vad åt ni till frukost? frukosttips önskas!

Startat av maten, 22 Okt-07 kl 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

maten

ja, vad åt ni till frukost?

jag äter nu fil med banan kl 15.00 (min frukost)

Doris och Börje

Jag åt imorse jorddgubbsyoghurt med egenblandad musli och drack en mugg te med honung i.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

4711

husmans med smör (ekobregott) och kokt kaffe med mjölk.
elin

Elin P

Havregrynsgröt med lite kruskakli och linfrö i. Lingonsylt och mjölk till. Mums!

Gröfre Slissing

Hej! 2 dl fiberhavregryn och en halv köttbuljongtärning kokar jag i lämplig mängd vatten varje morgon! (Oftast vaknas det omkr. kl 05.00. ) Mjölk ihälles ; sedan slafsar jag ociviliserat!  Hälsningar!

kobbe

Inget originellt alls, två mackor med ost, smör och nån grönsak och en mugg svart kaffe. Samma sak varje dag... ändå alltid lika efterlängtat och gott :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kolaren

Havregrynsgröt, ibland varierar jag med gröt på rågflingor, lingon & mjölk, ett par kokta ägg sex skivor grovbröd, cheddar på det, apelsinjuice, kaffe... Får ju gå upp ganska tidigt men är bästa stunden på hela dan! Avnjutes framför vedspisen, ganska nära sisen oxå så här års...

Nettus

Här är det också havregrynsgröt, med kröser och sojamjölk (är en skum variant av vegan ;)), en skiva falu rågrut med margarin och ett äpple. Och så två muggar svart kaffe.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

Här äter vi havre o råggrynsgröt med smör o mjölk  :D Inte så mycket til inspiration..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vitis

Idag blev det majonäs/ostmackor med lite inlagd gurka på, fetaostmackor med tomat+örtsalt, kaffe och vatten. Rejält rågbröd ska de va' och en vällagrad prästost. Och starkt kaffe. Annars kan man lika gärna stanna i sängen.

När vi har lite mer tid (för det mesta) blir det varm mat till frukost, en omelett med mycket grönsaker eller bröd i, lite ädelost i också såklart, äts med stark chilisås på, stekta grönsaker med mycket chili och vita bönor, olika goda ostar, smör, majonäs, grovt rågbröd, juice och massa kaffe. Såklart en rejäl laddning råkostsallad, vitkål, morötter, salladslök m.m. med en kryddig senapsvinägrett.

Sen är man redo att gå och lägga sig igen ... måste ju vila på maten ;D  

Spraka

Åh herregud, vad alla äter furstliga frukostar!  ;)

Morgonen är inte min tid på dygnet och jag brukar definitivt inte vara hungrig redan då.

En stor kopp te och en honungsmacka är det som gäller!  8)
Why be normal when you can be yourself?

annan

kletgröt med rårörda lingon å mjölk, funkar till barnen maken o mig. på helgerna smaskar man till det med en stor kopp kaffe au lait samt mackor (barnen fortsätter med gröten)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Alphaville

Till vardags: Te, två smörgåsar, apelsinjuice och lite yoghurt. På helgerna kan det bli som ovanstående + havregrynsgröt eller yogurt med mysli. Ibland kokt ägg. Då står man sig länge..

Potatisblomma

Snabbfrukost på skoldagsmorgnar blir oftast fil med sylt och musli. Är det vargavinter ute lagar vi till havregrynsgröt.

Helger och lediga dagar läggs det mer energi på frukostlagandet!  ;D
En stor kopp te eller två, plus tex fattiga riddare eller scones med mumsig marmelad.
Vanliga smörgåsar med ost, salami eller tex messmör går också ner och om någon orkar koka, kan det bli risgrynsgröt eller mannagrynsgröt.

Landsflykting i storstan...

maten

Citat från: kolaren skrivet 22 Okt-07 kl 19:53
Havregrynsgröt, ibland varierar jag med gröt på rågflingor, lingon & mjölk, ett par kokta ägg sex skivor grovbröd, cheddar på det, apelsinjuice, kaffe... Får ju gå upp ganska tidigt men är bästa stunden på hela dan! Avnjutes framför vedspisen, ganska nära sisen oxå så här års...
åh,låter underbart!!

maten

Citat från: Alphaville skrivet 23 Okt-07 kl 21:04
Till vardags: Te, två smörgåsar, apelsinjuice och lite yoghurt. På helgerna kan det bli som ovanstående + havregrynsgröt eller yogurt med mysli. Ibland kokt ägg. Då står man sig länge..
jag ska koka havregrynsgröt och ägg nu, gud va sugen jag blev på det.
till det blir det skogaholmslimpa med ost och skinka och björnbärsdryck

maten

Citat från: Potatisblomma skrivet 23 Okt-07 kl 21:07
Snabbfrukost på skoldagsmorgnar blir oftast fil med sylt och musli. Är det vargavinter ute lagar vi till havregrynsgröt.

Helger och lediga dagar läggs det mer energi på frukostlagandet!  ;D
En stor kopp te eller två, plus tex fattiga riddare eller scones med mumsig marmelad.
Vanliga smörgåsar med ost, salami eller tex messmör går också ner och om någon orkar koka, kan det bli risgrynsgröt eller mannagrynsgröt.

åh, har du recept på fattiga riddare??

Sommartorparn

Citat från: maten skrivet 24 Okt-07 kl 17:03
åh, har du recept på fattiga riddare??

Pannkakssmet och vitt bröd. Jag rekommenderar "Vår kokbok". Där står alla gamla klassiker, nyare recept och t o m hur man kokar gröt och brygger kaffe.

Alphaville

Citat från: maten skrivet 24 Okt-07 kl 17:02
jag ska koka havregrynsgröt och ägg nu, gud va sugen jag blev på det.
till det blir det skogaholmslimpa med ost och skinka och björnbärsdryck

Jag brukar ha lite hallonsylt på gröten. Gott-gott! Någon gång har jag Milko Fjällyoghurt med hjortronsmak och mysli.
Ska  prova björnbärsdryck någon gång..

Vitis

Gamla upplagor av "Vår Kokbok" är en skattkista, även gamla versioner av "Bonniers Stoa Kokbok". Bonniers "Matlexikon" från 50-talet är guld värd, jag räddade mitt ex. ur en återvinningskontainer i somras, halvfransk band i "mint condition".  ;D

När vi gör "fattiga riddare" så tycker jag att det blir lite degigt med pannkassmet så jag brukar använda rent uppvispat ägg istället, blir lite frasigare. Å så ska dom stekas i riktigt smör såklart. Salt och nymalen peppar i äggsmeten.

Dert godaste är om man lägger på tunna skivor av ädelost när man vänt dem, osten smälter lite medan andra sidan steker ... sen äter man dem med lite sirap eller flytande honung på.

*dreglar*

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

700 Gäster, 4 användare
Miramis, javill, haakonkarlsson, Svarthönan