Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  anledningen till att jag inte vill ha lån....  (läst 44735 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:anledningen till att jag inte vill ha lån....
« Svar #80 skrivet: 12 okt-07 kl 21:50 »

vi köper storpack med kotletter och fryser ner de två och två.
sist köpte vi en paket med 10kotletter i (5st middagar)för 50kr
50/5=10kr per middag eller 5kr per portion om du hellre vill...

Du har glömt att räkna tillbehören, för du äter väl inte enbart kött?

Nåja, utan tillbehör:
Jag föder upp kaniner. När jag slaktar 10 st så ger det oss (5 personer) 25 middagar (jag kokar soppa på skroven också) plus mat till katterna. Att föda upp dessa kaniner med mat och strö kostar ca 400 kr.

Det ger en portionskostnad på 3,20 kr och ger också kattmat till två kissar under en hel månad om man även tar tillvara huvudena.

Tillbehör som potatis kostar några ören kilot när vi odlar själva.

Vi har möjlighet att föda upp kaniner och odla tex potatis eftersom vi bor på en liten gård - som är köpt med delvis lånade pengar.
Därför vill jag ha lån, iaf till hus/gård  ;D
Landsflykting i storstan...

Våmhuskullan

• -
« Svar #81 skrivet: 12 okt-07 kl 21:53 »
som sagt så sparar jag inte nu då jag valt studera och bara jobba halvtid då jag inte vill jobba mer helt enkelt.
Jag har valt att studera för att byta yrkeskategori för att jag inte ska behöva vara sjukskriven och leva på bidrag...detta innebär att jag inte sparar...men det innebär också att jag faktiskt ser mig mer som ekonomiskt oberoende än de som lever på bidrag...för du måste ju ha varit beroende av bidragen för att kunna lägga undan dina 3000.
så jag som betalar skatt och jobbar bidrar till att du ska få pengar av staten och lägga på hög.. lite konstigt ...
me detta säger inte jag att du inte har rätt till att få bidrag...vilket du självklart måste ha för annars hade det ju inte beviljats...det jag menar är att om du nu får så höga bidrag att du kan lägga undan lite mindre än hälften kanske bidragen i sverige borde ses över..jag vill inte betala andras sparande.

träd

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 12 okt-07 kl 22:13 »
Du har glömt att räkna tillbehören, för du äter väl inte enbart kött?

Nåja, utan tillbehör:
Jag föder upp kaniner. När jag slaktar 10 st så ger det oss (5 personer) 25 middagar (jag kokar soppa på skroven också) plus mat till katterna. Att föda upp dessa kaniner med mat och strö kostar ca 400 kr.

Det ger en portionskostnad på 3,20 kr och ger också kattmat till två kissar under en hel månad om man även tar tillvara huvudena.

Tillbehör som potatis kostar några ören kilot när vi odlar själva.

Vi har möjlighet att föda upp kaniner och odla tex potatis eftersom vi bor på en liten gård - som är köpt med delvis lånade pengar.
Därför vill jag ha lån, iaf till hus/gård  ;D
ang. tillbehör ja oftast blir det ris eller potatis eller pasta.

ris= 1dl till oss är en middag (vet inte hur många deciliter det är i ett paket willysris på 1kg som kostar 15kr, men många middagar blir det.)

potatis,här är det olika men min sambo gillar inte sååå mycket potatis, men jag älskar det, 2potatis till honom och 4st till mig per middag ungefär.
(hur många potatisar är det i en påse med 5kg för 15kr?)

pasta 500g 2.90kr här kan man ösapå utan att ha dåligt samvete!!!

glömde grönsakerna 1kg blandade grönsaker 13.90kr,brukar ta 2dl till varje middag.
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 22:14 av träd »

träd

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 12 okt-07 kl 22:15 »
som sagt så sparar jag inte nu då jag valt studera och bara jobba halvtid då jag inte vill jobba mer helt enkelt.
Jag har valt att studera för att byta yrkeskategori för att jag inte ska behöva vara sjukskriven och leva på bidrag...detta innebär att jag inte sparar...men det innebär också att jag faktiskt ser mig mer som ekonomiskt oberoende än de som lever på bidrag...för du måste ju ha varit beroende av bidragen för att kunna lägga undan dina 3000.
så jag som betalar skatt och jobbar bidrar till att du ska få pengar av staten och lägga på hög.. lite konstigt ...
me detta säger inte jag att du inte har rätt till att få bidrag...vilket du självklart måste ha för annars hade det ju inte beviljats...det jag menar är att om du nu får så höga bidrag att du kan lägga undan lite mindre än hälften kanske bidragen i sverige borde ses över..jag vill inte betala andras sparande.

att vara sjuk är inte lika med= bidrag
att vara sjuk= försäkring som vi alla är med att betalar på.
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 22:16 av träd »

Våmhuskullan

• -
« Svar #84 skrivet: 12 okt-07 kl 22:23 »
Citera
att vara sjuk är inte lika med= bidrag
att vara sjuk= försäkring som vi alla är med att betalar på.
att bli sjuk är inget man kan rå på! edt var inte det jag mena utan mer då bidragens storlek.
men att påverka sina yrkesval kan man...därför valde jag att byta yrke helt för annars hade jag setat sjukskriven länge och slutligen med pension...och det vill jag då inte.
fast det är ju lite olika som sagt hur man gör och kan göra.

Våmhuskullan

• -
« Svar #85 skrivet: 12 okt-07 kl 22:24 »
Citera
alla har rätt till en inkomst oavsett om det är socialbidrag,lön eller sjukersättning mm
i mitt fall får jag pengar från försäkringskassan som är grundat på inkomst av tjänst (då jag jobbade)
jag har aktivitetsstöd/rehabiliteringspenning

visst har alla rätt till inkomst...
kanske man skulle valt att inte byta yrke ändå och haft pension så jag kunde spara iställe för att investera i utbildning som ska ge mig ett givande jobb...hmm...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #86 skrivet: 12 okt-07 kl 22:25 »

bor hos min sambo.

Jag hade också kunnat spara om jag bodde gratis

Edgar

Våmhuskullan

• -
« Svar #87 skrivet: 12 okt-07 kl 22:26 »
Citera

Edgar

ja jag med..hela 3500 i mån!!!
fast jag vill nog hellre ha mitt liv som det är
Jag känner att jag försörjer oss själva på ingen annans bekostnad ;)

Våmhuskullan

• -
« Svar #88 skrivet: 12 okt-07 kl 22:29 »
fast trådens ursprung var ju kanske ...ja man glider ju lätt iväg fast allt har ju hört till ursprunsinlägget...
anledningen att jag inte vill ha lån. var det....
du träd skriver ju att man inte ska ta lån men ändå stod det i början:
att du nu betalat klart ett lån...?...
Citera
du har alltså efter du lånat förstått att du inte vill låna?
japp,mitt lån är nu slutbetalt och jag har ju klarat mig utan den tusingen i ett helt år, så nog klarar jag mig utan den ett tag till..  
« Senast ändrad: 12 okt-07 kl 22:30 av färnäskullan »

Våmhuskullan

• -
« Svar #89 skrivet: 12 okt-07 kl 22:32 »
Citera
nä, att bli sjuk är inget man rår på, och att man dessutom blir sjuk av att JOBBA det är inte heller kul.men ersättningen storlek är ju efter den inkomst man har haft! jag har aldrig varit sjukskriven,jo, kanske 2 veckor under dessa 9år jag har varit sjuk. fick min skada/sjukdom godkänd så sent som förra året, det har altså tagit dem 8år att fatta att jag va sjuk/skadad redan från födelsen.

så du kommer aldrig att kunna utföra något arbete alls under hela ditt vuxna liv??? tragiskt

träd

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 12 okt-07 kl 22:35 »

Edgar
ja det är upp till din sambo.... :D

Våmhuskullan

• -
« Svar #91 skrivet: 12 okt-07 kl 22:37 »
Citera
ja det är upp till din sambo....  

om det finns någon.... fast jag skulle nog välja att betala min andel  :D

Våmhuskullan

• -
« Svar #92 skrivet: 12 okt-07 kl 22:39 »
Citera
jag har altså en alkoholskada från födseln +utbrändhet från jobb+stresshjärna
alkohol skada har jag ingen men utbrändhet och stresshjärna ja...därav yrkesbyte!
varför kan man inte jobba om man e född med alkoholskada? jag vet inte så mycket hur detta yttrar sig.

Våmhuskullan

• -
« Svar #93 skrivet: 12 okt-07 kl 22:44 »
Citera
nej inget "vanligt" jobb, nej...det är rätt trist att inse när man är 30år om en månad...
jag måste ha speciella förutsättningar för att klara av en jobbmiljö, den får ej vara stressig....och vilken arbetsplats är inte det idag???  

det finns väl!
därför jag bytt yrke! finns bara man vill...jag ville inte vara kvar där jag jobba ihjäl mig och blev väldigt sjuk...så jag sade helt enkelt upp mig! det var inte svårt! sen börja jag studera i lugn och ro...för att nu jobba i lugn och ro och studera smtidigt...inge stressigt alls! och jag har ett liv utanför det..

Våmhuskullan

• -
« Svar #94 skrivet: 12 okt-07 kl 22:45 »
Citera
som sagt jag har inget dåligt samvete,jag städar,tvättar,lagar mat, handlar mm och detta är mer än ett heltidsjobb har forskarna kommit fram till...
dessutom får jag göra det i min takt och då mår jag ganska hyffsat, visst får jag ta pauser ibland när jag stressar omedvetet.

samma uppgifter här...och i min takt...mellan jobben och studierna.

Våmhuskullan

• -
« Svar #95 skrivet: 12 okt-07 kl 22:45 »
Citera
a, skyll på min riktiga mamma som dracka alkohol under graviditeten och det stressiga samhälle vi lever i så har du min situation...

men hur yttrar det sig? skadorna alltså

Rosten

• Närke
« Svar #96 skrivet: 12 okt-07 kl 23:43 »
Men varför kan du inte jobba?
Alla jobb är ju inte stressiga.
Vill du styra din tid så starta eget.
Då kan du ju själv påverka hur stressigt du vill ha.

Rosten

• Närke
« Svar #97 skrivet: 13 okt-07 kl 00:15 »
har du läst inlägget här ovanför NOGA?
då borde du inse att jag inte är "som alla andra"

Men att man inte är som andra betyder ju inte att man inte passar någonstans.
Men har man en inställning vid 30 att det inte finns något jobb som passar så kommer man heller inte att hitta något.

Rosten

• Närke
« Svar #98 skrivet: 13 okt-07 kl 00:30 »
och angående att starta eget, jo men goddag yxskaft,man blir inte stressad av att få in kunder/pengar?
Du har ju idag en inkomst på 8000:-
Du behöver inte stressa ihjäl dig för att komma upp i dom inkomsterna som egen företagare om du inte väljer en helt hopplös affärside. Jag har flera kompisar som tillverkar diverse saker och säljer över nätet. Dom stänger ibland och åker för att kolla på fåglar, besöka någon polare i utlandet eller för att åka och fiska med barnen. Dom jobbar mellan 10-40 timmar i veckan beroende om dom har lust eller ej.

Bara för att man startar ett företag så måste inte målsättningen vara att bli miljonär på 2 år.
Jag driver mitt företag för att det sammanfaller med mitt intresse. Att jag sedan har diverse extrajobb på sidan om är helt självförvållat då jag satsar på att bli miljonär. ;) och att extrajobben är kul.
Om några år så skall jag dra mig tillbaka och skörda.

.

träd

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 13 okt-07 kl 12:34 »
Du har ju idag en inkomst på 8000:-
Du behöver inte stressa ihjäl dig för att komma upp i dom inkomsterna som egen företagare om du inte väljer en helt hopplös affärside. Jag har flera kompisar som tillverkar diverse saker och säljer över nätet. Dom stänger ibland och åker för att kolla på fåglar, besöka någon polare i utlandet eller för att åka och fiska med barnen. Dom jobbar mellan 10-40 timmar i veckan beroende om dom har lust eller ej.

Bara för att man startar ett företag så måste inte målsättningen vara att bli miljonär på 2 år.
Jag driver mitt företag för att det sammanfaller med mitt intresse. Att jag sedan har diverse extrajobb på sidan om är helt självförvållat då jag satsar på att bli miljonär. ;) och att extrajobben är kul.
Om några år så skall jag dra mig tillbaka och skörda.

.
du tror på allvar att alla passar som företagare??

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser