Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa julklappar  (läst 5978 gånger)

sivan48

• Uppland
Alternativa julklappar
« skrivet: 01 nov-07 kl 03:15 »
Har då äntligen lyckat få till bildfunktionen...
Tänkte lägga in lite (julklapps)tips som ni kan göra själva här.
Detta föreställer en plastpåsehållare,som du kan göra själv;av stadig kartong eller masonit,t.ex.

« Senast ändrad: 08 nov-07 kl 15:21 av sivan48 »

sivan48

• Uppland
Re:Alternativa julklappar
« Svar #1 skrivet: 02 nov-07 kl 06:25 »
denna potatislåda gavs bort på blocket för ett tag den...
Kanske någon händig snickare skulle kunna kopiera konstruktionen?

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #2 skrivet: 02 nov-07 kl 10:51 »
Fina idéer sivan48! Bra för den som kan snickra. Jag är helkass på det, så tänkte tipsa om en textilvariant av påsförvaring. Man syr (eller virkar) en halvmeter lång korv och sätter resorband runt båda ändorna lite  löst och syr en ögla för upphängning. Då stoppar man påsarna i övre ändan och dra ut i den nedre. Kanske inte nån ny idé, men bra!  Sen kan man fina till den med broderier eller nåt.

Skicka gärna fler tips alla, gärna sånt också som passar till tonåringar!
(Om det finns!)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 nov-07 kl 11:52 »
om man har/har möjlighet att ha, djur......så kanske ett sådant av valfri art skulle bli en bra julklapp.......kanske speciellt för tonåringen.

Några duvor kanske, en katt, en liten flock hönor (inte för dig norris, ni har ju redan)........en hund, häst, undulat, .....ja ni vet ju själva att det finns hur mycket som helst.

Min dotter (4 år) ska få en kattunge i julklapp, men vi vuxna vill ju naturligvis ha en katt, och kommer att ha ansvar för dess skötsel.
Live simply......so that others may simply live.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 01:07 »
En bra tråd!

Just en sån plastpåseförvaring har jag precis sytt till mig själv.

Jag sydde matchande brödkorgsdukar också, det kanske kan vara ett julklapstips? En brödkorg kan man köpa billigt, så ritar man av botten och mäter hur hög sidan på brödkorgen är och klipper till en tygbit som är lika bred som brödkorgen är hög och lika lång som diametern på korgen i uppändan, syr ihop den och rynkar lite i nedändan och syr fast på bottenplattan. Förhoppningsvis fattar ni vad jag menar, jag kan lägga in en bild. Man kan sy den i mönstrat tyg eller vitt som man broderar på.

När jag var liten och inte hade några pengar gjorde jag alltid julklappar till folk, stickade sockar, broderade dukar, svarvade ljusstakar, såna saker. Det finns massor att göra om man börjar fundera.

Och då är den här tråden verkligen inte för tidigt ute (vilket man ju kan tycka om affärernas julsaker...) för det tar ju lite tid att få till såna här saker...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 05 nov-07 kl 08:26 »
Ett år gav jag bort hemkokt apelsinmarmelad (citrusfrukter är ju fina så här års) och hembakt knäcke samt chokladtryffel. Mycket uppskattat. Och inte särskilt svårt att göra heller.

Badbomber är inte heller så svårt att göra, ,men kanske lite lyxigt att få. Om man har badkar, förstås! ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 nov-07 kl 10:57 »
som vanligt kul initiativ från Sivan48  :D

här kommer beskrivning på hur man gör drömfångare

En sånhär hästgunga vill jag göra, fast jag har inte några mallar

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 nov-07 kl 17:45 »
Vilken tjusig hästgunga Eulalia !! Riktigt trevlig, men en sån kan du väl bygga efter egna mallar ... bara att sätta sig vid köksbordet med några stora papper och en mjuk blyertspenna och skissa loss tills du får fram formen du vill ha.

Annars vet jag av erfarenhet att ätbara presenter är poppis, som sagts här ovan, marmelad m.m., goda inläggningar i snygga burkar med nåt fint band runt, hemgjort vin (om det är gott såklart ...  :P), en korg köpt på loppis med lite olika marmelader, inläggningar och hembakt bröd blir alltid uppskattat.

*tänker på alla eländiga skolslöjdsprylar mina stackars föräldrar fick då det begav sig  :-[*

annan

« Svar #8 skrivet: 06 nov-07 kl 19:51 »
ingen present kan ibland kännas som en större gåva, eller varför inte ett bidrag till nån av alla de olika fonder för bistånd, forskning, etc som står till buds.

jomen kanske du säger...mormor skulle inte förstå, det är en tradition och tänk på barnen bla bla bla, OK då ge de små barnen nåt ekologiskt så har du gjort en liten insats samtidigt.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Karusellen Ellen

« Svar #9 skrivet: 06 nov-07 kl 22:00 »
Vilket utomordentligt initiativ! Har inte velat ta i julen på några år - kommersiellt, inrutat osv. Men det är ju faktiskt en mycket fin helg vi har. En inplanerad tid, flera dagar faktiskt ibland, som vi avsatt för att bry oss om varandra och innan, att tänka ut vad vi vill ge varandra för att glädja och glädjas.

här är lite idéer jag har:

-stöpa ljus
-mobil av skrot och färgglad plast (såg en jättefin av gamla plastleksaker och färgglada plastflaskor osv)
-förstora foton och rama in som man tycker är fint
-bland cd med din/den du ger den till favoritmusik

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 nov-07 kl 22:53 »
Bland-CD är mycket bra ide.

När min farsa fyllde 60 gjorde jag en 10-CD box med nedladdad "världsmusik" som jag vet att han gillar, från alla kontinenter, "klippte och klistrade" ihop ett häfte på 20, sidor med info från nätet, om alla artisterna och la i en fin liten låda. Skivorna går fortfarande varma nu efter snart 5 år.

Darja

« Svar #11 skrivet: 07 nov-07 kl 12:04 »
Många har redan väldigt mycket saker, så jag brukar försöka ge bort "upplevelser". Just nu håller jag på att varje födelsedag och jul ge mina föräldrar pengar som de inte får röra, och i sommar bär det av till Skottland för de pengarna, mycket uppskattat, då det aldrig skulle blivit av annars.

sivan48

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-07 kl 16:30 »
Varför inte ta hand om ett hemlöst djur?
Finns massor på Blocket,mest kaniner o annat smått på denna länk.
Hästar,hundar o katter på annat ställe.
Om du vet att du kan ge ett bra hem,så får du kärlek tillbaka!

http://www.blocket.se/li?q=bortsk%E4nkes&ca=10_s&th=1&c=31&w=3

Clementine

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 dec-07 kl 21:23 »
kanske lite sent med julklappstips nu...
jag köpte en korgar o choklad från en affär med rättvisemärka prylar. förutom chokladen fylde jag korgen med en påse rostade hampafrön, en påse rostade solrosfrön med soja på, hemma gjord leverpastej, om marmeladen jag precis gjorde blev bra stoppar jag ner den med. vissa ska få en broderad liten väska/börs med.
jag har nästan alltid gätt bort hemmagjorda saker. tyvärr har jag en familj som inte riktigt uppsakttar hemmagjorda saker. andra säger att mina saker e jättefina, ber mig görs sånt till dom, men min familj brukar tacka o sen åker det ner i en låda. detta året får dom iaf ätbara saker. jag ger mig inte, jag vill inte ha denna masskonsumtion med saker man bara köper utan att lägga ner kärlek i det eller tänka på vad julen igentligen står för.
jag hade en ide innan om att jag skulle kolla om man kunde köpa typ julmiddag till en hemlös, o sedan ge detta till släkten. (haha!) men jag nöjde mig med att köpa saker som var rättvisemärkta.
Jag har babylonsjukan!

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 23 dec-07 kl 10:37 »
Jag och grabben gjorde en egen almanacka med bilder på oss 2 när vi sysslade med olika saker på gården.
Här är framsidan.
Enkel och diskret.

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 23 dec-07 kl 10:55 »
Här är några bilder till.
Vi hade ett program i datorn som fixade allt. Man bara tryckte på några knappar i en viss ordning som datorn föreslog och så hade man en almanacka. Hur enkelt som helst.
Samtliga bilder tog vi på ca 30 minuter. (när hon var till affären)

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 4 användare
torbjorn, kretslopp, Bokohammare, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser