Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har jag glömt någon del?  (läst 9209 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:har jag glömt någon del?
« Svar #20 skrivet: 27 okt-07 kl 00:55 »
Så var jag också in och kollade...
Kanske inte det bästa huset om man vill komma billigt undan.
Kanske som sommarhus och dubbelt boende första tiden, tills avlopp och annat värmesystem är fixat?
Du kan ju alltid leta efter fler husalternativ  ;)

Amorteringen i kalkylen var dessutom bara på 115 kr/månad - och det får jag känslan av att du inte går med på  ;)
Landsflykting i storstan...

maten

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 okt-07 kl 19:30 »
Nu har jag varit inne och kollat på kåken.
Nordea har räknat med att du skall ha kåken oförsäkrad, att du skall använda fotogenlykta i huset. Att du aldrig använder elen och då givetvis inte heller använder kylskåp eller element.
Du har också eldningsförbud i eldstäderna. Vilket kommer att kosta en del pengar att göra iordning. (Renovera skorstenen eller stoppa ner innerrör)
Du har endast sommarvatten i stugan. Avloppet är alltså inte godkänt för en tvättmaskin eller för ett badrum. Du måste också komma ihåg att tömma ledningarna innan vintern annars så fryser dom sönder. Att instalera ett godkänt avlopp är inte gratis. Räkna med 100 000:-
detta är ett sexempel,herre gud människor jag frågade om vilka delar som ingår när man köper hus..och inte en enda har svarat pantbrev

maten

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 okt-07 kl 19:32 »
Att få det betalt klarar du alldeles säkert men tänk på att den amortering som är inräknad i månadskostnaden antagligen är rätt låg, dvs öka på den delen.

Vatten, sopor och värme ingår vanligen i hyran i en lägenhet. De utgifterna måste du räkna med extra till ett hus. Kan bli tråkigt att inte kunna tvätta, laga mat och ha för kallt i huset annars  ;)

Troligen blir det ändå billigare än hyran på det hela taget... Lägg till möjligheten att få mat genom kostnaden av ett par fröpåsar  ;D
jag är HELT medveten om att detta är en beräkning från nordea där de inte tagit med alla delar,just detta exemplet va ju bara på LÅNET= 908krkr per månad, sen fattar jag väl såklart att man måste elda,renovera osv...

maten

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 okt-07 kl 19:33 »
Så var jag också in och kollade...
Kanske inte det bästa huset om man vill komma billigt undan.
Kanske som sommarhus och dubbelt boende första tiden, tills avlopp och annat värmesystem är fixat?
Du kan ju alltid leta efter fler husalternativ  ;)

Amorteringen i kalkylen var dessutom bara på 115 kr/månad - och det får jag känslan av att du inte går med på  ;)
man får faktiskt öka den om man vill ;D
dessutom kan man ju alltid välja att lägga 100.000kr i kontantinsats istället för 27.500kr ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 27 okt-07 kl 19:56 »
detta är ett sexempel,herre gud människor jag frågade om vilka delar som ingår när man köper hus..och inte en enda har svarat pantbrev

Sedan när ingår lagfartskostnader och pantbrev i boendekostnaden?

maten

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 okt-07 kl 20:03 »
Sedan när ingår lagfartskostnader och pantbrev i boendekostnaden?
men jag menar inte enbart boendekostnaden utan jag menar ALLA kostnader över lag när man köper sig ett hus...vad är det man måste ta med i beräkningarna?

lån (självklart)
pantbrev
lagfart

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #26 skrivet: 27 okt-07 kl 20:31 »
Låneuppläggningskostnad (bankerna tar betalt för allt möjligt).

En sak som bör vara med om man är seriös spekulant på ett hus är kostnad för besiktningsman, som kollar huset. Köparen betalar.

Edgar

maten

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 27 okt-07 kl 20:41 »
Låneuppläggningskostnad (bankerna tar betalt för allt möjligt).

En sak som bör vara med om man är seriös spekulant på ett hus är kostnad för besiktningsman, som kollar huset. Köparen betalar.

Edgar
ett bra och seriöst inlägg edgar,tackar!

Norrsken

• -
« Svar #28 skrivet: 27 okt-07 kl 21:13 »
För det första så kan du räkna upp räntekostnaden några hundralappar.
Sen har dom 0 o driftkostnad. Det kan man inte ha. Då dom brukar kräva att man har fastigheten försäkrad då den sitter i pant för lånet.
Skall man sedan bo i den så tillkommer ju en del till på driftkostnaderna.

Nu blir det intressant!! Detta med driftskostnader, finns det nåt bra sätt att uppskatta det på de objekt där det inte står med i beräkningarna? Jag har sett åtskilliga hus där driftskostnaderna på ena banken är beräknade till 0 kr, och på andra 3000 kr. Dessa siffror tycks vara standardsiffror i de fall som driften inte beräknats på säljarens driftskostnad..

Sen funderar jag också lite på allt som ingår i begreppet "driftskostnad".. Allt för att kunna uppskatta och jämföra med lägenhetsboendet.. Om jag förstått det hela rätt så tar de även med el i begreppet.. Jag är nybörjare på omrädet, så jag uppskattar all information! Tack maten för att du startade tråden!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 27 okt-07 kl 21:29 »
Nu blir det intressant!! Detta med driftskostnader, finns det nåt bra sätt att uppskatta det på de objekt där det inte står med i beräkningarna? Jag har sett åtskilliga hus där driftskostnaderna på ena banken är beräknade till 0 kr, och på andra 3000 kr. Dessa siffror tycks vara standardsiffror i de fall som driften inte beräknats på säljarens driftskostnad..

Sen funderar jag också lite på allt som ingår i begreppet "driftskostnad".. Allt för att kunna uppskatta och jämföra med lägenhetsboendet.. Om jag förstått det hela rätt så tar de även med el i begreppet.. Jag är nybörjare på omrädet, så jag uppskattar all information! Tack maten för att du startade tråden!

Driftskostnaderna varierar med olika hus och kommuner. Du ska tex ta med uppvärmningssätt (viss skillnad på ved eller elvärme), vatten (kommunalt kostar en slant), sophämtningstaxa i respektive kommun, eventuell vägavgift, försäkring och... nä, nu kom jag inte på något mer  ;)

Edit: Du kan lägga till el och tex p-plats på en lägenhetshyra för att få en månadskostnad att jämföra med.
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 21:31 av Potatisblomma »

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 27 okt-07 kl 21:49 »
Driftskostnaderna varierar med olika hus och kommuner. Du ska tex ta med uppvärmningssätt (viss skillnad på ved eller elvärme), vatten (kommunalt kostar en slant), sophämtningstaxa i respektive kommun, eventuell vägavgift, försäkring och... nä, nu kom jag inte på något mer  ;)

Edit: Du kan lägga till el och tex p-plats på en lägenhetshyra för att få en månadskostnad att jämföra med.

Tack! Dessa saker du räknat upp, är de medräknade i de fall där det finns en kalkyl som verkar någorlunda realistisk? Uppvärmningen inser jag är medräknad i driften, men saker som vatten och sophämtning?

Jag tycker att det är nog svårt i de fall de har kalkyler som kalkylerna verkar vara nåt mer än standardsiffror.. Men när de bara har 0 kr eller 3000 kr i drift så känns det ju nästan omöjligt!

På lägenhetskostnad så jämför man ju oftast hyran. Själv räknar jag alltid med p-plats då den är nödvändig för mig.. Men det behöver jag ju inte räkna på. Lägenhet har jag bott i så pass att jag har ett hum om ungefärliga kostnader för olika stora lägenheter..

Min tanke vid ett framtida husköp är dels ökad livskvalité, men också lägre boendekostnad. Jag har fått intrycket att man kan bo lite billigare än i lägenhet om man bara hittar rätt hus!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 27 okt-07 kl 22:00 »
Jag har fått intrycket att man kan bo lite billigare än i lägenhet om man bara hittar rätt hus!

Absolut!!! Fast det kan vara lite knepigt att hitta just rätt hus  ;)

Driftskostnaderna i kalkylerna är ganska ungefärliga. Oftast frågar mäklarna bara säljarna, så kan de svara typ vad de vill  :-\

Det blir en viss skillnad också per familj eftersom några gillar att elda i kaminen medans de andra skiter i det - i samma hus. Några kanske älskar varma badkarsbad och andra tar 5 minuters dusch.
Vanligaste är nog runt 3000 för en normal villa.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 28 okt-07 kl 22:26 »
Absolut!!! Fast det kan vara lite knepigt att hitta just rätt hus  ;)

Driftskostnaderna i kalkylerna är ganska ungefärliga. Oftast frågar mäklarna bara säljarna, så kan de svara typ vad de vill  :-\

Det blir en viss skillnad också per familj eftersom några gillar att elda i kaminen medans de andra skiter i det - i samma hus. Några kanske älskar varma badkarsbad och andra tar 5 minuters dusch.
Vanligaste är nog runt 3000 för en normal villa.
Exakt.
Om föregående ägare bara har bott i stugan några veckor på semmestern så blir siffrorna väldigt knepiga mot om du skall bo där året runt.
Driftkostnaderna i annonsen är rätt ointressanta.
Man måste försöka förstå att det är ens egna driftkostnader som är intressanta. Inte föregående ägare till husets. Det värsta är också att om han ljuger och drar ner kostnaderna med massor av pengar så att huset blir mera attraktivt så kan han inte heller straffas för det.
Så skit i all kolla på driftkostnader och försök klura ut vad det kommer att kosta för er istället.

Nu till Rostens lilla skola i driftkostnader. ;D
Den är absolut inte komplett men kan vara en fingervisning hur jag tänker när jag köper ett hus.

En stor del av driftkostnaden är uppvärmning.
Då är frågan. Hur stort är huset? Står det mitt ute på ett blåsigt gärde eller i skogen? Vad är det för uppvärmning? Hur är isoleringen? Kan jag isolera mera? Kan jag byta ut uppvärmningssystem? Kan jag sänka rumstemperaturen i vissa rum på vintern? (rum som du inte använder så ofta.) Vad kostar det att bygga om och hur mycket sänker jag då kostnaden med.

Den andra stora delen är oftast räntor. (ibland väldig stor ;D)
Kolla med olika banker.
Be dom räkna fram pris åt dig.
Vid större lån så går det oftast att pruta på räntan.
Här finns en del att hämta. Var inte rädd att byta bank ofta. Deras enda uppgift är att suga ut dina surt förvärvade pengar. ;)

Resten av driftkostnaderna är små pengar som är svårt att göra så mycket på.

Sopor: Vissa kommuner har lägra taxa för folk som varmkomposterar.

Hushållsel: Frysbox är bättre än frysskåp. Nya vitvaror brukar dra mindre en än gamla.
Tvättmaskin och diskmaskin skall vara fulla vid körning. Häng tvätten utomhus istället för att använda torktumlare mm. Finns massa andra små spartips men dom ger inga jättevinster tillsammans.

Försäkring: Ring runt och kolla priserna. Berätta vilket fack, förening eller vilken arbetsgivare som du har. Ibland så finns det rabatter att hitta.

Vatten och avlopp: Här kommer man inte heller så långt. Men har man eget vatten och avlopp så är det betydligt billigare än om man har kommunalt.

Telefon: Ringa runt och kolla efter billigaste leverantören. Ger sällan några större pengar då det är den fasta avgiften som brukar vara störst.

Men det finns stora fördelar att bo i hus om man är lite händig.
Man kan odla en stor del av sin mat och på så sätt sänka sin månadskostnad.
Man kan skaffa diverse djur och sänka matkostnaderna yttligare.
Sköter man själv om sitt hus så slipper man kostnader för hantverkare (dom är svindyra) som ligger med i hyran.
Kan man gå över till ved så kapar man uppvärmingskostnaderna med 50-85%
Då man har fullt upp med saker hela tiden så har man inte tid att göra av med pengar på fika och onödigt handlande.
Betalar man sedan av en del så brukar man få en billigare månadskostnad efter ett antal år.
Hyrorna i en hyreskåk går alltid uppåt. ;)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #33 skrivet: 29 okt-07 kl 09:08 »
Bra att kolla upp är också om de förra ägarna vet var deras pantbrev finns. Annars måste ett nytt upprättas och det gamla dödas. Då får man mycket dyrare topplån, och det är inget kul.

Detta hände oss nämligen. Vi slapp ju dock att betala för att det gamla pantbrevet skulle dödas. (vilket uttryck, egentligen  ::) ) Alltid nåt.

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 29 okt-07 kl 15:28 »
topplån
Topplån, så fort någon säger det ordet så står allt hår på kroppen rätt ut. ;)
Vi var med i början på 90-talet då räntan på topplånet helt plötsligt blev 24%

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #35 skrivet: 29 okt-07 kl 16:19 »
Rosten: Ja, jag förstår dig. Vi hoppas kunna bli av med vårt inom en rimlig tid.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 29 okt-07 kl 17:05 »
Rosten: Ja, jag förstår dig. Vi hoppas kunna bli av med vårt inom en rimlig tid.
Problemet är att topplånet inte går att låsa. Så man kan inte planera sin ekonomi på ett bra sätt utan kan få sura överraskningar.

Norrsken

• -
« Svar #37 skrivet: 29 okt-07 kl 23:53 »
Exakt.
Om föregående ägare bara har bott i stugan några veckor på semmestern så blir siffrorna väldigt knepiga mot om du skall bo där året runt.
Driftkostnaderna i annonsen är rätt ointressanta.
Man måste försöka förstå att det är ens egna driftkostnader som är intressanta. Inte föregående ägare till husets. Det värsta är också att om han ljuger och drar ner kostnaderna med massor av pengar så att huset blir mera attraktivt så kan han inte heller straffas för det.
Så skit i all kolla på driftkostnader och försök klura ut vad det kommer att kosta för er istället.

Nu till Rostens lilla skola i driftkostnader. ;D
Den är absolut inte komplett men kan vara en fingervisning hur jag tänker när jag köper ett hus.

En stor del av driftkostnaden är uppvärmning.
Då är frågan. Hur stort är huset? Står det mitt ute på ett blåsigt gärde eller i skogen? Vad är det för uppvärmning? Hur är isoleringen? Kan jag isolera mera? Kan jag byta ut uppvärmningssystem? Kan jag sänka rumstemperaturen i vissa rum på vintern? (rum som du inte använder så ofta.) Vad kostar det att bygga om och hur mycket sänker jag då kostnaden med.

Den andra stora delen är oftast räntor. (ibland väldig stor ;D)
Kolla med olika banker.
Be dom räkna fram pris åt dig.
Vid större lån så går det oftast att pruta på räntan.
Här finns en del att hämta. Var inte rädd att byta bank ofta. Deras enda uppgift är att suga ut dina surt förvärvade pengar. ;)

Resten av driftkostnaderna är små pengar som är svårt att göra så mycket på.

Sopor: Vissa kommuner har lägra taxa för folk som varmkomposterar.

Hushållsel: Frysbox är bättre än frysskåp. Nya vitvaror brukar dra mindre en än gamla.
Tvättmaskin och diskmaskin skall vara fulla vid körning. Häng tvätten utomhus istället för att använda torktumlare mm. Finns massa andra små spartips men dom ger inga jättevinster tillsammans.

Försäkring: Ring runt och kolla priserna. Berätta vilket fack, förening eller vilken arbetsgivare som du har. Ibland så finns det rabatter att hitta.

Vatten och avlopp: Här kommer man inte heller så långt. Men har man eget vatten och avlopp så är det betydligt billigare än om man har kommunalt.

Telefon: Ringa runt och kolla efter billigaste leverantören. Ger sällan några större pengar då det är den fasta avgiften som brukar vara störst.

Men det finns stora fördelar att bo i hus om man är lite händig.
Man kan odla en stor del av sin mat och på så sätt sänka sin månadskostnad.
Man kan skaffa diverse djur och sänka matkostnaderna yttligare.
Sköter man själv om sitt hus så slipper man kostnader för hantverkare (dom är svindyra) som ligger med i hyran.
Kan man gå över till ved så kapar man uppvärmingskostnaderna med 50-85%
Då man har fullt upp med saker hela tiden så har man inte tid att göra av med pengar på fika och onödigt handlande.
Betalar man sedan av en del så brukar man få en billigare månadskostnad efter ett antal år.
Hyrorna i en hyreskåk går alltid uppåt. ;)

Tack för bra info! :-* :-* :-* Att värmen är den stora boven är väl i och för sig ingen nyhet, problemet är ju att räkna ut hur stor, och vad det kan tänkas kosta att göra nåt åt det..
Huset jag spanar som mest på just nu har nån österrikisk vedspis med elkassett, är på 72 m2 och ligger i skogsbrynet på en höjd, med utsikt över åkrar och ängar.. Hur det är isolerat har jag ingen aning om, lika så hur de tidigare ägarna levt där.. Den boendekostnad som anges är ganska låg för ett permanentboende räknat, men som sommarställe verkar det dyrt.. Tror inte det varit sommarställe.. Inköpssumman är så pass låg att lånekostnaderna blir överkomliga..

Nu finns det ju även en del objekt där säljaren antagligen inte angett nån driftskostnad alls! (gissar jag eftersom bankerna kör med standardsiffrorna 0 eller 3000) Jag undrar om någon har nåt tips om vad man bör kolla efter där? Nåt speciellt uppvärmninssystem som är extra fördelaktigt att bygga vidare på? Får väl tillägga att jag tilltalas av vedspisar och annat som inte kräver elektricitet för att värma kåken(och fixa käk).. Drömmen vore nån form av massugn, helst med inbyggd vedspis och bakugn, men de finns väl knappt i befintliga hus längre ::)
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 23:54 av drömmare »

Vitis

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 30 okt-07 kl 00:22 »
Tack för bra info! :-* :-* :-* Att värmen är den stora boven är väl i och för sig ingen nyhet, problemet är ju att räkna ut hur stor, och vad det kan tänkas kosta att göra nåt åt det..
Huset jag spanar som mest på just nu har nån österrikisk vedspis med elkassett, är på 72 m2 och ligger i skogsbrynet på en höjd, med utsikt över åkrar och ängar.. Hur det är isolerat har jag ingen aning om, lika så hur de tidigare ägarna levt där.. Den boendekostnad som anges är ganska låg för ett permanentboende räknat, men som sommarställe verkar det dyrt.. Tror inte det varit sommarställe.. Inköpssumman är så pass låg att lånekostnaderna blir överkomliga..

Nu finns det ju även en del objekt där säljaren antagligen inte angett nån driftskostnad alls! (gissar jag eftersom bankerna kör med standardsiffrorna 0 eller 3000) Jag undrar om någon har nåt tips om vad man bör kolla efter där? Nåt speciellt uppvärmninssystem som är extra fördelaktigt att bygga vidare på? Får väl tillägga att jag tilltalas av vedspisar och annat som inte kräver elektricitet för att värma kåken(och fixa käk).. Drömmen vore nån form av massugn, helst med inbyggd vedspis och bakugn, men de finns väl knappt i befintliga hus längre ::)

Om man får lägga till några bittra ord på vägen ...

Bara för att det finns massa eldstäder så är det inte säkert att man kan/får elda i dem på ett säkert sätt. Att renovera skorstenar kan bli väldigt dyrt !!  :(

Bara för att man har eget vatten och avlopp betyder det inte att man har gratis vatten och avlopp ... det kan bli väääääldigt dyrt innan det är ok att använda.  :( :(

F.ö. att beräkna driftskostnader är svårt, varje objekt är unikt och det beror såklart också på hur man lever.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 30 okt-07 kl 00:33 »
Jag tycker Rosten samanfattade bra.
Dom kostnader som du inte kan påverka i så stor utsräckning, dvs lånekostnaderna, vet du ju å andra sidan precis vad dom blir per månad, vill du veta så exakt som möjligt så binder du så många räntor som går.
De andra driftskostnaderna är ju mer möjliga att påverka själv, efter egna behov och möjligheter, huvuddelen är ju uppvärmning, och en normal villa ligger ju runt ca 30 000 per år, men där har du ju möjlighet att påverka, skaffa ved, installera kamin..är det möjligt? Alternativ uppvärmning..bergvärme,jordvärme, ja här finns ju många alternativ beroende på intresse och nödvändighet..har du 4000 per månad över efter att lånen är betalda som du vill lägga på uppvärmning och hushållsel, så är det ju inte mycket att bråka om, men vill du få ner den summan så är det ju upp till dig själv, tror det är därför driftskostnader anges så ungefärligt eller schablonmässigt, det är ju mycket upp till en själv.
Övriga kostnader som drabbar en är ju inte av nån större dignitet. Däremot bör ju en slant sättas undan varja månad för oförutsedda reparationer.

Och en annan sak..Skattereduktion, som nämndes i första inlägget, kan ju knappast räknas som en kostnad, snarare intäkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser