Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anledningen till att jag inte vill ha lån....  (läst 44727 gånger)

maten

• Gäst
Re:anledningen till att jag inte vill ha lån....
« Svar #280 skrivet: 29 okt-07 kl 21:19 »
Köp ett torp på landet och börja odla. ;)
Bättre botemedel för kropp och själ finns inte.
Har du ont om pengar så köp en kolonilott.

En människa behöver frisk luft, kroppsarbete och lugn och ro. ;)
där slog du huvudet på spiken, det är ju det jag vill göra...därför sparar jag pengar, så jag kan köpa mig ett litet torp där jag kan vara ifred och må bra! ;)

maten

• Gäst
« Svar #281 skrivet: 29 okt-07 kl 21:21 »
Då tycker jag att du ska vända dej till patientombudsmannen i ditt Landsting för det finns - om inte bot - så åtminstone hjälp för det.
jag hade behövt hjälpen redan 1998...
vad menar du att de ska hjälpa mig med?

begion

• Gäst
« Svar #282 skrivet: 29 okt-07 kl 21:34 »
OK. Hyfsat. Se upp när du når bankgarantitaket på 250 000:- om några år.

Får du bättre ränta på Riksgäldskonto hos Riksgälden, just nu 3.5% på rörligt konto, byt dit. Lite bökigare att sätta in och ta ut pengar (tar några dagar och kräver ett telefonsamtal), men det kan faktiskt vara en fördel. Och Riksgälden är Staten Sverige, och kan inte riktigt gå i konkurs, så bankgarantin är inte ett problem. Ställer Sverige in betalningarna så har vi värre problem, och då hade ingen bankgaranti fungerat heller.

Undvik iaf de flesta räntefonder. Dels tar bankerna ut 0.5% för besväret att "förvalta" dina pengar, vilket direkt ger sämre ränta. Dels är vi inne i en räntehöjande cykel, vilket innebär att räntefonderna går ner. När man höjer räntan faller värdet på alla befintliga obligationer så att de får samma avkastning som den höjda räntan.

Dock finns det korta räntefonder, ofta kallade ngt med "penningmarknad" eller "likviditet" som inte drabbas av nedgång när räntan höjs. Men även där kvarstår att de aldrig kan slå räntan hos Riksgälden, eftersom de tar ut en förvaltningsavgift.

Och det största problemet med de "säkra" räntefondern kvarstår.

De är inte ett dugg säkra. Det är bara bankerna som säger det. De allra flesta räntefonder, både korta och långa, sitter nämligen främst med bostadslåneobligationer eller kreditmarknadsreverser utställda av bolåneinstitut. En liten del brukar vara statspapper, som är att anse som säkra. Men resten kan när som helst raderas ut om vi får liknande problem som man fått i USA, eller om en eller flera bolåneinstitut går i konkurs. Nedsidan kanske är begränsad, kanske bara 10-20% för en enskild fond vid en bolånekris, men även det är pengar.

Så här på bostadsmarknadens topp är det iaf inte alls värt risken att låta bankerna rädda sig själva och köpa deras dåliga krediter genom bostadsobligationer i fonder. De goda krediterna säljer förstås inte bankerna i obligationer, de behåller de i eget bo.

Inget bankerna erkänner ens om du frågar (de kommer mumla om "säkra räntepapper som t ex svenska statspapper"), men kolla på sammanställningarna av fondernas innehav så ser du att det är just bostadslån räntefonderna satt sina pengar i. Eller ännu värre, kreditmarknadsreverser hos GE Capital Banks "telefonlån".

Med ett så långt tidsperspektiv som 10-20 år skulle jag personligen välja att diversifiera portföljen något över tiden. Varför inte köpa på sig poster av någon ändlig resurs, såsom olja eller naturgas. Dessa har visserligen haft en kraftfull utveckling de senaste åren, men jag skulle gissa att man ändå klår inflationen många gånger om på så lång sikt. Vi är trots allt inte alls förberedd på att planeten faktiskt har begränsningar.

Rosten

• Närke
« Svar #283 skrivet: 29 okt-07 kl 21:39 »
där slog du huvudet på spiken, det är ju det jag vill göra...därför sparar jag pengar, så jag kan köpa mig ett litet torp där jag kan vara ifred och må bra! ;)
Vänta inte till att du har sparat ihop alla pengar.
Bättre att komma igång när man ser att ekonomin skulle klara det även om man tvingas ta lån.
För en lägenhet dödar kropp och själ.
Att kunna gå ut en tidig morgon på sommarren och höra fåglarna, känna daggen och gräsmattan mot bara fötter och slippa oljud är bra för kropp och själ.
Att sedan somna tidigt på kvällen efter en dags kroppsarbete (givetvis efter egen förmåga) och med ett nöjt leende på läpparna gör att man sover gott. ;)

En gång i tiden så bodde även jag i lägenhet och tyckte att livet lekta med fester och stadens puls.
Men ju äldre man blir. Desto mera behöver man lugn och ro.
Just nu bor jag i by med 3 hus. Här kan jag gå naken och klippa gräs om jag vill utan att någon ser det. så eftersom jag vet att jag kan det så behöver jag inte göra det. Men det känns skönt att veta att det är enbart jag som styr över min fritid.

amarantus

• Gäst
« Svar #284 skrivet: 29 okt-07 kl 21:40 »
jag hade behövt hjälpen redan 1998...
vad menar du att de ska hjälpa mig med?

Bryta din riktning från ekonomi till något annat...alltså kan du inte bryta när du har fastnat? gå och sök för det annars....

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #285 skrivet: 29 okt-07 kl 21:55 »
det gäller att börja i tid. ;)

Hur kommer det sig att det inte gäller dig?
Jag kan nog svara på det- ytterst få 20-åringar har den ekonomin att kunna göra det.

jag och min sambo kommer om 20år ha 2,4miljoner kontant+räntan det blir, så det tar väl inte riktigt 20år... ;)
om 20år är jag 55år och han är 45år.

Och om 20 år kanske torpet du vill ha kostar 4 miljoner.... eller så separerar ni på år 19 och har han pengarna på sitt konto så får du inte en spänn.
kan ni spara 8000 per månad så skulle jag rekommendera att vänta ett år eller två för att få upp en buffert och sedan köpa ert torp (med lån) så att du har 16 år extra på dig att njuta och stressa av på torpet.

begion

• Gäst
« Svar #286 skrivet: 29 okt-07 kl 22:05 »
Och om 20 år kanske torpet du vill ha kostar 4 miljoner.... eller så separerar ni på år 19 och har han pengarna på sitt konto så får du inte en spänn.
kan ni spara 8000 per månad så skulle jag rekommendera att vänta ett år eller två för att få upp en buffert och sedan köpa ert torp (med lån) så att du har 16 år extra på dig att njuta och stressa av på torpet.

Om de nu trivs med sina liv idag så är det väl dumt att de sätter sig i lånefällan bara för att uppnå omgivningens (inkl. nätforum) ideal. :)

Det går att stressa av precis lika bra i en lägenhet som i ett torp. Det är "state of mind" som är det viktiga, inte att låtsasäga en byggnad.

maten

• Gäst
« Svar #287 skrivet: 29 okt-07 kl 22:10 »
Hur kommer det sig att det inte gäller dig?
Jag kan nog svara på det- ytterst få 20-åringar har den ekonomin att kunna göra det.
njuta och stressa av med lån som kan skjuta i höjden när som helst?
hur tänker du?

maten

• Gäst
« Svar #288 skrivet: 29 okt-07 kl 22:11 »
Om de nu trivs med sina liv idag så är det väl dumt att de sätter sig i lånefällan bara för att uppnå omgivningens (inkl. nätforum) ideal. :)

Det går att stressa av precis lika bra i en lägenhet som i ett torp. Det är "state of mind" som är det viktiga, inte att låtsasäga en byggnad.
*applåder*

Rosten

• Närke
« Svar #289 skrivet: 29 okt-07 kl 22:20 »
hur tänker du?
Du vill ju köpa ett torp.
Då är priserna humana. Så om räntan skulle gå upp till det dubbla spelar ingen roll. Du bor fortfarande betydligt billigar än i lägenheten. För om räntorna ökar så ökar hyran i samma takt. Då hyresvärden vill ha kompensation för sina högre kostnader.
Eller trodde du att hyrsevärden var snäll och tog förlusten med ett leende. ;)
Så du kan redan nu börja stressa då hyran vid nästa hyresförhandling kommer att öka pga högre ränta.
Kolla med hyresgästföreningen om du inte tror mig. Hyresgästföreningen axepterar alltid kostnadsökningar pga ränteökninger.
Men det konstiga var att när räntan föll från ca 13% till 3% så axepterade hyresgästföreningen att hyrorna låg kvar på den gamla nivån medan alla fastighetsägare fick avsevärt lägre kostnader. Jag trodde inte mina öron när jag fick höra det.
Jag är ju hyresvärd så den delen har jag koll på. ;)
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 22:25 av Rosten »

maten

• Gäst
« Svar #290 skrivet: 29 okt-07 kl 22:35 »
Du vill ju köpa ett torp.
Då är priserna humana. Så om räntan skulle gå upp till det dubbla spelar ingen roll. Du bor fortfarande betydligt billigar än i lägenheten. För om räntorna ökar så ökar hyran i samma takt. Då hyresvärden vill ha kompensation för sina högre kostnader.
Eller trodde du att hyrsevärden var snäll och tog förlusten med ett leende. ;)
Så du kan redan nu börja stressa då hyran vid nästa hyresförhandling kommer att öka pga högre ränta.
Kolla med hyresgästföreningen om du inte tror mig. Hyresgästföreningen axepterar alltid kostnadsökningar pga ränteökninger.
Men det konstiga var att när räntan föll från ca 13% till 3% så axepterade hyresgästföreningen att hyrorna låg kvar på den gamla nivån medan alla fastighetsägare fick avsevärt lägre kostnader. Jag trodde inte mina öron när jag fick höra det.
Jag är ju hyresvärd så den delen har jag koll på. ;)

hehe..här på våran bostadsrättsförening har hyran höjts med 84kr på 2år ;)
detta trots både fönsterbyte och dörrbyte.
sa jag att våran förening har bra ekonomi? ;)
« Senast ändrad: 29 okt-07 kl 22:53 av maten »

maten

• Gäst
« Svar #291 skrivet: 29 okt-07 kl 23:23 »

snarken

« Svar #292 skrivet: 29 okt-07 kl 23:37 »
nu blir det dyrare för er med lån :P
http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_17376868.asp

Aaah... skadeglädje: den enda sanna glädjen  ;)

maten

• Gäst
« Svar #293 skrivet: 29 okt-07 kl 23:41 »
Aaah... skadeglädje: den enda sanna glädjen  ;)

;)

Sörgårn

• Västergötland
« Svar #294 skrivet: 29 okt-07 kl 23:43 »

Rosten

• Närke
« Svar #296 skrivet: 30 okt-07 kl 00:42 »
hehe..här på våran bostadsrättsförening har hyran höjts med 84kr på 2år ;)
detta trots både fönsterbyte och dörrbyte.
sa jag att våran förening har bra ekonomi? ;)

Vad bra att din förening är rik. För då har man ju tagit in förmycket hyra av dig. ;D
Men även eran förening kommer att drabbas av räntehöjningar och dyrare hyra. ;)
För jag antar att byte av fönster och dörrar gick på renoveringskontot. Alltså av dom pengar som du betalar in för mycket varje månad. Nu till den intressanta frågan. Hur har din förening placerat sitt överkott av hyran? I en bank med dålig ränta eller i fonder som kan dyka till noll. För du som är så intresserad av ekonomi har förhoppningsvis koll på hur föreningen förvaltar dina pengar. Det brukar var under all kritik.

Nu såg du konsekvensen av en liten ränthöjning. Räntan går upp en procent och direkt så vill man höja hyran 4%. Då är det ju bara en del av hyran som går till räntan. Resten går till underhåll och vinst. Ändå vill man höja hela hyran 4%
Om du har en kåk så höjs ränta 1% istället.

Att inte folk i hyreshus gör uppror är konstigt. Men alla verkar tycka att hyresgästföreningen gör ett bra jobb. :o Eller är det så att folk i hyreshus är helt ointresserade av sin egen ekonomi.

Förmodligen så är det så att folk i hus märker räntan på ett annat sätt än dom som får en hyresavi.
Så fort någon på jobbt skall sätta om ett lån så är det stora samtalsämnet vilken bank som lämnar bäst förmåner. Jag har aldrig hört att folk som hyr diskutera att man skall byta hyresvärd för att man tjänar 5000:-/året på ett byte.

Rosten

• Närke
« Svar #297 skrivet: 30 okt-07 kl 02:10 »
en bostadsrättsförening får ej gå med vinst
Det beror på hur man räknar. Dom kan sponsa ett fotbollslag med 10 miljoner. Man kan föra in pengar på reperationskontot och underhållskontot och sedan krydda räkningarna på dom utförda reperationerna. Ett repertions och underhållsföretag som man själva äger. På så sätt kan man tömma föreningen utan att ha gjort något fel.
Jag vet när bror min jobbade till en av doms stora bostadsföreningararna så fakturerade man 2500 timmar om året på honom, Fast att man inte jobbar mer än 1700 timmar i normala fall. Problemet var att bror min jobbade bara 60% Så man skulla ha fakturera max 1000 timmar. Om man gör så på samtlig personal då blir det pengar i det andra bolaget. Som får gå med vinst. ;)
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 02:17 av Rosten »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #298 skrivet: 30 okt-07 kl 09:03 »
hur tänker du?

Njuta o stressa av när man bor inneboende och går på sjukbidrag? Hur tänker du?

Svar:
Inse fakta snälla maten: För många av oss som har valt att ta huslån här kanske det faktiskt inte känns så. Att vi ligger vakna om nätterna och tänker o gruvar oss för räntor osv. Vi kanske faktiskt har tänkt på det hela? Att många av oss här faktiskt har en ekonomi som tillåter att räntor går upp. För upp går de. Och lika säkert kommer de att gå ner också. Vi alla här inser att DU inte har möjlighet att jobba. Att du inte vill ha lån. Vi inser också VARFÖR du inte vill ha lån. Men vi har gjort ett annat val.

För mig i alla fall känns det som helt rätt. Vi har lån och amorterar osv. Men lik förbannat bor vi billigare än om vi hade hyrt en lägenhet. Och skulle vi köpt en bostadsrätt här i kommunen hade den nog blivit dyrare än hela gården. För ja, jag är så konstig att jag vill bo här, nära min familj o vänner. Även om jag skulle kunnat flytta 6-7 mil bort o tjänat några tusenlappar i boendekostnad. Att det sen inneburit dyrare resor kanske man kan blunda för.

Men nu sitter vi här, i den sk. lånefällan. Och ja, jag har aldrig varit så nöjd. För mitt liv är här o nu. Om 20 år har du pengar på banken, men vem vet? Jag kanske har kolat, eller så har inflationen ätit upp mitt huslån och huset kanske är betalt. Eller så har räntorna rusat i höjden och vi har fått sälja. Men då har vi i alla fall haft våran dröm.

Jag (försöker) leva efter: hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.

Men maten, det här är MITT sätt att se. Jag förstår att du inte tänker så. Kanske du kan försöka förstå hur jag tänker? Jag fattar ju hur du tänker, även om jag inte håller med dig?

Sommartorparn

« Svar #299 skrivet: 30 okt-07 kl 09:17 »
Det är ju väldigt konstigt med skruvmejselns-matens skadeglädje. Hon har nästan inga sparpengar (ärligt talat, 16.000 kronor är inte mycket till buffert), ingen bostadsrätt (den är pojkvännens), men "vi" (säger hon om sig och pojkvännen) har topplån kvar på 27.000 och hon njuter av att räntan går upp för hon tror att den slår hårdare mot andra. Och så har hon hållit på i månader och månader att berätta om att hon "ska" bli miljonär när hon kommer upp i pensionsåldern. I det sammanhanget kommer jag på en hel del gamla ordspråk ur farmors läsebok. Vad sägs om "tomma tunnor skramla mest" eller "stor i orden, liten på jorden"?

Om jag glädjer mig över att skruvisen trivs med sitt liv, kan väl hon vara så vänlig och glädja sig vid att jag trivs med mitt liv (fast jag inte bor i etta i höghus med katt och karl)?

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
Aevitas, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser