Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäppa hönsor!!  (läst 2657 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Knäppa hönsor!!
« skrivet: 03 okt-07 kl 13:41 »
Ett par av mina höns, tror det är mina goa IsaBrun, har börjat krascha sina ägg. Eller de är iaf trasiga varje dag.
Jag tor att det har att göra med att det ligger två surdamer i favoritredena.
Jag har fem reden , men det är bara två som hönsen tycker duger att lägga ägg i .

Antingen så sitter hon uppe på dyngbingen under pinnarna och lägger ägg, sedan rullar det ner i golvet och går sönder.
Eller så sitter den galningan på nedersta pinnen ...men jag har aldrig hört talas om något så knäppt...kan det hända?
Jag gjorde en rokad mellan redeslådorna för ett tag sen när det var bara ett rede som dög åt damerna.
Men nu funderar jag på att bygga om ordentligt. Ruska om hjärnorna lite på dem ...
Har ni några tips om vad jag ska göra...?
Jag vill ju inte att de ska få smak på ägg och ha sönder dem med flit.

/
Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Rosten

• Närke
Re:Knäppa hönsor!!
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 13:59 »
Jag brukar lägga ett gammalt ägg i någon av dom andra redena. Sätt ett kryss på undersidan så att du vet vilket det är. Hönsen verkar tro att dom redena som det ligger ett ägg i är bättre än dom andra.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 14:09 »
Okey, det måste jag genast testa.

THX !!

Maya

Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 04 okt-07 kl 02:15 »
Jag har hittat ägg under sovpinnarna på morgonen också då och då, ibland har de gått sönder, ibland har de klarat sig, men varför de gör så har jag ingen aning om. Barnen brukar säga att de lägger ägg i sömnen....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 04 okt-07 kl 07:47 »
Jag tror mer på att dom blir skrämda av nåt, så att dom "tappar" ägget.
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 04 okt-07 kl 12:42 »
Nja, mina IsaBrunisar verkar då inte gjort detta i sömnen och inte är de så lättskrämda  :-\

Det ligger minst ett kraschat uppätet varje morgon. Det är inte kul.
Men jag har gjort som Rosten sa och lagt ett ägg i alla de tomma redena.

Fan, Isorna har gett mig ägg typ varje dag och varannan med dubbla gulor i enorma ägg.
De är/har varit mina bästa äggläggare.

Ska nog prova att ställa ut en till ruvlåda, för de är så nyfikna så jag tror inte att de kan låta bli .
Återkommer med rapport ;)
/
Maya
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 12:42 av HönsMaya »

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #6 skrivet: 04 okt-07 kl 18:17 »
Nu har jag byggt nya reden, flera stycken.
Isorna är så nyfikna av sig så jag tror inte de kan motstå...
Hoppas det iaf!!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #7 skrivet: 04 okt-07 kl 19:20 »
Om du sätter en list i framkanten på gödselbingen som stoppar ägget när det kommer rullande så går det kanske inte sönder fler.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #8 skrivet: 05 okt-07 kl 15:37 »
JA, ska testa sätta list...för idag var det i och för sig ett nästa helt ägg...dock med "knock" , hinna hel ...men så kan vi ju inte ha det....

Förresten så är det inte bara hönsorna här som är knäppa...matte är inte klok hon heller  ::).

Jag alltså, kom ju på att jag bor ju riktigt nära tidernas hönsuppfördare, Küler , utanför Norrtälje och eftersom mina surhönsor inte verkar vilja ge upp så ska jag lägga under dem ett gäng ägg som jag köpte idag; Maraner, Isbar och Araucana. Har inte tänkt på att fråga honom tidigare om han säljer avelsägg, men det gör han ju...
Ja, jag vet ... men man kan väl ändra sig :o . och det finns ju värmelampor  ...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #9 skrivet: 05 okt-07 kl 21:26 »
Det är sunt att vara lagom flexibel.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Knäppa hönsor och även matte!!
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 21:55 »
Jo men visst är det väl så...Det försöker iaf jag intala mig själv ;D
Man får väl försöka med tesen ; man ångrar oftare vad man inte gjort , än det man faktiskt gjorde.

// Maya

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #11 skrivet: 06 okt-07 kl 11:25 »
Hon sitter alltså kvar på pinnen och värper den knäppgöken.

Nu har jag , enligt gott råd satt upp en list på kanten av dyngbingen.
Detta medför att ägget inte rullade ner i golvet och det är kanon, men...
det har iaf en knock. Vet'e fåglarna vad jag ska testa nu  :(  ???  >:(

Mera id'eer vore bra   :-\
För nu vet jag inet vad jag ska testa.

//
Maya
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 11:28 av HönsMaya »

Blenda

« Svar #12 skrivet: 06 okt-07 kl 11:41 »
Kan det vara som det varit för mig ett antal gånger? När hösten kommit var det plötsligt så mörkt när ägget trängde på att hönan inte såg att hitta eller vågade till redet i mörkret? Jag har satt ett rede uppe vid sittpinnarna på väggen och tänder ljuset med en timer kl 6 och se det har fungerat, nu ligger ägget i redet på morgonen inte i gödselbingen. Kanske värt att prova? Vet inte vilken av åtgärderna som fungerade men nån var det.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #13 skrivet: 06 okt-07 kl 11:47 »
Tack, jag har en timer på lampan , men den tänds vid 7, men jag ska genast ställa den på 5.30 i stället. Det är kanske precis som du säger.  Det är ju faktiskt väldigt troligt.
De nys redena som jag satt upp står ju precis brevid där hon alltid sitter. Och ett par av dem har använts av de andra hönsorna.

//Maya

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 06 okt-07 kl 11:57 »
Testa med att spänna upp ett finmaskigt nät strax under hennes sovpinne - kanske kan det fånga upp ägget :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #15 skrivet: 06 okt-07 kl 12:18 »
Oki, ska testa det med.
Härligt, med bra, goda råd ;D

//Maya

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 okt-07 kl 14:59 »
Testa med att spänna upp ett finmaskigt nät strax under hennes sovpinne - kanske kan det fånga upp ägget :-\
Det lär inte vara det enda det nätet fångar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #17 skrivet: 06 okt-07 kl 18:48 »
Okey, inte alltför finmaskigt då, men jag ska avakta och se vad den tidigare ljuset gör för verkan.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #18 skrivet: 07 okt-07 kl 13:44 »
YESSSS!
Tack Blenda!!
Min IsaBrun- Helga var äggnödig innan lampan gick på . Nu hade jag ställt timern på 5:30 och idag låg alla ägg så fint i redena.

Djup suck av lättnad...

// Maya

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser