Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räntefri ekonomi  (läst 112865 gånger)

Suresh

• -
SV: Räntefri ekonomi
« Svar #700 skrivet: 13 jan-11 kl 12:20 »
Skulle dom ( jak ) gå med på det tror du?  Att bara sitta med topplånen brukar inte vara vad en bank drömmer om, den som har bottenlånen har ju största delen av säkerheten.

Topplån var den normala låneformen de år jag satt i JAK:s styrelse, just därför att flertalet hade svårt att finansiera hela lånet via JAK.

JAK ser gärna grundlån, men har oavsett det den i särklass bästa kapitaltäckningen av Sveriges banker tack vare eftersparandet.

PS

Den som vill veta mer om vilka lånekrav JAK faktiskt ställer kan ringa 0500-464500 och fråga.
« Senast ändrad: 13 jan-11 kl 12:35 av Sri Suresh »

Suresh

• -
« Svar #701 skrivet: 05 feb-11 kl 16:49 »
Bernard Lietaer om hur man hjälper småföretagare med hjälp av alternativa räntefria valutor:

TEDxBerlin - Bernard Lietaer - 11/30/09

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #702 skrivet: 05 feb-11 kl 17:33 »
http://fora.tv/2009/09/23/Money_Values_and_Structural_Solutions_to_Todays_Crisis

Den måste jag addera till (fast jag kan inte embedda tyvärr)!    :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #703 skrivet: 06 feb-11 kl 10:57 »
Enklare än så kan det inte presenteras, Oscar Kjellberg, tidigare VD på JAK Medlemsbank:

Ekonomisk tillväxt

Georgisten

• Östergötland
« Svar #704 skrivet: 06 feb-11 kl 14:31 »
Funderar kring Stro:s C3-system som Lietaer beskriver i filmerna ovan. Det verkar vara en mycket smart, och på något vis självklar, lösning på småföretagens fakturaproblem. Men jag vet inte hur förhållandena mellan betalningsdatum ser ut i Sverige gällande detta. Har vi samma problem här med att leverantörer vill ha betalt tidigare men kunder får betala senare? Har inte hört talas om problemet i Sverige faktiskt.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #706 skrivet: 17 feb-11 kl 17:51 »
Jippi, jag kommer att behövas fortsättningsvis som inflationsdämpare. :(  >:(
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Rosten

• Närke
« Svar #707 skrivet: 17 feb-11 kl 21:19 »
Boräntorna på väg upp mot det dubbla. Nu börjar stålbadet för alla räntelåntagare.

Fåse, hur mycket har låneavgiften förändrats på JAK Medlemsbank. Aha - ingenting alls. Men, hur kan något sådant vara möjligt? ???
Och då är snart pengarna slut hos JAK. ;)

Precis som vid förra lågkonjukturen när räntan gick upp.
Då hade inte JAK en enda krona i kapital att låna ut.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #708 skrivet: 18 feb-11 kl 05:18 »
Kan tänka mig att färre sparar hos JAK också. Men företag, om det funkar som du beskrev Rosten, borde väl ha fortsatt anledning att stoppa in sina skattepengar där?

Suresh

• -
« Svar #709 skrivet: 20 feb-11 kl 20:38 »
Och då är snart pengarna slut hos JAK. ;)

Precis som vid förra lågkonjukturen när räntan gick upp.
Då hade inte JAK en enda krona i kapital att låna ut.

Just precis.

Därför skall man spara hos JAK i lågräntetider och låna när räntan är på väg upp.

Suresh

• -
« Svar #710 skrivet: 01 mar-11 kl 18:35 »
Min brorsa gnällde just över sina höjda villaräntor, varefter jag påpekade att han kunde låna räntefritt istället.

Hans svar:

- Vill du ha det som i Albanien?

::) ::) ::)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #711 skrivet: 14 mar-11 kl 09:20 »
James Robertson - It's Our Money Anyway

Ett steg i rätt riktning iaf.

Suresh

• -
« Svar #712 skrivet: 20 apr-11 kl 11:57 »
Chatt med Magnus Frank från JAK om Räntefri ekonomi på Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article12909246.ab

Suresh

• -
« Svar #713 skrivet: 20 apr-11 kl 18:02 »
Sådär - då fick JAK 10 000 nya medlemmar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12910292.ab

Suresh

• -
« Svar #714 skrivet: 20 jun-11 kl 23:54 »
Nej, dra på trissor!

Nu verkar riksbanksekonomerna, eller är det bara ekonomijournalisterna, 100 år efter alla andra ha insett  att höga räntor inte är inflationsdämpande utan inflationsdrivande. Vad har hänt med världen? ???

http://www.e24.se/makro/sverige/kop-lite-tid-riksbanken_2880804.e24

Suresh

• -
« Svar #715 skrivet: 09 aug-11 kl 13:04 »
Vad sade ni nu då?  :P

Citera
Häromdagen meddelade tillexempel banken Bank of New York Mellon att de tänker börja ta betalt av kunder som vill parkera mer än 50 miljoner dollar på sitt konto. Jo, ni läste rätt. Det kostar en tioöring på varje hundralapp.

http://www.e24.se/makro/varlden/krisen-40-kraver-odesbeslut_2978194.e24

jenses

• Gäst
« Svar #716 skrivet: 09 aug-11 kl 13:39 »
Vad sade ni nu då?  :P

http://www.e24.se/makro/varlden/krisen-40-kraver-odesbeslut_2978194.e24

Nja, att ser det som bevis att världsekonomin är på vägen till räntefrihet är lite väl långsökt.  ::)
Här kommer lite bakgrundsinformation:
http://www.bloomberg.com/news/2011-08-08/euro-crisis-may-pack-u-s-banks-with-deposits-they-can-t-deploy.html

Suresh

• -
« Svar #717 skrivet: 09 aug-11 kl 13:48 »
Världsekonomin styrs av krämare och är därför frivilligt inte på väg mot någon räntefrihet. Det är bara intressant att en bank  tillfälligt har tvingat spararna att betala för att deponera pengar i stället för att få betalt för det.  I kris blir det sunda en nödvändighet

jenses

• Gäst
« Svar #718 skrivet: 09 aug-11 kl 14:54 »
Det är bara intressant att en bank  tillfälligt har tvingat spararna att betala för att deponera pengar i stället för att få betalt för det.
Sånt kallas väl för riskmanagement, kombinerat med vinstmaximering.
Inget nytt under solen.  :)

Suresh

• -
« Svar #719 skrivet: 09 aug-11 kl 16:58 »
Sånt kallas väl för riskmanagement, kombinerat med vinstmaximering.
Inget nytt under solen.  :)

Jag gillar både riskmanagement och vinstmaximering. Det är målsättningen att man skall tjäna mycket pengar, men inte förlora några när man håller på med ekonomi. Även räntefri sådan.

Villkoret är dock att risk och vinst står i proportion till varandra, så att inte finansiären tar hela vinsten och entreprenören hela risken. En sådan uppgörelse liknar ocker och skall dömas som en sådan.
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 17:17 av Nigantha Nataputta »

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 1 användare
carusogugge

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser