Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Greyhound i rasthagen  (läst 11656 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Greyhound i rasthagen
« Svar #40 skrivet: 27 dec-07 kl 15:59 »
Så här står det i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Nu gäller ju inte lagen ännu.....
Och under tiden tills lagen gäller så kan det vara bra att ta reda på vad lantbruksdjur är !!!

Hästar t.ex är INTE lantbruksdjur  8)
och får man gissa så är nog inte höns det heller i lagens mening...

Och vem är tokig nog att skjuta sin grannes hund för att den tagit några höns !  ::)
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 16:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 27 dec-07 kl 16:00 »

Den gäller om ett par dagar. Nuvarande gällande lag har också strikt ansvar för hundägaren.

Edit: Ett påpekande till, eftersom det kanske inte var tydligt. Lagen handlar om tillsyn över hundar (och i någon mån katter). Den är inte begränsad till lantbruk.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 16:04 av Ulric »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 27 dec-07 kl 16:02 »
Ett påpekande till påpekandet:
Det står att det gäller lantbruksdjur !

Nuvarande lag säger att man inte får skjuta någon hund som jagar lantbruksdjuren om inte hunden är känd hos polisen för att tidigare jagat lantbruksdjur.

Men det är väl skit samma ingen sunt funtad människa skjuter någon annans hund  >:(
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 16:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

amarantus

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 27 dec-07 kl 16:07 »
Det är ju hundägarens ansvarsförsäkring som går in här, inte hönsägarens specialförsäkringar.Kan du backa upp det här? Stämmer inte alls med några enkla googlesökningar. Varken det ena eller det andra.

Ja ca 150 kr och en milersättning får man möjligen för en höna :P

Det är inte så vanligt att någon skjuter en hund med en höna i mun så jag ska kolla vid tillfälle om det finns ett liknande rättsfall!

Vid pågående anfall utifrån får man försvara sina djur men det krävs en del på fötterna vid utredning anar jag....

Som raggarbonden säger: vem vill skjuta grannens jakthund? nästa gång skjuter han min goja för 10 000 kr då den råkade sticka :o

Klart jag hade gjort något om en hund tog ett djur hos mig men just ha ihjäl DEN är något annat!
Bara att ligga med geväret dygnet runt ifall att en hund kommer låter farligt ;D

Nä tacka vetja Slangbella 8)

amarantus

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 27 dec-07 kl 16:10 »
Om man inte kan fånga in den då?

Och varför trolla bort den när du har stöd i lagen för avlivning (om du inte kan fånga in den)?

Man avlivar inte en normal hund el ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 27 dec-07 kl 16:11 »

Fel igen. Kanske otur?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #46 skrivet: 27 dec-07 kl 16:19 »
Fel igen. Kanske otur?

Ja du har otur, inte läge att köpa Trisslott idag för dig Ulric!  ;D

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Jag har hela tiden pratat om 14 § dvs "dödandet av hunden" inte ett ord om någon annan paragraf!
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 16:26 av Grimla »

amarantus

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 27 dec-07 kl 16:25 »
Ja Ulric och Grimla :o vem har rätt idag... ;D Imorgon är en annan dag...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 27 dec-07 kl 16:35 »
Jag har hela tiden pratat om 14 § dvs "dödandet av hunden" inte ett ord om någon annan paragraf!

Det är oförståndigt av dig att endast diskutera en paragraf när lagen i sin helhet är relevant. Vad hoppas du uppnå med det? Byta ämne?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #49 skrivet: 27 dec-07 kl 16:42 »
Jag diskuterar den paragraf jag anser vara tillämplig när det gäller ämnet "dödande av hund som dödat djur" dvs  §14

Men det är ju du som började med paragrafrytteriet.

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #50 skrivet: 27 dec-07 kl 16:46 »
Precis som Ulric skriver så är det den lagen som gäller, en hundägare har alltid ett strikt ansvar för sin hund.

Vi hade själva påhälsning av en jakthund för ett år sedan. Jag var hemma vid tillfället och såg hunden, dock hann jag inte fånga in den.

Hunden hann både med att döda flera höns som gick lösa på gården samt göra sönder en av gårdarna till påfåglarna så att de blev skrämda och kom lösa. Jag ringe och polisanmälde det hela, dels för att ta reda på om någon anmält sin hund saknad och sen ge dem en redogörelse av händelsen. Efter mycket letande efter vem som ägde hunden fick jag hjälp av några grannar som var jägare.

Det visade sig att det var en kille i deras jaktlag som ägde hunden. Detta var tyvärr inte första gången hans hund gett sig in och dödat höns utan det hade även en annan hönsägare också fått erfara där hunden grävt sig in i hönsgården

Jag tog kontakt med hundägaren och förklarade vad som hänt. Vi gjorde en anmälan till hans försäkringsbolag där jag skrev en redogörelse av vad som hänt och värdet av mina djur. De betalade sen ut pengarna utan problem så visst betalar de ut betydligt mer än slaktpengar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 27 dec-07 kl 16:55 »
Jag diskuterar den paragraf jag anser vara tillämplig när det gäller ämnet "dödande av hund som dödat djur" dvs  §14

Men det är ju du som började med paragrafrytteriet.

Sån är jag. Fast ämnet är ju "Greyhound i rasthagen", inte "Skjuta hundar i rasthagen".

amarantus

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 27 dec-07 kl 17:05 »
Sån är jag. Fast ämnet är ju "Greyhound i rasthagen", inte "Skjuta hundar i rasthagen".

Om ämnet var "greyhound i rastgården" och vi ska hålla oss till det så har Grimla rätt i att du inte får skjuta den 8)... ;) men sån e du 8)

Fy va tröttsamt skjutande det blivit 8)

anette i bugared

• -
« Svar #53 skrivet: 27 dec-07 kl 17:21 »
En ny tråd för varje hundras i hönornas rasthage ??? ??? ???

Så jävvvla tröttttsammmt ::)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 27 dec-07 kl 17:27 »
Om ämnet var "greyhound i rastgården" och vi ska hålla oss till det så har Grimla rätt i att du inte får skjuta den 8)... ;) men sån e du 8)

Beträffande ämnet greyhound i rasthagen gäller strikt ägaransvar. Härom må inget tvivel gälla. Det hunden tuggar på får ägaren pröjsa.

Beträffande skjutning av hundar beror det på ytterligare omständigheter, både nu och nästa år.

anette i bugared

• -
« Svar #55 skrivet: 27 dec-07 kl 17:29 »
Och under tiden tills lagen gäller så kan det vara bra att ta reda på vad lantbruksdjur är !!!

Hästar t.ex är INTE lantbruksdjur  8)
och får man gissa så är nog inte höns det heller i lagens mening...

Och vem är tokig nog att skjuta sin grannes hund för att den tagit några höns !  ::)

Enl gammal lag om s.k. hemdjur, dvs lantbruksdjur, omfattar HÖNS, får, getter, kor, och liknande (ex.vis hästar?) enl.nedanstående länk
http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults856775=true&a=456335&d=34007
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 27 dec-07 kl 17:54 »
Borde gå hem nu, men paragrafer är ju mycket roligare.

Hemdjur är ungefär synonymt med fä som är ungefär synonymt med husdjur undantagandes katter och hundar. Hästar är uttryckligen hemdjur i andra lagar.

Uttrycket lantbruksdjur i den nya lagen avser samma sak som hemdjur i den gamla lagen.

Nypålandet

« Svar #57 skrivet: 27 dec-07 kl 18:01 »
Det är få tamhundar söm verkligen biter ihjäl sina jaktbyten utan de bara jagar dem för att jaktinstinkten slår till och under jakten får hönan/tuppen hjärtslag.

Min senaste tupp var i allra högsta grad ihjälbiten. Förövaren ertappades på plats.
Grannen fick 2 höns ihjälbitna av helt normala jakthundar som inte var samma som mitt senaste besök.
Jag tror inte teorin håller.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 18:02 av Nypålandet »

Nypålandet

« Svar #58 skrivet: 27 dec-07 kl 18:07 »

Fy va tröttsamt skjutande det blivit 8)

Guskelov tänker jag yxa den.  8)

Veztra

« Svar #59 skrivet: 27 dec-07 kl 18:09 »

Nuvarande lag säger att man inte får skjuta någon hund som jagar lantbruksdjuren om inte hunden är känd hos polisen för att tidigare jagat lantbruksdjur.

Men det är väl skit samma ingen sunt funtad människa skjuter någon annans hund  >:(

Blir lite konfys, är det inte 1943:459 som gäller idag?

Den verkar inte hålla med Grimla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser