Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räntefri ekonomi  (läst 112860 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Räntefri ekonomi
« Svar #720 skrivet: 10 aug-11 kl 09:06 »
Nej, dra på trissor!

Nu verkar riksbanksekonomerna, eller är det bara ekonomijournalisterna, 100 år efter alla andra ha insett  att höga räntor inte är inflationsdämpande utan inflationsdrivande. Vad har hänt med världen? ???

http://www.e24.se/makro/sverige/kop-lite-tid-riksbanken_2880804.e24

Det har väl alla utom Stefan Ingves insett för länge sen.

Suresh

• -
« Svar #721 skrivet: 16 okt-11 kl 22:09 »
Ett långt brev om räntefri ekonomi skrivet till mina partivänner.

Vi diskuterade ideologi på medlemsmötet idag. Det som har passat mig bra med vårt parti är att frågorna är begränsade till det lokala livet, där jag oftare brukar kunna hålla jämna ideologiska steg med mina närmaste grannar.

Detta möte berörde vi dock även frågan om placering av partiets kontanta tillgångar. Beslutet blev att placera dem till högsta möjliga finansiella avkastning och här blev jag tvungen att reservera mig. Del finns det andra former av avkastning att ta hänsyn till, som ekologisk, social och lokalpolitisk avkastning. Vill vi att våra pengar skall användas till att finansiera SMS-lån, flytta företag till Baltikum eller försvinna bort i anonyma hegdefonder lång bortom insyn och demokratisk kontroll, eller vill vi att de skall användas för att stärka lokala företag, möjliggöra långsiktigt hållbara ekologiska investeringar eller hjälpa människor ur skuldträsket. Enligt mig är detta inte likgiltigt, utan bör vägas in i valet av placeringsform.

Därutöver anser jag principiellt att räntan är en oetisk avkastningsform och här skall jag ta stöd av både Bibeln och Koranen. Jag brukar säga att jag respekterar tre islamska påbud. Jag äter inte fläsk och avstår mer än så. Jag dricker inte alkohol, så länge det inte blir för mycket och jag tar inte ränta, precis som det står i boken. Med detta vill jag inte ha sagt att det som står i heliga skrifter är sant och skall efterlevas, bara att motståndet mot ränta är mycket gammalt, står på empirisk grund och har rationella orsaker.

Ränta är en illegitim form av avkastning om den som kräver ränta själv inte tar någon finansiell risk. Och det gör inte spararen i våra affärsbanker. Därför skall denne heller inte ha någon ränta. Avkastning på pengar kräver att någon placerar pengar i riskprojekt , eller själv arbetar ihop värden möjliggjorda av en genomförd investering. Det är de - riskkapitalisten och arbetaren som skall skörda frukterna av affärslivet, inte spararen eller bankiren som inget annat gjort än att tillföra overksamt kapital till de som brukar det på ett förnuftigare sätt.

Frågan uppkommer då om man inte måste kompensera sig för inflationen? Enligt den ekonomiska analys jag håller för sannolik är det tvärtom så att räntan orsakar inflation genom att räntekostnader ackumuleras i prisled och därmed framtvingar prishöjningar. Räntan tvingar även fram tillväxtkraven i ekonomin, eftersom 98-99 % av valutan idag produceras genom privat skuldsättning. Detta leder till att konsumtionsskulderna måste återbetalas med pengar som ännu inte är skapade och enda sättet att skapa dem är att driva fram en ökad skuldsättning som i sin tur driver på penningmängdens storlek och därmed inflationen, ifall den inte hela tiden kompenseras av ett ökat utbud av varor och tjänster, vilka som det nu är , inte befrämjar mänskligheten som en helhet längre utan istället framtvingar ekologiska katastrofer eller omfattande konkurser och finansiella härdsmältor likt de vi gått igenom de senaste åren.

Nå detta är nu varför jag själv kategoriskt motsätter mig allt tagande av ränta. Att jag inte kraftfullare argumenterar för detta under mötena beror på att jag inte vill koppla denna etikfråga till mig som person. Jag vill inte att någon skall stödja mitt förslag för att de gillar mig personligen och inte vill göra mig ledsen, utan jag vill att var och en skall fatta beslut efter eget samvete och egen förståelse. Och att frammana en djupare förståelse av ränteekonomins mekanismer på ett par minuter en sen söndagseftermiddag tror jag inte på. Därför får beslutet vara som det är och jag tar itu med att försöka finna mest ekonomiska placering av partiets kontanta medel tills dess att ett annat beslut är fattat.

Men jag uppmanar var och en att sätta sig in mer i ränteproblematiken, fiat currencys och fractional reserve banking och den valutareformistiska och räntekritiska debatt som finns runt våra globala metoder för penningskapande. Ifall någon vill veta mer, eller skulle upptäcka det oetiska att låta världsekonomin styras av ett finansiellt kedjebrev som ständigt gynnar de mest besuttna (redan förmögna) så är ni välkomna att höra av er för mer lästips eller intressanta diskussioner.

Med övertygelse

Nigantha Nataputta

lejf

• Östergötland
« Svar #722 skrivet: 18 okt-11 kl 14:46 »
Om små värden på räntan i sig orsakar inflation låter jag vara osagt, men för stora värden på räntan är det tydligt att den kortsiktigt motverkar inflation genom att sätta företag i konkurs och göra privatpersoner insolventa. När de slås ut ur ekonomin minskar deras köpkraft och inflationen stävjas. Det är ju på detta sätt riksbanken efterlever sitt inflationsmål på 2 %, genom att använda styrräntan för hålla köpkraften låg. Konsekvensen av detta är ju att en viss nivå av arbetslöshet krävs för att upprätthålla värdet på pappersvalutan.

Jag skulle snarare hävda att orsaken till inflationen är just den är att staten och kapitalet vill ha det så. Inflationen håller igång ekorrhjulet och genererar tillväxt både för kapitalisterna och för staten i form av skatteintäkter. Genom att det statligt sanktionerade ockret tillåts, där bankerna lånar ut mer krediter än de kan backa upp genom kapital, orsakar bankerna inflation, som sedan balanseras enligt beskrivningen i ovanstående stycke.

Rosten

• Närke
« Svar #723 skrivet: 21 okt-11 kl 23:59 »
Detta möte berörde vi dock även frågan om placering av partiets kontanta tillgångar. Beslutet blev att placera dem till högsta möjliga finansiella avkastning
Skönt att se att det inte bara är här som Miljöpartiet skiter i miljön utan bara tänker på pengarna. ;D (eller är det inte kvar i Miljöpartiet?)

MVH från Peter i Lekeberg.
Kommunen där Miljöpartiet tycker att det räcker med 1 enda 15 år gammalt vindkraftverk och röstar nej till flera vindkraftverk!!!!!
Det verket som finns i kommunen står 400 meter från min gård och påminner mig om att det finns några få stackare i kommunen (borgare) som tänker på miljön!

Suresh

• -
« Svar #724 skrivet: 22 okt-11 kl 01:02 »
Skönt att se att det inte bara är här som Miljöpartiet skiter i miljön utan bara tänker på pengarna. ;D (eller är det inte kvar i Miljöpartiet?)

Kommunen där Miljöpartiet tycker att det räcker med 1 enda 15 år gammalt vindkraftverk och röstar nej till flera vindkraftverk!!!!!
Det verket som finns i kommunen står 400 meter från min gård och påminner mig om att det finns några få stackare i kommunen (borgare) som tänker på miljön!

Jag är inte aktiv i miljöpartiet, utan Kommunens Väl.

Suresh

• -
« Svar #725 skrivet: 22 okt-11 kl 01:04 »
Om små värden på räntan i sig orsakar inflation låter jag vara osagt, men för stora värden på räntan är det tydligt att den kortsiktigt motverkar inflation genom att sätta företag i konkurs och göra privatpersoner insolventa. När de slås ut ur ekonomin minskar deras köpkraft och inflationen stävjas. Det är ju på detta sätt riksbanken efterlever sitt inflationsmål på 2 %, genom att använda styrräntan för hålla köpkraften låg. Konsekvensen av detta är ju att en viss nivå av arbetslöshet krävs för att upprätthålla värdet på pappersvalutan.

Jag skulle snarare hävda att orsaken till inflationen är just den är att staten och kapitalet vill ha det så. Inflationen håller igång ekorrhjulet och genererar tillväxt både för kapitalisterna och för staten i form av skatteintäkter. Genom att det statligt sanktionerade ockret tillåts, där bankerna lånar ut mer krediter än de kan backa upp genom kapital, orsakar bankerna inflation, som sedan balanseras enligt beskrivningen i ovanstående stycke.

Inte bara det. Den motverkar dessutom kortsiktigt värdestegringar på fastigheter och andra investeringsobjekt med oelastiskt utbud. Så ja, räntan trycker ner inflationen tillfälligt innan den sen brakar uppåt desto mera.

Räntan och FRB-systemet med ökning av valutamängden genom privatskuldsättning driver på tillväxten och när de inte hänger med i samma takt som ökningen av valutamängden får vi inflation och konkurser.
« Senast ändrad: 22 okt-11 kl 01:07 av Nigantha Nataputta »

Suresh

• -
« Svar #726 skrivet: 07 nov-11 kl 15:22 »
USA inför demurrage (negativ ränta) på statsskuldväxlar,   :D

http://www.e24.se/makro/minusranta-i-usa_3169038.e24#xtor=AD-500-[e24.se]-[3169038]-[Box]-[aftonbladet]-[]-[]

Bo

« Svar #727 skrivet: 29 nov-11 kl 19:50 »
Har ni inte snackat färdigt om räntefria lån snart så vi kan börja avhandla fri sex med läckra partner, arbetsfri försörjning till alla, perfekt hälsa och evigt liv?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #728 skrivet: 30 nov-11 kl 12:09 »
Har frågan om Sharialag med räntefri belåning varit uppe på denna tråd?  Jag tar det grovt eftersom jag inte vet ett skvatt.   http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiskt_bankv%C3%A4sende

I media möts vi ofta med "Sharia lag"  stora hotet speciellt nu när vissa länder anordnar val.  Vi diskuterar räntefri ekonomi utan att nämna Sharia? som tydligen finns i denna lag.  Men hur ser tillämpningen av bankväsendet med lån och ränta ut i olika länder som tillämpar denna lag i någon form? 

Jag har blivit synnerligen medveten om att jag och antagligen vi inte vet mycket/ett dyft om hur Sharia ekonomi ser ut i praktiken.  Mina snömoseantenner indikerar att vi i västvärlden har hängt upp oss på  andra delar av Sharia som kvinnosyn och behandlingar av kriminella medan andra tillämpningar ev skulle kunna ge infallsvinklar till nuvarande ekonomikris. 

???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Bo

« Svar #729 skrivet: 30 nov-11 kl 21:09 »
Nej, där finns inget att lära sig. - Brutalitet och galenskap. - Det är vi som vet bäst.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #730 skrivet: 17 dec-11 kl 15:48 »
Nu blommar det!

City Of Londons egen tankesmedja www.zyen.com har givit ut en rapport om räntefria affärsmässiga bytesringar... och den är MYCKET positiv! Utredarna rekommenderar i grund brittiska regeringen att stödja dessa alternativa valutanätverk för att underlätta en större nationell etablering. I rapporten redovisas bland annat resultatet från makroekonomiska kalkyler som visar fördelarna med räntefria komplementära valutor om de används i stor skala. =)

http://217.154.230.218/NR/rdonlyres/8887BA2D-4A2B-4936-A522-28F85953CF0B/0/BC_RS_CapacityTradeandCredit_FullReport_Web.pdf
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #731 skrivet: 21 jan-12 kl 00:01 »
För den som fortfarande är intresserad av att veta mer om maffia, drogkarteller, bankvästendet och andra former av kriminalitet kommer här ytterligare en fin och instruktiv Youtube-video:

THE CRIME OF THE CANADIAN BANKING SYSTEM: Bill Abram (part 1

Georgisten

• Östergötland
« Svar #732 skrivet: 21 nov-12 kl 14:35 »
Ni såg väl denna veckas vetenskapens värld va?

Annars finns deras extremt utmärkta reportage att se här - http://www.svtplay.se/video/591940/19-11-del-2-av-3

Inledningen är banne mig episk!  ;D o:)
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 14:37 av Georgisten »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Glorbar

• Uppland
« Svar #733 skrivet: 03 dec-12 kl 23:27 »
Ni såg väl denna veckas vetenskapens värld va?

Annars finns deras extremt utmärkta reportage att se här - http://www.svtplay.se/video/591940/19-11-del-2-av-3

Inledningen är banne mig episk!  ;D o:)

Som första inlägg tar jag en replik på det du sa.

Lysande dokumentär, lyfte fram problematiken i de finansiella systemen på ett högst roade sätt, informativt och polariserande.
Det är trevligt när kritiken mot rådande system kan komma från höger snarare än vänster eller Birger Schlaug.

Vad det gäller räntor dock så är jag inte emot dem, jag är emot lån för husköp och andra nödvändigheter. Baka in bottennivån i levnadsstandarden, gör det till en kommunalplikt att förse invånarna med det, höj skatten. En bostadsmarknad kan aldrig vara en marknad eftersom en inte kan träda ur den, liksom matmarknaden och elmarknaden är de fullt öppna för fulspel och djävulskap.

Men räntor är inte problematiska i sig om de rör lån till saker en faktiskt kan välja: tex. arbetsutrustning eller fortskaffningsmedel. När pengar rör sig på en öppen marknad är de blott som vi lärt oss i skolan komprimerade kor eller lerkrukor således om jag väljer att köpa en motorsåg på rimlig avbetalning med ränta så kan vi gott säga att det är påslaget för att inte betala kontant. Eftersom förutsättningen är att det är en vara jag kan avstå från så kan jag neka.

Men nu lever vi ett samhälle där räntan gått från att vara tillgång till att bli en broms, den låga räntan tillsammans med höginflation har gjort generation "sabba för sina barn" till miljonärer men eftersom inflationen förskjutits till bostadsmarknaden helt och hållet på grund av bostadsbristen (allt blir billigare förutom bostäder och soppa) och inflationen begränsades med 2% målet så är vi rätt körda (innan bostadsbyggandet kommer igång). Det här samfaller med att löneökningen i grupper som inte har centrala avtal skenar iväg samtidigt som de centrala avtalen måste vara mer återhållsamma för att stävja utvecklingen (kul för AD, mindre kul för Sjuksköterskan.) Således ökar bostadspriserna eftersom maxtaket kan öka samtidigt som den relativa lägsta nivån i köpkraft minskar. Räntan är ett problem.

Med det sagt så kan inte ränta eller inflation, definitivt inte det senare avhjälpas genom att avskaffa Fiat-pengar. Pester är ett gott exempel på det där befolkningsminskningen ledde till ekonomiska förändringar. En kan anta att det skulle vara mer stabilt med en ekonomi baserad på begränsade resurser, men de begränsade resurserna är till nytta för annan verksamhet, således skulle elektronik inköp driva upp inflationen lika mycket som spekulation.

För att kunna avreglera ett räntebaserat system krävs i min mening som tidigare nämnt ett tvingande mandat som ser till att grundläggande levnadsstandard blir ett samhällsansvar (inom rimliga gränser och gemensam mall). Ett sorts begränsande system som tvingar marknadskrafter att vara marknadsmässiga men där marknaden inte kan förkovra sig i naturligt tvång.

Räntor är inte dumt, det är dock dumt att betala ränta om inte inflationen käkar upp lånet.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #734 skrivet: 04 dec-12 kl 15:13 »
Problemet är snarast det monolitiska systemet. Att vi MÅSTE betala räntor eftersom alla pengar skapas som räntebelagda krediter i det privata banksystemet. Och för de som fortfarande tror att det är en vild konspirationsteori utan verklighetsförankring rekommenderas vetenskapens värld-avsnittet ovan.

Vargerik

• Gäst
« Svar #735 skrivet: 04 dec-12 kl 15:46 »

En sann miljövän har insett att vindkraft inte riktigt får den verkan man trodde om det används storskaligt. De har liksom den ovanan att inte snurra då de verkligen behövs.

Skogsola

• Gäst
« Svar #736 skrivet: 04 dec-12 kl 17:11 »
 I en räntefri ekonomi skulle man kunna köpa hela världen. Problemet är att priset skulle bli oändligt eftersom alla andra skulle vilja göra samma sak.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #737 skrivet: 28 maj-14 kl 20:49 »
Ville bara tipsa om www.enhet.se som förespråkar räntefri ekonomi. Går att rösta på i valet. =)

Fast deras förslag är inte helt räntefritt (visioner och praktik verkar skilja sig lite) då de kör på "The Chicago Plan" som penningreformslösning.

https://www.youtube.com/watch?v=YnAtHbDptj8

Bo

« Svar #738 skrivet: 23 jun-14 kl 12:44 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fede Fisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser