Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför kokar man inte kött längre?  (läst 7400 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
varför kokar man inte kött längre?
« skrivet: 28 nov-07 kl 16:40 »
Min farfar påpekade vid ett samtal att förr kokade man nästan alltid allt kött, utom vid "fina middagar".

Varför kokar man inte köttet nu för tiden? ......och ska man äta det som gryta då eller........bevarar det kanske mer av näringen om man kokar det?

.....jag började fundera ....vårt stekta kött idag är alltså riktig "lyx" mat för de gamla.....
Live simply......so that others may simply live.

Filip Skräplund

Re:varför kokar man inte kött längre?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-07 kl 16:54 »
Inte ofta det lagas kalops numera tror jag, det är ett bra sätt att göra delikatesser av de lite "sämre" köttbitarna.
Och dillkött som är så gott, börjar dregla...
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 16:56 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-07 kl 16:55 »
Jag har börjat koka kött mer och mer.. När jag bodde hemma var det enda man kokade älgkött egentligen, men det är ju så gott och köttet blir mört och nästan smälter i munnen. (och kalops såklart!)

Kokade kyckling är jättegott också, kycklinglår eller vad som helst. Det enda som behövs är lite salt och kanske peppar, jag brukar ha i gurkmeja också för färgens skull. Otroligt mycket smak! nam nam

men jag vet inte om man stekte kött förr, så det är lyxmat, utan finare middagar var väl snarare stek?

En fördel med kokat kött är väl att det kan man också koka på direkt och behöver inte hänga. Eller?
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 16:56 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

India

« Svar #3 skrivet: 28 nov-07 kl 19:15 »
Kan det vara tids brist som gör att man inte kokar kött idag. Tänker på att min mor som var hemmafru ofta kokade både kalops, dillkött och andra grytor när jag var barn men själv har jag inte gjort det särskilt ofta. Blir väl kalops någon gång kanske. Men det är nog för att jag inte känner att jag har tid med långkok. Slänger en bit kött eller köttfärs på stekjärnet och så är det klart samtidigt med potatisen.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #4 skrivet: 28 nov-07 kl 20:50 »
Jag kokar ofta kött. Praktiskt när man glömt att ta fram middagen i tid ur frysen :D - även om det tar några timmar så sköter det sig själv till stor del. Är det en stek och man vill ha lite fin stekyta så kör jag sista halvtimmen i ugnen.
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

mejram

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 nov-07 kl 20:55 »
Kokade gryta på märgpipa i dag. Heltidsarbetande småbarnsmamma. Bara att slänga i köttet och diverse grönsaker och kryddor i grytan, på med vatten och sen lägga sig och slappa på soffan en timme medan dottern leker. Sen kan man gå ut i köket och börja "laga middag" - koka lite potatis, skära lite sallad och vips, så är långkoket klart. Det handlar om planering, men vi är inte vana att planera i dag, utan det ska helst bli klart på en gång man ställer sig i köket.

Sommartorparn

« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 20:57 »
Jag kan verkligen rekommendera tryckkokare för långkok. Sen är det inga långkok längre. Tar bara en tredjedel av tiden, mindre energi och det behövs också mindre vätska, eftersom ingenting kokar bort.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 21:36 »
folk kanske bara inte vet om att man faktiskt kan koka kött och det är gott? vad är det för kokat kött man äter i skolorna nu för tiden? kokad hönsgryta (som ingen gillar) kommer jag ihåg..
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 21:37 av Sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-07 kl 12:32 »
Kan kött bli "överkokt"? Och hur blir det då?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 nov-07 kl 15:46 »
Inte kokar? Det har nog inte jag fattat..Här kokasdet så det står härliga till! Och mer blev det med småbarn.. det är ju inte det nyttigaste med stekt kött till ungar... Det är lättast att anpassa hela matsedeln..

Grytor och soppor! Det är ju undebart!

Kokt fisk är rena snabbmaten dessutom!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 29 nov-07 kl 16:18 »
ja fisk ja! Det har jag verkligen aldrig hört talas om att någon gör längre........men hur blir det då?

....kan man koka till exempel sill?
Live simply......so that others may simply live.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 29 nov-07 kl 16:36 »
kokt torsk är väldigt vanligt här i Norge.. Fisk är ju bäst kokt, precis som kött.. ååh.. fisksopppor, fiskgrytor.. mums!

Men det är det väl en del som gör, många asiatiska recept, soppor med fisk..

Det är bara att slå slag i saken och börja koka!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 nov-07 kl 16:49 »
du har säkert en kokbok att kika i..

Annars torskfileer ärju allra enklast.. Lägg dom (tinade) i kastrullen och fyll på med vatten precis så att det täcker.. Koka upp och sjud försiktigt typ 5 min. Dra kastrullen åt sidan och låt stå som det är tills potatisen är klar... Äggsås är en höjdare till!

Fisksoppa, vill du ha ett superenkelt nybörjar tips så kokar du först potatis i små bitar, efter halva tiden typ häller du i "sommargrönsaker" ur påse. När det kokat upp ordentligt igen vräker du i en påse färdiga fiskbitar som finns att köpa, lax o torsk och nåt mer är det i dom. Sen låter du det koka upp igen. Häll i grädde och kryddor. Koka upp igen.KLART! Grönsaksbulljong, vit o sbartpeppar och aromat brukar jag ha. Man kan krydda med vad man vill. Vitölk är också OK!
Det är närmst halvfabrikat vi brukar komma i vårt kök ;D Och går inte att misslyckas med!
Mjölk + knäckemacka till  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 29 nov-07 kl 16:59 »
kokosmjølk, grønsaker, thaikryddor (ingefæra koriander etc) och fisk på toppen! lite lime på vid servering + brød! MUMS!

git

• På våran gård är det
« Svar #14 skrivet: 29 nov-07 kl 18:29 »
Nu blev jag hungrig/ jag ahr bara ätit godis och bananer i dag :'(
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 30 nov-07 kl 14:14 »
Gott med kokt kött och fisk :) Men för guds skull ät inte torsken!:( Den är faktiskt utrotningshotad.
Jag tycker det går lika bra med alaska pollocken eller någon annan sorts liknande "torskfisk." :)
>

Mvh /Sofie

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-07 kl 11:34 »
Läste tråden för någon dag sedan - tackar för kok-inspiration  :)

Jag lagade dillkött på kanin, det blev suveränt gott!
Landsflykting i storstan...

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-07 kl 08:07 »
inte kokar...hmm
här kokar vi allt kött som inte åker in i ugnen..
...steka kött? ???

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 10 dec-07 kl 21:46 »
Men när jag äter kokt kött som jag tar som matlåda till jobbet säger mina jobbarkompisar att det är ingen näring i sådan mat som kokat flera timmar på spisen. Det är mer näring i mat som hättas upp snabbt. Det finns ju nackdelar med stekning också förstås men näringen kanske finns kvar?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 11 dec-07 kl 09:56 »
Det finns gott om näring i kokt kött. Allt kokar inte bort. Lagar man dessutom maten i en gjutjärnsgryta så får man ju lite extra järntillskott!  :D

Här kokas det mycket kött. Gör oftare det än steker faktiskt. Grytor är mycket vanligt och kan ju varieras i det oändliga. Igår gjorde jag Får i kål för första gången i mitt liv. Det blir fler gånger för det blev verkligen gott!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser