Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninslakteri  (läst 25005 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: kaninslakteri
« Svar #20 skrivet: 02 feb-08 kl 13:08 »
Va, så mycket för skrov etc! Måste det vara kontrollslaktat för att ge till hundar?

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 02 feb-08 kl 13:13 »
Nej, men jag antar att om man ska sälja det "officiellt" så måste det kanske vara det? Jag köper kycklingskrov och halsar från slakteri, och då måste man ha ett tillstånd från SJV som kostar några hundralappar.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 02 feb-08 kl 13:17 »
Kan ju vara värt att ringa och kolla. Hade ju tjänat betydligt bättre på att sälja som barf-mat än att köra till slakteri om jag nu slipper livsmedelslokalen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Falin

• -
« Svar #23 skrivet: 02 feb-08 kl 13:35 »
Absolut. Jag vet inte om det är till någon hjälp, men här är ett par ställen som säljer barf-mat:

www.enkopingbarf.se
www.jipotimas.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #24 skrivet: 02 feb-08 kl 13:40 »
Har redan fått ett par förfrågningar...

Gösta

« Svar #25 skrivet: 03 feb-08 kl 10:06 »
Vet inte riktigt vad du har för kanaler Lollo, men jag säljer till ganska många städer i landet. Ser ingen direkt koppling till Stockholm och Göteborg som enda kundunderlag.
Visst, föreningen skulle kunna jobba som LRF med en konsulttjänst lik LRF-Konsult.
Problemen är 2. Först så är LRF en ekonomisk förening, relativt dyr och för det andra så är LRF-Konsult inte gratis! Ungefär dubbelt så dyrt som en fristående konsult!
Naturligtvis går det att göra egna kalkyler som allt annat Det är bara frågan om kunskap och tid. Naturligtvis vore det perfekt för medlemmarna om någon i föreningen ideellt jobbade med detta och bjöd medlemmarna på det. Kanske något för dig Lollo eftersom du besitter dessa kunskaper och säkert kan ta dig tiden också.

För att sälja hundmat krävs ett tillstånd från jordbruksverket. Vet inte hur pass krångligt det är. Jag fick det utan problem för ca 10 år sedan.

Till sist vill jag påpeka att jag tänker företag och lönsamhet. Kanske jag då är i fel forum eftersom de flesta här tydligen tänker självhushåll, så detta kanske är mitt sista inlägg på Alternativ.nu
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 feb-08 kl 11:03 »
Till sist vill jag påpeka att jag tänker företag och lönsamhet. Kanske jag då är i fel forum eftersom de flesta här tydligen tänker självhushåll, så detta kanske är mitt sista inlägg på Alternativ.nu

Det vore väl synd. Jag har intrycket att inriktningen hos medlemmarna varierar mycket. Och helt säkert är att alla uppskattar kunniga inlägg.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #27 skrivet: 03 feb-08 kl 11:05 »
Kanske jag då är i fel forum eftersom de flesta här tydligen tänker självhushåll, så detta kanske är mitt sista inlägg på Alternativ.nu
Gösta

De hoppas vi verkligen inte. vi lär oss så mkt av dig Gösta.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 feb-08 kl 11:22 »
Nej jag har inte tid till annat än mitt eget företag. Skulle det trilla ut en kalkyl för kaninslakteri (har ju många projekt, kanske blir det inte kaninslakteri) ska jag fundera på om och hur jag kan dela med mig.

Men Gösta du svarade inte på frågan, hur ville du hjälpa tíll? Vi som är intresserade av en ekonomisk kalkyl, ska vi köpa den? Få den mejlad? Eller hur?

Men håller med Gösta, alternativ är inte alltid ett forum för oss som vill ha ett företag att leva på. Här i västsverige finns nu Lokalproducerat i Väst http://www.lokalproducerativast.se/ som snart startar ett internetforum. Jag har frågat om samma på Eldrimner som borde vara rätt forum men de har inte resurser att ta hand om ett forum, men det finns på deras önskelista.

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #29 skrivet: 03 feb-08 kl 11:55 »
Nej,Gösta det här får absolut inte bli ditt sista inlägg på forumet.
Tack vare dig så har jag planer för kaninuppfödning,som jag inte hade en aning om att det existerade.
Kanin=hopptävling och fina raser med poäng,de va min uppfattning om kanin.
Kan jag få fram fint kött som är hemmaproducerat,då är det bara att köra.
Jag ska bara få fram gården som har dem möjligheterna.
Jag kan inget än tacka Alternativ.nu för ett annat sätt att leva och leva på +ett annat sätt att tänka.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 04 feb-08 kl 09:53 »
Problemet tror jag ligger i att så länge man har en hobbyuppfödning eller slaktar för eget bruk går det ganska bra, lönsamhetsmässigt. Men när man vill tjäna pengar på uppfödningen/slakten det är då det skiter sig. För huxflux ska man ju ha betalt för allt arbete och material man lägger ner. Dessutom betala skatt på det.

Gille

• -
« Svar #31 skrivet: 05 feb-08 kl 15:38 »
Citera
De uppfödare som säljer kaninkött till en återförsäljare för 35:-/kg kanske borde titta över sin kvalité på köttet alt. lära sig sälja.
Att sälja för det priset är faktiskt att indirekt säga "mina kaniner är inte så bra så du får dom billigt".
Priset från slakteriet till saluhall är i dag ca 70:-/kg. Efterfrågan till det priset är betydlihgt större än tillgången.
Vi betalar i dag in till slakteriet 20:-/kg livvikt vilket motsvarar ca 43:-/kg slaktad vikt.
Men... 35 kr/kg är väl mer än 20 kr/kg? Om de nu säljs slaktade det vill säga.
Nu är dessutom 20 kr/kg i BÄSTA FALL. Då borde ju rimligen 35 kr oavsätt vara bättre för säljaren?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Byracka

• -
« Svar #32 skrivet: 05 feb-08 kl 15:40 »
Men vem är det som säljer för 20:- kilot?
Det finns väl inte en möjlighet att det går ihop sig?
Då måste det vara bättre att sluta med uppfödningen.

Tillägg:
Uppenbarligen måste jag börja läsa hela inlägget.
Nu läste jag bara Gilles kommentar men inte citatet.
Detta får till följd att jag nu får stå här som en fårskalle och skämmas.
Jag är väl införstådd i skillnaden mellan livvikt och slaktvikt men jag läste som sagt inte hela inlägget.
« Senast ändrad: 05 feb-08 kl 16:08 av Byracka »

Gösta

« Svar #33 skrivet: 05 feb-08 kl 15:58 »
Ibland är det tydligen svårt att läsa innantill :o
Det är en viss skillnad på slaktvikt contra livvikt.
Slaktvikt= urtagen flådd kaninkropp
Livvikt= levande kanin.
Slaktvikt=35:-/kg till återförsäljare är ett horribelt dåligt pris. I det priset skall ingå uppfödarens pris (20:-/kg/livvikt som motsvarar ca 41:-/kg/slaktvikt) Dessutom slakteriets kostnader + förpackning och transport + lite vinst = 70:-/kg slaktvikt.
Som sagt, läs på vad som står så slipper vi en massa felaktiga påståenden.

Gille

• -
« Svar #34 skrivet: 05 feb-08 kl 17:39 »
Jodå jag kan läsa. Jag kan ställa frågor också men man blir lite less när man får tykna svar... :-\

Fortsätter väl mina uträkningar istället.
De som säljer idag slaktar ofta hemmavid, utan kostander för lokaler mm.
Så jag ser fortfarande bara en vinst i att sälja för 35 kr/slakt kg än i bästa fall 20 kr/levande kg.
Ska man dessutom skicka med bil tillkommer ytterligare utgift.
Bättre då om någon hämtar utan kostnad det slaktade djuret.
Nu talar jag om uppfödaren, inte om slakteriet/butiken. Och jag ser ingen form av vinst här. Därför skulle jag ej sälja till slakteri. Och ska man driva sådan verksamhet kanske man behöver uppfödare också?

Gösta

« Svar #35 skrivet: 05 feb-08 kl 20:07 »
För en slaktad kanin på 2 kg får du alltså ut totalt 70:-?
Slakteriet betalar för samma kanin till uppfödaren 82:-
När jag gick i skolan, det är visserligen rätt många år sedan, var 82:- mera än 70:- närmare bestämt 12:- Men så kanske det inte är i dag?

Gille

• -
« Svar #36 skrivet: 06 feb-08 kl 11:57 »
För en slaktad kanin på 2 kg får du alltså ut totalt 70:-?
Slakteriet betalar för samma kanin till uppfödaren 82:-
När jag gick i skolan, det är visserligen rätt många år sedan, var 82:- mera än 70:- närmare bestämt 12:- Men så kanske det inte är i dag?
Mina lärare var iallafall trevliga när jag inte förstod...  >:(
Men det är ju i bästa fall (rätt storlek, inga avdrag) jag får ut 82 kr. Skulle jag dessutom skicka med turbil så försvinner även där en hel del pengar. Slaktar jag själv behöver jag dessutom inte betala för att få skinnet tillvarataget. Ska jag ge dig räkneexempel så att du förstår, eller? Eller vill du bara se mig som dum o outbildad hur jag än försöker få fram mitt resonemang.... (inte någon jag hade sålt kaniner till isåfall).

Gösta

« Svar #37 skrivet: 06 feb-08 kl 12:38 »
Jag påstår ingenting om din a kunskaper,Gille! Vad jag vill tydliggöra är att inte blanda ihop slaktvikt med livvikt!
Du talar dessutom om avdrag. Jag åsyftar naturligtvis prima kött annars blir jämförelsen helt ointressant, eller hur?
Visst, naturligtvis ska du slakta själv om du har möjlighet! Detta framhåller jag mycket bestämt på kurserna i produktionsuppfödning, men vad jag absolut >:( protesterar mot är att sälja prima kaninkött för 35:-/kg. Det kostar ju dig både arbete och ström samt förpackningsmaterial också, så nettot blir ju ännu sämre!
Naturligtvis vill kunden köpa så billigt som möjligt men är det en seriös kund betalar de vad det kostar under förutsättning att köttet är som sagt, prima.
Jag försöker hjälpa kaninproducenter att tjäna pengar på sin verksamhet men för att klara detta måste vissa regler följas som i allting annat. Rätta mig om jag har fel.
Samtidigt vill jag bedig om ursäkt om du blev ledsen :'(

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #38 skrivet: 06 feb-08 kl 12:46 »
Det går att sälja till priser över 35 kr/kg, det har jag gjort sedan många år tillbaka.

Men lite om Göteborgsmarknaden

Det finns ett kaninslakteri som gör på följande sätt, och de slaktar rätt mycket, som sedan säljs i Göteborg:

Man har ett antal kaniner och kontaktar dem. De säger då att de tar emot kaninerna den eller den dagen, de tar ett antal kronor för slakten och när vi sålt dem får du det som blir över. (Sista uppgiften jag har om slaktkostnaden är några år gammal, då var det 12 kr/st)

Sedan åker man till Göteborg och säljer kaninerna för 35 kr/kg, och uppger för sina uppfödare att det inte går att få ut mer.

Sedan finns det importerade kaniner, för några år sedan fick jag avslag på säljförsök hos en grossist eftersom mina var för dyra (han uppgav att han importerade tyska kaniner för 30 kr/kg). Vid den tidpunkte undersökte jag vad ett tyskt slakteri betalade för kaniner, och det var ca 15 kr/kg levande vikt. Detta går inte ihop.

I samma veva har jag sett kaniner till salu i en vilthandel, dock ej saluhallen, för under 40 kr/kg.

Någon av grossisterna har blivit Stockholmsköpt, och köper inget själv längre, allt går via Stockholm.

Jag ska undersöka vidare inom en snar framtid, verkar vara dags nu att se över kunderna.

Ibland får ju även Göteborg order man inte kan fylla, och att de då kontaktar Vreta är ju inte så konstigt. Förmodligen gnölar de om priset, men man är ju tvungen att köpa för att uppfylla sin order. I detta läge är det ju klart att Gösta kan sälja till Göteborg till gott pris.

Edgar

Gille

• -
« Svar #39 skrivet: 06 feb-08 kl 13:36 »
Jag påstår ingenting om din a kunskaper,Gille! Vad jag vill tydliggöra är att inte blanda ihop slaktvikt med livvikt!
Du talar dessutom om avdrag. Jag åsyftar naturligtvis prima kött annars blir jämförelsen helt ointressant, eller hur?
Visst, naturligtvis ska du slakta själv om du har möjlighet! Detta framhåller jag mycket bestämt på kurserna i produktionsuppfödning, men vad jag absolut >:( protesterar mot är att sälja prima kaninkött för 35:-/kg. Det kostar ju dig både arbete och ström samt förpackningsmaterial också, så nettot blir ju ännu sämre!
Naturligtvis vill kunden köpa så billigt som möjligt men är det en seriös kund betalar de vad det kostar under förutsättning att köttet är som sagt, prima.
Jag försöker hjälpa kaninproducenter att tjäna pengar på sin verksamhet men för att klara detta måste vissa regler följas som i allting annat. Rätta mig om jag har fel.
Samtidigt vill jag bedig om ursäkt om du blev ledsen :'(
Nej, blandar inte alls ihop. Jag nämner ju 12 kr skillnad som det blir mellan dina (i bästa fall, utan alla avdrag) 80 kr mot mina (alltid samma pris) 70 kr (2 kg nu altså).

Jag menar inte alls att slakterierna är fel, tvärtom! Försöker bara visa på varför det kanske inte är så stor vinst för uppfödaren och kanske den som har slakteribyggnation i tankarna. Jag är medveten om regler (jag säljer inte kött, jag slaktar till mig själv, men vet marknaden där jag bor). Jag hade gärna sett betydligt mer omfattande kalkyler för att kunna tro att det går att få någon vinst på uppfödning/slakt. För en kanin för antingen 70 kr eller 82 kr har kostat en del i uppfödning. Och ett livdjur för 2-400 kr är ju en större vinst...

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser