Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ger ni era höns?  (läst 15215 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Vad ger ni era höns?
« skrivet: 20 dec-07 kl 10:07 »
Jag tycker det verkar som om mina hönor tröttnar jättefort på mat de får. Havregrynsgröt älskade de ett tag, spagetti var favvismaten ett tag, till och med russin som var bästa godiset ratar de... Det är bara majs de fortfarande blir överlyckliga över men de kanske kommer över det med...

Fast efter ett tag äter de oftast upp det mesta i alla fall...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
SV: tröttnar......
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 10:14 »
Det är samma här... ??? Saker de älskat ratas, och plötsligt äter de sånt de inte gillat förut...märkligt. De kanske uppskattar lite omväxling i kosten  8).

(Allfodret äts fortfarande endast i nödfall...)

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 13:37 »
Då är väl inte mina hönor så kräsna då  :-* för dom äter ALLT dom får av mej ,samt gärna fårens mat oxå när dom tar en sväng i deras hage .Kanske bäst att skriva att dom naturligtvis alltid får hönsmat+hobby plus oxå  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

ela84

« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 14:08 »
Mina äter de mästa me förtjusning, alltid några som vill äta.
Fast jag har en höna som e svårövertalad, hon äter knaåt majs.
Här är de ankorna som spåttar ut potatis å bröd å sen tittar sent på mig :P
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Musseron

« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 21:57 »
Hönsen vi hade när jag var barn älskade allfodret när det var uppblött i vatten, men ratade det gärna annars... de verkar vilja ha lite variation i kokkonsterna och påminner lite om min två-åring här hemma :)
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 21 dec-07 kl 15:55 »
Kan skriva under på att kräken tröttnar på allt, utom majs, efter ett tag.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 18:00 »
Vattenkrasse var en dundersuccé!  ;) ungefär som det första gräset på våren kan jag tänka mig. En hel ask borta på nolltid, smaskens tyckte även 4 veckors kycklingarna  ;D.

Chester

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 dec-07 kl 10:51 »
mina höns äter helst allfodret, majs kan tolereras i nödfall. Och när jag serverade lite spenat tittade dom på mig som om jag vore förryckt  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-07 kl 12:18 »
Vattenkrasse var en dundersuccé!  ;) ungefär som det första gräset på våren kan jag tänka mig. En hel ask borta på nolltid, smaskens tyckte även 4 veckors kycklingarna  ;D.

Skott av röd mangold föll damerna på läppen  ;D för att inte tala om prinskorv!
« Senast ändrad: 23 dec-07 kl 16:09 av Margit »

SannaF

• -
Vad ger ni era höns?
« Svar #9 skrivet: 28 dec-07 kl 20:50 »
Hej! Länge sen jag skrev här på forumet nu..

Tänkte jag skulle fråga vad ni ger era höns för mat och gott så här på vintern?
Tyvärr får mina hönor vara inne nu över vintern, så jag vill verkligen ge dem allt de behöver.
Tur att jag har stort garage de kan hållas i, stackars bilen får bli utomhus  :-[

Skulle bli glad över svar då detta är första gången jag håller höns.
Mot nya äventyr!

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Vad ger ni era höns?
« Svar #10 skrivet: 28 dec-07 kl 21:45 »
Tja... de får det meste egentlig... ;D
Matrester efter middagen som poteter, grønnsaker, pasta ol...
Også kaster jeg masse mat på mitt jobb som jeg tar med hjem... brød, kanelbullar, skolebrød med florsocker, vaniljekrem og kokos, salater, hamburger og korvbrød... ect
Ellers er det ikke snø her så de får gå ut om de vil også, men det blåser så masse så de holder seg mest inne  ;)
Kjøper endel mais i norge, da en stor burk kostar 3,- De ELSKER mais!!!!
 ;D

Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

ela84

« Svar #11 skrivet: 28 dec-07 kl 21:46 »
Utöver värpfoder får dom matrester, fruckt.
Mina går ute på dagarna å plockar me de mesta.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

hermi

« Svar #12 skrivet: 28 dec-07 kl 22:28 »

mina höns är på  dagen utta oberoende på väder dom hittar mycket mat.
men jag fodra ut med kornkross mais solrosfrö värpfoder ock matrester
detsamma till ankor
morgen ist wieder ein tag

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 dec-07 kl 22:53 »
Hönsmat från påse, matrester från hushållet och vadhelst de kan krafsa loss utomhus. Dvs precis som på sommaren fast utomhusutbudet är betydligt magrare. De fick sista jättepumpan på julafton, det tycker de är intressant.

BK

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 29 dec-07 kl 10:46 »
Basen består av blandning av havrekross, kornkross, vete, olika fröer (hampfrö, solrosfrö, undulatblandning, lite linfrö).
Dessutom får de hela morötter, kålhuvud, grönkål. De dagar det inte serveras grönsaker får de uppblött lucernpellets i stället. Matrester får de förstås också när det finns.
Några gånger i veckan får de multivitaminer i vattnet.
Har utfodrat på detta viset ca fem år och hönsen är i toppform.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 29 dec-07 kl 11:19 »
Mina får värpfoder(hel), kornkross och matrester. De får gå ut varje dag och betar lite gräs, sprätter lite i jorden, men så här års ger utevistelsen inte särskilt mycket i foderväg.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 29 dec-07 kl 11:52 »
Grundmatningen varje dag hos oss är. 1/3 värp, 1/3 kornkross, 1/3 havrekross.
Vissa dagar så blir det också matrester, fodermorötter, äpplen mm.

johe71

« Svar #17 skrivet: 29 dec-07 kl 18:42 »
1 skopa värpfoderkoncentrat, 1 skopa kornkross, 1 skopa havrekross, 1/2 skopa vetekli, en näve solrosfrön, tre nävar torkade nässlor, samt diverse matrester de dagar det finns det... (har en gammal riskokare stående som jag ibland kokar extra ris till dem för det gillar de)

skogstomten

• -
« Svar #18 skrivet: 29 dec-07 kl 20:42 »
Får man bara fråga varför alla ger krosssäd i stället för hel säd. Mina hedemora har fri tillgång på både helt vete, helt korn oc hel havre plus ekologiskt värpfoder och det funkar aldeles perfekt....
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

johe71

« Svar #19 skrivet: 29 dec-07 kl 22:07 »
Får man bara fråga varför alla ger krosssäd i stället för hel säd.

hel säd funkar bra... men jag har en kross och något måste jag väl använda den till :) sen så finns det en anledning till

ur "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"
Citera
Den energi som åtgår för muskelmagen att mala spannmålen tas ut i form av en ca 5-10% högre konsumtion beroende på hur stor del av spannmålen som utfodras hel.

så hönor som får hel spannmål äter helt enkelt mer... har man få hönor så är det inget man behöver bry sig om alls... börjar det bli många hönor så kan 10% mer foder vara ganska mycket

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare
Stengrim, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser