Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aktier i "depå"  (läst 2411 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Aktier i "depå"
« skrivet: 04 jan-08 kl 18:20 »
i en bank motsvarar väl i ett avseende att ha sin båt deponerad på ett varv över vintern.

Nämligen vid en eventuell konkurs då båtarna på varvet ingår i konkursboet (det finns ett sådant fall) och aktievärdet går till prioriterade fordringar medan deras ägare får nöja sig med de statliga garantipengarna.

Att jag tror att det måste förhålla sig så, är också för att aktierna i bankernas derpåer ingår i underlaget för bankens kreditvärdighet som om det vore värden som de förfogar över.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Aktier i "depå"
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 22:00 »
i en bank motsvarar väl i ett avseende att ha sin båt deponerad på ett varv över vintern.

Nämligen vid en eventuell konkurs då båtarna på varvet ingår i konkursboet (det finns ett sådant fall) och aktievärdet går till prioriterade fordringar medan deras ägare får nöja sig med de statliga garantipengarna.

Att jag tror att det måste förhålla sig så, är också för att aktierna i bankernas derpåer ingår i underlaget för bankens kreditvärdighet som om det vore värden som de förfogar över.

Nej, aktier i depå är dina och kommer förbli dina även vid en konkurs. Det kan dock bli svårt att få tillgång till dem eller sälja dem eller flytta dem till en annan bank, i värsta fall kan det ta månader eller år. Det kan ju i sig orsaka förluster.

Men de är dina även om de är förvaltarregistrerade, dvs i depå.

Har man dock aktierna i en kapitalförsäkring så äger du bara en fodran på försäkringsbolaget, och hamnar därmed bara i kön över fordringägare vid konkurs.

Absolut mest säkert är att ha dem reggade hos VPC, men det är inte hanterbart om man handlar aktivt med aktier, eftersom det då tar tre bankdagar innan man får pengar vid försäljning etc. Dessutom brukar courtaget vara på tok för dyrt.

Ett förslag för minskande av risk och olägenhet vid konkurs är att ha depåer hos olika kommissionärer. Se dock till att inte inneha samma aktie samtidigt i olika depåer, ur skattesynpunkt har du bara en depå och det kan bli lite bökigt att deklarera då.

Iaf, har du aktier i depå, så omfattas du inte av bankgarantin, för det behövs inte. Likvida medel i depån drabbas dock av bankgarantin.

Fonder är dock som kapitalförsäkringar bara en fodran på fondförvaltaren, och drabbas därmed av bankgarantin.

Man kan också se till att ha pengarna hos fondkomissionärer som inte handlar i egen bok och inte har några skulder eller lånar ut pengar annat än med aktier som säkerhet (och därmed stoppar ut låntagare innan belånade aktier gör att kommissionären gör kreditförlust). Kort sagt: Ha inte depå hos någon av våra traditionella banker, utan hos ex Avanza etc.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 22:11 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
Re:Aktier i "depå"
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 22:20 »
Kan vara värt att påpekas att det inte är du som äger de sparmedel du har satt in på ett bankkonto.

Det är banken som äger dem och du som har en fordran på banken.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Aktier i "depå"
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 22:28 »
Det är banken som äger dem och du som har en fordran på banken.

Men staten har iaf via bankgarantin lovat att trycka nya pengar från ingenstans och ge dem till dig efter tre månader om banken går i konkurs. Eller var det sex månader? Dock max 250 000:-

Trycka nya pengar -> inflation. Hur mycket hinner värdet på pengarna minska på de där tre månaderna?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Jerker Nordlund

  • Inlägg: 559
  • 5 Mos 23:19
Re:Aktier i "depå"
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 22:33 »
Jag föreslår biodling istället för banksparande.

En kupa med bin kostar c:a 2 000 kr och har förräntat sig inom två år. 125 kupor motsvarar bankgarantin och är ungefär vad en man mäktar med.

Förutsatt att man nu lyckas få fram bin i tillräcklig utsträckning. Bin, till skillnad från pengar, förökar sig med begränsad hastighet.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 22:33 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Aktier i "depå"
« Svar #5 skrivet: 10 jan-08 kl 17:42 »
Jag föreslår biodling istället för banksparande.

En kupa med bin kostar c:a 2 000 kr och har förräntat sig inom två år. 125 kupor motsvarar bankgarantin och är ungefär vad en man mäktar med.

Förutsatt att man nu lyckas få fram bin i tillräcklig utsträckning. Bin, till skillnad från pengar, förökar sig med begränsad hastighet.
Jag har en bekant som har 700 kupor. ;)
Förmodlign så är han störst i Sverige på biodling
Själv tänkte jag skaffa 2 stycken till att börja med. ;)
Skall börja på bikurs i februari.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser