Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring GI metoden..  (läst 6150 gånger)

Gurkan82

• -
Funderingar kring GI metoden..
« skrivet: 04 jan-08 kl 21:16 »
Efter om och men så har jag bestämt mig för att testa GI metoden men skulle gärna vilja höra lite vad ni tycker om den metoden,ni som testat och så. Har ni sett några förändringar,kanske gått ner i vikt?

Sen så skulle jag jätte gärna vilja ha lite recept,är det inte dyrt att äta så?  eftersom man inte äter några sädeslag och sånt..

Kom gärna med tips och råd!

Mycket tacksam för svar!
Du är så fin. Jag tycker om dig.

rebec

Re:Funderingar kring GI metoden..
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 09:58 »
Jag är ganska så skeptisk till GI-metoden själv, inte utav egen erfarenhet men utifrån det jag läst och de övriga kunskaper jag har (inte för att jag kan allt om mat och näringslära, verkligen inte, men en hel del ändå) - i mina ögon handlar det som så mycket annat om Pengar.. Om att marknaden hittar områden där det finns stora vinster att göra.. Vad det gäller GI-metoden kan exempelvis sällskapet med Fredrik Paulun i spetsen nämnas.. Nåväl, det var ju inte alls skepsis som du efterfrågade, men här finns en ganska så nyanserad artikel:

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200608/25/20060825143233_Icak320/20060825143233_Icak320.dbp.asp

Att prioritera långsamma kolhydrater (framför snabba), fibrer osv, det är oftast sunt (vare sig man satsar på viktnedgång eller ej), annars gäller den enkla ekvationen att mindre "intag" än "uttag" är det som gäller.. och det behövs inga experter eller trendiga dieter för den sakens skull. Nåväl, jag hoppas att du hittar rätt och mår väl, vad du än satsar på!  :)
- hjärtat är inte en konjunktur -

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 10:40 »
GI-metoden fungerar !

Man går ner i vikt är man mycket överviktig så går man ner mycket  :)

Det är inte billigt då den grundar sig på grönsaker och kött.

mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gurkan82

• -
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 10:57 »
GI-metoden fungerar !

Man går ner i vikt är man mycket överviktig så går man ner mycket  :)

Det är inte billigt då den grundar sig på grönsaker och kött.

mvh Grimla

Synd att det inte är billigt:(  men jag vill ju gå ner 15 kg,kanske mycket iof men det är inte extrem övervikt heller.

Kör du själv den metoden?

Tack!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 11:00 »
Ja, GI fungerar. Maken åt enligt regelboken och tappade åtskilliga kilon. Själv tog jag den lugnare vägen och slutade med socker samt vitt bröd till förmån för mer fett, grönsaker och protein Det gav 10 kg minskning som inte kommit tillbaka.

Metod eller inte metod... Jag tror på att äta sunt och att fettfaran inte finns, men däremot sockerfaran!
Att slaviskt följa en metod är kanske inte särskilt sunt överhuvudtaget  :P
Landsflykting i storstan...

Gurkan82

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 11:09 »
Ja, GI fungerar. Maken åt enligt regelboken och tappade åtskilliga kilon. Själv tog jag den lugnare vägen och slutade med socker samt vitt bröd till förmån för mer fett, grönsaker och protein Det gav 10 kg minskning som inte kommit tillbaka.

Metod eller inte metod... Jag tror på att äta sunt och att fettfaran inte finns, men däremot sockerfaran!
Att slaviskt följa en metod är kanske inte särskilt sunt överhuvudtaget  :P

Åhh:) Grattis till viktminskningen:) vad kul!
Får jag fråga hur lång tid det tog för dig att gå ner de där 10kg?  

Jag tror inte heller på att att följa nåt slaviskt,då blir det nog lätt så att man börjar slarva och faller dit igen..

Det där med socker alltså,det är så svårt för det finns socker i  typ allt :o sjukt.

Men åt du pasta,ris och potatis?

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 05 jan-08 kl 13:14 »
Vi märkte en klar skillnad när vi började äta mer GI-metodsbetonat. Om man äter långsamma kolhydrater så håller man sig mätt längre och behöver inte stoppa en massa strunt i sig mellan målen (som ger snabba kickar och djupa dalar).
Min dotter som ser ut som en sytråd, mår mycket bättre nu, och även vi andra. Dottern har ett mycket stabilare humör och får inte sockersug, som hon kunde få förr (då hon blev gnällig och stoppade i sig en massa kex om ingen såg  ;) ).

Däremot ska man inte blanda ihop GI med t.ex. Atkins, som de gjort i vissa tidningsreportage. Kroppen behöver trots allt en del kolhydrater, men knappast raffinerat vitt mjöl och socker, däremot i form av grönsaker och om man vill äta mjöl är det fullkorn som gäller - gärna dinkel/spelt som inte är så "uppblåst" och bäst är bröd med surdegskultur.
I Atkins och liknande äter man ju i princip inga kolhydrater alls medan GI förespråkar långsamma kolhydrater.

GI är en metod som togs fram för diabetiker, dvs för de som det är livsviktigt att hålla en lagom och jämn blodsockernivå. Viktminskning kommer på köpet :)  Att sedan andra icke-diabetiker kommit på att det är bra för alla, gör inte metoden sämre.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-08 kl 13:42 »
Åhh:) Grattis till viktminskningen:) vad kul!
Får jag fråga hur lång tid det tog för dig att gå ner de där 10kg?  

Jag tror inte heller på att att följa nåt slaviskt,då blir det nog lätt så att man börjar slarva och faller dit igen..

Det där med socker alltså,det är så svårt för det finns socker i  typ allt :o sjukt.

Men åt du pasta,ris och potatis?

Det tog ett år ungefär, sakta men utan större ansträngning  :)

Kolla alla innehållsförteckningar! Mycket saker med socker i, men det har blivit bättre sedan sockret uppmärksammats i media. Nåja, jag gillar matlagning och använder bara halvfabrikat i nödfall så då försvinner mycket dolt socker (plus sötningsmedel som jag absolut inte vill använda - hellre riktigt socker då).

Jodå, jag åt, och äter fortfarande, pasta, ris, potatis och fullkornsbröd. Har bytt till fulkornspasta men har svårt för råris... potatis och rotfrukter äts i mängder, men med gräddsås till  ;D Småätande av diverse godis har jag ersatt med frukt och nötter, då håller jag mig mätt och suktar inte efter chokladkakor i affären  8)

Jag/vi lever inte helt asketiskt utan äter typ bullar och kakor på helger och fest. Precis som Rafiki skriver, det märktes också skillnad på barnen, gladare och nöjdare!
Landsflykting i storstan...

rebec

« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 21:32 »
Jag håller med om det mesta som sagts här i tråden och har väl inget speciellt att tillägga mer än det att långsamma kolhydrater, minska (eller helt utesluta) socker (och vitt mjöl) et cetera inte är något nytt egentligen, jag menar - inte lika nytt som GI-metoden. Det handlar ju om att hålla blodsockernivån jämn, vilket är vad som ger ett stabilare humör osv.

Att hålla jämn blodsockernivå när man går på viktminskningsdiet kan ju vara extra viktigt, för att undvika sötsug och liknande. Men som sagt, det är ju något som alla mår bra av!

Viktminskning kommer av att man intar mindre energi än vad man gör av med. Dels har man ju ett basalbehov (den mängd energi kroppen behöver, även då man inte rör sig osv), och utöver det varierar energibehovet beroende på kön, ålder, hur mycket man rör sig osv. Att man går ner i vikt av att följa GI-metoden till punkt och pricka behöver alltså inte nödvändigtvis komma av GI-metoden i sig, utan just av att man äter mindre än vad man förbrukar. Men sen kan såklart den mängden bestå av bra eller mindre bra kost, och då kan sådant som långsamma kolhydrater, fibrer osv vara bra riktlinjer!

Annars så funkar den gamla hederliga tallriksmodellen än, som kan modifieras något utefter behov (vare sig det är minskat energibehov = viktminskning, eller ej).
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3697
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14669&epslanguage=SV

Som med så mycket annat handlar det nog mycket om att se till helheten snarare än att stirra sig blind på delarna. Se t ex:
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5503
- precis som sagts här i tråden, att det att följa en diet slaviskt kanske inte alltid är det bästa i längden alla gånger..

Lycka till!
- hjärtat är inte en konjunktur -

TobiasJ

« Svar #9 skrivet: 07 jan-08 kl 02:15 »
Håller med om att GI-metoden fungerar. Min sambo gick ner ca. 20 kg på ganska kort tid. Under den perioden åt ju jag samma mat men var tvungen att fuska när hon inte såg på för att inte gå ner i vikt. Hur som helst, det finns massor jättebra och goda GI-recept att hämta på internet, bl a på: http://www.giviktkoll.se/

Lycka till!!// Tobbe
« Senast ändrad: 07 jan-08 kl 02:16 av TobiasJ »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 22:28 »
Well..
jag gick ner 30 kilo med GI.. och då utan kött.. och lever än idag så. Mejerivaror, en o annan fisk, massa ägg och fil. Eller grönsaker..

Enda metoden som fungerar och testat dom alla.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: Funderingar kring GI metoden..
« Svar #11 skrivet: 04 feb-08 kl 02:45 »
här kommer en länk till goda recept OCH fina bilder ;D
http://airamsmat.webblogg.se/
ps, denna mat blir inte dyrare i längden.
tänk på att brödet faller bort och att du blir mättare och står dig längre på maten du äter.
(och så blir du mätt på mindre mängd mat  ;))
tala gärna om vad ni har för åsikter om maten /recepten:)
« Senast ändrad: 04 feb-08 kl 02:52 av åsnemor »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 04 feb-08 kl 22:33 »
GI har en del gemensamt med paleo - stenålderkost eller "människoföda" rätt och slätt. Det finns skillnader också, men en paleokost ger ett naturligt lågt GI eftersom man undviker "modern" mat som tex socker och mjöl.

Jag har alltid tilltalats av ett naturligt levnadssätt, närmare vårt ursprung, och sympatiserar med paleo-tänket. Men jag har inte hårddragit det, utan äter fortfarande bröd och mjölk och socker även om jag tänker på att försöka hålla nere konsumtionen, samt att jag gärna väljer dinkelmjöl, fetare mejeriprodukter, råsocker och honung.

Om man tror på teorin att människan mår bäst av att äta så som hon ursprungligen en gång i tiden åt, så det ju inte heller konstigt att GI-metoden fungerar.

Kolla gärna

http://www.manniskofoda.se/
http://www.paleodiet.nu/
http://www.paleo-life.com/
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 feb-08 kl 02:01 »
GI har en del gemensamt med paleo - stenålderkost eller "människoföda" rätt och slätt. Det finns skillnader också, men en paleokost ger ett naturligt lågt GI eftersom man undviker "modern" mat som tex socker och mjöl.

Om man tror på teorin att människan mår bäst av att äta så som hon ursprungligen en gång i tiden åt, så det ju inte heller konstigt att GI-metoden fungerar.

Kolla gärna

http://www.manniskofoda.se/
http://www.paleodiet.nu/
http://www.paleo-life.com/

mycket intressant det du skriver...jag tittade på länkarna och håller med om att naturligt är bäst.
(länkarna ligger ibland favoriterna nu  :D tack Anso 1971)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #14 skrivet: 06 feb-08 kl 20:41 »
GI metoden fungerar.....

Men det viktigaste är att först sluta med SOCKRET!...   Lägg ner allt som innehåller socker..

Jag vet inte hur mycket jag har gått ner.. men om man säger det så här... 
Det känns bra...

Passa på att rör dig oxå...  Det behöver inte vara så mycket... bara mer än tidigare det märks oxå....   

Ett sätt för mig att röra mig mer är bla att alltid lägga tillbaka vertygen när man gjort ett moment i verkstan...
Och sen gå och hämta det igen nästa gång det behövs... 
Jag gör det för att jag e sååå rädd om verktygen och tror att om dom ligger och flyter så försvinner dom...     Joooo   det gör dom..  Säkert.... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

åsnemor

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 feb-08 kl 03:24 »

Fröken J Olsson

• Atkins diet
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 19:06 »
Kan bara hålla med - ta bort sockret. Då har man kommit en bra bit på väg i sin kosthållning och eventuella viktminskning.
Atkins diet funkar - http://atkins-diet.just.nu

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #17 skrivet: 04 jul-09 kl 13:49 »
jag funderar också kring Gi

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #18 skrivet: 04 jul-09 kl 21:52 »
Funkar bra... 

Bort med sockret...
Bort med potatis, pasta, ris
Bort med vitt bröd, helst allt bröd.
Ät dig mätt på kött och grönsaker...   
Skippa kakan till kaffet och gå lite mer... 

Men det handlar oxå om att se till att minska på hur mycket man äter...

Jag gjorde enkla lunchlådor med fisk, fågel eller kött.
Frysta wookgrönskar lite olja,  balsamvinäger, salt och peppar då dett
En klick yogurt eller keso gör det roligare och sen ett tjockt lager med köttet.. 
Sen in i kylen om man skulle äta det dagen därpå, annars så satte jag det i frysen..
Väl på jobb så lät man det stå ute och sen en snabb tur i micron...

:)   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 jul-09 kl 09:13 »
Vi går ett snäpp längre och håller oss till LCHF-kost, alltså Low Carb High Fat. Inte potatis, ris, pasta, bröd el öl (som är ajaj!).
Naturligtvis inga synliga sötade produkter som godis, läsk, kakor, vetebröd osv.
Fritt fram för ovanjordsgrönsaker (rotfrukter innehåller mycket socker), smör, majonnäs, olja, feta ostar och kött/fisk/skaldjur.
Mejeriprodukterna är lite olika vad man "tål". Jag kan inte bibehålla viktnedgången när jag äter det, min man rasade 24 kg i vikt även att han åt mjölkprodukter, det är lite olika.
Det är så himla skönt att ha hittat ett sätt att äta som man känner sig mätt och NÖJD med. Magen är tyst och lugn och aldrig rapar eller "annat buller".... :-[

Testa säger jag till alla som är fundersamma - ge det en chans - man mår så mycket bättre! Finns massor att läsa på nätet, tex "kolhydraterifokus", Annika Dahlqvist etc

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser