Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det idealiska utfodringssystemet - bilder!  (läst 24069 gånger)

Martin S

Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #20 skrivet: 07 nov-07 kl 14:16 »
Om man fodrar med hela rundbalar eller storbalar får man nog helt enkelt acceptera ett större spill än om man ger dom värje dag, eller t.o.m 2 ggr dag som jag gör när de går inne.
Då vill det ju alltid vara så, djuren letar upp det bästa och drar ut det sämsta.
tycker dessutom att det ser ut som att många köpehäckar har väldigt stora mellanrum.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 07 nov-07 kl 17:50 »
För utomhusbruk har jag en gallerbur, ni vet såna där som det finns en 1000-liters vit plastdunk i. Man plockar ur dunken, och sedan ber man sambon sätta lock och sidor på buren, utom för de två nedersta rutorna. Den funkar bra tycker jag, men är inte så påfyllningsvänlig ergonomiskt sett.... Jag har den till hästarna också. Fördelen är att den står på pall, så med traktor och pallgafflar är det smidigt att hämta den, fylla den och köra tillbaks den.

Inomhus har jag i år använt ätgrindarna från lgprodukter, och helt enkelt lutat en dörr i vinkel mot dem. Det går väldigt bra än så länge, de står och äter med huvudet utanför grindarna som det är tänkt och drar inte in så mycket. Frågan är väl hur det blir när bädden växer.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 07 nov-07 kl 18:19 »
Men jag är så nyfiken på om någon provat Kellfris rundbalshäck för får? Den har sneda "spjälor".

Menar du den här ? så har vi pratat lite om den på förra sidan...

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 nov-07 kl 19:48 »
Jag behöver tips på hur jag kan använda den här gamla kofoderhäcken till får. Som den är nu skulle ju fåren dra iväg med hur mkt hö som helst. Men jag vill ändå inte konstruera om den för mycket utan bevara den så gott det går.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 07 nov-07 kl 19:50 »
Bilden är väldigt mörk  :-\

Det skulle ju inte ta lång tid innan ströbädden växt och begravt fodertråget. Dessutom ser det där ju ut att vara ett golvfast fodertråg.
Ska du ha fåren i ladugårdsdelen ?
« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 19:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 07 nov-07 kl 20:49 »
http://www.balaagri.se/utfodringshackar.htm

Skulle inte en variant på den översta foderhäcken i länken ovan kunna passa för får?
Borde kunna anpassas för både rundbalar och löshö.
Men täta gavlar och tätare mellan spjälorna kan och behöver fåren aldrig sticka huvet in i häcken  :),
eftersom höet matas på neråt av sin egen tyngd

« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 20:53 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 07 nov-07 kl 20:56 »
Tyvär Zeke så har den häcken ett väldigt stort fel till får...

Den gör att fåren kan få fodret eller foderbös  i ullen  :-\

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 07 nov-07 kl 21:06 »
Tääänkte inte på de´... :-X
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ninna b

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 nov-07 kl 21:06 »
Jag har en sån där Kjellfri höhäck och till fåren fungerar den bra. Dom står snällt och äter utan att hoppa i eller pressa sig igenom spjälorna. Värre är det då med getterna...

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 07 nov-07 kl 21:16 »
Men jag har en annan idé  :D
Om man har en närmast lodrät foderhäck med så tätt mellan spjälorna så fårena ej får  :) in skallen,
och sen innanför häcken har ett brant lutande plan av plåt eller annat glatt material, så matas alltid höet mot foderhäcken.

Martin S

« Svar #30 skrivet: 07 nov-07 kl 22:02 »
Man plockar ur dunken, och sedan ber man sambon sätta lock och sidor på buren...

Smart. Altså att be min sambo, det skall jag komma ihåg ;)
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

poze

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 07 nov-07 kl 22:50 »
den här tycker jag är rätt fiffig, lätt att göra själv och flyttbar lite spill och få lamm som kan ta sig in...

« Senast ändrad: 07 nov-07 kl 22:51 av poze »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Filip Skräplund

« Svar #32 skrivet: 07 nov-07 kl 22:57 »
För utomhusbruk har jag en gallerbur, ni vet såna där som det finns en 1000-liters vit plastdunk i. Man plockar ur dunken, och sedan ber man sambon sätta lock och sidor på buren, utom för de två nedersta rutorna. Den funkar bra tycker jag, men är inte så påfyllningsvänlig ergonomiskt sett.... Jag har den till hästarna också. Fördelen är att den står på pall, så med traktor och pallgafflar är det smidigt att hämta den, fylla den och köra tillbaks den.

Jag tycker den här lösningen är smart, det blir en hållbar höhäck till billigt pris.
Borde väl kunna användas inomhus också.
De där burarna kan användas till lite av varje.
Många har dom till kluven ved, har man rymligt pannrum är det bara att ställa pall med vedfylld bur framför pannan.
Jag har sett annonser för såna burar i ATL tror jag det var.

Martin S

« Svar #33 skrivet: 08 nov-07 kl 00:10 »
Ja, eller varför inte göra den där cylindern av armeringsnät? Beskrivning och bild tillbaka på sidan 1. Billigare än så får du det inte. Dessutom lättare att flytta än någon annan höhäck.

Filip Skräplund

« Svar #34 skrivet: 08 nov-07 kl 00:19 »
Ja, eller varför inte göra den där cylindern av armeringsnät? Beskrivning och bild tillbaka på sidan 1. Billigare än så får du det inte. Dessutom lättare att flytta än någon annan höhäck.

Låter bra.
En variant är att fästa armeringsnät som foderhäck mot en ram, och där bakom ha ett sluttande plan av korrugerad takplåt
(helst stålplåt för bästa hållfasthet).
Där kan man fylla på hö som automatiskt matas fram mot foderhäcken.

Martin S

« Svar #35 skrivet: 08 nov-07 kl 00:25 »
Plåtbotten är säkert smart i de flesta fall, men enligt vad jag har upplevt är alt som låter plåt = jättekul för stångande hornbagge.  :)

Emmaibäcka

« Svar #36 skrivet: 08 nov-07 kl 09:51 »
Här är en variant som verkar relativt billig att bygga, har ingen erfarenhet av den själv men det verkar inte bli så mkt spill om grovfodret är snittat. Utomhus kanske det bör vara ett tak över..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 08 nov-07 kl 14:16 »
Men...Armeringsnät rostar och då blir fåren rostiga i ullen  :'(

Bilden = armeringsnät som blommspalje en rostig historia  :-\
« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 14:17 av Rosa »

hönstanten

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 nov-07 kl 13:02 »
den här tycker jag är rätt fiffig, lätt att göra själv och flyttbar lite spill och få lamm som kan ta sig in...

Vart kommer den här höhäcken ifrån? Den ser ju jättebra ut!

poze

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 04 dec-07 kl 16:08 »
Citera
Vart kommer den här höhäcken ifrån? Den ser ju jättebra ut!

Ursäkta dröjsmålet med svaret, såg inte det.

Smålandsgrinden kallas den och har sett den hos:
http://www.slattokvarn.se   Poel finns i småland
http://www.åkersfårochhäst.com/4.html

Men jag kan tillverka den till bättre pris :)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser