Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur lång livslängd har en panna?  (läst 31702 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hur lång livslängd har en panna?
« skrivet: 30 sep-07 kl 17:04 »
I ett hus vi tittar på just nu, så står det en vedpanna av märket borö från 1983........

.......nu är frågan, hur länge kan man förvänta sig att en panna håller??

...vid normalt bruk...........jag har faktiskt ingen aning........den såg ut fräsch på utsidan :-\
Live simply......so that others may simply live.

Tompas11

• Västmanland
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-07 kl 18:44 »
Svårt att svara på, men min kombipanna el/olja är från 1965 och still going strong. :)
If it doesn't work, chrome it!

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #2 skrivet: 30 sep-07 kl 18:48 »
Ja, jag har en kombipanna, Eryl från 1975, som funkar utmärkt.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 sep-07 kl 18:56 »
Vår är från 1967. Räknar med att vad det lider byta ut den mot något modernare, kopplat till ackumulatortank så man kan ha mer än 12 grader varmt på morgonen, men det är ju en stor investering. Precis som med gamla bilar är det väldigt billigt att köra ett år till, så länge den funkar.
« Senast ändrad: 30 sep-07 kl 18:57 av Ulric »

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 30 sep-07 kl 19:14 »
Om man kopplar pannan till en ackumulatortank med elpatron, så blir det ingen akut kris om pannan lägger av mitt i vintern.
Och man kan elda pannan effektivare och renare med ack-tank.
Plus att man ofta klarar sig med eldning morgon och kväll.
När sen slutligen pannan pajar ihop efter maximalt utnyttjande,
så är den viktigaste komponenten i den nya anläggningen redan installerat, alltså ackumulatortanken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 30 sep-07 kl 21:56 »
Hej
På mitt jobb har vi byggt enkla plåtpannor ,till och från i 40 år.Själv byggde jag en till mig själv för 5 år sedan.Det var det bästa jag har gjort eldade med olja innan.

Våra pannor är väldigt enkla och håller i ca 25 år ,de äldre personer som köper en ny av oss nu ,har köpt en tidigare och det brukar ligga på ca 25 år.

Pannorna byggs av 4 mm plåt och 5 mm i eldstaden i ett ytterhölje stort som en halvoljetank dvs 1500 liter varav eldstad och konvektor ca 500 liter.
Eldstaden är ca 400 mm i diameter och 1000 mm djup.
Pannan har ingen keramik,ingen underförbränning och inga fläktstyrningar.Detta betyder inga driftstörningar,håller man koll på vattennivån så rostar den inte heller.Den går till slut sönder ,den spricker oftast utvändigt mellan eldstad och konvektor.Det går att svetsa ihop ett par gånger sedan är är stålet totalt utmattat.Rost hål är sällsynta om man har koll på vattnet.
Det stämmer inte vad tillverkarna säger att de måste vara gjutna.
Finns en nackdel det går åt lite mer ved.
Fördelarna är Tank och eld iett inga pumpar och laddomater,askar ut ca var 12-14 dag fantastiskt och det utan fläktar och underförbränning.Inget kan paja mer än att den börjar läcka och då snackar vi om att det börjar med lite droppar.Det är ju inte så som man ibland hör att folk tror att pannan rasar ihop om den läcker lite den går ändå ,och en svetskunning person fixar en spricka ganska lätt.
Mitt råd köp en enkel plåtpanna med koppar slingor till värme och varmvatten.1000 liter vatten räcker till 90-100 kvm.
Problemet är att det finns nästan bara småpannor med 55-90 liter tank och så måste man köpa 2 st 500 liter tankar till.
För visst det är inte lätt att montera in en 1500 literspanna i en källare .

Miljö pratas det mycket om ,min sotare älskar denna panna (lättsotad) och miljögodkänd panna gäller oftast enbart i tätbebyggt samhälle.Och kommunen är trötta av sig de orkar inte ens skicka brev till dem inne i samhället som har en 55-90 literpanna och eldar hela tiden,och grannar ringer för dom bor i smogg hela tiden.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-07 kl 21:58 »
Glömde säga . Vid minus 10 grader eldar jag upp pannan till 85-90 grader 1000 liter och sedan håller det ett dygn.

Lars

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 30 sep-07 kl 22:25 »
Har sett nåt liknande som det Lars-Göran beskriver, på bild.
Jag tror det går åt rätt mycket mer ved än i en godkänd panna.
Det brukar synas på röken, mycket svart oförbränt kol som sotar ner omgivningen istället för att bli värme.
Med vattenkyld eldstad kommer man aldrig upp i bra förbränningstemperatur.
Förr fanns det danska Passat-pannor, också med vattenkyld eldstad, som egentligen var byggda för halmbalseldning,
men som här eldades med ofta okluven meterved.
Dom bolmade som gamla tiders ånglok.
Annars gillar jag idén med att tillverka sin egen värmepanna, och helst så enkelt som möjligt.
Det fanns åtminstone tidigare annonser i Land från en snubbe som sålde ritningar på keramikpannor.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-07 kl 23:12 »
Jag har 75 kvm.
Har varmvattenberedare = eldar ej på sommaren.
Ok lite ca 1 gång per månad.

Gör av med ca 17-20 meter .
Sotar ur konvektorväggarna ca var 14 dag (bör man göra iallafall) , gör mycket på rökgastempen = snabbare uppeldningstid.
Rökröret är ett 150 mm rör. Jag tycker inte att det ryker speciellt mycket första 5 minuterna sedan är det sådant drag så det ryker inte alls.Men jag antager att det har lite med skorstenen också att göra, och veden.Här omkring har massor med folk skrotat ner sin olje tank sparat hälften och byggt en panna av det .

Bor ni i halland så kan ni kolla på min och sedan bygga en själv.Det är inte speciellt märkvärdigt.Titta på soptippen så många oljetankar där är,varje tank är ytterhölje till 2 pannor borträknat frontplåten.

Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 30 sep-07 kl 23:16 »
Glömde säga .. Zeke jag håller inte med och inte sotarn heller. Ingen aska,lite sot mindre nu än när oljebrännaren gick visst den gick ryckigt ibland och var lite sliten i luftinställningen.
Inget kan krångla,köp ej dyra pannor med avancerad teknik hugg hellre lite mer ved.

Lars

Skogis

« Svar #10 skrivet: 30 sep-07 kl 23:48 »
Hej!

Kul med en Bodensare :) Vi bor i ett äldre hus och hade också en panna från 1983 som fungerade ok. Vi bytte i sommar mestadels för att systemet med ackumulatortanken inte funkade optimalt då det inte fanns någon laddomat...Vi köpte en gjutjärnspanna utan "lull-lull" som vi precis fått igång och det verkar lovande inför vintern. Betydligt billigare än märkespannorna med alla finesser som kan gå sönder :) Det är ju inte så kul om pannan pajar mitt i vintern även om man har el-patroner när elen är så dyr och vintern i Norrbotten är kall och lång...

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 01 okt-07 kl 08:29 »
Det låter ändå rätt intressant, Lars-Göran.
Kan du lägga in några bilder på pannan?
Eller beskriva konvektorn lite närmare?

Tippar att många pannor som kasseras för en liten läcka skulle kunna lagas och hänga med ett tag till.

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-07 kl 22:42 »
Man brukar säga 30 år för en panna.
Jag körde min i 45 och den jag hade i hyreshuset höll i 35.

Det som förstör pannor mest är kondensen som bildas inne i pannan då kallt vatten strömmar in i botten och kyler eldstaden. Är det sedan en oljebrännare som har sina agresiva gaser hjälper detta till.

Så om ni skal köpa hus. Kolla lite på hur den förre ägaren använde sin panna.
Följande är kanske inte den mest ekonomiska men visar vad som kan förstöra pannan

Står oljebrännaren på en låg starttemp ? minus
Finns det en ventil som returnerar utgående vatten tills temperaturen är uppnåd? plus
Kontrollera om skorstenen är "murken" eller har kondens på insidan.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 21:14 »
Hej
Min enkla panna är byggd såhär.
  4 mm plåt i höljet ca 1 -1-1,5 meter hög och 100 mm isolering ,2 st 10 meters kopparslingor för varmvatten och elementvatten,kopparslingan för varmvatten går genom en 80 liters beredare.När panntempen sjunker går beredaren in så varmvatten alltid finns.
Visst är panntempen 90 grader och man duschar 3-4 st eftervarandra så kan beredaren lösa ut annars funkar det kanon .Jag stänger aldrig av beredaren.
Sätter man pannan i ett uthus så är en vanlig bonde variant att sätta den i en hörna sätta 2 spånskivor till runt och sedan skyffla in spån emellan funkar perfekt.Billigt alternativ,spar både isolering ,färgad plåt och plåt remsor på pannan som man fäster färg plåten på.

Min eldstad är 400mm i diameter 750 mm djup,konvektorn är fyrkantig 750 mm djup,700 hög och 150 bred med ett spjäll med 2 plåtar och en lös plåt.Drar man ut spjället går röken rakt upp och ut.Med spjället inne går röken upp-utåt i konvektorn-in-ut-in och upp i rökröret och ut.Rökröret sitter rakt bakåt eller upp röret är ett 150 mm rör.
Luckan sätts fast med spännskruvar och 20-20 mm packning med ett hål i för en pinne som reglerar spjället.
Luckan isoleras med 50 mm isolering=dubbla väggar plus en rostfri plåt längst ut.
Eldstadsluckan är rund med 2 väggar och 2 luckor ovanför varandra som styrs av den hederliga kedjan,fast jag brukar sätta upp luckan på max och släcka ner den när tempen är nådd.Då har man inga pyreldningsbekymmer.

Jag gjorde min panna så att höljet gick in genom källardörren,satte in eldstad och konvektorn i källarn och svetsade på frontplåten.
Det är en halvdags svetsning med det.
Man bör ha tillgång till en mekanisk verkstad så man kan rulla och knäcka plåt .Men svetsningen går bra med en enkel 220 svets.
Materialkostnad oklädd och utan slingor är ca 8500 kr.
Slingor finns på rinkabyrör tror de kostar ca 1000 kr styck.
Jag är ingen teoretiker utan är mer åt det praktiska hållet.Hoppas någon fattar nåt av det jag skrivit.
Måste börja diska frugar ropar.

Ha De    Lars

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 02 okt-07 kl 21:40 »
Tack för att du tog dig tid med beskrivningen mellan hushållsbestyren, Lars-Göran.  ;)
Ska försöka rita upp den och begrunda.  :P

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 02 okt-07 kl 22:47 »
Min förra chef,det var han som började med pannan "Kullgrenpannan" välkänd i Hyltebruk.
Han har precis gjort en på mitt jobb till sin kusin ,den gamla pannan hade börjat läcka efter 29 år en "enkel" plåtpanna.
Synd att vi inte hade denna disskussion för 1 vecka sedan då kunde jag tagit bilder på pannan naken.
Skall se om jag kan ta en bild på den gamla den slängde jag i skrotbacken idag.

Mvh  Lars

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 02 okt-07 kl 23:24 »
Ja tack, gärna det!  :D

Baxima

« Svar #17 skrivet: 03 okt-07 kl 09:59 »
Min förra chef,det var han som började med pannan "Kullgrenpannan" välkänd i Hyltebruk.
Han har precis gjort en på mitt jobb till sin kusin ,den gamla pannan hade börjat läcka efter 29 år en "enkel" plåtpanna.
Synd att vi inte hade denna disskussion för 1 vecka sedan då kunde jag tagit bilder på pannan naken.
Skall se om jag kan ta en bild på den gamla den slängde jag i skrotbacken idag.

Mvh  Lars

Men hallå 29 år. Står utveklingen så stilla så att man vill ha en panna i mer än 30 år?

Nej skaffa riktiga miljögodkända pannor.Vi vedeldare har redan så dåligt rykte.
På köpet sparar du några timmar på ved backen.

Regeringen kommer förhoppnings vis lägga en straff avgift på ej miljögodkända pannor snart.
Då kanske vi kan få bort lite skit pannor

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 03 okt-07 kl 11:29 »
Det borde finnas möjlighet att bygga sin egen panna utan att åka på avgifter.
Isolerar man eldstaden så kommer man upp i hög förbränningstemperatur,
och det är ingen omöjlighet att göra själv.
Med stort vattenmagasin inbyggt i pannan eller i separat ack-tank behöver man inte pyrelda.
Dessa två åtgärder räcker långt och kan anpassas för äldre pannor utan dyra SP-provningar och -godkännanden.
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 12:35 av zeke »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 okt-07 kl 11:51 »
Gamla "skit pannor" försvinner genom naturlig avgång utan några avgifter. Däremot kan det ju vara ett sätt för regeringen att späda ut budgeten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 2 användare
Jägarskägget, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser