Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det idealiska utfodringssystemet - bilder!  (läst 22710 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #40 skrivet: 04 dec-07 kl 17:08 »
Det jag har lärt mig under våra "fårår" är. Det verkar som om den bästa foderhäcken verkar vara den som är "svårast" att äta ur. Dessutom skall den vara dubbelsidig. Åpna får backar inte ur så lätt. ;D

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #41 skrivet: 04 dec-07 kl 17:47 »
Åpna får backar inte ur så lätt. ;D

Åpna?!  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pianja

  • Gäst
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #42 skrivet: 04 dec-07 kl 18:04 »
åpna=giriga, hagalna, i det här fallet kanske hungriga i överkant och tar för sig mer än sina kompisar.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #43 skrivet: 04 dec-07 kl 18:18 »
Har nog inget med hunger att göra. se dem på betet. "vi vill ha mest " får är nu sådana.Ser om någon annan kanske får "mera". Därför tror jag att en dubbelsidig häck är det bästa. Vad tror ni?

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #44 skrivet: 06 dec-07 kl 10:22 »
Jag har Kellfri, de fungerar inte för mina får. De normala köttrasfåren river ut sådär hälften av ensilaget. Gutefåren har redan sluppit sin häck. Tackorna fastnade och blev hängande, killarna stångade sönder den. Precis som någon sa, de hårdhövdade unggutarna ser foderhäcken som ett träningsredskap, eller ska vi säga boxpåse, sparringpartner, rören kröker sig då.
Jag ska prova armeringsnätsgrejen, riktigt smart.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #45 skrivet: 20 dec-07 kl 11:35 »
Här kommer en bild på vår i mitt tycke mindre bra foderhäck. Ja, i alla fall till våra får. Det är tre stycken i häcken när bilden togs.  ::) Bilden är tagen tidigare i höstas.
« Senast ändrad: 20 dec-07 kl 11:36 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #46 skrivet: 20 dec-07 kl 23:27 »
Den va la bra  ;D
kolla vad roligt dom kan ha i den  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #47 skrivet: 19 nov-10 kl 11:29 »
Fortsätter på gammal tråd; hur går det för er som gjort höhäck av armeringsjärn? Står i valet och kvalet att göra en sån... Man måste väl ha nåt i botten av den, typ en pall eller nåt sånt för fuktens skull...? Gör dom sig illa på den? Är den bökig att tillverka? Bökig att flytta? Man vet ju inte hur vintern blir, det kanske blir jättegeggigt och då måste den kunna flyttas smidigt för hand. Erfarenheter?

valle

  • Inlägg: 38
    • Jämtland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #48 skrivet: 22 nov-10 kl 13:58 »
Vi har tagit gallret som satt utanpå en septitank, en sån där stor tank som de skjutsar runt och vattnar rabatter med i parker. Vi har rundbalar så hela går inte ned, man får skala av lite först.
Perfekt, nästan inget spill alls. Det finns en bra botten på ställningen och sen väger den inte så mycket heller. Bäst hitills!

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #49 skrivet: 23 nov-10 kl 07:06 »
Denna här funkar perfekt för gutar,inget spill i nacken och acceptabelt mkt på marken. %-7 cm mellan spjälorna och en kona i mitten så att inte maten blir liggande oåtkomlig. Plåt taket sitter med gångjärn så det är bara att fylla på fr skottkärra. Jag har rivet hösilage men det går lika bra med med ickerivet eller hö. En väninna bad mig göra en till hennes gutar efter att hon sett den. 
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #50 skrivet: 23 nov-10 kl 07:39 »
Ser jättebra ut!

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #51 skrivet: 01 feb-11 kl 12:10 »
Här mitt bidrag funkar OK. Öppnar en grind på en sida och lägger in rundbalen med ett balspjut i trepunktslyften. Det kommer in lamm i häcken ibland, men den ska fungera även med ensilage, spjälorna får inte vara för trånga, då får de inte ut det.
Underedet är ett slags släde. 3 tum fyra, tryckimpregnerade, med plyfaskivor på. Flyttar den genom att dra den med traktorn när det blir gegiggt runt den.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #52 skrivet: 02 feb-11 kl 18:32 »
http://www.siltbergs.se/images/product/tak_1.jpg

Vet inte om länken ovan fungerar men, en sådan tänker jag prova denna gången. Visst blir det spill i och med att fåren drar ut foder på marken men, jag tror ändå att det blir försumbart jämfört med när stora delar av balar får kasseras som det var i vintras.


Vi har en sådan. Den fungerar ok, men inte utan handpåläggning. Vi har placerar ut ett antal ensilagebalar och sen när en är tom så är det bara att montera isär häcken flytta till nästa och snitta upp plasten. Enklast är det dock när fåren inte är på plats då de tenderar att vara i vägen. Så den biten fungerar bra.

Det blir en del spill, men nästan för lite. Har märkt att det bildas ett tjockt lager av grova stråna ytterst som fåren ratar. De sticker huvudet genom detta lagret för att komma åt längre in. Våra får når dock inte hela vägen in så till slut så är det alltså ett lager med tjocka strån som de inte tänker äta och en smal pelare i mitten som de inte når. Därför krävs det att man då och då är där och rensar bort det de inte vill ha och till slut "gräver" ut mitten av balen och placera det längs sidorna.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #53 skrivet: 03 feb-11 kl 10:25 »
Vi har en sådan. Den fungerar ok, men inte utan handpåläggning. Vi har placerar ut ett antal ensilagebalar och sen när en är tom så är det bara att montera isär häcken flytta till nästa och snitta upp plasten. Enklast är det dock när fåren inte är på plats då de tenderar att vara i vägen. Så den biten fungerar bra.

Det är då det är bra att ha en vallhund som håller fåren borta! Det är ett av mina hundars favoritjobb!!

Jag har hört att dom foderhäckarna kan vara problem. Det enilaget som blir kvar kan trilla ner över huvudet på tackorna och de kan fastna/bryta nacken...!
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 11:30 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #54 skrivet: 03 feb-11 kl 18:33 »
Det är då det är bra att ha en vallhund som håller fåren borta! Det är ett av mina hundars favoritjobb!!

Jag har hört att dom foderhäckarna kan vara problem. Det enilaget som blir kvar kan trilla ner över huvudet på tackorna och de kan fastna/bryta nacken...!
inte på siltbergs häckar va?
är det inte Kellfri´s och Bala Agri´s "hängmattor" som du tänker på då..??

jag har aldrig varit med om att kärnan blir farlig i en Siltberg´s med lösa grindar..

Sorno

  • Inlägg: 90
    • Östergötland
SV: Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #55 skrivet: 03 feb-11 kl 19:27 »
inte på siltbergs häckar va?
är det inte Kellfri´s och Bala Agri´s "hängmattor" som du tänker på då..??

jag har aldrig varit med om att kärnan blir farlig i en Siltberg´s med lösa grindar..

Får nog hålla med här. Har svårt att se att det skulle vara ett problem. Visst blir det en kärna, men vårt problem har varit att tackorna inte når så de äter så pass att kärnan faktiskt trillar. Även om den trillar skulle jag tro att den inte är tillräckligt tung för att utgöra en fara.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #56 skrivet: 03 feb-11 kl 19:34 »
Men jag har en annan idé  :D
Om man har en närmast lodrät foderhäck med så tätt mellan spjälorna så fårena ej får  :) in skallen,
och sen innanför häcken har ett brant lutande plan av plåt eller annat glatt material, så matas alltid höet mot foderhäcken.

Så har vi byggt, med tillägg av "bogstöd" som gör att fåren inte kommer för nära höt. Dock ingen plåt, utan sån där gul plyfa.
Funkar alldeles utmärkt!
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 19:39 av Luppa »
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser