Jag har gått ned i vikt med hjälp av stenålderskost, som man kan säga är en GI-metod. Jag slutade helt enkelt med godis och dylikt (som chips, bröd, kakor osv), men använde honung och maten blev oftast någon kombination av rotfrukt-grönsaker och kött-fisk eller fågel. Jag gick knappast back eftersom dålig mat och godsaker är rätt dyrt. När man äter så pass mycket protein blir man aldrig hungrig. Jag såg till att äta oftare än annars och att alltid ha en blandning av nötter och torkad frukt alternativt vanlig frukt med mig så att jag hade något om suget satte in. Det funkar jättebra, men är inget val för livet för mig... Kan inte tänka mig att leva ett helt liv och aldrig mer få ta en glass en solig sommardag.... Och när man väl trillat dit ordentligt på socker igen (jag vet att honung och torkad frukt innehåller mycket socker och inte skulle varit tillåtet i riktig GI) smyger sig kilona tillbaka. Det är min erfarenhet. Men jag ska nog snart bli hälsosam i några månader igen... Att inte äta spannmål tycker inte jag är någon större sak om man äter mycket grönsaker.