Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ger ni era höns?  (läst 15198 gånger)

BK

• Västmanland
Re:Vad ger ni era höns?
« Svar #20 skrivet: 30 dec-07 kl 11:36 »
Får man bara fråga varför alla ger krosssäd i stället för hel säd. Mina hedemora har fri tillgång på både helt vete, helt korn oc hel havre plus ekologiskt värpfoder och det funkar aldeles perfekt....
Jag ger krossad säd av flera anledningar.
* Jag tror att de tillgodgör sig det bättre.
* Hönsen tycker inte om helt korn eller havre
* Jag har läst någonstans att hel havre kan sätta sig på tvären och fastna i halsen, eller om det var krävan.

Lotus74

• Värmland
    • Struven
SV: tröttnar......
« Svar #21 skrivet: 03 jan-08 kl 10:32 »
De har hela tiden tillgång till Allfoder men nu när det är dåligt väder ute så får de extra gott varje dag.
Tydligen måste man vara väldigt klar när man skriver på de här sidorna har jag nu förstått.
Så att det inte blir missförstånd. :-[
Precis som med katterna som jag bara köper bra torrfoder till så behandlar jag mina hönor extra bra, ungefär som om de vore mina barn. Många tycker att jag skämmer bort dem, både katter och hönor men om jag själv äter gott så ska väl de också få bra mat med mineraler och vitaminer. ???
Se nu kanske jag har startat en ny debatt. :-[
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: tröttnar......
« Svar #22 skrivet: 03 jan-08 kl 20:03 »
Mina hönsor och kycklingar har fått alfaalfa groddar (som jag groddar själv) ett tag nu, då jag är ledig och inte kan ta hem nåt smaskens från jobbets restaurant. De käkar det men verkar inte varar tokförtjusta.

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

SannaF

• -
SV: Vad ger ni era höns?
« Svar #23 skrivet: 21 feb-08 kl 12:21 »
Jag får be er alla om ursäkt! Jag hade, hrm..., glömt av att jag skrivit denna tråd. :-\

Nu när jag läst era svar måste jag undra om ni inte ger snäckskal? Om inte, hur får era höns i sig den kalk de behöver?
Mot nya äventyr!

amarantus

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 feb-08 kl 12:27 »
Jag får be er alla om ursäkt! Jag hade, hrm..., glömt av att jag skrivit denna tråd. :-\

Nu när jag läst era svar måste jag undra om ni inte ger snäckskal? Om inte, hur får era höns i sig den kalk de behöver?

Vissa foder innehåller kalk!

johe71

« Svar #25 skrivet: 21 feb-08 kl 12:39 »
Nu när jag läst era svar måste jag undra om ni inte ger snäckskal?

jo, självklart har de fri tillgång till snäckskal... men jag ser att jag inte skrev det i min lista över saker de får.. :)

som amarantus skriver så innehåller ju vissa [hel]foder kalk i lagom mängd, men då är det viktigt att tänka på att denna mängd är beräknad efter att de enbart får det fodret och inget annat, så om man även ger sina höns matrester etc så bör man komplettera med snäckskal även om fodret innehåller kalk (för att vara säker på att de verkligen får i sig tillräcklig mängd)
« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 13:05 av johe71 »

Knopparp

• Halland
« Svar #26 skrivet: 21 feb-08 kl 13:35 »
Vad du ger för mat ska ju bero lite på vad för sorts höns du har...
Genbanksanslutna lantraser ska ju t.ex. inte bli övermatade under vintern. De ska ju ha det ungefär som om de vore vilda... med lite kalk och matrester i tillägg förstås. Men nu när det börjar bli vår så kan de ju få allfoder så de kan börja producera ägg.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

lbr

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 21 feb-08 kl 14:22 »
Hej
Det här var en intressant tråd! Alltid kul att få lite tips!

Våra höns har fri tillgång på ”torrfoder” som är en blandning av kornkross, havrekross (oftast får de lite hel korn & havre iblandat också), smulade cornflakes, vetekross, hampfrö, solrosfrö och undulatfrö och lite linfrö. Hittade receptet på det här hemblandade fodret på Stackmurs Gårds hemsida – och det funkar jättebra.

Vi har provat nån sort av vanligt färdigt hönsfoder också – men det luktade inget vidare – tyckte iaf en kräsmage som jag, som höll på att kräkas så fort jag öppnade påsen  ::)– och så upplevde vi att våra dåvarande höns lätt blev lite lösa i magen av det. Kanske inbillning… 

Sen brukar de också få ”kraftfoder” – dvs matrester; allt från kokt potatis, makaroner, brödkanter, keso mm. Lite då och då får de fil, så magen ska hålla sig i trim.

Nåt grönt försöker vi också ge dem varje dag – lucern, sallad, groddar eller vanligt gräs som jag odlar i blomkrukor köksfönstret.  :)

Snäckskal, grus och kol har de förståss fri tillgång på. Och multivitamin i vattnet.

Favoriten är när man rullar in ett helt äpple i hönshuset – då blir de som tokiga  ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 21 feb-08 kl 15:03 »
Jag groddar solrosfrön i en bunke i köksfönstret, det älskar dom och jag tror att det gröna är ett bra vitamintillskott nu när det inte finns så mycket annat grönfoder att ge.

Vi har provat lite med grönsaker, kål och rotfrukter men det är enna bortskämda hönor vi fått tag på.  ;)

Så fort jag kommer närmare än 10 meter från hönsgården rusar dom fram och hoppar jämfota, bokstavligen, för dom vet att jag kommer och fjäskar med några solrosfrön som alltid finns i bakfickan.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #29 skrivet: 21 feb-08 kl 15:14 »
På vintern får mina höns - förutom allfoder som bas - godis i form av frukt, grönsaker och rester varje dag. En näve fasanfrö eller vildfågelfrö dagligen. Torkade nässlor någon gång i veckan. Fil eller yoghurt flera gånger i veckan.

Och naturligtvis finns också en skål med snäckskal och en skål med krossad träkol som lär låter dem justera magen vid behov.

Frisk vatten är självklar, men jag följer en boktips och har några skivor vitlök i vattenbehållaren för att hålla friskt och tillföra infektionsskydd.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Tingeling

• -
« Svar #30 skrivet: 21 feb-08 kl 15:44 »
Jag groddar solrosfrön i en bunke i köksfönstret, det älskar dom och jag tror att det gröna är ett bra vitamintillskott nu när det inte finns så mycket annat grönfoder att ge.

Vi har provat lite med grönsaker, kål och rotfrukter men det är enna bortskämda hönor vi fått tag på.  ;)

Så fort jag kommer närmare än 10 meter från hönsgården rusar dom fram och hoppar jämfota, bokstavligen, för dom vet att jag kommer och fjäskar med några solrosfrön som alltid finns i bakfickan.

Jasså, ni har blivit med höns nu :D GRATTIS !!! Visst ÄR det roligt?  Berätta......vad blev det för ras, och hur många?
Har dom lagt något ägg ännu?
Våra är inte heller så där jätteglada över rotfrukter.....det tog ett tag innan de ens ville ha typ blomkål, broccoli och liknande.
Men fortfarande så blir ofta rotfrukterna kvar i skålen....

Hos oss är det bara en av våra tre hönor som lägger ägg nu ....sen 3 veckor tillbaka, så vi hoppas de andra
två kommer igång snart. 
Lycka till med era pullor

För att återgå till tråden :-[ så får mina hönor allfoder, solrosfrön, hampfrö, vete och så matrester.....jag ger dem också
fil ett par tre gånger i veckan. Ett helt äpple får de att aktivera sej med då och då.....det uppskattas, och så solrosfrön
utan skal när jag ska fjäska lite extra  ;)
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #31 skrivet: 21 feb-08 kl 15:50 »
Jag ger hönsen
allfoder, snäckskal div frukt och grönsaker
hel vete och havre
nötter (jordnötte för vildfågel), hirs.
samt vatten med vitlök i, matrester i småmängder
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Torry

« Svar #32 skrivet: 21 feb-08 kl 18:21 »
Våra höns får helt vete, värpfoder och snäckskal som bas sen får dom ibland hampfrön och undulatfrön. Dessutom får dom pasta,majskorn, körsbärstomater, vindruvor, lite strimlad isberg eller ruccola, ost, ibland lite leverpastej, korv, fiskrester. Dessutom brukar jag hänga upp grönkål när det finns nu får dom savoykål istället. Vitkål och morötter tittar dom inte ens åt är väl för billigt ::). Det ultimata godiset är skalade solrosfrön.  Vadå bortskämda Vitis? :-[

Torry

« Svar #33 skrivet: 21 feb-08 kl 18:26 »
Glömde Yoghurt och cornflakes några gånger i veckan.
Torry

amarantus

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 feb-08 kl 18:33 »
Våra höns får helt vete, värpfoder och snäckskal som bas sen får dom ibland hampfrön och undulatfrön. Dessutom får dom pasta,majskorn, körsbärstomater, vindruvor, lite strimlad isberg eller ruccola, ost, ibland lite leverpastej, korv, fiskrester. Dessutom brukar jag hänga upp grönkål när det finns nu får dom savoykål istället. Vitkål och morötter tittar dom inte ens åt är väl för billigt ::). Det ultimata godiset är skalade solrosfrön.  Vadå bortskämda Vitis? :-[

Oj och jag som fått bannor för att mina får för mkt protein ;D blev tillsagd att hönsen lättare får värpnöd och att det inte alls var bra med fööör mkt...
Hur man än gör så bidde det fel ;D

Vitis

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 21 feb-08 kl 18:45 »

... körsbärstomater, vindruvor, lite strimlad isberg eller ruccola, ost, ibland lite leverpastej ....

Vadå bortskämda Vitis? :-[

Du har vant dina hönor vid bättre mat än vad vi har råd att köpa till oss själva ...  :o

Vi äter kål och potatis ... hönorna äter leverpastej och vindruvor.  ;D

Torry

« Svar #36 skrivet: 21 feb-08 kl 19:12 »
Vi får nästan ingen mat, varje gång vi varit och handlat så kommer vi på att vi mest köpt mat till hönsen och glömt köpa nåt åt oss själva  :P
Måste tillägga att det måste vara Arboga skivbar leverpastej dock får dom nöja sig med lightvarianten. ;D
Skämt åtsido dom får bara jättelite av ost, korv, leverpastej är också rädd att dom ska få för mycket protein, men dom verkar må bra, på sommaren äter dom hellre gräs och maskar och SNIGLAR (hade nästan inga mördarsniglar på tomten i somras ute på vägen kunde man vada i dom) än matrester.
//Torry

Vitis

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 21 feb-08 kl 19:47 »
Hönorna ÄLSKAR sniglar !! Har ett städa-i-trädgården-projekt just nu, mycket bråte, plankor och stenar att flytta, och varje snigel jag hittar åker raka vägen till hönsgården ... dom försvinner med ett litet 'klick'.  :D

Idag fick dom en näven gråsuggor och tusenfotingar också !!! *mums*  ;D

Torry

« Svar #38 skrivet: 21 feb-08 kl 21:30 »
Vitis!
Ta med dig hönsen när du röjer så plockar dom rent på både ägg och snigelbäbisar eferhand som du lyfter på stenar och bråte. Så brukar jag göra dom står och väntar spänt på vad som kan komma fram under det som jag lyfter upp. Men dom är kanske inte så tama än...
Torry

Margit

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 feb-08 kl 21:36 »

;D Underbar meny!!

Ungefär samma här...kräsna små rara djur.
Russin är lördagsgodis  :-[.

Mina brudar gillar hel säd, de får vete och korn samt en blandning med krossade ärtor, majs och annat gott.
Allfodret ligger kvar sist i foderautomaten, duger endast i yttersta nödfall.

Burkmajs, ost, leverpastej och skalade solrosfrön är favoriter!
« Senast ändrad: 21 feb-08 kl 21:41 av Margit »

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
ärt, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser