Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Är du med i någon jaktorganisation?

venska Jägareförbundet (SJF)
4 (22.2%)
ägarnas Riksförbund (JRF)
4 (22.2%)
åde SJF & JRF
2 (11.1%)
nnan
0 (0%)
ngen
8 (44.4%)

Antal personer som röstat: 13

Författare Ämne:  Är ni med i någon övergripande jaktorganisation?  (läst 4531 gånger)

leifhh

• Gäst
Är ni med i någon övergripande jaktorganisation?
« skrivet: 05 dec-07 kl 11:58 »
Är självförsörjarna/alternativarna jaktligt organiserade på nationell nivå? Det är jag nyfiken på. Rent spontant skulle jag gissa att Jägarnas Riksförbund och deras allmogejakttradition ligger närmare självförsörjarens ideologi än Svenska Jägarförbundet. Men vem vet, jag kanske misstar mig å det grövsta.

Edit: jag kryssade JRF, men det har nog redan framgått i andra inlägg jag gjort.
« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 12:00 av leifhh »

Neiklot

• Gäst
Re:Är ni med i någon övergripande jaktorganisation?
« Svar #1 skrivet: 17 dec-07 kl 21:39 »
Ingen!

Har inte direkt brytt mig heller.

Var med i Jägareförbundet förut, men då dessa har en, enligt mig, sjuk syn på rovdjur (!) så..

/Neiklot
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 13:35 av Neiklot »

leifhh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-07 kl 11:30 »
Med tanke på den låga svarsfrekvensen är undersökningen fullständigt meningslös ännu så länge.....

Neiklot: finns det inte något mer rovdjursvänligt alternativ har jag för mig... Riksföreningen hänsynsfull jakt heter de visst. http://home.swipnet.se/~w-167671/rhj/start.htm

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 18 dec-07 kl 18:12 »
Är med i Jägarnas riksförbund och Svenska jägareförbundet.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 dec-07 kl 18:24 »
Riksföreningen hänsynsfull jakt hävdar enligt deras folder att dom stoppat jakt med pil och båge??????
Det stoppades ju för massor av år sedan.
Nu verkar det ju vara på gång att bli godkänt igen.

Vad är det som dom har stoppat igentligen?

Sen vill dom att vi erkänner att ett skadeskjutet djur känner smärta och utsätts för ett oacceptabelt lidande. Visste inte alla det?????
Det är ju därför som man använder eftersökshund och gör ordentliga eftersök där det går.

Om inte jag minns fel så ville dom förbjuda jakt på kaja, skata, kråka, mås, grävlig, räv mm.

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-07 kl 23:04 »
Riksföreningen hänsynsfull jakt hävdar enligt deras folder att dom stoppat jakt med pil och båge??????
nej, det hävdar de inte:
Citera
Vad vi har åstadkommit/medverkat till:
att införande av jakt med pil och båge stoppades
;)

Finns det egentligen någon jaktorgansiation som vill främja jakt med pil och båge eller armborst?
Rätt nu blir det på tiden...  8)
« Senast ändrad: 18 dec-07 kl 23:07 av jenses »

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 dec-07 kl 11:56 »
Jag är med i Svenska Jägareförbundet - mest för att jag då automatiskt får en jägarförsäkring som är obligatorisk för att få vara med i mitt jaktlag och jaga älg.

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 dec-07 kl 16:45 »
Jag är med i Svenska Jägareförbundet - mest för att jag då automatiskt får en jägarförsäkring som är obligatorisk för att få vara med i mitt jaktlag och jaga älg.

Jo men det får man i Jägarnas Riksförbund också, samt som prenumerationsbonus på var och varannan jakttidnimg. Jag har däremot inte satt mig in i detaljerna dvs vad som skiljer de olika försäkringarna åt.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 19 dec-07 kl 17:42 »
Finns det egentligen någon jaktorgansiation som vill främja jakt med pil och båge eller armborst?
Rätt nu blir det på tiden...  8)
Jägarförbundet har sagt ja till att införa bågjakten. ;)
Även jägarnas riksförbund har sagt ja. ;)
Finns det någon jaktorganissation som är imot? ;) Mer än ni?
Bågjägarnas organissation är ju också för ;D

Så man räknar med att bågjakten är på gång inom en snar framtid. Kanske redan nästa år.

Så när medverkade ni till att införandet av jakt med pil och båge stoppades?
Kan du hänvisa till det dokumentet för det har jag missat att läsa.
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 17:58 av Rosten »

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-07 kl 19:54 »
Varför skulle det inte vara hänsynsfullt att jaga med pil och båge  ???.

SvenS

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 20:27 »
Jakt med pilbåge tycker jag är helt fel. Tror också att de flesta motionärer och tävlingsskyttar instämmer i detta. Anledningen är att träffsäkerheten avtar markant redan från 20 meter håll. En jaktpil är betydligt tyngre dessutom. Olympiamästarna är de enda som borde få jaga med pilbåge, en glad amatör gör oftast fel, och orsakar mest bara lidande på levande djur.

Armborsten borde vara det enda tillåtna i bågskytte, det finns betydligt mer tryck bakom pilen och siktningen distraheras inte av kroppens motorik , som måste klaffa oklanderlig vid pilbågsskytte.

Ett stillastående råddjur från 15 meters håll med ett bröstskott av en riktig vass jaktpil ( Hur ofta händer det ?), en darrning på manchetten och djuret springer iväg med pilen djupt i fettvävnaden och får infektioner så småningom.

Pilbåge gör sig bäst som tävlingsredskap.

* Hoppsan, nu blev det O.T. *
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 20:29 av Sven S. »

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 22:46 »
Jakt med pilbåge tycker jag är helt fel. Tror också att de flesta motionärer och tävlingsskyttar instämmer i detta. Anledningen är att träffsäkerheten avtar markant redan från 20 meter håll. En jaktpil är betydligt tyngre dessutom. Olympiamästarna är de enda som borde få jaga med pilbåge, en glad amatör gör oftast fel, och orsakar mest bara lidande på levande djur.

Armborsten borde vara det enda tillåtna i bågskytte, det finns betydligt mer tryck bakom pilen och siktningen distraheras inte av kroppens motorik , som måste klaffa oklanderlig vid pilbågsskytte.

Ett stillastående råddjur från 15 meters håll med ett bröstskott av en riktig vass jaktpil ( Hur ofta händer det ?), en darrning på manchetten och djuret springer iväg med pilen djupt i fettvävnaden och får infektioner så småningom.

Pilbåge gör sig bäst som tävlingsredskap.

* Hoppsan, nu blev det O.T. *
Har du någon koll på vilka krav som en bågjägare skall uppfylla för att få jaga? :o
Personligen så anser jag att vanliga jägare skulle ha samma krav som bågjägarna.
Då skulle 2/3 delar av svenska jägare få lämna in vapnen.

Har du kollat in antalet skadeskjutningar som bågjägarna har gjort  på försökssjakten?
Har du kollat in danska bågjägarnas statestik på skadeskjutningar?
Gör det innan du dömer ut en ny jaktform.
Det finns ju en annledning att bågjägarna får mer och mer ställlen att jaga på i Danmark.

Godsen säger ju själva att dom är trötta på skadeskjutningen som folk med krutvapen lämnar efter sig.

Skall man förbjuda något så är det hageljakten. Där har du skadeskjutningar så det står härliga till.
Samt skott mot djur i rörelse. Typ drevjakt och liknande.
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 22:51 av Rosten »

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 23:11 »
Har du någon koll på vilka krav som en bågjägare skall uppfylla för att få jaga? :o
Personligen så anser jag att vanliga jägare skulle ha samma krav som bågjägarna.
Då skulle 2/3 delar av svenska jägare få lämna in vapnen.

Har du kollat in antalet skadeskjutningar som bågjägarna har gjort  på försökssjakten?
Har du kollat in danska bågjägarnas statestik på skadeskjutningar?
Gör det innan du dömer ut en ny jaktform.
Det finns ju en annledning att bågjägarna får mer och mer ställlen att jaga på i Danmark.

Godsen säger ju själva att dom är trötta på skadeskjutningen som folk med krutvapen lämnar efter sig.

Skall man förbjuda något så är det hageljakten. Där har du skadeskjutningar så det står härliga till.
Samt skott mot djur i rörelse. Typ drevjakt och liknande.

Är det så, så böjer jag mig för din erfarenhet. Att det var så illa, visste jag inte. Illa !

Funderar bara på om att man istället absolut ska använda armborst istället för båge. Personligen skulle jag aldrig ta min båge och bege mig ut för att jaga, annat än för naturupplevelsen.

Men, är det tillåtet så är det. Statistiken lär ju komma så småningom.

Föresten, kommer du på något vilt att jaga som lämpar sig för pilbåge ?

Klippt ut från wikin : " Armborstet i Europa var ursprungligen ett militärt vapen. Efter att det under 1500-talet successivt undanträngts av handeldvapnen förblev det i bruk hos bönderna eftersom det var ett effektivt jaktvapen. Det krävdes inte heller lika mycket träning att använda armborstet för att uppnå samma precision som med pilbågen...."
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 23:36 av Sven S. »

clarro

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 23:13 »
nej!
kan dessutom stolt säga att jag aldrig löst jaktkort,trots att jag jagat i 20år..
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 19 dec-07 kl 23:36 »
Är det så, så böjer jag mig för din erfarenhet. Att det var så illa, visste jag inte. Illa !

Funderar bara på om att man istället absolut ska använda armborst istället för båge. Personligen skulle jag aldrig ta min båge och bege mig ut för att jaga, annat än för naturupplevelsen.

Men, är det tillåtet så är det. Statistiken lär ju komma så småningom.

Föresten, kommer du på något vilt att jaga som lämpar sig för pilbåge ?

Det är inte tillåtet ännu. Man har gjort en stor försöksjakt under ett antal år. Dom hade en enda skadeskjutning under hela den jakten. Så bågjägarna har betydligt bättre siffror än vad krutjägarna kan uppvisa. Om det är det som du kallar för illa. Du kan ju söka på den danska statestiken. Den finnsj u på nätet. så har du lite kvällsläsning. ;)
Jägarnas riksförbund och jägarförbundet har ju motarbetat bågjägarna i alla år. Det som fick dom att ändra uppfattning var just derast låga statestik på skadeskjutningar. Vilket nog fick jagarförbundet att sätta i halsen då det var dom som hade att upp reglerna för hur hela försöksperioden skulle fungera.

Man har krav på hela jägarexamen+ Bågjägarexamen, +årlig uppskjutning skall man jaga i hägn så skall man också ha examen för hägnjakt. Vanliga jägare har ju inte ens krav på sig att man skall ha jägarexamen och inte heller behöver man någonsin ha besökt en skjutbana.

Jag kan inte så mycket om armborstjakt. Det enda som jag har hört var att pilarna på en armborst inte gav så bra skottverkan i kroppen. Skulle tydligen likna skott med helmantlad kula. Men det är vad jag hört. så jag har inga belägg för det.

Lämpligt vilt som jaktförbundena har rekomenderat är samma som för hagelvapen.

SvenS

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 dec-07 kl 23:45 »
Lycka till bågjägare !

(Men satsa hellre på armborst, för räckviddens skull och precisionen  :-[)

Nackdel : Omladdning med  armborst tar i genomsnitt 5 ggr längre tid än pilbåge.
« Senast ändrad: 19 dec-07 kl 23:53 av Sven S. »

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 20 dec-07 kl 00:11 »
Lycka till bågjägare !

(Men satsa hellre på armborst, för räckviddens skull och precisionen  :-[)

Nackdel : Omladdning med  armborst tar i genomsnitt 5 ggr längre tid än pilbåge.
Räckvidden är säkert bättre på en armborst.
Max skjutavstånd med pilbåge är 25 meter. Snittavstånd ligger på 18 meter enligt den svenska statestiken. Så det är rätt korta håll.

Men å andra sidan så har jag skjutit ett antal bävrar. (med krutvapen) Det längsta  skotthåll som jag skjutit på är 20 meter. Det kortaste är 3 meter. Men det är lite knepigt att skjuta på 3 meter. Då man måste hålla upp en 5cm. Pga att kikarsiktet sitter 5 cm över pipan och att kulbanan inte har gått ihop.
Själv så kommer jag inte börja jaga med pilbåge. Pilbågen är ingen vapen som intresserar mig. Jag håller mig till åteljakt med kulvapen/hagelvapen och fällfångst. Enkelt, effektivt och intressant. ;)

Margit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 dec-07 kl 10:20 »
Inte heller jag är intresserad av bågjakt, men kan heller inte se det hänsynslösa i det.
Kravet på att träffa rätt finns oavsett vilket vapen du håller i, darrar du på manschetten så missar du även med en kula, kravet på ett gott eftersök är också lika vilket vapen du än skjutit med.

jenses

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 dec-07 kl 13:58 »
Finns det någon jaktorganissation som är imot? ;) Mer än ni?
Ni?
Jag har inget att göra med den där "Riksföreningen hänsynsfull jakt",
jag hänvisade bara till felet i ditt föregående inlägg  ;)

Tvärtom,
jag ser fram emot jakt med pilbåge eller armborst,
de passande vapen för alternativ-jägare, eller?  :D

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 20 dec-07 kl 16:18 »
Ni?
Jag har inget att göra med den där "Riksföreningen hänsynsfull jakt",
jag hänvisade bara till felet i ditt föregående inlägg  ;)

Tvärtom,
jag ser fram emot jakt med pilbåge eller armborst,
de passande vapen för alternativ-jägare, eller?  :D
Synd, jag hade en del frågor som jag gärna debaterade här på forumet. ;)
Som alternativlevande så behöver jag skatta av viltet. Tror att detskulle vara svårt med pilbåge. ;)
Det har för mycket begränsningar.
Med en pilbåge så kanske man kan skjuta på max 35 meter. Enligt bågjägarförbundet så är maxavstånd 25 meter. Men jag är rätt övertygat att jag personligen har bättre träffbild på 300 meter med min 308a än vad jag skulle ha med båge på 15 meter. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1720 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser