Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bli föreläsare?  (läst 6529 gånger)

Neiklot

• Gäst
Bli föreläsare?
« skrivet: 04 jan-08 kl 11:41 »
Jag känner att jag sitter på en himla massa erfarenhet om livet, som jag skulle vilja berätta om för andra.

Känner att jag har två alt.
1: skriva en bok
eller
2: Bli föreläsare.

Man kan förvisso kombinera detta men..

Hur gör man om man vill börja föreläsa?
Måste man ha ett företag?

« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 11:41 av Neiklot »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Bli föreläsare?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-08 kl 12:07 »
Det är nog enkelt att komma igång med att föreläsa:

1. Boka en billig lokal. Fråga på biblioteket om de har ett lämpligt rum, som du kan låna gratis. Eller använd ett torg på sommaren.

2. Sätt upp lappar för att locka folk.

3. Föreläs.

Upprepa tills några tycker att du är så duktig och intressant att du kan börja ta betalt. Sedan kan du leva livets glada dager. Först då kan det kanske vara aktuellt med ett företag... Inte lönt att krångla med sådant i början, kanske?

Sedan finns det ju utbildningar i muntlig framställning, sagoberättande, berättarfestivaler och annat (i Ljungby tex) som kan vara intressant för att lära sig mer eller för att kunna få betalt för att prata.

Ett smidigt alternativ är att bli lärare. De får betalt för sådant och dessutom är deras publik ofta TVUNGNA att sitta kvar och lyssna. Kan vara praktiskt i vissa fall...  :o   (Är både fd lärare och elev själv, så jag vet...)

När det gäller att skriva fungerar det nog ungefär likadant. Skriv och försök få folk att vilja läsa det du skriver. Kanske blir/är du så duktig att någon vill betala för det. Att blogga kan vara en modern inkörsport.

A.
« Senast ändrad: 04 jan-08 kl 12:13 av (Anders) »

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-08 kl 12:19 »
Att läsa till lärare känns inte så aktuellt.

Hm, tja.
Det skulle man kanske göra?

Boka biblioteket. :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jan-08 kl 12:23 »
Dessvärre tror jag inte så många -privatpersoner- lockas.

Dels kan jag föreläsa om hur det är att vara väldigt ung och utanför samhällets skydd, och att behandlas som en boll mellan olika myndigheter. (Skola, socialstyrelse med flera)..

Och hur man står på egna ben.

kanske det sistnämda kan funka för privatfolk..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-08 kl 12:33 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan-08 kl 12:40 »
Jag hade iof's inte tänkt göra det på heltid.. inte ens på deltid..?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-08 kl 12:44 »
Jag hade iof's inte tänkt göra det på heltid.. inte ens på deltid..?

Med tanke på vilka som är inblandade (gamla dot-bombveteraner) är kanske resultatet ganska väntat. "Hålla nere kostnader? Nej, vi öppnar ett kontor till i Göteborg istället!"

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-08 kl 12:54 »

Dels kan jag föreläsa om hur det är att vara väldigt ung och utanför samhällets skydd, och att behandlas som en boll mellan olika myndigheter. (Skola, socialstyrelse med flera)..

Och hur man står på egna ben.

kanske det sistnämda kan funka för privatfolk..

oja, sånt funkar, vad heter den här tjejen som gjort karriär på att bli självsäkrare, skrivit bok o föreläser?
Behövs fler unga vuxna förebilder i samhället!
Fast det är nog inget man blir rik på...

Bo

Numera föreläser man inte
« Svar #8 skrivet: 04 jan-08 kl 13:39 »
Man kommunicerar via internet. -

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 04 jan-08 kl 13:41 »

I skolans värld har man ett system med fortbildning för lärarna. Funkar bra ibland, mindre bra ibland. Det kan handla om en studiedag med flera olika ämnen som lärarna fritt får välja att lära sig mer om eller att gå på föreläsning om. I samband med det kan mycket väl en sådan föreläsning som den du beskriver passa in perfekt. Och blir det lyckat så tror jag att man även kan vara intresserad att avsätta lite tid på olika sociala myndigheter för lite kompetensutveckling.

I bägge dessa fallen kan det gå fint att ta lite betalt också, om man tycker att det är viktigt. Och då kan det ju vara bra att ha en liten firma. Och att man har tränat med hjälp av lite "gratis-föreläsningar" först.

På kommunens hemsida kan du hitta telefonnummer och e-post till kontakter som kan vara inkörsportar. Exempelvis chefen för barn- och ungdomssektionen på socialförvaltningen. Eller skol-utvecklingsledaren på barn och ungdomsförvaltningen. Ett annat tips är att bara stövla in på kommunhuset och fråga dom i receptionen om dom har några tips på vem man kan vända sig till. Och så ler man och är trevlig. Då fixar sig mycket...

Känner du någon politiker, socialarbetare, lärare eller rektor så kan man gå den vägen också för att få lite tips på kontakter att bearbeta. Och kanske lite ideér på hur man skall göra sin föreläsning extra intressant.

A.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 09 jan-08 kl 23:36 »
Jag känner att jag sitter på en himla massa erfarenhet om livet, som jag skulle vilja berätta om för andra.

Känner att jag har två alt.
1: skriva en bok
eller
2: Bli föreläsare.

Man kan förvisso kombinera detta men..

Hur gör man om man vill börja föreläsa?
Måste man ha ett företag?

Fundera ut lite olika saker som du kan föreläsa om. (dina specialområden)
Kontakta sedan Medborgarskola eller liknade bildningsförbund.
Erbjud dig som föreläsare eller som kurslärare i medvetarcirkel/ livserfarenhetscirkel/eller vad du nu vill förmedla. Mina erfarenheter på det området med Medborgarrskolan var väldigt positiva. Dom var med direkt. ;)
Tyvärr så var inte folket lika sugna på det som jag ville lära ut. :(
och det som folket ville lära sig är så tråkigt att hålla på med. Så jag slutade. ;)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #11 skrivet: 10 jan-08 kl 00:08 »
oja, sånt funkar, vad heter den här tjejen som gjort karriär på att bli självsäkrare, skrivit bok o föreläser?
Behövs fler unga vuxna förebilder i samhället!
Fast det är nog inget man blir rik på...

Tror du menar Mia Törnblom. Var sommarpratare i P1:s "Sommar" förra året.

Neiklot, som Rosten säger, kontakta ett studieförbund! Det har jag gjort, jag har till och med fått cirkelledarutbildning. Återstår att se om det finns några som är intresserade av mitt ämne!  ;)
Höns, stickning och pelargoner

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 10 jan-08 kl 00:25 »
Det har jag gjort, jag har till och med fått cirkelledarutbildning. Återstår att se om det finns några som är intresserade av mitt ämne!  ;)
Jag höll 2 kurser för dom. Sedan ville dom att jag skulle gå en cirkelledarutbildning. Samtidigt så ville dom att jag skulle ändra på mitt specialområde så att jag blev betydligt bredare. Då dom sett i mitt CV att jag hade betydligt bredare kunskap inom området. Vilket skulle passa deras efterfrågan bättre. Men det ville inte jag. ;D Så jag slutade. Annars så var det kul och hyffsat betalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser