Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthundar i hönsgården  (läst 6405 gånger)

Rosten

• Närke
Re:Jakthundar i hönsgården
« Svar #20 skrivet: 27 okt-07 kl 01:27 »
Å andra sidan kan ju räven eller grävlingen eller duvhöken ta dina djur vilken sekund som helst om de inte är inhägnade, och då får du inte en spänn!
Det är rätt ont om dom i närheten av min gård. ;)
Man kan ju inte ha en firma som bedriver skyddsjakt och ha vad som helst runt sin egen gård. ;)
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 01:27 av Rosten »

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 okt-07 kl 18:54 »
Fast jag har ingen lust att åka massa mil i onödan. Jag får ont i ryggen av långa bilfärder och jag kommer efter med saker som jag skulle ha gjort den dagen. Vill han ändå att jag skall åka så får han leja in mig via min firma. Då tar jag 400:- i timmen + 36:- milen. Då blir det inga billiga höns. ;)

Då får väl kravet bli; Fixa fram likvärdiga hönor eller betala vad det skulle kosta "att leja en firma"...

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 okt-07 kl 18:56 »
Det är rätt ont om dom i närheten av min gård. ;)

Må så vara...men en vacker dag  ;).
Pappa var på lodjursjakt förra året, de sköt inget under dagen men när vi kom hem så hade ett lodjur promenerat rakt över gräsmattan bakom huset...(spårsnö).

Margit

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 okt-07 kl 19:00 »
Vad gör jägaren om min hund springer och stör deras jakt?

Kan tro att 9 av 10 ser till att jag inte ser min hund igen.
Många jägare åker ju 50 mil lätt för att hämta en hund, det borde dom förstå!

Läste i en annan tråd att jägaren skulle ersätta med några kg älgkött, va fasiken e de för ersättning?
Tycker nog jägaren skulle plikta med en hel älg om det skall kännas, nu skrattade han säkert hela vägen hem i bilen när han hämtade hunden.

Dock kan man inte värdera grannsämjan med pengar ens.

"Från en som jagar med hund och är hönsägare!"

Vad menar du med att 9 av 10 skulle se till att du aldrig mer få se din hund?  ??? För du menar väl inte att de skulle skjuta din hund som råkat störa jakten?? I så fall undrar jag hur du tänker.
Varför skulle jägaren som ägde hunden skrattat i bilen på väg hem??  ??? Tycker du resonerar på ett otäckt sätt.

"Från en som också jagar med hund och är hönsägare"

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 okt-07 kl 19:01 »
Vilken rasren jycke som helst kostar i runda slängar mellan 7000 och 25 000 som valp, inte F*n tar alla hundägare större ansvar för det! En här på forumet fick flera av sina hönor ihjälbitna av en jakthund, hundägarens reaktion var "varför har du dem lösa?" Inget snack om att ersätta!

Nej, jag tror inte heller att det ekonomiska värdet på hunden har någon betydelse, antingen är det en reko människa som gör rätt för sig eller också inte.

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 28 okt-07 kl 13:30 »
Vad gör jägaren om min hund springer och stör deras jakt?

Kan tro att 9 av 10 ser till att jag inte ser min hund igen.
Många jägare åker ju 50 mil lätt för att hämta en hund, det borde dom förstå!

Läste i en annan tråd att jägaren skulle ersätta med några kg älgkött, va fasiken e de för ersättning?
Tycker nog jägaren skulle plikta med en hel älg om det skall kännas, nu skrattade han säkert hela vägen hem i bilen när han hämtade hunden.

Dock kan man inte värdera grannsämjan med pengar ens.

"Från en som jagar med hund och är hönsägare!"

Nä du.............Det tror jag inte på,vem skulle komma på iden att skjuta en hund som stör deras jakt.Att många kan säga så i stundens hetta,men att gå till handling är nog väldigt få som skulle göra.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Veztra

« Svar #26 skrivet: 28 okt-07 kl 20:07 »
Vad menar du med att 9 av 10 skulle se till att du aldrig mer få se din hund?  ??? För du menar väl inte att de skulle skjuta din hund som råkat störa jakten?? I så fall undrar jag hur du tänker.
Varför skulle jägaren som ägde hunden skrattat i bilen på väg hem??  ??? Tycker du resonerar på ett otäckt sätt.

"Från en som också jagar med hund och är hönsägare"

Kan tro är INTE samma som tänker.
Jag vet ett flertal jägare som "ordnat" bort andras hundar under jakt, både jakthundar och brukshundar då dem stört jakten. Därav TROR jag. Jag säjer inte att JAG skulle göra det och har likvärdigt tankesätt som dom!

Jag menar att jägaren kom MYCKET billigt undan och det vet ju givetvis jägaren om. Och ja, jag tror faktiskt han drog ett hånskratt i bilen, annars hade han ju givetvis värderat hönsen till mycket mer än några kilo kött. Och vad är det för otäckt med det?

Jag tycker att du har otäckt mycket med frågetecken.

amarantus

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 okt-07 kl 20:19 »
Nötter finns det bland alla kategorier, då även bland jägare!

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 31 okt-07 kl 11:20 »
Jag vet ett flertal jägare som "ordnat" bort andras hundar under jakt, både jakthundar och brukshundar då dem stört jakten. Därav TROR jag. Jag säjer inte att JAG skulle göra det och har likvärdigt tankesätt som dom

Jag vet inte vart du bor,men skulle någon komma på den iden här oavsett vad det är för hund,så skulle det vara väldigt ohälsosamt att ge sig ut i skogen för den personen.
Vet om en som skadade en hund,genom att slänga något varmt på den (kaffe eller soppa)hunden blev ju inte så alvarigt skadad.Dom hittade förövaren med en slana instucken genom ärmarna på hans rock,och utan byxor och kalsingar samt stövlar.Han hade fått knalla runt som en korsfäst,och begrunda sina synder.Det finns många hundägare som värderar sin hund mer än sina medmänniskor,i alla fall endel av dom.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #29 skrivet: 02 nov-07 kl 14:38 »
 ;D ;D ;D
Braaaa...

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 03 nov-07 kl 16:57 »
Jag vet ett flertal jägare som "ordnat" bort andras hundar under jakt, både jakthundar och brukshundar då dem stört jakten. Därav TROR jag. Jag säjer inte att JAG skulle göra det och har likvärdigt tankesätt som dom!

Jag menar att jägaren kom MYCKET billigt undan och det vet ju givetvis jägaren om. Och ja, jag tror faktiskt han drog ett hånskratt i bilen, annars hade han ju givetvis värderat hönsen till mycket mer än några kilo kött. Och vad är det för otäckt med det?

Jag tycker att du har otäckt mycket med frågetecken.

Men om du tror en sak så måste du ju ha tänkt på det också?

Där jag jagar hjälper jägarna varandra att hitta/rädda/lämna tillbaka hundar. Hunden ses som en MYCKET värdefull familjemedlem och gud nåde den idiot som skulle skjuta någon annans hund...oj oj oj.

Jag tänker/tror inte utan vet att du är HELT fel ute när du säger att 9 av 10 skulle åsamka hunden skada - faktiskt. Kanske någon enstaka idiot skulle göra något men 90% nej!

Jag tror som Körven, en del kan prata en massa skit men när det väl kommer till kritan så är det bara just skitsnack.

Veztra

« Svar #31 skrivet: 10 nov-07 kl 10:20 »
Men om du tror en sak så måste du ju ha tänkt på det också?

Där jag jagar hjälper jägarna varandra att hitta/rädda/lämna tillbaka hundar. Hunden ses som en MYCKET värdefull familjemedlem och gud nåde den idiot som skulle skjuta någon annans hund...oj oj oj.

Jag tänker/tror inte utan vet att du är HELT fel ute när du säger att 9 av 10 skulle åsamka hunden skada - faktiskt. Kanske någon enstaka idiot skulle göra något men 90% nej!

Jag tror som Körven, en del kan prata en massa skit men när det väl kommer till kritan så är det bara just skitsnack.

Vadå jag har tänkt på det oxå? Bara för jag har hört och sett saker behöver det inte betyda att jag tänker göra samma sak!
Har du sett ett brott någon gång? Ja då är du oxå brottsling bara för att du tänker samma sak?

Självklart fattar den mindre begåvade att jag tog i en HEL del för att lägga lite tyngd i det, faktum kvarstår.
Det finns folk runt i min bygd som skulle knäppa hunden.

OCH jag är INTE en av dem!

All vidare postning om ovan är överflödig......

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 nov-07 kl 10:50 »
Vadå jag har tänkt på det oxå? Bara för jag har hört och sett saker behöver det inte betyda att jag tänker göra samma sak!
Har du sett ett brott någon gång? Ja då är du oxå brottsling bara för att du tänker samma sak?

Självklart fattar den mindre begåvade att jag tog i en HEL del för att lägga lite tyngd i det, faktum kvarstår.
Det finns folk runt i min bygd som skulle knäppa hunden.

OCH jag är INTE en av dem!

All vidare postning om ovan är överflödig......

En kommentar till bara...jag menade INTE att du hade tänkt skjuta hundar själv - du har missuppfattat!!!  Jag undrade HUR du tänkte, iget annat. Vi släpper detta nu  ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
torbjorn, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser