Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Greyhound i rasthagen  (läst 11605 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Greyhound i rasthagen
« skrivet: 20 dec-07 kl 15:05 »
En leghorn död.
Mitt enda par orpington porslinsfärgad döda. Tuppen var mörkröd porslinsfärgad från England, han är hittad död men hönan har vi ej hittat.

En aracuana saknas.

Min gamle tupp har nästan inga fjädrar kvar....

Ja det var den avelssäsongen det....

Taggis

• vänner
Re:Greyhound i rasthagen
« Svar #1 skrivet: 20 dec-07 kl 15:30 »
Usch så tråkigt  :'( :'(.Varför kan inte alla hålla reda på sina hundar  ???Hade för några år sen grannens 2 stora hundar här som jagade runt bland hönsen  :o >:(men dom fick inte tag på nån för vår annars så snälla Lukas han fick eld i baken när dom jagade "hans" höns,Lukas är vår hund  ;).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-07 kl 15:44 »
Porslinsfärgade hönan har hittat hem..kul men lite tråkigt att hon inte har nån tupp. :(

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 dec-07 kl 15:47 »
Fick du tag i hunden? Ägaren?
Usch vilken tråkig händelse... :'(

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-07 kl 15:53 »
Ja det är fruktansvärt, har aldrig sett en sån fin mörkröd tupp heller i den färgen. Hoppas jag har nya ägg i kläckaren snart, fast väntan blir ju lång för det tar ju tid innan de blir vuxna...

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #5 skrivet: 20 dec-07 kl 18:00 »
Fick du tag på ägaren?

Du vet att du kan begära pengar utav ägaren?! Inte för att det hjälper i sorgen efter dina små men kan iaf hjälpa till att  bygga upp ny grupp att börja om med....

Skönt att en höna hittade hem i alla fall!
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 dec-07 kl 19:18 »
Är ledsen för din skull. Vi har själva haft hundar på besök
ett par gånger. Sist klapp jag till en hundj---el i röven med
en spade. Han har inte synts till sen dess.
Nästa gång blir det inte bara en klapp i röven! :P

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 20 dec-07 kl 19:20 »
Jag har slipat till en klyvyxa & hängt upp i hönshuset. Med den ska jag avliva hundar som olovandes jagar mina höns. Berörda parter har informerats.

annan

« Svar #8 skrivet: 20 dec-07 kl 19:48 »
Sorgligt med dödade höns :'(

Hur kom hunden in i rasthagen?
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 19:49 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 dec-07 kl 20:01 »
Jag har en kompis som fått 110 höns dödad av en tysk terrier hon kom på hunden och tog den i förvar och ringde polisen . Det blev en dyr historia för den hundägaren. Men värst var ju alla döda djur många års avel bara puts väck !!! Så får ni in hundar håll dom kvar och kontakta ägaren eller polis då händer det nog saker.
Kanske hundägaren håller mer koll på sin hund sen .

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-07 kl 00:36 »
Jag har slipat till en klyvyxa & hängt upp i hönshuset. Med den ska jag avliva hundar som olovandes jagar mina höns. Berörda parter har informerats.

;D Tala noga om det för den nya valpen  ;) så att han vet menar jag...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 dec-07 kl 17:17 »
Imorse kom en aracuana tillbaka utan fjädrar på ryggen stackarn. Hon kom när jag matade, såg väl ljuset i dörren i kolmörkret ute. Hon är skakad men i övrigt oskadd.

En blå aracuana fick min kille hämta med stege i ett träd idag.

Men det känns tungt ändå fast alla är tillbaka utan två för min fine tupp är ju död.
« Senast ändrad: 21 dec-07 kl 17:18 av sallyomolly »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #12 skrivet: 25 dec-07 kl 23:52 »

Tråkigt att du blivit så "drastisk"...  :-\
Har själv både hundar, katter och höns, en del av mina unghundar vet att de inte får jaga höns/katter/kaniner men ibland bara "kan de inte låta bli"
Det är inga elaka djur, bara unga och dumma..... se det som barn/ungdommar som gör saker de vet att de inte borde...

Skulle inte vilja ha en granne som yxar ihäl mina hundar eller barn... :-\

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 26 dec-07 kl 10:31 »
Har man varit ute för hönsdödande hundar några ggr så ledsnar man. Det stämmer att det inte är hunden som egentligen är skurken, utan ägaren, men om ägaren vet att man vässat yxen så kanske han tänker sig för innan han låter hunden driva vind för våg.
Det är ju inte bara hönsen som kan drabbas. Under att par år hade vi problem med hundar som jagade fåren i hagarna. Tyvärr fick jag aldrig kläm på vems hundar det var, men när förre grannen flyttade så minskade de problemen.
Numera så håller vi den främmande hunden hemma(om vi lyckas fånga den) och den skamsne ägaren får komma och hämta. "Hundbesöken" har minskat betydligt  ;), men även vi har en skrämselyxa hängande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 26 dec-07 kl 10:38 »
Har man varit ute för hönsdödande hundar några ggr så ledsnar man. Det stämmer att det inte är hunden som egentligen är skurken, utan ägaren, men om ägaren vet att man vässat yxen så kanske han tänker sig för innan han låter hunden driva vind för våg.
Det är ju inte bara hönsen som kan drabbas. Under att par år hade vi problem med hundar som jagade fåren i hagarna. Tyvärr fick jag aldrig kläm på vems hundar det var, men när förre grannen flyttade så minskade de problemen.
Numera så håller vi den främmande hunden hemma(om vi lyckas fånga den) och den skamsne ägaren får komma och hämta. "Hundbesöken" har minskat betydligt  ;), men även vi har en skrämselyxa hängande.

hadde en irländsk varghund springande här för några år sen, men när ägaren fick köpa hänglåset på hundgården för 500 kr , då slutade den komma hit  ;D
och traktens jägare passar sig noga för att ha sina hundar närma mina får...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Lena A

« Svar #15 skrivet: 26 dec-07 kl 10:41 »

Håller med. Man tröttnar så småningom på hundar som driver vind för våg. Vår katt var borta för ett tag sedan och vi tror att det var en jakthund som jagat den.

OT, Anette, God Fortsättning!  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 26 dec-07 kl 10:51 »
Håller med. Man tröttnar så småningom på hundar som driver vind för våg. Vår katt var borta för ett tag sedan och vi tror att det var en jakthund som jagat den.

OT, Anette, God Fortsättning!  ;D

OT, detsamma :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Nypålandet

« Svar #17 skrivet: 26 dec-07 kl 11:29 »
Tråkigt att du blivit så "drastisk"...  :-\
Har själv både hundar, katter och höns, en del av mina unghundar vet att de inte får jaga höns/katter/kaniner men ibland bara "kan de inte låta bli"
Det är inga elaka djur, bara unga och dumma..... se det som barn/ungdommar som gör saker de vet att de inte borde...

Skulle inte vilja ha en granne som yxar ihäl mina hundar eller barn... :-\

// Manne

Dina barn skulle jag inte slå ihjäl, men om din hund kommer in & jagar mina höns så ryker den. Om dina hundar jagar dina egna höns är det ditt problem, om dom jaga mina blir det även mitt problem.
Utöver hönsjakten har det även morrats åt mina barn (den näst minsta var då 1 år) och min fru.

Jag har informerat jägarna, dom har fått mitt nummer så att dom kan ringa innan dom ska jaga med lösa hundar.
Om dom likförbannat släpper sina hundar på min tomt...  :(

amarantus

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 dec-07 kl 12:02 »
Nä där håller jag inte med er grabbar ;) jag skulle inte skjuta ngns hund ens om de angrep en av mina dyrgripar till gojor :P

Någons hund kan vara en bortsprungen hund, eller en hund som har en djurplågare till ägare, en dotter som låtit morfar släppa hunden lös i skogen.......

Har haft 2 hundar här på gården som var på väg att hitta mina fjäderfä men jag tog hunden och som sas tidigare ringde upp ägaren som skamset fick höra att vi HAR MKT DYRA DJUR HÄR 8) de kom inte tillbaka...

En hund är inte likvärdigt med iller,Räv,Rovfågel etc så inga mord för mig tack :)

Simon

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 dec-07 kl 14:51 »
Men alla ni som har blivit av med höns - har de gått lösa  ??? Har man djuren lösa så får man ju räkna med att sånt kan hända ... Isåfall är det ju lika mycket ert ansvar som hundägarens  >:(  Jag har en rejäl rastgård och där kommer inga hundar in ...men utanför har de stått ... Nää köper inte att man tror att alla tänker som ensjälv... Håller man djuren säkert inhägnade så är ju problemen borta... resp vill man ha dem lösa så får man räkna med att olyckor kan inträffa.. har man inte tid att passa dem så är det inte hundens fel...  :(

mvh Simon,  hönsägare och jägare  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser