Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt jakt att räkna med på 17 ha?  (läst 8388 gånger)

louise

• Gäst
Hur mkt jakt att räkna med på 17 ha?
« skrivet: 23 nov-07 kl 22:04 »
klurar på en skogsfastighet för att främst ha till jakt.  Den är på 17 ha och undrar nu hur mycket man vågar skjuta av på en sån. Älg borträknat. Det är väl främst rådjur jag tänker på, men kanske nåt djur jag inte har tänkt på? Ja, antagligen en dum fråga, det beror säkert på en massa faktorer. Men förklara dem gärna för mig!

Har gått runt med ägaren idag som pratade om att det var lite ont om "skjutgator", men det fanns en del öppna hyggen. Finns också en liten plätt som kan bli viltåker, men den gränsar för nära grannen, så man får först få deras tillåtelse innan man börjar odla. Vilktåkern vill jag främst ha till att locka duvor, så odlingen skulle bli ärter eller havre. Kommer fler djur till de grödorna? Inte mycket mossar till fågel, men lite. Ägaren talade sig givetvis varm för att jakten var fantastisk där. Reklam + att han faktiskt inte jagat där på 15 år eller sant?
« Senast ändrad: 23 nov-07 kl 22:07 av Lollo »

leifhh

• Gäst
Re:Hur mkt jakt att räkna med på 17 ha?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-07 kl 22:28 »
frågan är om man kommer upp i ens ett rådjur utan att börja tulla på grannarnas djur....
givetvis en del fågel och hare, men 17 ha är i jaktliga sammanhang LITE.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 22:36 »
hur menar du "tulla på grannarnas djur"? Tänkte mig mer att man avgör att ett visst område tåler en viss avskjutning, utan att man gör det avgörandet med grannarna. Suck vad mkt att lära sig. Men, ungefär som med älg. Där man bestämmer hur mkt älg varje fastighet får skjuta.

Margit

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 nov-07 kl 10:48 »
Du kan ju kolla upp om marken ingår i ett jaktvårdsområde eller om det finns intresse från ett befintligt JVO att inkludera din mark. I så fall får du tillgång att jaga på hela området, och där kanske finns organiserad älgjakt med?

17 ha är inte så stort så att du kan jaga med drivande hund, hunden skulle på ett ögonblick vara utanför din mark. Men jakt på duvor med apporterande hund - definitivt möjligt om du anlägger ärtodlingen på din mark.

Pürsch-jakt på bock funkar också, med lite tur går han och betar på din mark en vacker morgon...

Lycka till!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 nov-07 kl 11:32 »
Vet de som fäller älg på sin B licens enbart på några ha häruppe, så allt hänger egentligen bara ihop med hur stor avskjutning som viltstammen tål med?, och det kan vi ju omöjligt gissa oss till här.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 24 nov-07 kl 11:50 »
Vet de som fäller älg på sin B licens enbart på några ha häruppe, så allt hänger egentligen bara ihop med hur stor avskjutning som viltstammen tål med?, och det kan vi ju omöjligt gissa oss till här.

Och dessutom är det långt ifrån säkert att man lyckas fälla en älg på en B-licens. Och licenssystemet skall dessutom göras om.

Känner folk som inte jagar på sina A- eller Ä-licenser under älgjaktsveckan när B-licenserna får jaga, för de vill inte driva in älgar till grannarna som sitter på B-licenser på 5 hektar. Istället jagar de veckan efter, så grannarna inte får nytta av deras hundar och jaktområde.

Mitt "hempass" på älgjakten täcker in alla älgar som rör sig i en viss riktning på ett område om ca 20 hektar (mosse, sikt på 200 m i två riktningar, sjöar som styr in älgarna i skjutriktningarna). I år fick jag se älg. Fast inte skjutbar. Det var första gången på tre år. Och då har vi ändå hund som söker av området. Chansen att få se en älg under älgjakten på en B-licens är inte sådär jättestor, och sedan skall den vara skjutbar också.

Alternativet är väl en E-licens, enkalvlicens, då får man skjuta en kalv under hela jaktperioden. Verkar vara bättre odds än B-licens, fast inget vuxet djur förstås. Och är man ensam eller 2-3 pers, så ger ändå en kalv gärna 40-50kg kött att dela på. Lite mer lätthanterligt än en hel vuxen älg på en person. Tror inte jag skulle hinna äta upp 200kg älgkött på ett år. Svårt nog med 10-20kg som det brukar bli.

Men en råbock, eller kanske ett kid. Kanske någon hare, och någon nötskrika, eventuellt duvor etc kan man klara av på 17hektar kanske. Finns vildsvin? Fast skall man åtla för vildsvin får man nog komma överens med jaktgrannarna först.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 11:54 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 24 nov-07 kl 12:45 »
Naturliga viltpassager på marken och god tillgång på älg bättrar givetvis på oddsen.
En bekant har ett!, (1), torn som han satt upp på sina drygt 200 ha, och där har han fällt en fullvuxen älg för 3é året i rad nu utan vare sig hjälp från grannlag eller att någon hund kommit med djuren.
Samma är det på min hemskog där jag har en "fålla" som de gärna nyttjar som passage, men då krävs det att grannjaktlaget är och stökar på in mot vårat/aktuellt område.
Hade funderingar på att göra detta till enskilt 1 kalvsområde, men för grannsämjans skull så har vi det tillsammans fördelat på 4 jägare (5 egentligen, men jag är sällan med).

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 24 nov-07 kl 12:57 »
Alternativet är väl en E-licens, enkalvlicens, då får man skjuta en kalv under hela jaktperioden. Verkar vara bättre odds än B-licens, fast inget vuxet djur förstås. Och är man ensam eller 2-3 pers, så ger ändå en kalv gärna 40-50kg kött att dela på. Lite mer lätthanterligt än en hel vuxen älg på en person. Tror inte jag skulle hinna äta upp 200kg älgkött på ett år. Svårt nog med 10-20kg som det brukar bli.
Enkalvsområde är kört. Minsta area som godkänns är 20 ha och marken var ju på 17ha.

Men på 17 ha så borde man också kunna sälja en del ved.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-07 kl 17:58 »
Alltså, hela grjen går ut på jaktturism. det gäller att jag inte överbelastar marken, och att kunderna inte blir besvikna och sprider ryktet att jakten där är dålig. Så mångden kött odyl är helt ointressant. O)ch ingå i jaktlag, gud förbjude:) Det finns två stora jaktlag på fastigheterna intill, och enligt ägaren till den jag vill ha så råkar de ofta driva in viltet på hans mark ås åskjuter han bara:)

Visst kommer turisterna komma dräifårn utan något skjutet många gånger, men jag täjnar pengar ändå:-)  Men det får ju vara nån rimlighet och ärlighet mot kunder och naturen. Aldrig att jag skulle exploatera naturen!
« Senast ändrad: 25 nov-07 kl 18:03 av Lollo »

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 25 nov-07 kl 23:24 »
Alltså, hela grjen går ut på jaktturism. det gäller att jag inte överbelastar marken, och att kunderna inte blir besvikna och sprider ryktet att jakten där är dålig. Så mångden kött odyl är helt ointressant. O)ch ingå i jaktlag, gud förbjude:) Det finns två stora jaktlag på fastigheterna intill, och enligt ägaren till den jag vill ha så råkar de ofta driva in viltet på hans mark ås åskjuter han bara:)

Visst kommer turisterna komma dräifårn utan något skjutet många gånger, men jag täjnar pengar ändå:-)  Men det får ju vara nån rimlighet och ärlighet mot kunder och naturen. Aldrig att jag skulle exploatera naturen!
Du har några problem att reda ut först. Innan du kan starta med jaktturism.
1. Vad händer om kunden skadeskjuter ett djur? Jaktturister brukar inte ha tillgång till hund. Så det är du som måste ha en eftersökshund att tillgå.
2. Vad händer om djuret som är skadeskjutet går in på grannlagets mark?  
3 Alla jägare är inte seriösa. Endel som har blivit utslängda från sitt förra jaktlag åker nu runt och jagar som jaktturister. På vilket sätt har du koll på  om dom har skjutit? Så att du vet om du måste göra eftersök. Endel förnekar ju att dom har skjutit för att slippa skämmas att det inte blev så bra.
4. På 17ha så kanske man kan skjuta 1 rådjur om året. Innan grannarna lämnar in en polisanmälan.
Så du kanske kan ha ett eller max 2 torn på marken. Alla som sedan ser ett djur kommer att skjuta på det. Dom som inte såg något kommer att vara missnöjda med att det inte finns några djur på marken. Ni kan ju inte heller jaga med hund så det är svårt att bevisa för kunderna att det finns djur då dom inte har sett något. Med hund är det lättare. För om hunden skäller så finns det djur. Även om ingen ser det.
5. Börjar ni sedan skjuta djur som grannlagets hund driver in på marken då brukar det ta "hus i helsike". Då är det lätt att bli osams med hela byn. Speciellt om någon av dom i jaktlagena runt omkring dig bor i byn.

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 nov-07 kl 03:00 »

På sätt och vis är det väl ett sätt att exploatera naturen...när syftet bara är att tjäna en hacka.
Varför är du så emot jaktvårdsområden? Du kanske tjänar mer på att upplåta din mark till jaktvårdsområdet? Låt någon (ex. en tysk) få jaga älg på din jakträtt, det kan du tjäna en duktig slant på.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 04:24 av Margit »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #11 skrivet: 26 nov-07 kl 07:25 »
Jag tycker inte att det är en bra idé att bedriva jaktturism på 17 hektar. Gör man det så kan man iaf inte tjäna många tusenlappar, för möjligheten att beskatta viltstammen är så liten på den ytan så det kanske kan bli 3-4 jakttillfällen. Och är det mycket välväxt skog så blir det nog inte direkt gott om rådjur.

Vilthägnar man hela skiftet (=dyrt) och sätter ut dov (som skall utfodras vintertid), så är det en annan sak.

Men inte som naturlig jakt.

Sedan vill jaktturisterna gärna ha en övernattningsmöjlighet i form av en jaktstuga  med alla bekvämligheter.

Och tillgång till eftersökshund är ett måste.

Nej, åtminstone hundra hektar om det skall vara naturlig jaktturism, med anlagda viltvatten och utplanterad sjöfågel, viltåkrar, utplanterad fasan på fältmark, och stödutfodring hela vintern för att bibehålla en rejäl stam med vilt. Då kanske man kan ha jägare under hela säsongen. Optimalt med någon sjö och laxbefolkat vattendrag och fina fiskevatten, så man kan dryga ut med fisketurism. Men allt sådant kostar pengar, man behöver göra hela anläggningen till en upplevelse utöver det vanliga.

Jag avråder å det bestämdaste från denna idé, om det inte handlar om några få tillfällen om året. Men det blir inga 100000 kronor i intäkter på 3-4 jakttillfällen. Inte ens om man låter någon tysk sitta där under hela B-licensveckan.

Börja med att ta jägarexamen om du inte redan gjort det, så du får de grundläggande kunskaperna.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 07:29 av larso »

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 26 nov-07 kl 08:02 »
Inte ens om man låter någon tysk sitta där under hela B-licensveckan.
Våra B-licensområden får nu jaga en dag pga älgbrist.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 nov-07 kl 11:25 »
Härikring så ligger våra och grannarnas skogsskiften på ca 30-40 ha, och skulle nån av dom få för sig att bedriva jaktturism på den arealen, så skulle jag betrakta dom som cyniska penningalna stollar. Och jag tror för övrigt att dom skulle ha ytterst svårt att få några besökare, vem vill betala massor när man redan på förhand kan ana sig till att man inte får något byte?
Jag blir redan nu vansinnig när grannarna släpper hundar på sina skiften, det tar ju en minut, sen är han på vår mark och jagar. På såna här skiften så är det ju isåfall lite stilla pyrsch-jakt som gäller, och på sin höjd ett eller två rådjur om året. Den stackars lilla spillra till rävstam som håller på att etablera sig tycker jag är för tidigt att börja jaga.  Nån hare händer det ju att man ser ibland också... ::)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 26 nov-07 kl 12:39 »
Jag blir redan nu vansinnig när grannarna släpper hundar på sina skiften, det tar ju en minut, sen är han på vår mark och jagar.

Kan man ju utnyttja. Bara att gå ut med bössan och tacka och ta emot när grannens hund driver rådjur i famnen på en.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 nov-07 kl 15:58 »
Tack för alla hjälp och råd! Lägger ner köpet och satsar på Sveaskog. Blev alldeles till mig av tipset om Sveaskog, har redan börjat diskutera med dem.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 26 nov-07 kl 17:06 »
Tack för alla hjälp och råd! Lägger ner köpet och satsar på Sveaskog. Blev alldeles till mig av tipset om Sveaskog, har redan börjat diskutera med dem.

Dom vill ju ha mycket jakt i sina marker och dom har också stora marker med varierande biotop. Så jag är övertygad om att det kommer  att bli betydligt bättre. Försök att hitta en blandbiotop. Då får du mer av alla djur på köpet.

Det är inte lönsamt att köpa dom 17ha för att sälja ved på säck?

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 nov-07 kl 22:14 »
Jag är så exalterad över idén att arrendera av Svea skog så jag glömmer att elda ikväll. Nu vid tio sitter jag och skakar och det var då jag kom på att jag inte eldat..

Den här?
Har hittat en plätt på 130-150 ha som ligger ett stenkast från min gård. En rejäl bit är mossar, kanske.. en tredjedel. Vet inte alls om det är bra eller dåligt. Det finns en liten sjö i mitten och en hel del lövskogar som de vill bevara, en och annan nyckelbiotop. Om de tillåter så kan jag ha fåren betande i lövskogarna, så blir det mer turism.  Har varit där och promenerat för länge sedan och blev ledsen över att de gamla betesmarkerna skulle växa igen. Kanske en liten del av det där kan bli viltåkrar också. Finns en minibetesmark mitt i skogen också, kanske man kan få den att bli en viltåker också.

På det här kan jag nog kombinera jakt, kultur och naturturism, å fiske.
Betesmarkerna runt sjön ger idéer om musik- och sagojippon.

Arrendepris?

Komiskt är också att de har en stor fastighet som gränsar till den där som jag vill köpa. Jag skulle alltså kunna köpa en skog på 17 ha men ha tillgång till jakt på ca 100! Men jag har inte råd med både och tror jag. Arrendet hos dem kommer säkert vara svinsaftigt. Tänkte begära ut avtalen Sveaskog har med jaktlaget idag, men till min besvikelse lyder inte statliga bolag under offentlighetsprincipen. Vad brukar jaktarrenden ligga på? Har läst allt från 80-800 kr /ha. Och hur illmariga tror ni att de är? Enligt deras hemsida är hela grejen med att hyra ut till lokala företagare att invånarna på landet ska kunna bo kvar och försörja sig, samtidigt som de ska vara affärsmässiga. Hur ihåligt är deras rosa gull tror ni? De säljer även tillbaka skog till ortsborna, men hur fan har man råd att köpa tillbaka skog från dem?!!

Sönderhackad kulturhistoria sabboterar?
 Men man blir ju förbannad på att de har styckat av varenda hus och lilla åker på varenda skog de äger. Fatta att min affärsidé skulle vara komplett om jägarna fick övernattning i ett gammalt torp, eller om jag kunde ha restaurang där. I den här skogen som jag vill ha nu, ligger så klart ett otroligt torp där bland betesmarkerna vid sjön,men det är privatägt. Som kulturhistoriker jag är så blir jag gråtig av hur de hackar sönder historien. Och som företagare, hur fan berättar man en skogs historia utan att inkludera huset och gårdsmiljön?

Spanar på en annan av deras skogar och min barndoms drömhus ligger mitt i (ja, alltså inte bildligt, på riktigt, mina föräldrar bor alldeles i närheten, jag hängde jämt runt det här huset på den tiden det stod öde). Oerhört intressant plats kulturhistoriskt, men vad fan gör man när åker och hus med vidunderlig utsikt över sjön ägs av en tysk som planerar att flytta dit för gott? Hela kulturhistorien är söndertrasad. Eller, det klart, nu är det ny kulturhistoria och oerhört tidstypsik utveckling. Man får vända på det.

« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 22:15 av Lollo »

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 27 nov-07 kl 10:19 »
Jag tror att Sveaskog är helt okej om man har en helhetslösning på den mark som man vill sköta. Du tar ju över en del av deras jobb. Och dom tar åt sig äran i massmedia. Så är upplägget som du har bra så kan ni bägge vinna på det. Men tänk på att om du skall låta dina får beta på deras mark så får du betala för bete eller också får dom betala för att du röjer bort sly åt dom. Beroende på hur du lägger upp ditt förslag åt dom.

Min bror får betalt för att odla en viltåker under en kraftledning.
Pga att han frågade vad han fick betalt för att se till att det inte fanns någon sly under kraftledningen på en liten bit. För då slipper ju kraftbolaget sköta om ledningsgatan.

annan

« Svar #19 skrivet: 27 nov-07 kl 10:52 »
jag hängde jämt runt det här huset på den tiden det stod öde). Oerhört intressant plats kulturhistoriskt, men vad fan gör man när åker och hus med vidunderlig utsikt över sjön ägs av en tysk som planerar att flytta dit för gott? Hela kulturhistorien är söndertrasad. Eller, det klart, nu är det ny kulturhistoria och oerhört tidstypsik utveckling. Man får vända på det.

men det är väl bättre att  "en tysk" flyttar dit än att huset/gården står obebodd. kulturhistorian trollas inte bort för det, den ägs av ingen och är som varma vinterkläder...lager på lager.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1487 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tallefjant, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser