Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur lång livslängd har en panna?  (läst 31695 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Re:hur lång livslängd har en panna?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-07 kl 21:38 »
Staten eller kommunen vill säkert införa en avgift och de ber väl sotaren anmäla vilka som har en "skitpanna". "Lagen finns redan i tätbebyggelse och inte fan har skitpannorna försvunnit där de har bara satt dit en tank.Eldningsförbud gäller i många villaområden eller som det heter uppvärmningen skall ske med det uppvärmningssystem som villan är byggd för från början dvs endast mys eldning .
Inte fan kollas det upp folk eldar som aldrig för.
Du som snackar om utveckling framåt,den går ju för helvete inte framåt.
Idag har du som bäst 5 års garanti på en vedanläggning för 80000 kr OM du har köpt allt på samma ställe köper du en tank eller laddomat någon annanstans så har du bara 2 års garanti.Detta är ganska vanligt,för 30 år sedan hade man 10 års garanti idag har du 2år.
Nä bygg en själv då vet man vad man får.
Ex på en dyr skitpanna som alla helst vill glömma det är ju Pulsonex ,där fanns allt keramik,fläktar ,underförbränning och massa andra finnesser.men det var inte många som fick det att funka.

Vad är det som är fel med att ha en gammal panna i drift som funkar år efter år.
Det är pannor vi snackar om och inte bilar som vissa byter ofta för att impa på grannen.
Och ved har vi gott om ,de flesta av oss bor mitt ibland veden.

Lars
 ;D
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 03 okt-07 kl 21:47 »
Glöm det  Baxima det kommer aldrig att drabba oss på landsbyggden.
Och sotarna älskar dessa "skitpannor" ju enklare de är desto bättre är de i drift och några timmar till på vedbacken spelar väl knappast någon roll.
Men lägg du 80000-90000 kr på en modern panna och byt den efter 8 år så hänger du med i utvecklingen.
   ;D ;D ;D ;D ;D

Baxima

« Svar #22 skrivet: 04 okt-07 kl 10:53 »
Jo då nog kommer det att drabba oss på landsbygden.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22577&a=858951&lid=is_search549588&lpos=0&queryArt549588=vedpannor&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=0

http://www.naturvardsverket.se/Documents/remisser/m/fu2008/extern_remiss_Frisk_luft_bil_3_konsekvens_vedeldning.pdf

Det finns många som inte förstår hur bekvämt vedeldning kan vara. Du verkar vara en av dom.

Om du eldar mot en 1800L tank som innehåller 144 kWh

Ex 1 Dubbelpanna 50% verkningsgrad ved-kvalitet som motsvarar 1/7 av oljans energivärde (1/7 x 10 kWh = 1,4 kWh/lit) så får man räkna med att elda 144 kWh / 1,4 kWh x 0,50 = 205 liter ved.Om eldstaden rymmer 50 liter så handlar det om att göra 5- 6 inlägg.

Ex2 En traditionell vedpanna (utan keramik) har ofta eldstäder på ungefär 100 liters vedvolym och verkningsgrader på runt 65%.
Med samma förutsättningar blir här vedåtgången 144 kWh / 1,4 kWh x 0,65 = 158 liter ved
två inlägg alltså

Ex 3 modern, miljögodkänd vedpanna har man verkningsgrader på närmare 85%.
Det betyder att en sådan panna bara behöver elda 144 kWh / 1,4 kWh x 0,85 = 120 liter ved. Många moderna pannor rymmer just 120- 140 liter ved i eldstaden.
Det betyder att man med ett enda besök i pannrummet klara av att tillverka lika mycket energi som grannen med dubbelpannan inte klarar av att tillverka hur mycket han än eldar.

Med 2 ilägg värmer du upp 4000L 50 grader !

Föresten var det 7 dagar sen jag eldade. Tank toppen står fortfarande på 50 grader. 20 grader i botten på tanken. totalt behöver jag ca 18-20 kubik för att värma mitt hus ett år.
Men elda på ni  ;D

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 04 okt-07 kl 21:16 »
Det var mycket matte ,men jag är faktiskt ingenjör i botten så jag fattade: Du kanske också antyder att min panna har en verkningsgrad på 50 procent. Jag vet inte vad den har och jag skiter i vilket.Vad jag vet är hur mycket ved jag kan lägga in i eldstaden,att jag behöver elda en gång per dygn vid ca 10 minus.Det blir inte mycket aska och rökgastempen är bra och jag har 1000 liter vatten med möjlighet att koppla in en plåtburk till vid sidan om,om jag bygger ut.
Min panna är perfekt för mig och dessa förslag från olika myndigheter kan man ta med ro. Visst ,de kommer säkert att lyckas få igenom att alla skall ha tank och det har de flesta redan.
Du som är så bra på matte kan väl knappast tro att kommunen kommer att kräva att folk  på landet skall slänga ut sin nya eller gamla panna för att den inte är godkänd.Det finns massor med folk på landet som inte har godkända pannor men de funkar bra.
Jag är säker på att min panna kommer att stå här tills den pajar.

Intressant länk,men från förslag till genomförande är det otroligt långt och skall det gälla oss på landet också så är det ännu längre.

Sen vill jag säga till dig BAXET.
Jag fattar faktiskt hur bra det är med vedeldning.Jag sparar 15000 kr per år ,jag eldar upp det jag röjer i skogen pannan går perfekt och passar mina behov bra.Men det vore konstigt annars jag har ju själv byggt den . Materialkostnaden var 10800 kr med kopplingar och beredare.
Jag är nöjd.

Ett tips
Vill ni ha lika stor tank som BAXET så använd hela oljetanken med frigolit som isolering och ett rostfritt 150 rör med elpatron för element värme om ni reser bort.Elpatroner i tankar blir dyrt sätt den på ett rör istället så värms bara det vatten som finns i elementen .Finns och köpa också men varför betala 6-8000 kr för något så enkelt.Ett rör 2muffar plus lite isolering.
Den panna jag har beskrivit värmer lätt 3000 liter vatten.
Jag vet för vi har varit hos folk och byggt om deras oljetankar (satt in kopparslingor och någon mer muff) och sedan har de köpt en panna av oss.

Nu blev det mycket prat ,är lite sur på BAXET och så slapp jag även disken ikväll.

Lars :-X

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 04 okt-07 kl 21:44 »
Det finns många som inte förstår hur bekvämt vedeldning kan vara.
Vem har sagt att det ska vara bekvämt?? Av någon anledning brukar bekvämt = dyrt ...

Eldar ikväll i en skitvedspis som är cirka 50 år gammal, samt en skitkakelugn som passerat de 80. Skitkakelugnen har ungefär samma verkningsgrad som dina miljögodkända pannor, så hela detta rummet värms upp ungefär ett dygn på 4 små björkeklampar :) .
Huvudsaken veden är tillräckligt torr, är veden sur ryker man ner grannskapet även om ens panna är ny och nådigt godkänd av Höga Vederbörande.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 04 okt-07 kl 23:01 »
Tänk så enkelt det kan vara   och BILLIGT.
 :o

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 04 okt-07 kl 23:07 »
Skräptanten vet vad hon pratar om torr ved och bra drag e a och o .

::)

eka

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 06 okt-07 kl 23:36 »
Ett tips
Vill ni ha lika stor tank som BAXET så använd hela oljetanken med frigolit som isolering och ett rostfritt 150 rör med elpatron för element värme om ni reser bort.Elpatroner i tankar blir dyrt sätt den på ett rör istället så värms bara det vatten som finns i elementen .Finns och köpa också men varför betala 6-8000 kr för något så enkelt.Ett rör 2muffar plus lite isolering.
Den panna jag har beskrivit värmer lätt 3000 liter vatten.
Jag vet för vi har varit hos folk och byggt om deras oljetankar (satt in kopparslingor och någon mer muff) och sedan har de köpt en panna av oss.

Hur fungerar detta med att bygga om tanken i praktiken?
Vad jag förstår (och hört) så klarar inte oljetankar det tryck som blir med 10m vattenpelare som det kan bli i ett tvåvåningshus med pannan i källaren.
« Senast ändrad: 06 okt-07 kl 23:36 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 07 okt-07 kl 00:15 »
Men skriver han inte att han har kopparslingor i tanken?
Pannan är alltså inte direktkopplad till värmeledningssystemet.
Likadant gör man när man bygger om gamla oljetankar till ackumulatortankar.
Annars tror jag att dom räknas som tryckbehållare som måste besiktigas.
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 00:19 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #29 skrivet: 07 okt-07 kl 19:08 »
Glöm det  Baxima det kommer aldrig att drabba oss på landsbyggden.
Och sotarna älskar dessa "skitpannor" ju enklare de är desto bättre är de i drift och några timmar till på vedbacken spelar väl knappast någon roll.
Men lägg du 80000-90000 kr på en modern panna och byt den efter 8 år så hänger du med i utvecklingen.
   ;D ;D ;D ;D ;D

För det första så är livslängden mer än 8 år på en modern panna, beror iofs hur illa man eldar dom.

Håller med Baxima, det är för jävligt att man får ha vad för skit till panna som helst. Kommunen där jag bor måste man ha acc tankar från 2005, och byter man panna från o med i år så måste den vara miljögodkänd..

Mycket bra.

Finns ju en anledning varför vissa pannor är miljögodkända. Keramikpannorna har högre verkningsgrad än gammal gjutjärnskit.
Har endast en rökgas temp på knappt 100 grader direkt efter pannan...

Tänk på miljön, 80.000-90.000, det är rätt stor del av det som är arbets kostnad, prylar runt om, så mycke billigare får du inte en fulpanna insatt.........

Baxima

« Svar #30 skrivet: 07 okt-07 kl 20:22 »
Tänk så enkelt det kan vara   och BILLIGT.
 :o

Jovist jätte billigt.Vad tror du en kakelugn kostar att mura upp i dag.
Jääte bekvämt med en värmekälla i ett rum.Det blir ju liksom inte för varmt i det rummet som kakelugnnen står i.

Bygg ett hus och säg att du vill ha en köks panna och en kakelugn,Ja då blev plötsligt en miljögodkänd effektiv ved panna billig

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #31 skrivet: 07 okt-07 kl 21:39 »
Ja,herregud jag vet att en panna håller i mer än 8 år även om den är byggd av 3-4 mm plåt.Håll koll på vattennivån .
Då rostar dom inte,de pajar oftare av utmattningar i stålet.Rost är inte problemet.

Jag fattar inte vad som är fel på en icke kontrollerad panna om det inte ryker ner hela nejden ,man har bra ved,bra drag,bra rökgastemp ,man sotar ur den varannan vecka ,ved brinner upp ,visst verkningsgraden är antagligen lite sämre men förstör det miljön.För att jag eldar lite mer .Det finns säkert flera hundra hushåll som påbörjar sin eldningskarriär varje dag,och så skall jag vara en miljöbov för att jag eldar 2 kubik mer än ni med era moderna pannor.Tänk på att era dyra moderna pannor behöver elkraft för att få det att brinna bra plus pumparna .
Jag har bara pump på 50 watt.

Baxima. Håller med dig ibland ,en värmekälla i ett rum och få den värmen att förflytta sig är inte lätt utan flläktar som snurrar på högvarv och det är knappt att det går ändå.
Kakelungar  e dyra det är sant.

Man kör med kopparslingor ca 10 meter så blir systemet trycklöst.
Man kan även göra egna kopparslingor.De behöver inte vara en slinga .Det kan vara en kopparrörsram runt oljetanken i ovankant ca 10-12 meter är lagom.

Zeke. Bild på gång skall bara fjäska för frugan ,jag kan inte lägga ut sådant.

Lars

eka

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 07 okt-07 kl 22:25 »
Ok om matningsslingan.
Ville bara få detta förtydligat att man inte hur som helst bygger en acctank av oljetankar. Det är liksom bara så enkelt att koppla pannvattnet rakt in. Man måste också tänka på utvigdningen av vattnet när temperaturen åker upp och ned.

Det är säkert många som läser i forumet och får många nya ideer.  ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #33 skrivet: 08 okt-07 kl 18:43 »
Det är sant,jag har inte tidigare babblat så mycket jag har mest byggt och pulat själv.Men kan jag hjälpa någon med något som jag har lärt mig så gör jag gärna det.

I min panna har jag 1000 liter vatten ovanpå pannan har jag ett rostfri burk som bör vara minst 10 procent av vattenmägden i pannan dvs minst 100 liter.
Vid kall panna bör vattnet vara uppe i den rostfria burken då rostar det inte.
Vid varmpanna stiger vattnet i den rostfriaburken och ev vid hög temp så rinner det ut genom en toppmuff och i en hink eller ut i brunnen.
För att kolla så man inte har för lite vatten brukar jag fylla på så det rinner ut när tempen kommer upp på 90-100 grader .då vet man att nivån är rätt,vilket är viktigt.Annars rostar den i svetsskarven i toppen.
Har man slingor blir systemet trycklöst .
Ett expansionskärl för pannan  enkelrostfri burk ovanpå pannan och ett för elementen som kan vara på vinden eller ett tryckkärl vid pannan .

Lars
 :-[

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #34 skrivet: 10 okt-07 kl 19:49 »
Hej
Här är bilden på pannan. Under de fyrkantiga hålen kan man sätta el-patroner men eftersom det är dyrt att värma dem i tanken så brukar man aldrig sätta in el-patroner men det är därför det är muffar där. Längst ner i hörnan är det två rörkopplingar där imellan kopplas en cirkulationspump.
För utvidningens skull sitter det plattjärn runt pannan både i toppen och runt om.

Skriver mer om pannan senare när jag har fått hem alla jävla fårskallar som är på grönbete.  :P

Lars
« Senast ändrad: 10 okt-07 kl 19:49 av Lars-Göran »

Baxima

« Svar #35 skrivet: 11 okt-07 kl 14:40 »
Vilket Lik

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #36 skrivet: 11 okt-07 kl 17:55 »
Vilket Lik

Hur menar du?

Bilderna är tagna på en gammal utrangerad panna (läs tråden), men visar på ett bra sätt hur det fungerar.

Edgar

Baxima

« Svar #37 skrivet: 11 okt-07 kl 17:58 »
är det överförbräning?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #38 skrivet: 11 okt-07 kl 21:26 »
Jovist jätte billigt.Vad tror du en kakelugn kostar att mura upp i dag.
Jääte bekvämt med en värmekälla i ett rum.Det blir ju liksom inte för varmt i det rummet som kakelugnnen står i.
Men nu är kakelugnen i detta rummet cirka 80 år gammal, så den kan anses vara betald vid det här laget :) ...även om den kanske blivit ommurad vid något tillfälle.
Jag har inget emot att elda i just det/dom rum jag vill ha varmt...och hur varmt det blir beror på hur mycket en eldar, hur stort rummet är, hur kåken är isolerad m.m.
Bygg ett hus och säg att du vill ha en köks panna och en kakelugn,Ja då blev plötsligt en miljögodkänd effektiv ved panna billig
Känns inte meningsfullt för min del att bygga en ny kåk när det redan finns så många gamla, härliga, personliga hus. Jag ser ingen motsättning mellan att ha kakelugn eller kökspanna, så vitt jag vet finns det miljögodkända kökspannor oxå...och en kakelugn har som sagt en verkningsgrad på c:a 80 % och det är effektivt enligt min ödmjuka åsikt. Dessutom går det att elda i kakelugnar, spisar, kaminer o. dyl. även när det är strömavbrott.
Jag har inget emot moderna vedpannor, men jag tycker inte att dom är det Enda Rätta...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #39 skrivet: 14 okt-07 kl 09:31 »
Vilket Lik
Jag tycker det är lite konstigt att du bara hackar ner på denna sorts  panna.Du är aktiv på detta forum ,du ger folk råd och tips om uppvärmning varför kan du inte dela med dig av din erfarenhet på pannområdet .Varför måste det hela tiden vara köp nytt det är så mycket bättre.
Alla har inte råd att köpa nytt,vissa vill pula själva,vissa som jag har möjligheter på sitt jobb.Men det enda som gäller tydligen för dig är nya dyra pannor.
Vittsen med detta forum trodde jag var att hitta enkla billiga lösningar och ev bygga lite själv och få råd på vägen.

Det är faktiskt underförbrännig och allt brinner faktiskt upp konstigt nog.

Trisst att man inte får lite tips och ideer om denna panna , den funkar men den kan alltid bli bättre men skit är den inte.

Lars   >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
Karlsdotter, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser