Om Sebright höns

Startat av Anna, 03 Sep-07 kl 15:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Anna

Jag har haft sebright ett par år och det är en ras som lätt drabbas av marek. Oftast när kycklingarna är runt 7-10 veckor har jag för mej. Många uppfödare vaccinerar därför mot sjukdomen, men det har jag inte gjort. i år har jag inte haft nå'n tupp till mina damer men några blandningar Sebright/Chabo har det blivit men det har aldrig varit nå't problem med Marek. Vet inte om de blir mindre känsliga om de "blandas ut" med andra raser. Vill dock få rena sebright så jag ska skaffa tupp åt dem. Det är ju en så otroligt trevlig ras så fast den är lite svår så kan jag inte göra mej av med den.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

orloff

Ja, det är väldigt vanligt att Sebrighten är vaccinerade. På det viset är det svårt att få tag i livskraftiga djur. Att det blir bättre när de blandas ut är därför inte så konstigt.

amarantus

Någon här som har Sebright höns? Tycker de är så vackra...

Undrar så, hur de är att hålla så skriv gärna några rader om dem ni som vet lite om dem... :) färgvarianter,vikt m.m.

**Sofielund**

Funderar på o skaffamig ett sebright par
eller ägg

någon som vill tala om hur dom är i sättet

kanske någon bild på era
dom är sååååååååå vackra
;D
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

CatrinPlommon

OjOjOj Rosten, vilken fjäderdräkt! verkligen vackra djur!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

amarantus

Jag skiter i genbanken för gott när jag köper den här rasen.... :o... ;D

amarantus

Citat från: anette i bugared skrivet 28 Okt-07 kl 22:00
Det var bland det vackraste jag sett :o

Visst är de otroligt snygga! Svarthöns släng er i väggen... ;D

Nypålandet

Granna. Ger sådana ägg att äta? Alltså storleksmässigt...

Rosten

Citat från: Nypålandet skrivet 28 Okt-07 kl 22:40
Granna. Ger sådana ägg att äta? Alltså storleksmässigt...
Vi har haft dom i 2 månader och vi har fått 1 ägg. ;D
Vi köpte dom som ett värpande par.
Alla Sebrightägare som jag pratat med har klagat över fruktbarheten.
En kvinna berättade att hon sparat ihop 96 ägg som hon la i kläckaren. Inte ett enda var befruktat.
Flera har sagt att dom inte fick befruktade ägg så att sorten till slut dog ut hos dom.

Så det verkar inte vara några höjdarhöns. Men jag har ju flera andra sorter så det gör inte så mycket om dom inte funkar så bra. Dom får gå här och vara vackra. ;)

Nypålandet

Det var värre det... Men helt sterila kan dom ju inte vara, lata tuppar kanske?

Rosten

Citat från: Nypålandet skrivet 28 Okt-07 kl 23:33
Det var värre det... Men helt sterila kan dom ju inte vara, lata tuppar kanske?
Man kanske kan köra en fräckis. ;D
Bura in tuppen i närheten av hönan så att han ser henne men inte kan komma åt.
Efter några dagar så har han nog fått upp intresset. ;)

amarantus

Citat från: Rosten skrivet 28 Okt-07 kl 23:20
Vi har haft dom i 2 månader och vi har fått 1 ägg. ;D
Vi köpte dom som ett värpande par.
Alla Sebrightägare som jag pratat med har klagat över fruktbarheten.
En kvinna berättade att hon sparat ihop 96 ägg som hon la i kläckaren. Inte ett enda var befruktat.
Flera har sagt att dom inte fick befruktade ägg så att sorten till slut dog ut hos dom.

Så det verkar inte vara några höjdarhöns. Men jag har ju flera andra sorter så det gör inte så mycket om dom inte funkar så bra. Dom får gå här och vara vackra. ;)

Nej! Va tråkigt att de är ljumna med befruktade ägg :-\ kanske inte ska köpa ägg då till kläckaren ;D
Det får bli levande exemplar då!
Hur många har dem tro?

sallyomolly

De ska inte heller vara härdiga och är väldigt känsliga för stress.

Anna

Jag har haft rasen i några år. De är helt underbara och väldigt lätta att få tama. Eller de föds tama rättare sagt. Är lätta att lyfta upp utan att man nånsin jobbat för att få dem så. De är så av naturen. Sedan är de otroligt vackra också. Men nu till baksidorna...

De är ingen lätt ras att ha om man vill avla på dem. De är närmare vilda fåglar på det sättet att de ger befruktade ägg mest på våren. Har hört de som säger att de bara lägger ägg på våren, men jag tror mina lägger några mer månader än så. De har knappt nå'n ruvlust, men jag har en höna som vill ruva varje år. Jag kan tänka mej att det är näst intill omöjligt att få tag på en säljare som vill sälja ägg. Man får inte så många ägg och de man får måste man kläcka själv om man vill få några kycklingar som överlever till vuxen ålder. Nu kommer vi in på den största baksidan med rasen... Marek.

Sebright drabbas väldigt lätt av marek/hönsförlamning. Väldigt många kycklingar dör när de är runt 7-10 veckor gamla. Därför måste man kläcka fram många och sedan överlever en del. Tyvärr. Många uppfödare vaccinerar därför sina Sebright. De som överlever klarar sej ju dock.

Jag kommer att fortsätta med rasen för jag tycker att de är så trevliga och vackra så jag kan inte sluta med dem. De är dock inte alls lätta och det måste man ha klart för sej. Men vill man inte syssla med avel utan bara ha några för trevnadens skull så kan jag varmt rekomendera dem.

För mer bilder går det att googla under bildrubriken på Sebright.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

Det där med stress har jag aldrig märkt av att de skulle vara annorlunda än andra höns. Härdiga vet jag inte heller. Jag har mina ute än men ska ta in dem snart. De är väl som andra dvärghöns i den storleken vad gäller hur härdiga de är.

amarantus

Citat från: Anna skrivet 29 Okt-07 kl 10:14
Jag har haft rasen i några år. De är helt underbara och väldigt lätta att få tama. Eller de föds tama rättare sagt. Är lätta att lyfta upp utan att man nånsin jobbat för att få dem så. De är så av naturen. Sedan är de otroligt vackra också. Men nu till baksidorna...

De är ingen lätt ras att ha om man vill avla på dem. De är närmare vilda fåglar på det sättet att de ger befruktade ägg mest på våren. Har hört de som säger att de bara lägger ägg på våren, men jag tror mina lägger några mer månader än så. De har knappt nå'n ruvlust, men jag har en höna som vill ruva varje år. Jag kan tänka mej att det är näst intill omöjligt att få tag på en säljare som vill sälja ägg. Man får inte så många ägg och de man får måste man kläcka själv om man vill få några kycklingar som överlever till vuxen ålder. Nu kommer vi in på den största baksidan med rasen... Marek.

Sebright drabbas väldigt lätt av marek/hönsförlamning. Väldigt många kycklingar dör när de är runt 7-10 veckor gamla. Därför måste man kläcka fram många och sedan överlever en del. Tyvärr. Många uppfödare vaccinerar därför sina Sebright. De som överlever klarar sej ju dock.

Jag kommer att fortsätta med rasen för jag tycker att de är så trevliga och vackra så jag kan inte sluta med dem. De är dock inte alls lätta och det måste man ha klart för sej. Men vill man inte syssla med avel utan bara ha några för trevnadens skull så kan jag varmt rekomendera dem.

För mer bilder går det att googla under bildrubriken på Sebright.

Tack för din info! Hur många har du? Marek lät inte kul, och då får man ju in smittan med garanti anar jag ::) och andra sidan så är det svårt att kläcka...oj va svårt

Anna

Jag hade oturen att bli av med mina två tuppar förra sommaren genom rävbesök och har inte fått tag på några nya än. Ska försöka få tag på ett gäng nu, men det är inte lätt. Rasen är helt underbar och inte alls jobbiga eller kinkiga på nå't annat område än just med kläckningen och sedan marekproblem med unghönsen. Men att bara ha ett gäng vuxna som sällskap är underbart och verkligen ett smycke för trädgården.

Simon

Hejsan ..håller verkligen med om att sebright är något speciellt.. Mina 2 första hönor var just sebright.. De både värpte och ruvade  :) .. Har aldrig träffat på så personliga höns som dessa.. Absolut de bästa hönorna jag haft som hobbydjur.. saknar dem fortfarande  :-[

Sirpa

Hur gör ni som har Sebright vaccinerar ni mot Marek  ???
Höns och Liljor i min trädgård.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

467 Gäster, 2 användare
von tratt, solskensbonden