Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det idealiska utfodringssystemet - bilder!  (läst 24072 gånger)

Emmaibäcka

Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« skrivet: 06 nov-07 kl 07:59 »
Satt och funderade över vad som egentligen är det perfekta utfodringssystemet och tänkte att här på forumet finns det ju många fiffiga människor. Tänkte att alla som har någon bra lösning på grindar, höhäckar mm kan lägga upp en bild på det, eller beskriva det i ord. Det ska förstås vara ett system som: har bekväm äthöjd, inte släpper igenom lamm, som ger så lite spill som möjligt osv.. osv ...

Börjar själv med några ideér, nedan gamla grindar från kalvkättar

Emmaibäcka

Re:Det idealiska utfodringssystemet - bilder!
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 08:06 »
Här ett stordriftssystem med smålandsgrind med fodertråg, fullfoderutfodring. Fördel att lamm har mkt svårt att hoppa in, nackdel att det kan vara jobbigt att göra rent om det blir mkt spill

Emmaibäcka

« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 08:16 »
Fortsätter väl här med den klassiska rundbalshäcken, denna modell har visat sig inte vara så bra då normalstora-små tackor kommer upp i häcken när balen börjar minska ngt, mkt spill blr det oxå. Fördelen är dock att man kan ställa i en bal och sen åka bort några dagar och bara be grannen kolla till djuren med vatten och så, alltså att daglig utfodring inte krävs..

Martin S

« Svar #3 skrivet: 06 nov-07 kl 10:42 »
Idealiskt vet jag inte, med väldigt bra til prisen! Och om man behöver en tillfällig foderplats.

Nu när jag skulle ge fåren hö på betet tog jag helt enkelt et bit armeringsnät med 20x20 cm galler och gjorde en rund höhäck av.

Häcken är 5 rutor hög. I bottnen är den klippt så att järnen från nästa ruta sticks i marken, då står den stadigt. I toppen är lämnat c 7-8 cm järn, som sedan böjs ner og runt sig själva. Det skal vara 2-3- rutor överlap, så at cylindern blir rigtigt rund. Där böjs järnänderna också runt. Då blir häcken jättestärk och ingen spetsiga järn sticker ut. För att böja används en rörbit i lagom liten dimension + en rörtång om det behövs.

De vågrätta järn mellan ruta 2 och 3 från marken tas bort. Klipp i varje mellanrum och vicka loss biten. Se till att den kommer helt av, så at ingen vass bit sitter kvar.

Nu har du en suverän höhäck som dessutorm är nästan osynlig på håll

Ja, den är rostig, men den håller ändå en del år. Dessutom tycker inte baggarna den är lönt att stånga på. En tyngre höhäck som låter kul ser de som rena träningsobjektet, har jag upplevt.

På bilden ligger mycket hö på marken. Det är inte spil, men medvetet att jag städar ut det sista grova och lägger det rundt forderplatsen,  så det inte blir upptrampad. Tvärtom tycker jag de äter väldigt rent. Det som blir kvar är bara för den hö de får nu är så grov.

Nackdelen är at jag skal in til fåren för att lägga i häcken. Men de brukar vara någon annanstans i hagen. Och annars går det ju at lösa lika enkelt.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 10:50 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

birgit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 nov-07 kl 11:43 »
Många tips, men finns det någon som har det ultimata till gutefår och även baggar av lantras med horn?
Vissa av dessa modeller är fullständigt livsfarliga för dom, då de fastnar med hornen.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 06 nov-07 kl 11:59 »
Idealiskt vet jag inte, med väldigt bra til prisen! Och om man behöver en tillfällig foderplats.

Nu när jag skulle ge fåren hö på betet tog jag helt enkelt et bit armeringsnät med 20x20 cm galler och gjorde en rund höhäck av.

Häcken är 5 rutor hög. I bottnen är den klippt så att järnen från nästa ruta sticks i marken, då står den stadigt. I toppen är lämnat c 7-8 cm järn, som sedan böjs ner og runt sig själva. Det skal vara 2-3- rutor överlap, så at cylindern blir rigtigt rund. Där böjs järnänderna också runt. Då blir häcken jättestärk och ingen spetsiga järn sticker ut. För att böja används en rörbit i lagom liten dimension + en rörtång om det behövs.

De vågrätta järn mellan ruta 2 och 3 från marken tas bort. Klipp i varje mellanrum och vicka loss biten. Se till att den kommer helt av, så at ingen vass bit sitter kvar.

Nu har du en suverän höhäck som dessutorm är nästan osynlig på håll

Ja, den är rostig, men den håller ändå en del år. Dessutom tycker inte baggarna den är lönt att stånga på. En tyngre höhäck som låter kul ser de som rena träningsobjektet, har jag upplevt.

På bilden ligger mycket hö på marken. Det är inte spil, men medvetet att jag städar ut det sista grova och lägger det rundt forderplatsen,  så det inte blir upptrampad. Tvärtom tycker jag de äter väldigt rent. Det som blir kvar är bara för den hö de får nu är så grov.

Nackdelen är at jag skal in til fåren för att lägga i häcken. Men de brukar vara någon annanstans i hagen. Och annars går det ju at lösa lika enkelt.

om man har lite kraftfoder med sig o ger dem de en bit ifrån häcken - innan man utfodrar med hö, så får du ju lägga i höt ifred utan att få llt hö i pälsen på fåren..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 06 nov-07 kl 17:26 »
Jag har en rundbalhäck liknande den på bilden ovan. Men, är inte alls nöjd med den. Tackorna både hoppade upp i den och kröp genom spälorna. Har sett en från Slitbergs som hade rutor istället för längsgående spjälor. Det håller nog ute de som kryper igenom och så var den högre än den häcken jag har och det hjälper kanske mot höjdhoppartackorna. Men, dessutom fanns den med en duk/presenning som man så att säga spände över häcken. Busbra tyckte jag. Håller garanterat höjdhoppartackorna borta och skyddar balen vid alltför ihärdig nederbörd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 20:29 »
 Jag har ett hemmabygge byggt efter "konstens alla regler"(som jag inte är helt nöjd med), fåren river ut en massa...
 Men jag är så nyfiken på om någon provat Kellfris rundbalshäck för får? Den har sneda "spjälor".
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 21:25 »
Jag har ett hemmabygge byggt efter "konstens alla regler"(som jag inte är helt nöjd med), fåren river ut en massa...
 Men jag är så nyfiken på om någon provat Kellfris rundbalshäck för får? Den har sneda "spjälor".
                                          Mvh
                                      Charlotte

Jag har funderat på att köpa ett par sådana häckar men plånboken gapar tomt :o :o
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Filip Skräplund

« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 23:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gute

« Svar #10 skrivet: 06 nov-07 kl 21:42 »
Jag har precis köpt en kellfri rundbalshäck men har dock inte hunnit prova den.
Men den verkar vara kanonbra,jag ska göra en pressening som passar till den för att den kommer att stå utomhus.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 06 nov-07 kl 22:23 »
Jag har funderat på att köpa ett par sådana häckar men plånboken gapar tomt :o :o

I den situationen är jag glad att jag inte har dammallergi! ;)

Edgar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 06 nov-07 kl 22:52 »
                                          Mvh
                                      Charlotte

Det är en sådan jag har och den är i mitt tycke och till mina får kass! Med facit i hand hade jag hellre lagt till pengar och köpt en annan foderhäck. Har man "tjocka" köttraser som inte hoppar kan den säkert passa bättre.

Jag fick kassera mer än halva balar emellanåt eftersom tackor hoppat upp iden och kissat och passat på balen. Fixade då till ett lock och då var det inte förrän balen ätits lite mindre som lammen ålade sig in och kissade och bajsade och förstörde balen.  >:(
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 22:55 av javill »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 06 nov-07 kl 22:56 »
Jag tycker att Kellfris fårhäck ser ut att vara lite för generös i öppningarna och bli väldigt hö/ensilage utdragnings vänlig för fåren med bara 28 cm tät nederdel.

Jag har tätt 40 cm från marken och uppått (på min hemmagjorda höhäck) och fåren drar ut hö/ensilage trots det  :-\

Såg nu att Javill bekräftade misstankarna om Kellfri häcken..  ;D

Kellfri häcken
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 23:10 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

« Svar #14 skrivet: 07 nov-07 kl 07:06 »
Oj, har just köpt en Kellfrihäck. Har haft Siltbergs tills nu...även där får jag in tackor. Trodde att de sneda öppningarna skulle hindra sånt. Den är 10 cm.bredare...och 10 cm. lägre, än Siltbergs, jä..ar. Vi skall prova den om ca. 5 dagar när nuvarande bal är slut. Kommer med rapport då. Vi är lata så spill får man nog ta, men att ha tackor skitandes i ensilaget....där går gränsen. Fö. tror jag att foderhäckar för får är näst intill omöjliga att konstruera spillfria. Alla typer av "lock",pressenningstak mm. skapar olyckstillbud.

birgit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 nov-07 kl 07:23 »
Intressant läsning zeke, men de foderhäckar som rek. till "hornfår" fungerar nog bra till vuxna tackor o baggar. Gutebagglammen är inte så smarta än!!! Dessutom står deras horn mer ut, så de fastnar i allt (inklusive fårnät). Har t.om. haft baggar som i foderhäck fastnat i varandras horn och inte kommit loss.
Bäst vore säkert en häck med täta spjälor, där de bara får in nosen. Men då funkar inte rundbalar.
I "Fårboken" av Anders Jansson o Nina Östman finns en väldigt tjusig och användbar foderhäck i trä. Men den är också bara för löshö.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 07 nov-07 kl 08:56 »
  I mitt hemmabygge får dom bara in nosen, men ändå drar dom ut foder >:(
Den är byggd som ett V som rundbalen ligger i med spjälor ända ner och allt vilar på en stock så att inte balen ligger mot marken (svårt att förklara och digitalkameran funkar inte). Man får lov att riva ner ett par gånger om dagen åt kortsidorna men det spelar ingen roll eftersom jag vill ha lite koll på ensilaget så det inte är dåligt...
 Men det är just foderslöseriet som är det största problemet... Det är inte kul att slänga fint foder på dynghögen...
  Det andra problemet är att tackorna faktiskt hoppar in ibland också! Häcken är väl sådär 150 cm hög, det löser dom genom att använda varandra som stegar. Men just det skulle väl kunna lösas med en skiva över hela häcken, men foderspillet har jag ingen lösning på.
 Vad tror ni om en Kellfrihäck som är specialgjord för mindre får?
                             Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #17 skrivet: 07 nov-07 kl 09:28 »

vi köpte kellfri rundbalshäck och hade samma problem, dvs små lamm som skiter i höet. min man svetsade en extra band runt och då blev det svårare för dom små att klättra in
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 07 nov-07 kl 13:38 »
http://www.siltbergs.se/images/product/tak_1.jpg

Vet inte om länken ovan fungerar men, en sådan tänker jag prova denna gången. Visst blir det spill i och med att fåren drar ut foder på marken men, jag tror ändå att det blir försumbart jämfört med när stora delar av balar får kasseras som det var i vintras.

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #19 skrivet: 07 nov-07 kl 13:51 »
min duktiga man svetsade ihop ett "lock" till höhäcken. den står på 4 ben och är hälften så stor igen som höhäcken. den har tvärsgående band på taket så att presseningen ligger kvar och inte ramlar ner på höet. jag lägger en plat imellan presseningen och "taket". det låter jobbigt men den är inte tung. jag ska ta kort när vi byter bal nästa gång
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser