Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  krossprodukter istället för sand + gräsklipp?  (läst 7693 gånger)

Archos

krossprodukter istället för sand + gräsklipp?
« skrivet: 06 nov-07 kl 19:09 »
Har läst lite i en av Nils Åkerstedts böcker om odling i sand blandat med/täckt av gräsklipp. Jag har en bergkrossanläggning i närheten av där jag bor och undrar om jag kan blanda ihop något som liknar rörgrav (naturlig sand 0-8 mm)? Vad tror ni? Går det att blanda krossprodukter i lämpliga fraktioner istället för att använda vanlig sand? Det här med att odla i sand och gräsklipp är lite av ett experiment och att eventuellt odla i krossprodukter och sand är väl att ta experimentet ytterligare ett steg.. 8)

Vitis

• Skåne
Re:krossprodukter istället för sand + gräsklipp?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 21:32 »
Det borde väl kunna funka om du kan hitta en lämplig fraktion. Det är bara att sätta igång och experimentera till våren.

Lämna gärna rapporter här i tråden om hur det går !!  :)

Archos

« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 21:50 »
Jo, det kan nog gå. Mestadels 2-4 mm osså lite 0-4 kanske. Problemen skulle vara att det att materialet  kan stelna till något cementliknande om det är för mycket "nollmaterial" i det. Förhoppningsvis är det även tillräckligt rörligt (trots krossets vassa kanter) för att ge bra rotfrukter och potatis som jag tänkte prova med, om materialet är täckt eller uppblandat med gräsklipp/grönmassa. De avrundade kornen i natursand borde iofs tränga undan lättare när en morot exempelvis borrar ner genom materialet.

Ligger det något i det, vad tror ni?

Jo, själva odlingsexperimenten får vänta till i vår, men nu ska det förberedas med införskaffande av antingen sand eller krossmaterial. Vid första möjlighet ska fröna i backen (och i sanden/krosset).  :)
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 22:05 av Archos »

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 23:04 »
Jag är tveksam till att odla rotfrukter i krossmaterial. Har läst om det på ett annat forum där dom hade blandat "halkgrus" i lerjorden för att försöka lätta upp den, resultatet blev morötter och rödbetor helt perforerade av vassa stenskärvor. Det var tydligen inte bra för vare sig potatiskalaren eller tänderna.

Archos

« Svar #4 skrivet: 07 nov-07 kl 10:31 »
Det här ska bli bäddar av rent kross/sand i ett par träramar. Jag har tung lerjord i övrigt, och har bara odlat en säsong här, så jag tänkte testa lite potatis, morötter, palsternackor och svartrötter på det här sättet. Halksand är nog den fraktion som kallas 2-4 mm. Jag har ju slitit med sandning ett par vintrar och är ganska säker på det. Det kanske passar bäst till alpina perenner o dyl.

Skulle iofs aldrig få för mig att blanda vare sig kross eller sand i en lerjord som jordförbättring. Organiskt material är nog enda vägen att gå där. Av det som du läst att döma så kan det nog vara vettigt att begränsa krossförsöket till en pallkarage och försöka få tag i natursand till det övriga! Tack för infon!
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 10:32 av Archos »

Mandel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-07 kl 20:50 »
Jag tror du kan vara på rätt väg, skulle själv gärna testa om det inte var för att jag har sandjordar där jag har odlingen. Det är knappast så mycket nolla i krossand från en bergtäkt så att du riskerar att få en alltför tät yta. Fraktionen 0-3 eller 0-4 tror jag skulle vara idialisk.  Antar att du blandar i en hel del organsikt material också. Fördelen med krossand tror jag skulle vara att ytan på ett krossat korn är så mycket större och därmed kan det tror jag både buffra och avge mycket mer näring. Även den vattenhållande förmågan blir större vilket förstås är viktigt för näringsutbytet.

Archos

« Svar #6 skrivet: 16 nov-07 kl 09:45 »
Jag har nu tagit hem både kross och sand. Krossprodukter finns som sagt nära och var faktiskt gratis. Sanden krävde längre transport och var förvånansvärt dyr. Jag har bott på mälaröarna förut och där finns det ju sandtag i rullstensåsarna lite varstans.

Håller på att anlägga en alpinrabatt och använder 2-4 mm (den är inte helt ren och innehåller lite nollmaterial) till det. Ska blanda upp med lite mer stenmjöl, sand och torv. 2-4 rinner väldigt lätt. Med ytterligare lite stenmjöl och organiskt material kan det nog funka att odla i faktiskt.

Det är nog skillnad att blanda ut det i lera mot att odla direkt i det uppblandat med gräsklipp mm. Ska testa i en gammal sängram på 80x200 cm där ena tredjedelen kommer fyllas med kross, resten med sand. Det ska bli spännande! Om det stämmer som Nils Åkerstedt skriver så ska man få en hel del kilo potatis även i en så liten bädd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 17 nov-07 kl 16:35 »
Krosset kan väl beskrivas som ett grovt stenmjöl. Det har i väsentlig grad andra egenskaper än sand med motsvarande kornstorlek. Det beror på att det är nya ovittrade ytor som har öppnats genom krossningen och de är mer aktiva kemiskt sett. Stenmjöl är (eller kan vara) ett värdefullt tillskott i odlingen, men man brukar rekommendera att lägga på rätt försiktigt, något ton/ha = något hg/m2. Ett sätt att tillföra det är via komposten. Då ditt stenmjöl är ganska grovt kan du troligen ta på mer. Men att odla i rent krossmaterial eller en jord blandad av till stor del sånt material, det skulle jag aldrig göra. Dock, i den lilla skala det handlar om här kan det förstås vara ett intressant experiment.
Jag tycker även att det är ett intressant tips att man kanske kan få gratis grovt stenmjöl i närmaste krossanläggning.
« Senast ändrad: 17 nov-07 kl 16:42 av Anders Skarlind »

Archos

« Svar #8 skrivet: 18 nov-07 kl 01:21 »
Varför skulle du aldrig odla i krossmaterial? Det är ju inte alls säkert att det funkar men det återstår ju att se!

Anledningen till det här lilla experimentet är som sagt att jag läst Nils Åkersteds bok "Min trädgård vecka för vecka". Han verkar använda sand till i princip all sin odling. Det står inte i boken men jag har för mig att jag läst att jordarten i hans trädgård är blålera. Vet inte vilka mängder sand han kört dit till sin trädgård men man får uppfattnigen om att det rör sig om åtskilliga lastbilslass. Kanske är sandtillgången god i närheten, men sådana mängder skulle jag aldrig få för mig att använda, speciellt inte sen jag vet priset här i Uppsala. En stor nackdel verkar vara att man måste vattna ganska mycket vilket jag helst slipper på grund av lathet. Bättre då med en ganska lerhaltig jord som man jobbar upp mullhalten i.

Min egen jord består av ganska styv lera. Jag har djupgrävt 50 kvm sådan jord och samtidigt tagt upp ett par (några) hundra kilo sten. Ett jäkla jobb var det men nu ska intensivodlas så att ytan utnyttjas maximalt. Det är ju så jobbigt att bryta ny mark här! :P I nämnda bok stod det att Nils fick ut 90 kg potatis på bara några kvadratmeter. Det låter som riktig intensivodling och därför måste jag bara testa! Funkar det med kross så kanske jag bygger ett par träramar till för sån odling. Det borde ju gå snabbt att få igång en sån odling på  våren.

Är man bara trevlig mot de som jobbar i krossen så kan det hända att man får fin stenmjöl och ett släplass kross gratis ja! I alla fall här i Uppsalatrakten!
« Senast ändrad: 18 nov-07 kl 01:28 av Archos »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 18 nov-07 kl 20:06 »
Varför skulle du aldrig odla i krossmaterial? Det är ju inte alls säkert att det funkar men det återstår ju att se!

Anledningen till det här lilla experimentet är som sagt att jag läst Nils Åkersteds bok "Min trädgård vecka för vecka". Han verkar använda sand till i princip all sin odling. Det står inte i boken men jag har för mig att jag läst att jordarten i hans trädgård är blålera. Vet inte vilka mängder sand han kört dit till sin trädgård men man får uppfattnigen om att det rör sig om åtskilliga lastbilslass. Kanske är sandtillgången god i närheten, men sådana mängder skulle jag aldrig få för mig att använda, speciellt inte sen jag vet priset här i Uppsala. En stor nackdel verkar vara att man måste vattna ganska mycket vilket jag helst slipper på grund av lathet. Bättre då med en ganska lerhaltig jord som man jobbar upp mullhalten i.

Min egen jord består av ganska styv lera. Jag har djupgrävt 50 kvm sådan jord och samtidigt tagt upp ett par (några) hundra kilo sten. Ett jäkla jobb var det men nu ska intensivodlas så att ytan utnyttjas maximalt. Det är ju så jobbigt att bryta ny mark här! :P I nämnda bok stod det att Nils fick ut 90 kg potatis på bara några kvadratmeter. Det låter som riktig intensivodling och därför måste jag bara testa! Funkar det med kross så kanske jag bygger ett par träramar till för sån odling. Det borde ju gå snabbt att få igång en sån odling på  våren.

Är man bara trevlig mot de som jobbar i krossen så kan det hända att man får fin stenmjöl och ett släplass kross gratis ja! I alla fall här i Uppsalatrakten!

Varför jag inte skulle odla i kross har jag till stor del redan sagt. Annorlunda uttryckt: dels är det ett relativt koncentrerat näringstillskott, dels kan det betraktas som mycket rå "jord".

Men jag sa också att det kan vara ett intressant experiment. Du bör förstås följa dina intentioner och använda krosset som om det vore sand. Följ för övrigt Åkerstedts sand- och gräsklippsmetod. Det ska bli intressant att höra din rapport om ett år eller så.

Förbättring av lerjord är en tacksam sysselsättning om man har tålamod, rätt förutsättningar och begriper sig på jordarten. Resultatet kan då bli mycket bra. Man behöver ha jorden på lång sikt då det är ett långsiktigt projekt, den behöver vara skapligt dränerad och den bör inte ligga i alltför kallt läge.

Jag talade förresten med Nils Åkerstedt på en trädgårdsmässa för 10-15 år sen. Det var mycket intressant att höra att hans huvudsakliga odlingsmetod inte var sand och gräsklipp. Större delen av den odlade ytan (lerjord tror jag det var) förbättrade han på ett annat -och smart- sätt. Till stor del använde han långliggande gröngödslingsvall, som ju ger mer stabil humus än kortvarig. Han hade två lika stora land. På det ena hade han 4-årig växtföljd med köksväxter. På det andra hade han 4-årig gröngödslingsvall. Efter 4 år skiftade han, sådde igen grönsaksskiftet med vallfrö och bröt upp vallen till nytt land. Han bröt egentligen inte vallen heller, utan täckte med tidningar+sand(ganska lite tror jag)+gräsklipp/halm/o dyl.

caprice

• -
« Svar #10 skrivet: 21 nov-07 kl 12:50 »
Hej!

Nils Åkerstedt har använt stora mängder sand i sina odlingar, han har själv sagt "si så där 80 lastbilslast"till trädgården utanför Sundsvall. Dyrt, och lite onödigt, tycker jag att frakta så mycket sand, men det har sina fördelar. Framför allt är sand bra eftersom man kan odla intensivt, få stora skördar och odla sådant som egentligen behöver en lägre odlingszon. Man får också tidigare skörd i sand. Nackdelen är väl framför allt att man måste vattna varje dag i början och även senare på säsongen blir det mycket vattning. (Det skulle vara intressant att få en jämförande näringsanalys på det som odlas med sand/gräsklipp repektive vanlig jord. Jag undrar hur sandoldingen ligger till kvalitetsmässigt?)

Kross är ju något helt annat än sand och jag menar, precis som Anders Skarlind, att det mer liknar stenmjöl. Risken finns att det klumpar ihop sig och bildar cement ihop med leran. Vitsen med att odla i sand är ju inte i första hand att sanden ska ge näring utan att att rötterna ska kunna tränga ned extremt lätt och bilda en stor zon för näringsupptag (näringen kommer ju från gräsklippet). Stenmjöl däremot ger mineraler ( i alla fall på sikt) och man ska inte blanda in för mycket utan ta det lite försiktigt. Det krävs en levande jord med mycket markorganismer för att bryta ned stenmjölet och få ut mineralerna, därför bör man blanda med kompost och även vattna.
Men alla odlingsexperiment är av goda, tycker jag, så du ska absolut pröva. Kanske är du något intressant på spåren? Berätta gärna nästa år om hur det går!

/caprice

Archos

« Svar #11 skrivet: 22 nov-07 kl 12:05 »
Inte många som tror på det här!

Vad är odsen för ett lyckat resultat?  ;D

Det ligger nog mycket i det ni skriver. Jag är själv tveksam annars hade jag inte startat tråden. Krosset ska alltså absolut inte blandas med lera, utan endast med organiskt material. Om det går dåligt är det som sagt ett väldigt litet experiment.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #12 skrivet: 23 dec-07 kl 18:26 »
Hej
Jag har läst Nils Åkerstedts bok Min trädgård- vecka för vecka. Jag har byggt fyra 40 cm höga lådor på 1,5 x 3 meter och fyllt i 0-8 grus till en kostnad av 1500 kr. Första  låda hade jag i år som är första året broccoli, purjolök, ärtor och en sparris i. I nr två var det lök, morötter och ringblommor. Nr tre rödkål, rosenkål och potatis. I den sista var det  sallat, bönor, dill och eterneller.
Jag var sent klar med lådorna så allt utom bönorna var sent sådd. Det var inga problem att vattna även om man skulle vattna varje dag i börjn. Det gick bara 2 kannor pr låda och jag hade ett kar stående bredvid som jag fyllde på med en vattenslang medan jag vattnade så det gick fort att fylla kannan igen. När det då började regna vilket ju fortsatta resten av sommaren var det inte så ofta det behövdes att ge extra vatten.
Jag vet nu att nästa år skall jag lägga på gräsklipp mycket tidigare än jag gjorde i år. Jag väntade till mina växter var ungefär 10 cm höga men det gick mycket långsamt men när så jag hade lagt på 10 cm gräsklipp så växte det så det knakade. Äventuellt skulle jag ha använd mycket mer nässelvatten för att få rigtig gång i växandet men jag var rädd att ge för mycket.
Reaktionerna jag har fått på att odla enbart i grus är allt från mistroende till utskrattande men flera har ändrat sig när de smakade morötterna som var väldigt goda. Det är morötterna jag fått bäst utbyte av, Löken hade behövt längre tid även potatissen och så har det verkligen varit en våt och kylig sommar och det skyller jag på det dåliga utbytet av bönor och ärtor.
Jag har problem med att sorken tycker det är ett aldeles bra ställe att vara så jag har satt en sorkskrämmare av biiiip-typen som jag flytter runt mellan lådorna. Inga problem alls med morotsflugor men mängder av fålfjärilslarver.
Jag vet inte rigtigt om jag tappade tråden för det var väl ang sand-stenkross det började men har man så här mycket material är det inte meningen(vad jag har förstått) att man skall blanda ner organiskt material i gruset men enbart ha det på ytan för att sedan till hösten plocka bort det och lägga nytt på nästa odlingssässong.
En sak som jag också tycker är viktig att tänka på, är att sand och grus är ändliga resurser. Det gruset vi hämtar i grustag är lämningar från istiden och det ger stora sår i vår natur att exploatera dessa men jag har ju själv börjat odla i det och kommer att odla vidare i mina lådor som jag är säker på kommer att ge mycket mera nästa sommer.
Ville gärna ha satt in en bild på mina lådor men jag vet inte hur man får det att fungera.
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 19:25 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 27 dec-07 kl 23:51 »
Jag fick en längre pratstund med Nils för ett antal år sedan.
Om inte jag minns helt fel så började han fundera över sandodlingen pga slarv. Han rotslog ett antal tomatplantor i en sandhög och slängde gräsklipp runt omkring för att hindra avdunsning. Sedan glömde han bort plantorna. När han sedan hittade dom så reagerade han på att dom var större och grönare än dom plantorna som han hunnit plantera i jorden.

Dom stora fördelarna som han hade var att sanden tinade upp tidigare på våren så han kunde komma igång tidigare. Han kunde genom det odla saker som skulle var omöjligt annars pga för kort odlingsesång.
Sanden dränerade fukten bra. (tyvärr lite för bra ;D)

Nils var ju också mannen som sprid ut tidningar och odla på det för att slippa rensa ogräs.

Vet inte hur miljövänligt det räknas som idag. Då jag inte har någon koll på var trycksvärta och tidningspapper innehåller för gifter.

Archos

SV: krossprodukter istället för sand + gräsklipp?
« Svar #14 skrivet: 14 feb-08 kl 18:37 »
Snarrarp,

har du använt naturgrus med avrundade korn eller krossprodukter?

För att infoga bild - använd knappen längst ner till vänster ovanför smileysarna när du svarar och gå till mappen för din bild.

Gartenzwerg

« Svar #15 skrivet: 14 feb-08 kl 20:49 »
Jag tror att en del mineraler som fanns i materialen som krossades kan lösas i vatten och hamna  i dina grönsaker.. beroende på vilken slags material det är, kan det vara ganska ohälsosamt....skulle inte göra det på grund av det

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 16 feb-08 kl 07:56 »
Jag tror att en del mineraler som fanns i materialen som krossades kan lösas i vatten och hamna  i dina grönsaker.. beroende på vilken slags material det är, kan det vara ganska ohälsosamt....skulle inte göra det på grund av det

Inte otänkbart - tänk U-238. Kan detekteras genom att morötterna lyser svagt i mörker.
Mera allvarligt, stenkross kan nog innehålla lite av varje, bly, arsenik, uran, krom mm.
Vilka mängder vet man inte utan dyra analyser så det blir en chansning, men uran finns det relativt gott om i svensk berggrund.
Men det lär vara farligare att andas in strålkällorna än att äta upp dom.
« Senast ändrad: 16 feb-08 kl 08:17 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #17 skrivet: 24 mar-08 kl 22:08 »
Archos! Jag är nästan 100% säker på att det är naturgrus men jag skall kolla i morgon för säkerhets skull :)
På bilderna är lådorna nya och fräscha. Nu är dom mycket gråa och gamla att se på.
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 22:43 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lotta22

« Svar #18 skrivet: 28 mar-08 kl 20:10 »
Näringsinnehållet i grödor odlade i sand med gräsklipp är minst lika bra som de som odlats i jord. Gräsklipp/grönmassa har visat sig överlägset som gödsel och innehåller alla mikroämnen i rätt proportioner som växterna behöver.

I tidningen Natur & Trädgård har man under 20 års tid skrivit om bl a odling i sand med gräsklipp med Nils Åkerstedt i spetsen. Nu har forskning (agronomie doktor Margareta Magnusson) bevisat att gräsklipp är oöverträffat som gödning oavsett om man odlar i sand eller jord. Det bästa är att blanda fint klipp med grövre, hackade vilda örter som t ex älggräs. Ju fler arter som ingår i klippet desto bättre.
Hon har också konstaterat att det växer bäst om pH-värdet hålls under 6,0 om man odlar med grönmassa.

Hennes intressanta forskningsresultat finns att läsa i trädgårdstidningen Natur & Trädgård nr 2/07.
Allt om odling i sand med grönmassa finns att läsa på Natur & Trädgårds hemsida:
http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html

Här kan man beställa ett gratis provnummer av, som jag tycker, den bästa trädgårdstidningen, helt utan reklam:
http://www.naturochtradgard.se

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #19 skrivet: 28 mar-08 kl 20:17 »
Ursäkta Archos. Jag ser nu att jag har misuppfattat frågan i tråden :-[  Och jag har naturgrus i mina lådor
« Senast ändrad: 28 mar-08 kl 20:51 av Snarrarp »

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser