Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns de raser som är tamare än andra?  (läst 2217 gånger)

ela84

Finns de raser som är tamare än andra?
« skrivet: 25 nov-07 kl 19:44 »
Jag har lite olika raser å min skonska blomme (har bara en av den rasen) är näsran över tam.
Jag har inte hållt på med henne mer än någon annan, men hon kan flyga upp på min axel när jag går förbi en sittpinne eller i sommras när hon bara va en liten kyckling så kom hon å satte sig brevid eller på mig.
Visst dom andra flörtar med nig när de vankas rester, men hon följer mig som en hund ibland när ja e ute på tomten å grejar.
Är de nurmalt, eller är hon en sneavlad ;) med en pappegoja eller nått liknande?
Hon är ju helt underbar :D
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Lilla Zoo

• Västergötland
Re:Finns de raser som är tamare än andra?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 20:54 »
Höns har olika personligheter, som människor. Vi är alla olika ;D
Jag har också hönor som sätter sig på mig eller är runt fötterna hela tiden när man är i hönsgården, hönshuset eller så.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #2 skrivet: 25 nov-07 kl 21:23 »
Ja det tycker jag :) mina Vithättor är mycket tamare än mina Faverolle och blandraser, men det är ju också som lilla zoo säjer hönsen har olika personligheter
Ha det gott med din tama blommehöna
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Melica

« Svar #3 skrivet: 25 nov-07 kl 22:36 »
Jag hade en ung aracaunahöna som jag kläckt fram i maskin. Hon satte sig alltid på min axel så fort jag kom in i hönshuset. Höken tog henne... :'(. Jag trodde det berodde på att hon var maskinkläckt, och blev ensam kvar i sin kull, som gjorde att hon tydde sig till mig istället för till de andra hönsen...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 06:12 »
Jaaa !!!!!!!!!!!!!!!!!
Det finns det.
Moderna Engelska Stridshöns är det.
De föds tama.
Min höna Vilma, sitter på min axel då jag städar.
De är bara för gulliga. ;D

Hedemorahöns

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #5 skrivet: 26 nov-07 kl 20:00 »
Jag tror at raser som är lugna av natur är enklare at få tama.
Mina brahma och dvergkockin kycklingar blir snabbare tama en f.eks. Järhönsen som är rätt så livlige.
Aliquando et insanire iucundum est

Skojarbråten

« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 20:46 »
Här är det faverolle och araucana som utmärkt sig! (Alla jag har är maskinkläckta, men det spelar ingen roll, de vill verkligen UMGÅS och gärna vara uppe i ansiktet på en.) Sen är ju dvärgcochin en stark kandidat! Men jag har inte så många andra raser att jämföra med, har svarthöns, jersey jätte, ett par brahmor och maran, en del har jag fått som halvvuxna men de flesta som små kycklingar. Många av dem har bott i badrummet första tiden, men det spelar ingen roll - vissa vill helt enkelt inte bli tama. Medan andra är det direkt av någon outgrundlig anledning.

Bäst av alla är ändå myskankorna! De är alltid så lugna och orädda.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Hönsmamma

« Svar #7 skrivet: 13 dec-07 kl 11:02 »
Håller med Skojarbråten... både hon och jag har ju mest sk "tunga raser" de är både lugnare och lättare att få tama.
Mina favoriter är Jättar och Brahma dom är båda stora och väldigt sociala
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 14:38 »
Våran Blommetupp är helt tam. Sonen bär om kring det stora besten som om han var en liten kanin. :o
Kaninerna därimot gör våldsamt motstånd om man lyfter upp dom. ;D

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #9 skrivet: 13 dec-07 kl 22:35 »
Mina tunga Brahma damer är mkt tama, men har två "spattiga" Leghorn höns som aldrig verkar bli lugna/tama.... de far omkring som torra små skinn så fort jag kommer i närheten... :-\

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser