Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken rätt till jakt har jag på min mark?  (läst 22294 gånger)

Huggorm

• Gäst
Vilken rätt till jakt har jag på min mark?
« skrivet: 13 dec-07 kl 18:33 »
Hur funkar egentligen det här med jakt? Jag äger 3,5ha mark, men får jag lov att jaga något där? Hur får man reda på det, går det att räkna ut vad man får skjuta där? Det kryllar av djur, och en del gör ganska mycket skada. Framför allt älg och rådjur undrar jag om. Men även räv, grävling, hare, lodjur?

Rosten

• Närke
Re:Vilken rätt till jakt har jag på min mark?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-07 kl 19:39 »
Hur funkar egentligen det här med jakt? Jag äger 3,5ha mark, men får jag lov att jaga något där? Hur får man reda på det, går det att räkna ut vad man får skjuta där? Det kryllar av djur, och en del gör ganska mycket skada. Framför allt älg och rådjur undrar jag om. Men även räv, grävling, hare, lodjur?
Det finns 2 sanningar om hur mycket man får skjuta på den lilla marken.
1. Lagen har inte specificerat antalet
2. I normala fall så brukar man säga att man inte får skjuta mer än vad marken bär.

Älg
1. På den lilla marken så har du rätt att skjuta ett fritt antal älgkalv vart år enligt lagen.
  På ett visst antal dagar. (typ 3 dagar eller liknade)
2. Om man då räknar vad marken bär så innebär det att om du skjuter mera än 1 älgkalv på 15-20 år eller liknade så har du skjutit mer än vad marken bär.

Rådjur
1. Då får jaga rådjur i flera månader. Inte heller här har du några begränsningar.
2. Om du skall räkna vad marken bär så kanske du kan skjuta 1-2 vuxna djur på en 5 års period.
¨
Om du skjuter mer än vad marken bär så är du snart osams med varenda granne.
Fast även om du skjuter vad marken bär så blir man inte specielt poppulär om man jagar på så små marker.

Nu kommer vi till den andra delen. Där det är tvärt imot.

Räv.
1. Du har ett antal månader på dig att jaga. Fritt antal djur.
2. Nu är det ingen som klagar om du skjuter mer än vad marken bär. Utan du hyllas som en hjälte om du skjuter av en stor del av rävbeståndet. För då ökar rådjur mm. Vilket gör att dom med stora marker får mer att jaga. (dina jaktgrannar)

Precis samma sak med grävling som med räv.

Hare.
1. Får du skjuta fritt antal. Grannar brukar inte klaga om du skjuter mer än vad marken bär om du inte råkar bo på något ställle där harjakten är helig.

Lodjur
Är fridlysta, viss skyddsjakt är okej men det är en massa regler runt den.
Så gör inget dumt. Våra rovdjur är inte värda straffet som blir om du åker fast. Så låt dom leva.

Nu lägger jag till fåglar.

Ringduvor.
Räknas som ohyra på dom mesta ställen i Sverige. Så här kan du skjuta massor på hösten.
Kul jakt om man är duktig på att läsa av fåglarna. Fint kött.

Gäss.
Samma som ringduvan. Räknas som skadegörare i jordsbruket. Fint kött men bör hänga ett tag.

Nötskrika.
Om du har några stora ekar på marken så kan man få till en bra jakt. Även om det inte ger så mycket kött i frysen.

Kråkor , skator, kajor brukar ingen klaga på om du skjuter.

Nu kommer vi till det svåra att räkna ut vad marken bär. Siffrorna du fick är ju bara ett exempel på en "normalmark" där jag bor. (blandad biotop)

Jag brukar räkna ut vad marken bär här. Sedan skjuter jag efter det. Om jag lyckas få tag på ett par rävungar så räknar jag med att jag också kan skjuta ett rådjurskid extra det året.
Skjuter jag en fullvuxen räv så lägger jag till ett fullvuxet rådjur extra till kvoten. (om det finns gått om rådjur.) Just nu så har jag ingen rådjursstamm att jaga på.  Så jag har ställt in den jakten helt i år. Har lagt om till fågeljakt i väntan på att rådjurs stammen skall repa sig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 dec-07 kl 19:45 »
Mycket bra och informativt inlägg. Har aldrig lyckats få något vettigt svar på hur det ligger till med älg och rådjur förut, men nu vet jag. Bra att du skriver vad som är juridiskt okay och vad som är allmänt ansett okay.

Kommer inte skjuta varken älg eller rådjur om dom inte blir ännu elakare mot mina fruktträd, men nu vet jag att det är tillåtet om man blir tvungen.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 21:35 »
1. På den lilla marken så har du rätt att skjuta ett fritt antal älgkalv vart år enligt lagen.
  På ett visst antal dagar. (typ 3 dagar eller liknade)

Om du söker licens för älgjakt, ja. Men det brukar väl krävas 5 hektar för att få en licens.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 21:37 »
Ringduvor.
Räknas som ohyra på dom mesta ställen i Sverige. Så här kan du skjuta massor på hösten.

Dock bara om du har en apporterande fågelhund närvarande när du jagar. Om inte marken är snötäckt, då behöver man ingen fågelhund för att jaga duva.

Samma regler för gäss tror jag.

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 dec-07 kl 22:13 »
Dock bara om du har en apporterande fågelhund närvarande när du jagar. Om inte marken är snötäckt, då behöver man ingen fågelhund för att jaga duva.

Samma regler för gäss tror jag.

Varför skulle det spela roll om marken är snötäckt?

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 13 dec-07 kl 22:14 »
Om du söker licens för älgjakt, ja. Men det brukar väl krävas 5 hektar för att få en licens.

Du tänker på B-licens (B-område). Enligt ryckten så är det svårt att registrera nya B-licensområden Då man vill ha bort dom.
Om du inte registrerar dig så kan marken räknas som kalvområde. (K-område)
Här finns lite fakta om hur det funkar i Stockholm.
http://www.ab.lst.se/templates/PrintableInformationPage____2558.asp
Vill man ha reda på hur det funkar i sitt eget län så ringer man länstyrelsen.

« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 22:31 av Rosten »

jenses

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 dec-07 kl 22:22 »

Jaktförordning (1987:905) 17§
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 22:23 av jenses »

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 22:25 »
När marken är snötäckt så finns det inga ringduvor. Då har dom flyttat för länge sedan. ;)
Men det är lätt att få tag på apportörer om man är lite smart. ;)
Men det krävs att man jagar en del kajor, skator, kråkor mm. ;D
« Senast ändrad: 13 dec-07 kl 22:27 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 dec-07 kl 22:33 »
Mycket bra och informativt inlägg. Har aldrig lyckats få något vettigt svar på hur det ligger till med älg och rådjur förut, men nu vet jag. Bra att du skriver vad som är juridiskt okay och vad som är allmänt ansett okay.

Kommer inte skjuta varken älg eller rådjur om dom inte blir ännu elakare mot mina fruktträd, men nu vet jag att det är tillåtet om man blir tvungen.
Rådjur får du fånga i fälla också. Då behöver du inte ens ha jägarexamen.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 14 dec-07 kl 16:42 »
Vilken intressant tråd. Jag hakar på med några frågor till. Jag har 15 ha mark. Här finns älg men, det är ont om dem så det är inte aktuellt. Vi har gott om rådjur. Närmsta grannarna är ett sommarstugeområde och de hade nog varit glad om vi sköt allihop med tanke på deras uppätna trädgårdar.

Här finns även gott om fasan, vad gäller för dem?

Grävling, räv, gäss (ibland) och hare finns också och där såg jag reglerna ovan.

Vad gäller för sjöfågel?

Sen finns det vildsvin i trakten men, jag har inte sett några här hos oss ännu men, det är kanske bara en tidsfråga. Vad gäller för dem?
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 16:42 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 dec-07 kl 22:06 »

Pratade älgjakt med en tjänsteman på Länsstyrelsen för en herrans massa år sedan där den här frågan flöt upp till diskussion.
Han hävdade att citat:" för att en enskild fastighet överhuvudtaget ska räknas som "jaktligt bärkraftig" så ska den överstiga en sammanhängande areal om min 3.3 ha för att B licens ska kunna utfärdas".
Hur dom kommit fram till just denna "icke avrundade arealen" frågade jag aldrig om, men det måste ju i rimlighetens namn vara uträknat på något sätt.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #12 skrivet: 15 dec-07 kl 08:09 »
Rådjur får du fånga i fälla också. Då behöver du inte ens ha jägarexamen.

Jasså? Trodde du behövde jägarexamen även för fällfångst, men jag kan ha fel.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #13 skrivet: 15 dec-07 kl 08:26 »
Jasså? Trodde du behövde jägarexamen även för fällfångst, men jag kan ha fel.

Man behöver lösa jaktkort, om det inte handlar om skyddsjakt. Att fånga en mus i en fälla är faktiskt skyddsjakt och kräver inget jaktkort.

Fällan måste också vara uppmärkt med ägarens namn och kontaktuppgifter, och måste väl vittjas två gånger per dag, eller något sådant. Gäller väl faktiskt en råttfälla också, rent formellt. Det har man koll på om man har jägarexamen.

Jägarexamen är inget krav för att jaga, men det är ett krav för att få köpa jaktvapen. Eventuellt också ett krav för att få låna vapen, har för mig att den som lånar vapen måste ha erforderlig kompetens, dvs jägarexamen. Fast det gällerinte för övning på skjutbana förstås.

Rådjursfällor har jag inte hört talas om tillåtna sådana, men jag har inte undersökt det.
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 08:29 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 15 dec-07 kl 08:35 »
Pratade älgjakt med en tjänsteman på Länsstyrelsen för en herrans massa år sedan där den här frågan flöt upp till diskussion.
Han hävdade att citat:" för att en enskild fastighet överhuvudtaget ska räknas som "jaktligt bärkraftig" så ska den överstiga en sammanhängande areal om min 3.3 ha för att B licens ska kunna utfärdas".
Hur dom kommit fram till just denna "icke avrundade arealen" frågade jag aldrig om, men det måste ju i rimlighetens namn vara uträknat på något sätt.

Oavsett, så är ju risken stor att älgen löper 50-100m innan den faller. Har man bara 3.3 hektar (eller ens fem), speciellt långsmala skiften, så är oddsen att älgen faller på annans mark rätt stor. Är skiftet 330m långt och 100m brett så är det bara 50m till fastighetsgränsen. Och skjuter man inte älgen exakt mitt på, så blir det ännu kortare.

Och i värsta fall, om man har en skadeskjutning, så hinner älgen löpa ut i fullt tempo från fastigheten och man får inte skjuta fler skott på den på andra sidan fastighetsgränsen, utan att först kontakta polisen och/eller markägaren. Så risken för att förvärra ett eftersök är stor om man nu då inte vill begå jaktbrott och skjuta på annans mark direkt utan att fråga först.

Det känns som man åtminstone skall ha 10 hektar för att jaga älg någorlunda säkert. Visst, det kanske går på mindre arealer, men riskerna med fall utanför fastighetsgränsen är avsevärd.

Sedan spelar förstås terrängen in i hur långt ett djur kan springa när hjärtat redan slutat slå. (En älg kan springa 50-200m fast den är skjuten rätt genom hjärtat)

Skjuter man ett stillastående djur är chansen att den faller på plats avsevärt större, men har man ett så litet skifte som 3.3 hektar, så finns det ju en risk att djuret inte hade tänkt stanna just där, och skjuter man då ett djur i rörelse så kan den fortsätta ut från skiftet.

För älg så är det väl bättre att försöka gå ihop med en granne och få en lite större areal för just älgjakten? Och är inte grannen jägare, kanske han/hon vill arrendera ut älgjakten, rent av gratis mot andel i köttet?
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 08:40 av larso »

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 15 dec-07 kl 10:34 »
Det känns som man åtminstone skall ha 10 hektar för att jaga älg någorlunda säkert. Visst, det kanske går på mindre arealer, men riskerna med fall utanför fastighetsgränsen är avsevärd.
10 hektar är också rätt litet att jaga älg på. Då bör marken vara kvadratisk. För man får räkna med att älgen springer en bit innan den lägger sig ner. Så jag håller med dig. Gå ihop med grannmarkerna så kan ni bedriva en vettig jakt. Med betydligt större säkerhet..

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 15 dec-07 kl 10:50 »
Vilken intressant tråd. Jag hakar på med några frågor till. Jag har 15 ha mark. Här finns älg men, det är ont om dem så det är inte aktuellt. Vi har gott om rådjur. Närmsta grannarna är ett sommarstugeområde och de hade nog varit glad om vi sköt allihop med tanke på deras uppätna trädgårdar.

Här finns även gott om fasan, vad gäller för dem?

Grävling, räv, gäss (ibland) och hare finns också och där såg jag reglerna ovan.

Vad gäller för sjöfågel?

Sen finns det vildsvin i trakten men, jag har inte sett några här hos oss ännu men, det är kanske bara en tidsfråga. Vad gäller för dem?
Fasan
Fritt antal. Men om du vill ha en bra stamm så skjut dom tuppar som för oväsen. Då kommer dom yngre tupparna fram.

Sjöfågel.
Fritt antal. Men här kan man jaga på på 2 sätt. På hösten så skattar du av er egen stamm med ett den mängden som är lämpligt. I oktober/november kommer dom från norrland på besök. På sin resa söderut. Om du har en lämplig åtel till dom så kan det dimpa ner stora högar av änder. Dom kan du också skatta av. Vilket kan ge en annsenligt mängd.

Vildsvin
Se rådjur.

Tänk bara på att om du skjuter för mycket av dom djur som bor i din närhet så har du ingen tillväxt till nästa år. Hondjur kan var direkt förödande. Då du inte har några som föder fram nya kullar till nästa år. Men även handjur bör sparas. Annars så har du ingen som befruktar. då blir det inte heller några kullar.
Så inrikta minst 50% av jakten på årsungar. Oavsett viltart.

Givetvis så måste du också följa dom tider som man får jaga. Vilket varierar från län till län och från viltart till viltart.

Känner du dig osäker så skriv frågor på forumet. Eller ännu heller. Gå en jägarexamenskurs.
Har du gått en kurs för många år sedan men inte jagat så gå en ny kurs. Kursledaren kan svara på dom mesta av dina funderinger. Att med jämna mellanrum uppdatera sig med ny kunskap är alldrig fel.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 15 dec-07 kl 11:00 »
Man behöver lösa jaktkort, om det inte handlar om skyddsjakt. Att fånga en mus i en fälla är faktiskt skyddsjakt och kräver inget jaktkort.

Fällan måste också vara uppmärkt med ägarens namn och kontaktuppgifter, och måste väl vittjas två gånger per dag, eller något sådant. Gäller väl faktiskt en råttfälla också, rent formellt. Det har man koll på om man har jägarexamen.

Jägarexamen är inget krav för att jaga, men det är ett krav för att få köpa jaktvapen. Eventuellt också ett krav för att få låna vapen, har för mig att den som lånar vapen måste ha erforderlig kompetens, dvs jägarexamen. Fast det gällerinte för övning på skjutbana förstås.

Rådjursfällor har jag inte hört talas om tillåtna sådana, men jag har inte undersökt det.

Levandefångstfälllor skall vitjas 2 gånger om dagen. Lämpligen morgon och kväll. (OBS, gäller även råttfällor)
Det gäller inte slagfällor som dödar.
Man kan låna vapen till uppsiktsjakt. Krävs att man är minst 15år och står i direkt förbindelse med den som har lånat ut vapnet till dig. (man skall stå så nära att man kan slita vapnet ur händerna på den som som uppsiktsjagar. Innan han gör något fel. Man får alltså inte sitta i var sitt jakttorn med en komradio som kontakt.

Här kommer en bra länk om fällor. Väl värd att spara som favoriter för en inbiten jägare/alternativare.
Nämligen Naturvårdsverkets lista över godkända fällor och byggbeskrivning till dom.
http://swenviro.naturvardsverket.se/dokument/epi/fallor/sok.php#soka

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 15 dec-07 kl 18:13 »
Fasan
Fritt antal. Men om du vill ha en bra stamm så skjut dom tuppar som för oväsen. Då kommer dom yngre tupparna fram.

Sjöfågel.
Fritt antal. Men här kan man jaga på på 2 sätt. På hösten så skattar du av er egen stamm med ett den mängden som är lämpligt. I oktober/november kommer dom från norrland på besök. På sin resa söderut. Om du har en lämplig åtel till dom så kan det dimpa ner stora högar av änder. Dom kan du också skatta av. Vilket kan ge en annsenligt mängd.

Vildsvin
Se rådjur.

Tänk bara på att om du skjuter för mycket av dom djur som bor i din närhet så har du ingen tillväxt till nästa år. Hondjur kan var direkt förödande. Då du inte har några som föder fram nya kullar till nästa år. Men även handjur bör sparas. Annars så har du ingen som befruktar. då blir det inte heller några kullar.
Så inrikta minst 50% av jakten på årsungar. Oavsett viltart.

Givetvis så måste du också följa dom tider som man får jaga. Vilket varierar från län till län och från viltart till viltart.

Känner du dig osäker så skriv frågor på forumet. Eller ännu heller. Gå en jägarexamenskurs.
Har du gått en kurs för många år sedan men inte jagat så gå en ny kurs. Kursledaren kan svara på dom mesta av dina funderinger. Att med jämna mellanrum uppdatera sig med ny kunskap är alldrig fel.

Tack för bra och utförligt svar. Har funderat på att ta jägarexamen men, har inte kommit till skott. Så än så länge undrade jag mest hypotetiskt.  :)

Apropå fällor så har vi en bondbekant som har en vildsvinsfälla på sin mark. Den verkar fungera bra för han har fångat många i den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 15 dec-07 kl 19:08 »
Tack för bra och utförligt svar. Har funderat på att ta jägarexamen men, har inte kommit till skott. Så än så länge undrade jag mest hypotetiskt.  :)

Apropå fällor så har vi en bondbekant som har en vildsvinsfälla på sin mark. Den verkar fungera bra för han har fångat många i den.

Kan vara en olaglig fälla då det bara är ca 2 månader sedan den första blev godkänd. Såvida han inte har ingått i naturvårdsverkets testgrupp.
Så här skall den se ut om den är okej.
http://www.ideverkstaden.com/minkfallor,mardf.html
« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 19:09 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1486 gäster, 3 användare
Dha87, hustomtar, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser