaror.

Edgar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #105 skrivet: 11 mar-08 kl 11:56 »

importen 2006 var 28 ton,  och 2007 var den 39 ton.

39 ton är det = 39 000 kg? Isåfall blir det 26 000 st kaniner (vid vikt 1,5 kg), inte så värst många då...

Och är det bara fileér och kött utan ben som importeras så blir det  ju ännu mindre.

26 000 kaniner är ju vad ca 2-3 kaninslakterier klarar av då.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #106 skrivet: 11 mar-08 kl 15:35 »
Om man räknar att fileerna på en kanin väger 3 hg så får du inte färre kaniner utan fler på 39 ton, nämligen 130 000 st kaniner.

Edgar

Gösta

« Svar #107 skrivet: 11 mar-08 kl 17:57 »
Vill gärna ha reda på din inköpskanal på kaninkött Lollo. Halva priset :D mot svenskt kött! Måste bli 17:50/kg om jag räknat rätt! Svenska priset är ju enligt dig 35:-. Även om kvalitén skulle vara sämre kan jag säkert använda köttet till korvtillverkning ;D ;D ;)

Svar till Edgar: Till den importen skall läggas det kaninkött som kommer in utan klassning. Hur mycket det är kan ju bara bli en gissning.
Gällande priset så kollade jag med mina grossister. Priset blir som Edgar skriver, något högre än det svenska. (70:-/kg) ;)

kasken

« Svar #108 skrivet: 29 mar-08 kl 14:51 »
Hittade kaninfilé i affären igår, där kostade den 219 :-/kg och var importerat ifrån Argentina... :o

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #109 skrivet: 29 mar-08 kl 15:43 »
Hittade kaninfilé i affären igår, där kostade den 219 :-/kg och var importerat ifrån Argentina... :o

Var i landet ligger din affär?

Jo, jag har hört om Argentina. Det går utanför siffrorna jag redovisade ovan, ingen notering i statistiken om import från Argentina. Det kommer in grejer andra vägar än som redovisas i statistiken som Gösta nämnde.

Edgar

kasken

« Svar #110 skrivet: 29 mar-08 kl 18:58 »
Jag var och handlade i Norrtälje  ;D

Gösta

« Svar #111 skrivet: 31 mar-08 kl 18:17 »
Jag känner till 4 olika grossister som tar in kött från kanin. Två av dessa köper köttvara. Det är renskuret kött utan ben.
Dessa två köper per år ca 15.000 kg och detta är inte med i statestiken eftersom det inte har djurartsklassning tror jag det heter.
Den korrekta siffran för import av kaninkött är troligen minst dubbelt mot vad statestiken säger.
Om jag tar den officiella siffran delat med angivet värde blir det ca 90:-/kg.
Kommer just från Norge. Där kostar kaninkött över disk (i den mån det finns att få tag på) 290:-/kg.

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #112 skrivet: 01 apr-08 kl 13:41 »
Hei!

Har siste 1,5time lest gjennom tråden. Takk for mye god informasjon! :)

Veldig interessant! Har selv hatt slaktkanin (eget forbruk) tidligere, men er nå student og har ikke mulighet til å ha mange kaniner (bor i staden i Oslo) :( Noe slakt blir det, men veldig lite.

Mvh Cecilie (håper dere forstår meg selv om jeg er norsk..)
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #113 skrivet: 01 apr-08 kl 13:42 »
Hei!

Har siste 1,5time lest gjennom tråden. Takk for mye god informasjon! :)

Veldig interessant! Har selv hatt slaktkanin (eget forbruk) tidligere, men er nå student og har ikke mulighet til å ha mange kaniner (bor i staden i Oslo) :( Noe slakt blir det, men veldig lite.

Givetvis förstår vi dig och välkommen till forumet!  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

kasken

« Svar #114 skrivet: 01 apr-08 kl 20:04 »
Citera
Hei!

Har siste 1,5time lest gjennom tråden. Takk for mye god informasjon!

Veldig interessant! Har selv hatt slaktkanin (eget forbruk) tidligere, men er nå student og har ikke mulighet til å ha mange kaniner (bor i staden i Oslo)  Noe slakt blir det, men veldig lite.

Intressant om man slaktar i en studentlägenhet  ;)

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #115 skrivet: 01 apr-08 kl 22:02 »
Citera
Intressant om man slaktar i en studentlägenhet 

Bor i en villa (min mormor bor her, så jeg får hyra en del av bottenvåningen), men det er i en vanlig villatomt, med grannar....midt i stan ;)

Har kaniner i ett rum i kjelleren, og slaktar på badrummet vid behov ;D Har stort badrum (f.d tvättrum), så et hørn er ledig for slakting om jeg vill :)

Kjenns godt å ha kjøtt fra egna djur :D

Mvh Cec

Gösta

« Svar #116 skrivet: 02 apr-08 kl 16:38 »
Alltid tråkigt med lite löjliga kommentarer :(
Ta kontakt med Norsk kanin så får du hjälp!
www.norskkanin.no
Har varit där förra veckan och hållit utbildning i slakt och uppfödning av produktionskaniner.
De söker med alla medel nya uppfödare på alla nivåer :D
Lycka till

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #117 skrivet: 02 apr-08 kl 19:05 »
Citera
Alltid tråkigt med lite löjliga kommentarer
Ta kontakt med Norsk kanin så får du hjälp!
www.norskkanin.no
Har varit där förra veckan och hållit utbildning i slakt och uppfödning av produktionskaniner.
De söker med alla medel nya uppfödare på alla nivåer
Lycka till

Hvem er dette til? Meg? Hadde jeg noen löjlig kommentar? *forvirret*

Jeg kjenner til Norsk Kanin. Det jeg mest er på dette forumet for er å lære om hur det er i Sverige, siden jeg tenker på å flytte til Sverige. Hur det er i Norge vet jeg ;)

Mvh Cec

Gösta

« Svar #118 skrivet: 02 apr-08 kl 19:30 »
Kommentaren var till "Kasken"

wiggo

« Svar #119 skrivet: 02 apr-08 kl 20:58 »
har försökt på norrland att få ett underlag på efterfrågan o tillgång på djur  men har upptäckt att intresset är stort hos vissa men tyvär är det endast fem som svarat på min förfrågan här ute på denna sida
jag jobbar förfult med att bygga upp ett mobilt o planeringarna o samtalen med myndigheterna är snart i hamn
är inte spec rädd för detta investeringskostnad den delen har vi hittat en variant på
men innan hela projektet sjösätts så behöver vi en mindre form av marknadsundersökning där även de som jobbar med uppfödning måste lägga ner energin på att svara utan den informationen så är läget ganska låst tyvärr
vi har två uppstartade diskutioner med hänvisning till vår meil för enklare kontakt men endast ett fåtal har svarat men den har blivit läst av många
vore bra om intresset fins att man även angaskerar sej lite
de aktuella diskutionerna är fortfarande öppna o den meilen som står där är aktuell så ju fler som svarar desto fortare kan iden sjösättas

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser