Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jakthundar i hönsgården  (läst 6393 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Jakthundar i hönsgården
« skrivet: 05 okt-07 kl 19:14 »
Jag fick idag in två främmande jakthundar i hönshuset.
Stoooor kalabalik, många fönsterrutor krossades av panikslagna höns som försökte ta sig ut. Nu är det duvor, höns och kaniner ute överallt och ingen töst gå tillbaka in trots att det har blivit mörkt ute. Förb....
Jag funderar, vems är ansvaret, vad hade hänt om hundarna har bitit ihjäl hönsen ?
Om det kommer in rovdjur på gården så är det, vad jag har förstått (!?), tillåtet med skyddsjakt. Men om det är hundar ?

Det var inga hundar härifrån byn, kände inte igen dem alls. Jag lyckades få tag på dem och stängde in dem i garaget. Sen ringde jag polisen.
Men å andra sidan hade jag lika väl kunnat vridit nacken av dem i rena ilskan. Det var flera timmars jagande här hemma. Jag efter hundarna och hundarna efter hönsen.... ... Pust. Vad gör man....?

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Jakthundar i hönsgården
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 19:48 »
Andragången samma hundar jagar ens djur och man polisanmält dem första gången. Så får man skjuta dem.
MEN då är ju grannsämjan borta för evigt och har man otur så var det en DubbelChampion också  ::)

Ansvaret är ju hundägarens så det blir ju hans försäkringsbolag som få betala döda djur..
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 19:49 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 05 okt-07 kl 22:05 »
Andragången samma hundar jagar ens djur och man polisanmält dem första gången. Så får man skjuta dem.
Vart står det?
Om inte jag minns fel så får man skjuta hund om man inte kan avbryta dom.

halle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 22:30 »
Hejsan
Skulle jag få uppleva det samma, så hade jag tagit hundägaren i hampan första gången.
Men hände det igen så skulle jag skjuta eller slå ihjäl hunden.
Hjälper det inte med en tillsägelse första gången, så får man gå den grymma o hårda vägen tyvär.
Mvh Halle

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 22:43 »
Det var inga hundar härifrån byn, kände inte igen dem alls. Jag lyckades få tag på dem och stängde in dem i garaget. Sen ringde jag polisen.
Men å andra sidan hade jag lika väl kunnat vridit nacken av dem i rena ilskan. Det var flera timmars jagande här hemma. Jag efter hundarna och hundarna efter hönsen.... ... Pust. Vad gör man....?
Sprang du efter hundar i flera timmar????
Tog polisen med hundarna?
Informerade du om dom trasiga fönsterrutorna?
Sa du att du ville ha ersättning för det?
Det kostar ju en del att lämna in det till glasmästare.
Annars så får du polisanmäla för skadegörelse.
Du skrev jakthundar. Var du säker på det? Här brukar man sällan släppa 2 hundar samtidigt. Har vi två så växlar vi av så att dom får vila ibland.
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 22:46 av Rosten »

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #5 skrivet: 06 okt-07 kl 13:03 »
Nja, jag tog för givet att de var jakthundar pga deras beteende. Nosen i backen och full fart på ben och svans  :) träffade dessutom på dessa hundar i skogen tidigare på dagen. Utan någon människa i närheten.

Jo, det var livat här hemma vill jag lova. Det började med ett fasligt oväsen från hönshuset och så kom det flygandes höns och duvor ut från dörrar och fönster..... Jag såg inte hundarna just då, de hade väl fortsatt till baksidan för att jaga ut kaninerna istället.

Jag fick väl in en del av hönsen efter lite lock med mat.
Medan jag är ute och letar efter resten så kommer hundarna igen, full fart in i hönshuset och jagar ut hönsen igen  >:(
Bara att börja om. Försökte skrämma iväg hundarna, skrek och gormade en stund och de sprang ut i fårhagen och störde fåren istället.
Jag fick in hönsen, pust, och började locka på duvorna. Ja, vad händer då.... Hundarna ruser in en tredje gång.
DÅ tog iallafall tålamodet slut. Jag i full fart efter hundarna, fick till slut tag på dem och släpade dem i nackskinnet in i garaget och smällde igen dörren. Usch så trött jag var på dem GRRRRRR

Senare på kvällen kom polisen och tog hundarna med sig. Det var ingen som hade anmält att de var borta då ännu, jag hoppas att de kommer tillrätta iallafall.
Alla hönsen är hemma, och duvorna har återvänt idag först. Nu ska jag leta reda på kaninerna bara......   hej hopp  :D

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 06 okt-07 kl 22:38 »
Jag hade nog inte varit lika snäll som du.  ;)
Jag hade krävt ersättning direkt.
Hade ringt in med gämna mellanrum till polisen för att kolla om ägarna dykt upp.
Skulle hundarna dyka upp vid ett senare tillfälle så hade jag löst problemet på samma sätt som Fred skrev i en annan tråd
Djupt ner i dyngstacken. ;)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #7 skrivet: 07 okt-07 kl 14:43 »
 :-[ jag är gudomligt snäll......

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #8 skrivet: 07 okt-07 kl 18:00 »
 :-X

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 13:31 »

En jakthund bet i hjäl två ankor för mig,jag kunde inte få fatt i den men fotade(fotograferade) hunden med en anka i mun.Givetvis skulle hundägaren betala ankorna,vad kostar dom frågade han.Jag vill ha två liknande ankor av rasen Rouen sade jag.Var kan man köpa sådana då; frågade han.Vet ej ;sa jag.Efter en vecka så ringer han och säger att det inte finn sådana ankor,du får pengar i stället.Då fick han tel nr till en gubbe som har olika fåglar.Efter ett tag så kommer han hem med fyra hönor som han tyckte var lagom kompensation.Jag ville inte ha hönsen framförallt inte gammla burhöns.Det blir ju förjävla dyrt att skaffa fram sådana ankor tyckte han.Det blir ju 50 mil i bil pluss 500 för ankorna.Ja det är vad  jag betalade; svarade jag.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 15:05 »

En jakthund bet i hjäl två ankor för mig,jag kunde inte få fatt i den men fotade(fotograferade) hunden med en anka i mun.Givetvis skulle hundägaren betala ankorna,vad kostar dom frågade han.Jag vill ha två liknande ankor av rasen Rouen sade jag.Var kan man köpa sådana då; frågade han.Vet ej ;sa jag.Efter en vecka så ringer han och säger att det inte finn sådana ankor,du får pengar i stället.Då fick han tel nr till en gubbe som har olika fåglar.Efter ett tag så kommer han hem med fyra hönor som han tyckte var lagom kompensation.Jag ville inte ha hönsen framförallt inte gammla burhöns.Det blir ju förjävla dyrt att skaffa fram sådana ankor tyckte han.Det blir ju 50 mil i bil pluss 500 för ankorna.Ja det är vad  jag betalade; svarade jag.

Körven
Jag är rädd att samma sak skall hända mig i framtiden.
Vi åkte 53 mil för att hämta en höna med 7 kycklingar. Betalade 250:- för hönan.
Men en jägare brukar också ha koll på att saker och ting kostar pengar.
Deras hundar brukar inte vara gratis.
Är mera rädd för grannens hund. Den är omplacerad så hon har inte betalat något för den.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 15:07 av Rosten »

Räven

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 okt-07 kl 03:26 »
Det är då ingen brist på ideér om hämd här inne inte. Jag har hundar själv, som ni troligen skulle kalla jakthundar om ni såg dem. Under årens lopp har det vid ett par tillfällen blivit fråga om att ersätta skada som de gjort sig skyldiga till. Några höns, ett par katter och en papegoja har jag ersatt. Att hundägaren ska ersätta är tämligen självklart då det dessutom är reglerat med strikt ansvar mot ägaren vad den tar sig för. Att resonera i termar av vems fel det är och vissa djur får skylla sig själva om  de inte fattar att akta sig för en hund är således bortkastad energi.

Alla hundar i sverige ska enlig lag vara id-märkta och införda i register. Punkt slut Det är nästan alla hundar idag även om en vanlig missuppfattning är att de inte är det, detta gäller även blandraser, alla hundar helt enklet. Har man en hund i sitt förvar så finns det stora möjligheter att spåra ägaren.

Får man problem och ägaren till hunden kommer själv och hämtar hunden. Försök göra upp det hela på en gång. Gör en skadeanmälan och lägg fram era krav.

Om hunden blir kvar på platsen, ring polisen. Se till att de rapporterar till er när hunden återlämnas till ägaren. Skadeanmälan till polisen.

Hund gör skada och flyr från platsen. Mycket små möjligheter att göra anspråk på ersättning.

En jakthund efter meriterade föräldrar kostar mellan 7000-10000kranor som 8-veckors valp. Sen är det nedlagt en enorm tid och ytterligare pengar på denna hund innan den ens kommer till skogen. Skulle förvåna mig om en ansvarskännade hundägare skulle vägra rimliga krav på ersättning.

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 okt-07 kl 18:46 »
Om hunden blir kvar på platsen, ring polisen. Se till att de rapporterar till er när hunden återlämnas till ägaren. Skadeanmälan till polisen.

Hund gör skada och flyr från platsen. Mycket små möjligheter att göra anspråk på ersättning.

En jakthund efter meriterade föräldrar kostar mellan 7000-10000kranor som 8-veckors valp. Sen är det nedlagt en enorm tid och ytterligare pengar på denna hund innan den ens kommer till skogen. Skulle förvåna mig om en ansvarskännade hundägare skulle vägra rimliga krav på ersättning.

Jag håller med!

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 25 okt-07 kl 21:20 »
Skulle förvåna mig om en ansvarskännade hundägare skulle vägra rimliga krav på ersättning.
Men vad är rimliga krav?
Kan man förklara för folk att jag åkte 53 mil för att hämta en enda höna till våra tyska dvärgtuppar. Att jag också  betalade en regäl slant för hönan.
Tror nog en och annan hundägare inte är så sugen på att åka lika långt för attt hämta en till åt mig. Om det nu mot förmodan skulle finnas en till som är tillsalu.
Då jag knappast är road av att åka lika långt en gång till.
Skulle jag sedan få tupparna dödade + Sebrightparet dödat då snackar vi mer än 100 mil som jag har rest för att få hem dom. Vad tycker du Räven att jag då borde få i ersättning för 5 fåglar?

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 okt-07 kl 22:35 »
Men vad är rimliga krav?
Kan man förklara för folk att jag åkte 53 mil för att hämta en enda höna till våra tyska dvärgtuppar. Att jag också  betalade en regäl slant för hönan.
Tror nog en och annan hundägare inte är så sugen på att åka lika långt för attt hämta en till åt mig. Om det nu mot förmodan skulle finnas en till som är tillsalu.
Skulle jag sedan få tupparna dödade + Sebrightparet dödat då snackar vi mer än 100 mil som jag har rest för att få hem dom. Vad tycker du Räven att jag då borde få i ersättning för 5 fåglar?

Själv skulle jag inte tveka en sekund med att ersätta ekonomiskt, men det är klart att det kan bli problem om hönan är av ovanlig sort, då får man nog diskutera och förklara noga vad det innebär  :-\.
Förslagsvis ersättning för bensin samt rimlig timersättning för själva hämtningen...ju dyrare det blir så kanske hundägaren är mer noga med att ha koll på sin hund??

Å andra sidan kan ju räven eller grävlingen eller duvhöken ta dina djur vilken sekund som helst om de inte är inhägnade, och då får du inte en spänn!

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 okt-07 kl 22:37 »
Nja, jag tog för givet att de var jakthundar pga deras beteende. Nosen i backen och full fart på ben och svans  :) träffade dessutom på dessa hundar i skogen tidigare på dagen. Utan någon människa i närheten.

Beteendet är nog samma oavsett hundras. Hade de pejl på sig? Ovanligt att släppa två jakthundar på samma gång  ???

leifhh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 okt-07 kl 12:26 »
Själv skulle jag inte tveka en sekund med att ersätta ekonomiskt, men det är klart att det kan bli problem om hönan är av ovanlig sort, då får man nog diskutera och förklara noga vad det innebär  :-\.
Förslagsvis ersättning för bensin samt rimlig timersättning för själva hämtningen...ju dyrare det blir så kanske hundägaren är mer noga med att ha koll på sin hund??

Å andra sidan kan ju räven eller grävlingen eller duvhöken ta dina djur vilken sekund som helst om de inte är inhägnade, och då får du inte en spänn!

2 avgörande skillnader som gör att det blir som att jämföra äpplen och päron:
1/ den lösa hunden är lös pga att någon släppt lös den. Ger den sig på mina djur är det inte mycket jag kan göra annat än att försöka fånga den.
2/ räv/grävling/duvhök (men inte den lösspringande hunden) får skyddsjagas. Jag kan mao vidta rätt drastiska åtgärder och fortfarande hålla mig inom lagens råmärken.

Milersättning brukar väl ligga på 18 kr/ mil skattefritt och ytterligare typ 13 kr som beskattas (om man har rätt arbetsgivare).... Eller något liknande.

Veztra

« Svar #17 skrivet: 26 okt-07 kl 12:46 »
Men vad är rimliga krav?

Vad gör jägaren om min hund springer och stör deras jakt?

Kan tro att 9 av 10 ser till att jag inte ser min hund igen.
Många jägare åker ju 50 mil lätt för att hämta en hund, det borde dom förstå!

Läste i en annan tråd att jägaren skulle ersätta med några kg älgkött, va fasiken e de för ersättning?
Tycker nog jägaren skulle plikta med en hel älg om det skall kännas, nu skrattade han säkert hela vägen hem i bilen när han hämtade hunden.

Dock kan man inte värdera grannsämjan med pengar ens.

"Från en som jagar med hund och är hönsägare!"

Elektra

« Svar #18 skrivet: 27 okt-07 kl 00:54 »
Vilken rasren jycke som helst kostar i runda slängar mellan 7000 och 25 000 som valp, inte F*n tar alla hundägare större ansvar för det! En här på forumet fick flera av sina hönor ihjälbitna av en jakthund, hundägarens reaktion var "varför har du dem lösa?" Inget snack om att ersätta!
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 27 okt-07 kl 01:23 »
Milersättning brukar väl ligga på 18 kr/ mil skattefritt och ytterligare typ 13 kr som beskattas (om man har rätt arbetsgivare).... Eller något liknande.
Fast jag har ingen lust att åka massa mil i onödan. Jag får ont i ryggen av långa bilfärder och jag kommer efter med saker som jag skulle ha gjort den dagen. Vill han ändå att jag skall åka så får han leja in mig via min firma. Då tar jag 400:- i timmen + 36:- milen. Då blir det inga billiga höns. ;)
« Senast ändrad: 27 okt-07 kl 01:24 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1429 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser