Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Greyhound i rasthagen  (läst 11622 gånger)

birgit

• Gäst
Re:Greyhound i rasthagen
« Svar #20 skrivet: 26 dec-07 kl 15:02 »
Jag håller fullt med er som är beredda att avliva hundar som dödar tamdjur.
Varför är det så konstigt med det? Har själv både hundar, kanin, får, kor, katter o hästar. (och barn) Har fått bagglamm ihjälbitna av en grannes jakthundar (vilka han har för vana att "rasta" efter mörkrets inbrott). 3 baggar hittade vi resterna efter, en var chockad och dog dagen efter, den femte hade sprungit till skog, jagad av två par hundtassar, vi såg blodspår, klövar, bajs och hundspår. Vi hittade den aldrig, trots att familjen lade nästan två hela dagar på att genomsöka skogen.
Vid ett annat tillfälle kom dessa två hundar och fick ur våran gotlandskanin ur uteburen och slet den i stycken mitt utanför köksfönstret medan ungarna åt kvällsmat. Då barnen rusade ut för att rädda sin kanin, högg hundarna efter barnen.
Detta ledde bl.a. till att vi började med boskapsvaktare. Att dessutom vargen tjuvskjuts och anklagas för att ta tamboskap, när det är hundar som varit framme, gör inte att jag ser mer positivt på hundhållningen. Det är inte hundens fel, men ägarnas. Är de måna om sina hundar ser de till att sådant inte händer. Hundarnas liv är inte mer värt än andra arters liv, bara för att vissa förmänskligar sina hundar.
Har man en jakthund som inte är pålitlig, då släpper man den inte i närheten av gårdar med djur.
Vi får ju faktiskt söka tillstånd hos naturvårdsverket för att få ha våra boskapsvaktare lösa hos våra får, så varför ska jägare få släppa sina hundar?

amarantus

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 26 dec-07 kl 15:12 »
Håller med både birgit o Simons tankar där :) en del!
Klart Simon att vi har ansvar för våra djur men inte över andras husdjur!
En hund är ju ngns husdjur.
Men birgit hur arg man än blir så skjuter man inte bara en hund bara sådär, fast det är lätt att tänka det...

Vad jag menar är att jag inte skulle kunna skjuta någons hund, då det är ägaren jag vill ha tag i....

Hunden behöver inte att dödas för att den tagit ett djur hos mig, utan det blir ägarens ansvar. Han får det inte roligt med andra ord :(

Det är klart att ni alla måste kunna se fler än ett sätt för att ta itu med ett problem ;)

jaja det är tur vi är olika på att ta itu med saker o ting :) menar att man ska ju inte vara överens alltid om allt!!!

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 26 dec-07 kl 16:50 »
Men alla ni som har blivit av med höns - har de gått lösa  ??? Har man djuren lösa så får man ju räkna med att sånt kan hända ... Isåfall är det ju lika mycket ert ansvar som hundägarens  >:(  Jag har en rejäl rastgård och där kommer inga hundar in ...men utanför har de stått ... Nää köper inte att man tror att alla tänker som ensjälv... Håller man djuren säkert inhägnade så är ju problemen borta... resp vill man ha dem lösa så får man räkna med att olyckor kan inträffa.. har man inte tid att passa dem så är det inte hundens fel...  :(

mvh Simon,  hönsägare och jägare  8)
Inte tusan är det mitt ansvar om en främmande hund tar mina frigående hönor. Hönsen går på min gård och där har inga jakthundar något att göra.
Resonerar du likadant med tamboskapen, får/kor/hästar, som jagas eller hetsas av jakthundar i beteshagarna?

Nej du, om alla jägare hade ordning på sina jakthundar så blev det nog inte så många rapporter om rovdjursriven tamboskap ;).

Däremot skulle jag aldrig skjuta eller på annat sätt ha ihjäl en lösspringande hund, men ägaren och hans jaktkompisar kan gärna få tro att jag är i stånd till en sådan handling.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 dec-07 kl 17:16 »
Det är väl solklart att det är hundägarens ansvar om en hund springer omkring lös och tuggar i sig grannarnas höns.

Twiggy

« Svar #24 skrivet: 26 dec-07 kl 17:36 »
Fy vad tråkigt, jag känner verkligen med dig. Min första tupp som jag hade blev dödad av en hund, jag sörjde något förskräckligt, bara några månader senare kom räven och tog min nya tupp och en höna, det var en mycket sorglig dag. Sen fick vi göra större hönsgård och ha hönsen mer instängda. Det känns trist för det var så otroligt trevligt att ha dom ute i trädgården.

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 dec-07 kl 20:18 »
Jag håller fullt med er som är beredda att avliva hundar som dödar tamdjur.

??? en hund är också ett tamdjur...och någons älskade familjemedlem.
Nääää...jag skulle inte "avliva" en hund som kom och tog mina hönor...faktiskt tycker jag inte att det är OK!
Det är hundens naturliga drifter och handlar väl egentligen inte om att jägaren inte har "pli" på hunden.
MEN jägaren ska se till att han släpper hunden på betryggande avstånd från bebyggelse samt att han kan kalla in hunden på kommando.
Dessutom är det hundägarens förbaskade plikt att ersätta alla skador samt se till att det inte händer igen...
OCH jag tycker inte att man ska räkna med att man kan ha sina fåglar gåendes helt fritt utan någon övervakning...är inte hunden framme så är snart räven, höken eller minken där och roffar åt sig. Bygg en rejäl rasthage att ha dem i när ni är borta, låt dem gå fritt när ni är hemmavid och ute  :)

Nypålandet

« Svar #26 skrivet: 26 dec-07 kl 20:45 »
Jag ser inte varför jag ska betala en jävla massa pengar för att stängsla in min tomt. Hundägaren kan stängsla in sitt djur istället.
Jag har alltså både varnat & givit chansen att de kan meddela mig innan hundarna släpps lösa, således kan jag hålla hönsen inne den dagen. Det tycker jag är fair-play & det känns som att jag har varit mycket tillmötesgående.
Mina höns får gå fria på min tomt. Om räven eller duvhöken nyper en å annan ingår det i dealen (fast risken för hämnd ligger på lur där med). Om en jakthund kommer, då dör den om jag får fatt i den.
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 22:00 av Nypålandet »

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 26 dec-07 kl 22:05 »
Men alla ni som har blivit av med höns - har de gått lösa  ??? Har man djuren lösa så får man ju räkna med att sånt kan hända ... Isåfall är det ju lika mycket ert ansvar som hundägarens  >:(  Jag har en rejäl rastgård och där kommer inga hundar in ...men utanför har de stått ... Nää köper inte att man tror att alla tänker som ensjälv... Håller man djuren säkert inhägnade så är ju problemen borta... resp vill man ha dem lösa så får man räkna med att olyckor kan inträffa.. har man inte tid att passa dem så är det inte hundens fel...  :(

mvh Simon,  hönsägare och jägare  8)

Absolut inte! Den är min tomt & andras hundar har fan inte där att göra  >:(... Hur i helsefyr kan det vara mitt ansvar att hålla andras hundar ute från min tomt?!

Om du vill får du gärna donera 2meters viltstängsel till 3000m2, jag tänker iaf inte betala det.
Mina höns, barn & katter ska ha rätt att röra sig fritt på den mark jag berett dem. Jag ska absolut inte behöva fara omkring som en hönsaherde för att skydda dom mot domesticerade djur!

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 dec-07 kl 22:41 »
Jag har alltså både varnat & givit chansen att de kan meddela mig innan hundarna släpps lösa, således kan jag hålla hönsen inne den dagen. Det tycker jag är fair-play & det känns som att jag har varit mycket tillmötesgående.

Det tycker jag med! Det är ju bara att slå dig en pling om de har tänkt jaga...hmm kan de inte respektera det så hade jag nog också börjat fundera i andra banor.
Jag tycker alltså inte att det är OK att skjuta en hund som plötsligt kommer och biter ihjäl ett par hönor...det kan faktiskt vara din hund nästa gång, oavsett hur väluppfostrad den blir. Men om det upprepas då är det en annan sak. Alla är värda EN chans.
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 22:44 av Margit »

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 27 dec-07 kl 00:40 »
Dessutom är det hundägarens förbaskade plikt att ersätta alla skador samt se till att det inte händer igen...
Fast jag tror att en hundägare skulle hicka till rätt mycket då jag utan tvekan skulle begära 8000:- för Sebrighttuppen eller hönan. ;)
För det är vad dom har kostat mig.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 27 dec-07 kl 10:26 »
Att få ut 8000:- för en höna eller tupp kan du glömma. Försäkringsbolaget betalar ut schablonvärde för djuret om det inte är specialförsäkrat som individ.

Sedan är det så att djur som man är rädd om ska vara inom stängsel. Om hundägarens försäkringsbolag kommer på att hönsen går fritt på din tomt kommer du nog att få svårt med att få ut ersättning.

Att det är din tomt spelar inte så stor roll på landet. Så länge det inte är koppeltvångsperiod får man ha hundar lösa och de kan ju smita iväg längre än man vill. Stöter dom då på löst springande bytesdjur är det klart de jagar dem.
Kaniner och höns som är tydliga bytesdjur för hund är jättelätta att skrämma ihäl viket hunden kommer att göra.
Det är få tamhundar söm verkligen biter ihjäl sina jaktbyten utan de bara jagar dem för att jaktinstinkten slår till och under jakten får hönan/tuppen hjärtslag.

Har man sådana bytesdjur på gården ska man nog se till att hålla dem inom stängsel. Det är ju du som hönsägare som får ta smällen när det går illa !

RaggarBonden  8)

"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

amarantus

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 27 dec-07 kl 10:35 »
Fast jag tror att en hundägare skulle hicka till rätt mycket då jag utan tvekan skulle begära 8000:- för Sebrighttuppen eller hönan. ;)
För det är vad dom har kostat mig.

Hönshuset och ev Vetkostnader räknas INTE med som ersättning ;D för en höna o tupp!!!

Jag gillar det inte men MEN om jag inte har byggt utevoljären till mina gojs tillräckligt säkrade så sjunker ersättningen... :P så är det!
Dörren till bostaden ska vara av godkänt lås om tjuven hälsar på "Liksom"
Raggarbonden har rätt fast det låter skevt....men sån är vår värld 8)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #32 skrivet: 27 dec-07 kl 12:40 »
Citera
Absolut inte! Den är min tomt & andras hundar har fan inte där att göra  ... Hur i helsefyr kan det vara mitt ansvar att hålla andras hundar ute från min tomt?!

Om du vill får du gärna donera 2meters viltstängsel till 3000m2, jag tänker iaf inte betala det.
Mina höns, barn & katter ska ha rätt att röra sig fritt på den mark jag berett dem. Jag ska absolut inte behöva fara omkring som en hönsaherde för att skydda dom mot domesticerade djur!  

Håller med! Jag tycker att det är hundägarens ansvar att hålla hunden borta från andras tomter liksom det är hönsägarens att hålla hönsen borta från andras tomter. Mycket enkelt tycker jag.
Jag skulle inte avliva någon annans hund då det är ägarens fel och inte hundens men jag skulle polisanmäla saken och kräva hundägaren på ersättning, varje gång.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 13:37 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 27 dec-07 kl 13:09 »
Håller med! Det är hundägarens ansvar att hålla hunden borta från andras tomter liksom det är hönsägarens att hålla hönsen borta från andras tomter. Mycket enkelt tycker jag.

Har man inte stängsel kan man nog inte kräva ersättning mer än möjligen en gång.

Du har lika stor skyldighet att skydda dina höns med stängsel som hundägaren har att hålla hunden under uppsikt.

RaggarBonden  8)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #34 skrivet: 27 dec-07 kl 13:35 »
Citera
Har man inte stängsel kan man nog inte kräva ersättning mer än möjligen en gång.

Du har lika stor skyldighet att skydda dina höns med stängsel som hundägaren har att hålla hunden under uppsikt.
Kanske det är så enl. lagen det vet jag inte men jag menade att enligt det sunda förnuftet så borde det vara så. Det vore otroligt dumt om man enligt lagen inte har rätt att ha sina djur och/eller barn i fred på den egna tomten men jag skulle inte bli förvånad om det är så.  
Jag skulle ändå polisanmäla och kräva ersättning av hundägaren varje gång sen om jag får någon ersättning eller ej är en annan sak.
« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 13:39 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 27 dec-07 kl 13:50 »
Så här står det i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

...

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

...

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Formuleringen i 19§ betyder att ägaren har strikt ansvar för vad hunden ställer till med, även om ägaren själv inte är direkt vållande.

Kuriosa: lagen är ättling i rätt nedstigande led från Byggningabalkens 22:a kapitel, Om den, som sårar eller dödar annans fä eller hund, och om någon köper eller säljer sjukt fä; så ock om fä eller hund skadar annans fä.

amarantus

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 27 dec-07 kl 14:57 »
oavsett lagen så tror jag att ett infångande av ex jakthund är bästa medicinen (om nu oturen e framme) för att sen "ta ett snack med ägaren"

En andra ggr så håller man hunden och ringer polisen och anmäler, samtidigt som ägaren då får darrren förhoppningsvis....

Vi gjorde så och hunden kom aldrig mer :)

Kommer en hund tillbaka gång på gång så hade jag trollat bort den på ngt sätt :-[ ett omhändertagande kan man säga ;)

Veztra

« Svar #37 skrivet: 27 dec-07 kl 15:37 »
Att få ut 8000:- för en höna eller tupp kan du glömma. Försäkringsbolaget betalar ut schablonvärde för djuret om det inte är specialförsäkrat som individ.

Det är ju hundägarens ansvarsförsäkring som går in här, inte hönsägarens specialförsäkringar.

Sedan är det så att djur som man är rädd om ska vara inom stängsel. Om hundägarens försäkringsbolag kommer på att hönsen går fritt på din tomt kommer du nog att få svårt med att få ut ersättning.

Att det är din tomt spelar inte så stor roll på landet. Så länge det inte är koppeltvångsperiod får man ha hundar lösa och de kan ju smita iväg längre än man vill. Stöter dom då på löst springande bytesdjur är det klart de jagar dem.
Kaniner och höns som är tydliga bytesdjur för hund är jättelätta att skrämma ihäl viket hunden kommer att göra.
Det är få tamhundar söm verkligen biter ihjäl sina jaktbyten utan de bara jagar dem för att jaktinstinkten slår till och under jakten får hönan/tuppen hjärtslag.

Har man sådana bytesdjur på gården ska man nog se till att hålla dem inom stängsel. Det är ju du som hönsägare som får ta smällen när det går illa !

RaggarBonden  8)

Kan du backa upp det här? Stämmer inte alls med några enkla googlesökningar. Varken det ena eller det andra.

Veztra

« Svar #38 skrivet: 27 dec-07 kl 15:39 »
oavsett lagen så tror jag att ett infångande av ex jakthund är bästa medicinen (om nu oturen e framme) för att sen "ta ett snack med ägaren"

En andra ggr så håller man hunden och ringer polisen och anmäler, samtidigt som ägaren då får darrren förhoppningsvis....

Vi gjorde så och hunden kom aldrig mer :)

Kommer en hund tillbaka gång på gång så hade jag trollat bort den på ngt sätt :-[ ett omhändertagande kan man säga ;)

Om man inte kan fånga in den då?

Och varför trolla bort den när du har stöd i lagen för avlivning (om du inte kan fånga in den)?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 27 dec-07 kl 15:50 »
Det är ju hundägarens ansvarsförsäkring som går in här, inte hönsägarens specialförsäkringar.

Nej just det ! Och då kommer hundägarens försäkringsbolag att värdera hönsen efter slaktvärde + lite liv/avels-värde om du inte kan påvisa att du har försäkrat just den individen för ett större belopp. Du ska ju inte tro att försäkringsbilaget ger bort pengar direkt.

Citera
Kan du backa upp det här? Stämmer inte alls med några enkla googlesökningar. Varken det ena eller det andra.

Det stämmer med de verkliga fall jag själv och bekanta råkat ut för !

Jag skulle dessutom akta mig noga för att skjuta grannens hund. Vilken grannfejd det kommer att leda till. Sedan skjuter han väl era katter när dom går på hans tomt och kör över hönsen om dom kommer ut på vägen !! Sedan är hatspiralen igång  ::)

Raggarbonden  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser