Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävjakt på tomten.  (läst 2206 gånger)

Rosten

• Närke
Rävjakt på tomten.
« skrivet: 04 nov-07 kl 13:00 »
När tjejen tittade ut genom fönstret så fick hon se en skabbräv vid våran uteplats. Så  då blev det fart i huset. ;)
Så en liten stund senare var den avlivad av en 6.5x55 kula.
Så nu ligger den och brinner i vedpannan.

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Rävjakt på tomten.
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 17:51 »
Usch, jag har sett en självdöd skabbräv en gång  :'(

Tur att denna fick lite värdigare slut.
Landsflykting i storstan...

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #2 skrivet: 04 nov-07 kl 18:36 »
Tråkigt med skabbräv - har varit några stycken häromkring också.
Hittade t o m en rävunge förra sommaren nere i källartrappen. :(

Fast i år har vi även sett några som sett friska ut och det är lite roligare!  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 04 nov-07 kl 18:44 »
Tråkigt med skabbräv - har varit några stycken häromkring också.
Hittade t o m en rävunge förra sommaren nere i källartrappen. :(

Fast i år har vi även sett några som sett friska ut och det är lite roligare!  :)
Dom rävar som vi sett förut runt gården har inte haft skabb. Men dom har också varit betydligt skyggare. Den har dök ju upp på förmiddagen.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 12 nov-07 kl 13:56 »
I lördags så vart jag av med en Blomme höna. I söndags så vart jag av med en vit värphybrid. För någon vecka sedan så blev jag av med en tysk dvärghöna. Så i går kväll riggade jag fällan inne i logen.
När jag gick ner i morse och tände i logen så stod det en rävunge mitt i logen ca 10 meter från mig. Så vi tittade på varandra och så lommade han sakta iväg. Jag hörde hur det ruskade i fällan så jag smög försiktigt ut ur logen. Gick upp till kåken och hämtade hagelbössan och revolvern. Smög ner till logen och kikade in. Ingen rävunge i sikte men jag hörde hur det ruskade i fällan. Så jag smyger fram och hittar en stor svart katt i fällan. Då jag misstänker att katten var oskyldig till hönsdödandet så fick han springa då han var i fint skick. Inte heller frästa han men därimot så syndes det att han var vettskrämd. Dels pga mig men sen hade nog också rävungen suttit på utsidan och inspekterat honom en stund.
Vi har sett den katten vid ett antal olika tillfällen. Den har alltid varit skygg. Så den kanske tillhör dom förra ägarna till grannkåken. Dom hade massor av katter. Skall försöka forska lite i det. Så får man sedan bestämma vad man skall göra med den om man får den flera gånger i fällan.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 19 nov-07 kl 10:22 »
Igår så hittade vi rävungen. Han låg död i vinbärsbuskarna. Verkade inte ha skabb men vi eldade upp honom för säkerhets skull.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 20 nov-07 kl 11:24 »
Nu har vi sett ännu en rävunge med skabb.

leifhh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 nov-07 kl 17:45 »
Fy fasen vad trist. Det är inget roligt öde för ett djur. Hoppas du hunnit barmhärtighetsavliva den.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-07 kl 20:29 »
Fy fasen vad trist. Det är inget roligt öde för ett djur. Hoppas du hunnit barmhärtighetsavliva den.

Ja fy sjutton vilken plåga för dem, försök att få bort alla rävar du ser.
Det luktade ruttet i vårt uthus en dag...efter nån hlvtimmes letande hittade jag en skabbräv som låg död under en gammal skördetröska...inte ett hår på hela bakkroppen, usch!

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 22 nov-07 kl 08:26 »
Jag har inte sett den något mera. Förra gången så sprang den mellan husen så jag kom inte åt att skjuta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1089 gäster, 7 användare
Staem, Erik Forsman, junneboy, ärt, Vildjäntan, Nataks, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser